Gå til innhold

Trenger gode råd. 15 år og alkohol

Anbefalte innlegg

Gutten som jeg har skrevet om, og som ønker å være hjemme alene noen dager i vinterferien går i 9 -klasse.

Da vi leitet etter ski og slikt i dag, fant vi en ryggsekk med 18! rusbrus.

Han får definitivt ikke være hjemme alene, men jeg trenger og råd for hva jeg gjør nå.

Han vet ikke at vi har funnet dette.

Fortsetter under...

Bare si at dere har funnet rusbrusen hans, da kommer han til å bli så flau at det nok blir veldig lenge til neste gang det skjer noe lignende. Du kan jo også legge til at han bare kan drømme om å få være hjemme alene fremover. Det samme skjedde meg og mine venninner da vi var omtrent på samme alder, og vi ble så flaue og lei oss da foreldrene våre oppdaget det (at vi skuffet dem osv), så det skjedde aldri igjen.

Bare si at dere har funnet rusbrusen hans, da kommer han til å bli så flau at det nok blir veldig lenge til neste gang det skjer noe lignende. Du kan jo også legge til at han bare kan drømme om å få være hjemme alene fremover. Det samme skjedde meg og mine venninner da vi var omtrent på samme alder, og vi ble så flaue og lei oss da foreldrene våre oppdaget det (at vi skuffet dem osv), så det skjedde aldri igjen.

Dere drakk aldri mer alkohol igjen?????????

Eller dere gjemte det et annet sted neste gang :o)

Annonse

Mener dere virkelig at han skal få beholde dette??

Jeg syns dere bør ta en alvorlig prat med ham, der dere konfronterer ham med funnet. Si at han har virkelig brutt tilliten deres, at nå føler dere at dere ikke kan stole på ham, og at han ikke får være alene hjemme noen dager. Si at når han blir 18 så kan han gjøre som han vil, men så lenge han er umyndig, er det faktisk dere som bestemmer.

Hvem ellers skulle konfrontere ham, dersom ikke dere gjør det?

Er vel litt deilig for ham på en måte også da, å vite at dere vet... og at dere forstår kanskje? jeg har iallfall aldri syntes alkohol var noe spennende, og noe av grunnen var nok at foreldrene mine var helt ærlige angående dette.

Det bekymringsverdige er jo antall brus. Hvor mange av dem som er til ham. Han aner sikkert ikke hvor mye han tåler. Ville nok ha fortalt ham litt om alkohol og hvordan ulike mennesker reagerer på alkohol, og hvorfor man drikker det, og hva som skjer om man drikker for mye...

Forteller du at dere har funnet dem, vet han jo at dere vet at han drikker. Da kan det hende at han ikke er så forsiktig med å skjule det fremmover.

Husker min bror da han ble tatt i røyking. Etter det røyket han åpenlyst, og sikkert mer. Min mor angret på at hun hadde konfrontert han med det.

Det kan faktisk lønne seg å late som ingenting. Du får ikke sønnen din til å slutte å drikke fordi om du vet at han gjør det.

Det å være hjemme aleine, er ikke alltid så lurt når en er i den alderen. Ofte vil flere jevnaldrene få vite at han er aleine, og kanskje eldre ungdom også. Blir det fest, kan den ofte komme ut av kontroll.

Du bør imidlertid ikke miste tillitten til din sønn, pga. funnet. Han har tross alt ikke gjort noe galt. For alt du vet, kan de tilhøre en annen.

Har du en nabo som du stoler på, eller andre du kjenner som bor i nærheten, går det jo an å avtale at din sønn blir "passet" på.

Uansett hvor mye du ønsker å ha den fulle kontroll, nytter det ikke. Det beste er å ha en åpen dialog, og mulighet til å komme hjem, uansett hvilken tilstand en er i.

Vi har da alle vært yngre!!

Mener dere virkelig at han skal få beholde dette??

Du lager i hvert fall et innmari spetakkel for deg selv hvis du gjør noe med det.

Gutta drikker og siden du ikke har klart å lære ham og la være før så er det for sent nå. Dessuten får han masse pes med kompisene som eier rusbrusen sammen med ham og må betale dem tilbake penger osv. Da må du ta kontakt med de andre foreldrene og fortelle det og så får han bråk med de andre fordi du har sladret.

Jeg mener ikke at det er riktig at 15 åringer drikker men at det er vanlig er sikkert.

Drakk ikke du i den alderen? Det gjorde jeg og det gjorde venninnene mine. Eldstemann gjorde det ikke men datteren min gjorde det.

