Gå til innhold

Keiko, dyrlegepresten og å ilegge dyr menneskelige egenskaper

Anbefalte innlegg

"Dyr kan ikke tenke og har ikke følelser, kun instinkter."

Dette er ikke riktig. Du opererer med et kvalitativt skille mellom mennesker og andre dyr, men skillet er kvantitativt.

Mye forskning viser f.eks. at mange arter har de samme kognitive evnene som menneskearten, at de kan lære, planlegge, drive mer eller mindre avansert problemløsning. Disse funnene kan ikke forklares ut fra instinkter eller rein stimuli-respons-atferd.

Menneskehjernen er svært lik hjernen til andre arter, men ytre cortex er større hos mennesket enn hos noen annen art, derfor er vi den mest intelligente arten. Det primære senteret for følelsesregulering, det limbiske system, finner man hos de fleste (om ikke alle) arter, inkludert mennesket. Selvsgt har dyr følelser, for følelser er viktige for overlevelsen, og for beslutningsprosesser (i AI-systemer begynner man nå å implementere simulerte følelser for å bedre intelligensen).

Det er også forsøk som viser at høyerestående arter, som aper, i likhet med mennesket har selvbevissthet i den forstand at de gjenkjenner seg selv som subjekter.

Etc. Etc.

Forskjellen mellom en sjimpanse og et menneske er mye mindre en forskjellen mellom en sjimpanse og en torsk.

Fortsetter under...

Hele dette Keiko-hysteriet er bare SYKT. De tok en hval og gjorde han til artist, -jeg vil gå så langt å si at de ødela han, han var ulykkelig. Siden ble han brukt overfor barn og holdt i live fordi han var deres store helt - stadig like ulykkelig.

jeg er glad Keiko er død, for Keiko's skyld.

Ulv I Faarikaal

Dyrlegeprest er bare et tegn på den ultimate idiotien som amerikansk filmindustri kan generere. Vi har jo allerede kirkegårder for kjæledyr, der folk kan begrave sine firbente familiemedlemmer. Personlig synes jeg dette er å dra det litt langt, men jeg har forståelse for at noen knytter seg mer til dyr enn til mennesker.

Dyr er ikke onde, utspekulerte eller kjeltringer med vilje. De er dumme, umælende og avhengig av matfar eller matmor for å få et måltid mat og et sted å høre til. «Hengivenheten» de viser misforstås gjerne av eierne fordi de dekker et behov som mennesker ikke kan gi dem.

Tror jeg da...

Jeg så en sjimpanse på TV som faktisk kunne matematikk, hadde en utrolig observasjonsevne, lærte tegnspråk som kunne tyde på et barns intelligens. Denne var nok blitt opplært til det ekstreme, men det var langt igjen til mennesker.

Hvilke tester er dette, i så fall? Hvor og når?

De som har kjæledyr blir som oftest knyttet til disse dyrene på en følelsesmessig irrasjonell måte, og da tillegger de mer enn gjerne disse dyrene egenskaper de ikke har.

Amerikanerne og deres såpeserier er nok mye å takke for dette, og større fjols enn amerikanere når det gjelder å tillegge dyr menneskelige trekk skal du lete lenge etter. Vi har fått ganske mange serier fra den kanten der dyrene fremstilles som de rene genier, og folk svelger det som bønner og flesk.

Flipper, Daktari, free Willy og liknende filmer og såpeserier har gitt folk et bilde av dyr som er direkte usunt. Men når det er sagt, noen mennesker trenger disse dyrene, gjerne eldre mennesker som har mistet ektefellen eller de som ikke fungerer sammen med mennesker på det vil liker å tenke på som et normalt sosialt nivå.

Selv ville jeg ikke hatt et tamt blåskjell engang.

Apekatter er jo svært lik mennesker da, har du sett gorillaen som kan tegnspråk? Tror ikke dyr er så dumme som folk flest vil ha dem til.

De apekattene som ble testet gjorde forskjellige øvelser, blandt annet med dataprogrammer, lærte å stave ord, slik at de kunne si hva de ville ha, brukte også et program som de måtte finne riktig svar, og når de gjorde feil så viste de tydelige tegn på at de "skammet" seg over feilen. Er vanskelig å forklare i det fulle og hele alt de gjorde, var så mangen tester, men hvis du har bestemt deg for at dyr er dumme så vil du uansett ikke tro noe mer på det jeg sier om flinke dyr og at de har følelser. Hunder viser følelser de også, de viser glede over å se eieren sin, de viser savn når eieren er lenge borte. Tror ikke hunder er født med et instinkt at de skal savne noen. Da tanta mi reiste bort fra hunden sin ei uke så ble hunden syk av savn, søskenbarnet og onkelen min var hjemme med hunden, men det hjalp ikke, hunden savnet tanta mi og nektet å spise, lå bare stille hele dagen, da tanta mi kom hjem ble hunden den samme igjen, tror nok det er et bevis på savn, ikke vet jeg.

Er uansett ikke vits for meg å diskutere dette med deg mer, fordi du har din mening uansett, og jeg er ikke ute etter å endre den. Min mening er at dyr har følelser, og den forblir slik.

Ulv I Faarikaal

Dette er ikke riktig. Du opererer med et kvalitativt skille mellom mennesker og andre dyr, men skillet er kvantitativt.

Mye forskning viser f.eks. at mange arter har de samme kognitive evnene som menneskearten, at de kan lære, planlegge, drive mer eller mindre avansert problemløsning. Disse funnene kan ikke forklares ut fra instinkter eller rein stimuli-respons-atferd.

