Gå til innhold

Kan han få innvilget ung ufør?

Anbefalte innlegg

Gjest Noen som vet det?

En bekjent(mann) har søkt 100% uføretrygd, han er utredet og konstatert at uføretidspunktet startet da han var 18 år.Han var fyllt 36 da han søkte på trygd.

Legen mener han skal ha ung ufør, og sendte derfor inn noen ekstra papirer.

Men kan han virkelig få innvilget ung ufør når han søkte på det like etter at han fylte 36, og ikke før?

Håper noen kan svare(kansje av egen erfaring), uten å henvise til andre nettsider!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137274-kan-han-f%C3%A5-innvilget-ung-uf%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Takk Dort

Jada, det kan han. Uføredatoen kan bli satt tilbake til før han fylte 36.

Jeg har tre datoer, uføredatoen, datoen jeg søkte uføretrygden og datoen jeg fikk den utbetalt fra.

Takk for svaret ditt!

Vet du om han får etterbetalt også, og hvor lang tid tilbake han kan ha mulighet til å få etterbetalt for grunnet tapt inntekt pga uførheten?

Takk for svaret ditt!

Vet du om han får etterbetalt også, og hvor lang tid tilbake han kan ha mulighet til å få etterbetalt for grunnet tapt inntekt pga uførheten?

Han får vel tilbakebetalt fra søknadsdato, eventuelt fra søknad om rehabpenger hvis han har større trygd enn rehab.

Man får ikke utbetalt fra uføretidspunktet i hvert fall. Og han har vel gjort noe siden han har blitt 36 år og vært ufør siden 18 år.

Han får vel tilbakebetalt fra søknadsdato, eventuelt fra søknad om rehabpenger hvis han har større trygd enn rehab.

Man får ikke utbetalt fra uføretidspunktet i hvert fall. Og han har vel gjort noe siden han har blitt 36 år og vært ufør siden 18 år.

Jeg mener at for å få "ung ufør" må både 1)kravet være framsatt før fylte 36 og 2) uførhetstidspunktet være satt til før fylte 26.

Eller?

Jeg mener at for å få "ung ufør" må både 1)kravet være framsatt før fylte 36 og 2) uførhetstidspunktet være satt til før fylte 26.

Eller?

Jeg hadde ikke søkt før fylte 36 men uføretidpunktet ble satt til året jeg fyllte 36.

Men jeg hadde gått på attføring 15 år tidligere av samme grunn. Jeg vet ikke om det har noe å si.

Annonse

Eller?

Det med 36 år er tydeligvis en litt flytende grense, de kan se bort fra den grensen om du har vært syk i god tid før fylte 26.Jeg har nå lest på noen trygdesider, og der står det at du godt kan få innvilget ung ufør om det er beviselig at du var ufør før 26, og at du nesten ikke har jobbet tidligere på grunn av uførheten.

Kan noen bekrefte disse opplysningene?

Det med 36 år er tydeligvis en litt flytende grense, de kan se bort fra den grensen om du har vært syk i god tid før fylte 26.Jeg har nå lest på noen trygdesider, og der står det at du godt kan få innvilget ung ufør om det er beviselig at du var ufør før 26, og at du nesten ikke har jobbet tidligere på grunn av uførheten.

Kan noen bekrefte disse opplysningene?

Jeg var 41 år når jeg søkte og fikk ung ufør uten problem.

Gjest opplysning

Eller?

Regelen er vel slik at du kan få tilleggspenger som ung ufør om du har innvilget 50% uføretrygd før du fyller 36, og ble ufør før du fylte 26.

Når det gjelder innvilget 100% uføretrygd, så kan du få ung ufør innvilget etter fylte 36 år, om du var ufør før 26 år.

Men uførheten må være så alvorlig at du omtrent ikke har jobbet før, altså ikke hatt noen mulighet til å samle opp pensjonspoeng!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...