Du lager i hvert fall et innmari spetakkel for deg selv hvis du gjør noe med det.

Gutta drikker og siden du ikke har klart å lære ham og la være før så er det for sent nå. Dessuten får han masse pes med kompisene som eier rusbrusen sammen med ham og må betale dem tilbake penger osv. Da må du ta kontakt med de andre foreldrene og fortelle det og så får han bråk med de andre fordi du har sladret.

Jeg mener ikke at det er riktig at 15 åringer drikker men at det er vanlig er sikkert.

Drakk ikke du i den alderen? Det gjorde jeg og det gjorde venninnene mine. Eldstemann gjorde det ikke men datteren min gjorde det.

Nei, jeg gjorde ikke det. Drakk første gang 2 mnd. før jeg ble 18.

Men skjønner poenget ditt. Men mener du ærligt at vi ikke har lært han om ansvar og alkohol siden vi fant dette?

Nei, jeg gjorde ikke det. Drakk første gang 2 mnd. før jeg ble 18.

Men skjønner poenget ditt. Men mener du ærligt at vi ikke har lært han om ansvar og alkohol siden vi fant dette?

Jeg har i såfall ikke klart og lære datteren min det :o)

Men det er for sent nå. Han har oppdaget alkoholens gleder. Tviler på at det hjelper hva du sier.

Jeg tror ærlig og oppriktig at det beste dere gjør er å la det forbigå i stillhet.

Men den dagen han kommer hjem og er så dritings at han ikke kan stå på beina, er du nødt å si noe. Men det er absolutt ikke sikkert det skjer. Det har i hvert fall ikke skjedd her.

Den eneste som har kommet hjem skikkelig dritings her i huset er meg :o)

Annonse

Jeg har i såfall ikke klart og lære datteren min det :o)

Men det er for sent nå. Han har oppdaget alkoholens gleder. Tviler på at det hjelper hva du sier.

Jeg tror ærlig og oppriktig at det beste dere gjør er å la det forbigå i stillhet.

Men den dagen han kommer hjem og er så dritings at han ikke kan stå på beina, er du nødt å si noe. Men det er absolutt ikke sikkert det skjer. Det har i hvert fall ikke skjedd her.

Den eneste som har kommet hjem skikkelig dritings her i huset er meg :o)

Kopiert;

Sitat slutt.

Akkurat dette vet jeg ikke. Vi har aldri sett ellermerket at han har drukket.

Men selvsagt kan han ha gjort det likevell.....

Kopiert;

Sitat slutt.

Nei nettopp, de er flinke til å skjule det.

Kopiert;

Sitat slutt.

Aldri merket noe, eller aldri sett etter? Jeg kom jevnlig hjem sånn smådrita da jeg var på den alderen, det ble aldri oppdaget. Eller kanskje det ble forbigått i stillhet? Hvem vet, men jeg kom i hvert fall hjem. Hadde det blitt rabalder så hadde jeg ligget over et eller annet sted. Jeg synes Dorthe har gitt gode råd.

Aldri merket noe, eller aldri sett etter? Jeg kom jevnlig hjem sånn smådrita da jeg var på den alderen, det ble aldri oppdaget. Eller kanskje det ble forbigått i stillhet? Hvem vet, men jeg kom i hvert fall hjem. Hadde det blitt rabalder så hadde jeg ligget over et eller annet sted. Jeg synes Dorthe har gitt gode råd.

Jeg trodde helt til for et par år siden at mine foreldre alltid sov når jeg kom hjem fra fest.

Faren min holdt på å le seg ihjel da jeg sa det. Han hadde vært våken hver gang :o)

Jeg, lettlurt og naiv :o)

15 år og rusbrus, er ikke det helt normalt da?

Også normalt at foreldrene kjøper rusbrusen til ungene sine når de er så store.

Lever du i fortiden eller?

Mulig jeg gjør det... lever i fortiden altså.

Men ingen av de foreldre jeg kjenner med barn på samme alder kjøper alkohol til sine barn....

Er det virkelig så vanlig?

Får meg nesten til å lure på alderen til de som svarer :-)

Mulig jeg gjør det... lever i fortiden altså.

Men ingen av de foreldre jeg kjenner med barn på samme alder kjøper alkohol til sine barn....

Er det virkelig så vanlig?

Får meg nesten til å lure på alderen til de som svarer :-)

Jeg har aldri kjøpt alkohol til mine før etter fylte 18.

Jo en gang, men da var datteren min 17 1/2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...