Gå til innhold

Trenger gode råd. 15 år og alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest Hannah78
Skrevet

15 år og rusbrus, er ikke det helt normalt da?

Også normalt at foreldrene kjøper rusbrusen til ungene sine når de er så store.

Lever du i fortiden eller?

Det er straffbart å kjøpe alkohol til personer under 18 år.

Gjest Rebecha
Skrevet

Selv om dette er helt normalt, så må det "slås ned på". Selv om gutten din ikke er unormal, så må ikke dere (etter min mening) godta det. da viser dere at det er helt ok å drikke når eg er 15. Hvis man fortsetter å godta det "fordi det normalt", vil man bare gå lenger og lenger ned i alder hvor slikt blir godtatt.

Hadde jeg vært dere hadde jeg konfrontert ham med funnet, og for eksempel straffe ham på et vis - eller det vil si; frata ham et gode, hvis det er mulig. Kanskje dere har lovet ham lappen hvis han drikker? da kan dere evnt. betale mindre, og han må bidra noe selv (dette for å ikke frata ham alt, liksom. Han må jo han NOE igjens omkan motivere ham til å ikke drikke).

Dette funker kanskje ikke for å få han til å la være å drikke til han blir 18, men i allefall vise hva dere står for? At loven er IKKE til for å brytes (selv om loven til tider kan være latterlig urettferdig).

Kanskje dere kan spørre hva han synes er en god "straff"? Kanskje dere kan si at dere ikke har funnet ud hva straffen skal være enda, men inntil da han har husarrest?

Gjest Ikke nick nå
Skrevet

Nesten alle foreldre til mitt barns venner gjør det, fra advokat til septikkarbeider.

Det er mye bedre å kjøpe selv til de unge,da vet du i det minste hva de tyner i seg.

Vel å merke om du har en unge du kan stole på.

Skrevet

Selv om dette er helt normalt, så må det "slås ned på". Selv om gutten din ikke er unormal, så må ikke dere (etter min mening) godta det. da viser dere at det er helt ok å drikke når eg er 15. Hvis man fortsetter å godta det "fordi det normalt", vil man bare gå lenger og lenger ned i alder hvor slikt blir godtatt.

Hadde jeg vært dere hadde jeg konfrontert ham med funnet, og for eksempel straffe ham på et vis - eller det vil si; frata ham et gode, hvis det er mulig. Kanskje dere har lovet ham lappen hvis han drikker? da kan dere evnt. betale mindre, og han må bidra noe selv (dette for å ikke frata ham alt, liksom. Han må jo han NOE igjens omkan motivere ham til å ikke drikke).

Dette funker kanskje ikke for å få han til å la være å drikke til han blir 18, men i allefall vise hva dere står for? At loven er IKKE til for å brytes (selv om loven til tider kan være latterlig urettferdig).

Kanskje dere kan spørre hva han synes er en god "straff"? Kanskje dere kan si at dere ikke har funnet ud hva straffen skal være enda, men inntil da han har husarrest?

Takk for et svar som er i tråd med våre holdninger.

Nå må jeg si at han aldri har fått husarest, så akkurat det har jeg ikke tenkt på.

Jeg vil tro at straffen er stor nok ved at dette er blitt fratatt han.

Gjest Ikke nick nå
Skrevet

Mulig jeg gjør det... lever i fortiden altså.

Men ingen av de foreldre jeg kjenner med barn på samme alder kjøper alkohol til sine barn....

Er det virkelig så vanlig?

Får meg nesten til å lure på alderen til de som svarer :-)

Jeg skjønner!Men ja da, det er helt vanlig her.Om han er 15, så tror jeg bare du må innse at han og 98% av hans jevnaldrende drikker, du kan ikke stoppe han.

De fleste foreldre kjøper alkohol til barna selv, men prøver å gjøre det så kamuflert som mulig, og sier det ikke høyt.

Motstandere må bare resignere til slutt*kremt*

Gjest Sånn gjorde vi det
Skrevet

Våre gutter har fått velge selv om de ville drikke alkohol fra 15 år++.

Den ene har nesten ikke rørt noe(han er nå voksen og like avholden), den andre drikker noe, men drikker seg aldri overstadig beruset.Vi har alltid kjøpt alkohol til dem selv, og har fått måteholdne avkom.

Gjest Ikke nick nå
Skrevet

Jeg har aldri kjøpt alkohol til mine før etter fylte 18.

Jo en gang, men da var datteren min 17 1/2

De som ikke foreldrene kjøper til, får eldre venner til å kjøpe for seg.

