Gå til innhold

Hva med inndratt alkohol?

Anbefalte innlegg

Noen husker kanskje at jeg nevnte her at vi hadde funnet 16 (jeg skrev 18, men det var 16) rusbrus i garasjen. Min sønn på 14 (snart 15) hadde oppbevart det for en kamerat (om det er hele sannheten tviler jeg på, men,men...)

Vi sa at skulle kameraten få dette, fikk han komme med foresatte og hente det.

Det er ikke aktuelt for oss å utlevere denne rusbrusen til en gutt på 14 år. (De går i 9-klasse)

Men det blir og feil å beholde dette, da det er jo alkohol for flere hundre kroner.

Så hva gjør man egentlig da?

Kontakter foreldrene til gutten som min sønn sier eier dette? Vi vet at det er den gutten sin sekk det var i. Gjør vi noe slikt, vil det vel være å be om trøbbel for vår sønn.

Har noen et eller flere gode råd/fornuftige synspunkter på dette?

Jeg vet at hadde det vært min sønn, så hadde jeg satte pris på å bli informert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137482-hva-med-inndratt-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns på en måte at du bør ringe foreldrene til kameraten, men informer sønnen din om det først, så innrømmer han kanskje at det var hans...

Men på den andre siden husker jeg hvor mye jeg selv drakk da jeg var 14, og syns kanskje at du heller bør si kameraten til sønnen din at han får komme med foreldrene for å hente det hvis han vil ha det tilbake.

Jeg syns på en måte at du bør ringe foreldrene til kameraten, men informer sønnen din om det først, så innrømmer han kanskje at det var hans...

Men på den andre siden husker jeg hvor mye jeg selv drakk da jeg var 14, og syns kanskje at du heller bør si kameraten til sønnen din at han får komme med foreldrene for å hente det hvis han vil ha det tilbake.

Er enig i "Åsemor". Ta kontakt med kameraten, og be han komme med foreldrene, hvis han vil ha det tilbake.

Synes det er unødvendig å kontakte foreldrene hans. Han har jo fått en lærepenge han og, hvis du tar dette opp med han.

Det du risikere med å kontakte foreldrene, er å miste en god dialog til kameratgjengen til din sønn. Inkludert din sønn!

Er enig i "Åsemor". Ta kontakt med kameraten, og be han komme med foreldrene, hvis han vil ha det tilbake.

Synes det er unødvendig å kontakte foreldrene hans. Han har jo fått en lærepenge han og, hvis du tar dette opp med han.

Det du risikere med å kontakte foreldrene, er å miste en god dialog til kameratgjengen til din sønn. Inkludert din sønn!

Vi hadde alle ungdommene som det her er snakk om, hjemme hos oss om lørdagen - men valgte å IKKE snakke med guttene. Dette etter direkte påtrykk fra sønnen her.

Vi får ta en ny prat med sønnen, tror jeg.

Tja, når du først tok det opp med sønnen din må du følge opp. Det er ikke noe annet å gjøre enn å ringe foreldrene til kameraten nå og lage full oppvask. Har du først startet må du nesten ta hele spetakkelet.

Er ikke eig i det du skriver, av den enkle grunn at hva som defineres som spetakkel og hva som defineres som nødvendig ansvar er ganske vidt forskjellig begreper.

Annonse

Er ikke eig i det du skriver, av den enkle grunn at hva som defineres som spetakkel og hva som defineres som nødvendig ansvar er ganske vidt forskjellig begreper.

Nei, det er helt greit det. Vi oppdrar alle ungene forskjellig og ungene er forskjellige også.

Men det er vanskelig å være restriktiv i forhold til alkohol fordi vi alle vet at det er svært vanskelig å holde noen helt nyktre fram til de er 18 år. Så poenget mitt var vel at det er nok av verre ting som ungene kan komme ut for og som man kan bruke krefter på enn alkohol.

"og syns kanskje at du heller bør si kameraten til sønnen din at han får komme med foreldrene for å hente det hvis han vil ha det tilbake. "

Den synes jeg også var en god ide!

Gjest et forslag

I prinsippet syns jeg du burde kontakte foreldrene til den andre gutten og si det som det er.

I praksis kan det jo være vanskelig, fordi det kan sette din sønn i en vanskelig situasjon overfor både denne kameraten og andre kamerater.

Så derfor kunne du kanskje tatt en prat med sønnen din, sagt at hvis kameraten skal ha tilbake alkoholen, så må han komme med foreldre (som du allerede har sagt) og videre sette en tidsfrist! Har de ikke tatt noe initiativ til å få tilbake rusbrusen innen f.eks 2 uker, så gir du den bort / drikker den selv / slår det ut.

Penger eller ikke penger!

Gjest hell ut innholdet

Jeg ville snakket med sønnen din og kameraten sammen, og sagt at hvis kameraten ville ha tilbake flaskene, måtte han komme sammen med foreldrene og hente det innen den og den dagen, hvis ikke heller du det ut.

Og så ville jeg helt det ut i påsyn av guttene, slik at ryktene ikke kunne gå om at dere hadde stjålet flaskene for å drikke disse selv osv (jeg vet hvordan slike historier kan ta av). Bedre at de synes dere er dumme som heller ut drikkevarene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...