Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg har nettopp fått brev om at jeg har litt forhøyet ferritin 184. kan det være medvirkende årsak til mye væskeansamlinger i kroppen, ja , kroppen er blitt veldig kompakt og slipperut lite væske. Har lest at ferritin er med på omsetningen av proteiner, og lurer på om det er noe å bry seg om rent klinisk.Jeg har en kronisk smertetilstand i skjelettet og lurer på om forhøyet ferrirtin ( jern ) kan komme av smerter.Er det noe jeg bør ta hensyn til eller gjøre med dette, og kan det påvirke forbrenningen ?? Sliter med en stor og vond kropp hvor diett ikke hjelper. Kan man få væske etc av å holde følelser tilbake???Har prøvd alt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137269-forh%C3%B8yet-ferritin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Det er vanskelig å uttale seg om høyt ferritin alene uten å vite noe om andre prøveresultater. Ferritin er et mål på kroppens jernlager, men kan også være forhøyet ved betennelser i kroppen. Jeg har ikke kjennskap til en forbindelse mellom høyt ferritin og hevelser og væskedannelse i kroppen. Muligens er din kroniske smertetilstand årsaken til både hevelsen og det høye ferritinet. Erfaringen fra de siste årene er at diettbehandling må individualiseres for å oppnå vektreduksjon, hvor det er viktig å unngå matvarer som man ikke tåler og finne en diett som er riktig for den enkelte.

• 2 uker senere...

Det er vanskelig å uttale seg om høyt ferritin alene uten å vite noe om andre prøveresultater. Ferritin er et mål på kroppens jernlager, men kan også være forhøyet ved betennelser i kroppen. Jeg har ikke kjennskap til en forbindelse mellom høyt ferritin og hevelser og væskedannelse i kroppen. Muligens er din kroniske smertetilstand årsaken til både hevelsen og det høye ferritinet. Erfaringen fra de siste årene er at diettbehandling må individualiseres for å oppnå vektreduksjon, hvor det er viktig å unngå matvarer som man ikke tåler og finne en diett som er riktig for den enkelte.

Hmmm..

kan det være mangel på kobber som er årsak til forhøyet ferritin?

Motsatt har jeg hørt at for mye kobber kan gi for lite jern...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...