Får tak i, det gjør de uansett.Derfor skjønner jeg ikke lenger vitsen med å ikke kjøpe til de unge selv, da vet jeg ihverfall at ingen andre har tulla med drikken(hjemmeblanding osv).

Den eneste grunnen til å ikke kjøpe, er fordi det er ulovlig.Men selv politiet kjøper til ungene sine, og da ser jeg ikke vitsen lenger, når selv lovens lange arm ikke følger sine egengrunnlagte regler.

Skrevet

De som ikke foreldrene kjøper til, får eldre venner til å kjøpe for seg.

Får tak i, det gjør de uansett.Derfor skjønner jeg ikke lenger vitsen med å ikke kjøpe til de unge selv, da vet jeg ihverfall at ingen andre har tulla med drikken(hjemmeblanding osv).

Den eneste grunnen til å ikke kjøpe, er fordi det er ulovlig.Men selv politiet kjøper til ungene sine, og da ser jeg ikke vitsen lenger, når selv lovens lange arm ikke følger sine egengrunnlagte regler.

Jeg synes vel kanskje det å kjøpe alkohol til ungene, sier at man aksepterer drikkinga og det gjør man vel ikke.

Skrevet

Jeg ville fortalt hva du har funnet, og sagt at det bekymrer deg. Videre ville jeg påpekt at som en konsekvens av dette, stoler du ikke nok på ham til å få være alene hjemme. Jeg vil tro det er nok straff, og han ser konsekvensen - nemlig at du ikke stoler på ham.

Syns du ikke det er akseptabelt at han drikker, skal du gi uttrykk for det. Hva som er normalt eller ikke er uvesentlig i den sammenheng. Det som er avgjørende er hva DU syns er akseptabelt. Syns du det er greit at han drikker, kan du jo snakke med ham om moderasjon osv osv.

Undersøkelser viser forøvrig at barn som får med seg alkohol hjemmefra, drikker mer.

Gjest Ikke nick nå
Skrevet

Ja, men ingen bryr seg, og alle gjør det.

I Danmark er det 15 års aldersgrense på øl og vin, det kunne de liksågodt innført her også ettersom det allerede praktiseres via foreldrene.

Gjest Ikke nick nå
Skrevet

Jeg synes vel kanskje det å kjøpe alkohol til ungene, sier at man aksepterer drikkinga og det gjør man vel ikke.

Ja, så hvorfor ikke akseptere det da, de drikker jo uansett.

Skrevet

Ja, så hvorfor ikke akseptere det da, de drikker jo uansett.

Jamen jeg tror at så lenge de tror at vi voksne ikke vet det så drikker de mindre for de er redde for å bli tatt på fersken.

De er virkelig så naive at de tror de lurer oss. Og la dem være i den troen. For hadde en av mine kommet hjem drita full, hadde det blitt full oppvask.

Skrevet

Tja, synes iofs at dersom han enda ikke har drukket seg full så er han rimelig viljesterk.

Der jeg kommer fra er du blant mindretallet hvis du enda ikke har begynt å drikke på fester når du er 15.

Skrevet

.. men med tanke på mulig husbråk ville jeg kanskje latt være å la dem være uten tilsyn, dersom de skulle være hos dere allikevel.

Det kunne jo virke som han bunkret opp til dere skulle bort.

Grøss og gru, jeg husker festene våre da vi var fjortisser. Rart huset sto da vi var ferdige.

Skrevet

Nei, jeg gjorde ikke det. Drakk første gang 2 mnd. før jeg ble 18.

Men skjønner poenget ditt. Men mener du ærligt at vi ikke har lært han om ansvar og alkohol siden vi fant dette?

De er ikke blanke ark, så det er ikke alltid det man prøver på går helt gjennom.

De må ofte finne sine egne veier - også med alkohol.

Jeg synes man bør være fornøyd dersom de klarer å begrense seg slik at de ikke er til fare for seg selv eller andre.

Skrevet

Jamen jeg tror at så lenge de tror at vi voksne ikke vet det så drikker de mindre for de er redde for å bli tatt på fersken.

De er virkelig så naive at de tror de lurer oss. Og la dem være i den troen. For hadde en av mine kommet hjem drita full, hadde det blitt full oppvask.

Akkurat det kunne jeg nok ha skrevet og....

... men jeg vet ikke hvor forbanna jeg hadde blitt.... og om jeg i det hele tatt hadde blitt sint.

Gjest ikke sign
Skrevet

Kanskje dere har lovet ham lappen hvis han drikker?

Du mener ikke drikker vel?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...