Menneskehjernen er svært lik hjernen til andre arter, men ytre cortex er større hos mennesket enn hos noen annen art, derfor er vi den mest intelligente arten. Det primære senteret for følelsesregulering, det limbiske system, finner man hos de fleste (om ikke alle) arter, inkludert mennesket. Selvsgt har dyr følelser, for følelser er viktige for overlevelsen, og for beslutningsprosesser (i AI-systemer begynner man nå å implementere simulerte følelser for å bedre intelligensen).

Det er også forsøk som viser at høyerestående arter, som aper, i likhet med mennesket har selvbevissthet i den forstand at de gjenkjenner seg selv som subjekter.

Etc. Etc.

Forskjellen mellom en sjimpanse og et menneske er mye mindre en forskjellen mellom en sjimpanse og en torsk.

Joda.

Jeg tror vi får sette menneskeapene i en egen gruppe intelligensmessig.

Intelligens er ikke en betingelse for overlevelse. Krokodilla har ikke akkurat finni opp kruttet.

Ulv I Faarikaal

Hele dette Keiko-hysteriet er bare SYKT. De tok en hval og gjorde han til artist, -jeg vil gå så langt å si at de ødela han, han var ulykkelig. Siden ble han brukt overfor barn og holdt i live fordi han var deres store helt - stadig like ulykkelig.

jeg er glad Keiko er død, for Keiko's skyld.

Helt enig.

Og jeg sier enda: synd med alt de fine kjøttet.

Annonse

Etc. Etc.

bra at noen har de samme meningene som meg!

Ulv I Faarikaal

Hvalkjøtt smaker jo dritt! :)

Like ekkelt som lungemos, lever og syltelabber.

*grøss*

Det kan jo forekomme at det smaker tran, da de spiser mest fisk. Samme med selkjøtt. Sørg for å få hvalkjøtt fra bunnen av lasterommet i hvalbåten. Det er mørest, Det er også viktig hvor på hvalen kjøttet kommer fra. Det er både fileter og annet vi kjenner fra andre dyr.

Det kan jo forekomme at det smaker tran, da de spiser mest fisk. Samme med selkjøtt. Sørg for å få hvalkjøtt fra bunnen av lasterommet i hvalbåten. Det er mørest, Det er også viktig hvor på hvalen kjøttet kommer fra. Det er både fileter og annet vi kjenner fra andre dyr.

Nei takk - -er vokst opp på sånt jeg, nå kan jeg heldigvis bestemme selv! *s*

Jeg så en sjimpanse på TV som faktisk kunne matematikk, hadde en utrolig observasjonsevne, lærte tegnspråk som kunne tyde på et barns intelligens. Denne var nok blitt opplært til det ekstreme, men det var langt igjen til mennesker.

Likevel tror jeg dette er instinkter, der «belønningen» er målet for dyret. Forøvrig er det vel ikke mange som har apekatter som kjæledyr. Jeg stiller meg jo også kritisk til dette «å eie» et levende vesen.

Denne type eksperimenter er dyreplageri satt i system, på samme måte som et zoo eller et sirkus. Faktum er at disse såkalte dyrevennene er dyrenes verste fiender, fordi de tar fra dem et naturlig overlevelsesinstinkt.

Apekatter er jo svært lik mennesker da, har du sett gorillaen som kan tegnspråk? Tror ikke dyr er så dumme som folk flest vil ha dem til.

De apekattene som ble testet gjorde forskjellige øvelser, blandt annet med dataprogrammer, lærte å stave ord, slik at de kunne si hva de ville ha, brukte også et program som de måtte finne riktig svar, og når de gjorde feil så viste de tydelige tegn på at de "skammet" seg over feilen. Er vanskelig å forklare i det fulle og hele alt de gjorde, var så mangen tester, men hvis du har bestemt deg for at dyr er dumme så vil du uansett ikke tro noe mer på det jeg sier om flinke dyr og at de har følelser. Hunder viser følelser de også, de viser glede over å se eieren sin, de viser savn når eieren er lenge borte. Tror ikke hunder er født med et instinkt at de skal savne noen. Da tanta mi reiste bort fra hunden sin ei uke så ble hunden syk av savn, søskenbarnet og onkelen min var hjemme med hunden, men det hjalp ikke, hunden savnet tanta mi og nektet å spise, lå bare stille hele dagen, da tanta mi kom hjem ble hunden den samme igjen, tror nok det er et bevis på savn, ikke vet jeg.

Er uansett ikke vits for meg å diskutere dette med deg mer, fordi du har din mening uansett, og jeg er ikke ute etter å endre den. Min mening er at dyr har følelser, og den forblir slik.

Hvem har benektet det? Men dette er ikke følelser basert på refleksjoner, filosofi eller tankevirksomhet. Det er en ren klinisk reaksjon som du sågar kan få ut av grønne planter. Og DE tenker vel ikke, gjør de vel?

Som jeg skrev til UiF, disse testene og dette fangenskapet av gorillaer, sjimpanser og orangutanger, eller ville dyr i det hele tatt, er DYREPLAGERI SATT I SYSTEM! Som er sirkus eller et zoo. Såkalte dyrevenner som legger mer i dyrenes adferd enn det som er realistisk tolkning, er faktisk dyrenes verste fiende.

Idag forekommer det industrielt dyreplageri innenfor denne type «forskning», likeledes innen enkelte sportsgrener, matvareproduksjon, kosmetikk og ikke minst fornøyelser. Sammenliknet med dette blir gutta i Kosovo rene speiderguttene. Jeg mener debatten er blåst helt ut av realistiske proporsjoner.

Så kan du mene hva du vil om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...