Gå til innhold

Får ikke "ung ufør" lengre - Ønsker noen råd fra dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Skjønner ingenting

Vet at dette spørsmålet hører mer "hjemme" på trygdeforumet, men jeg spør her også

Jeg har fått diagnosen asperger syndrom og er under 26år... fikk diagnosen da jeg var 18år...

Jeg har fått ung ufør tidligere, men nå mente dem på trygdekontoret tre år senere at jeg ikke hadde krav på det lengre...Ikke fikk jeg noen vettug svar på det heller da jeg spurte....

Jeg har nå fått minsteytelsen som er 1.8 ganger grunnløpet....Det tilsvarer at jeg får ca. 3000kr mindre i måneden framover enn det jeg fikk da jeg hadde "ung ufør"

Men etter som jeg har forstått så er diagnosen asperger syndrom en varig kronisk funksjonshemning som varer resten av livet ut, og da har man jo i følge lovverket krav på ung ufør som tilsvarer 2.4 ganger grunnbeløpet...

Jeg synes ikke at dette henger på grep, og synes også at det var rart at ytelsen min "ung ufør" ble fjernet igjen etter at jeg har hatt det i tre år?

Har dere noen forslag til hva jeg skal gjøre i denne situasjonen? Skal på basismøte senere i dag?

Takker for svar på forhånd!

Fortsetter under...

Jeg aner ingenting om trygdereglene, dessverre. Jeg bare lurte på om ikke "ung" i navnet på ytelsen sier noe? Det høres jo litt rart ut om det er meningen den skal vare til man er 70, hvis den heter "ung ufør".

Gjest Tristelin@

Jeg aner ingenting om trygdereglene, dessverre. Jeg bare lurte på om ikke "ung" i navnet på ytelsen sier noe? Det høres jo litt rart ut om det er meningen den skal vare til man er 70, hvis den heter "ung ufør".

En kan få 'ung ufør' etter fylte 30 også, så lenge lidelsen begynte før en viss alder. Tror det er før noen-og-tjue.

Ung ufør er vel en kompensasjon for at en aldri fikk begynt på arbeidslivet. En får da ingen mulighet til å etablere seg med leilighet og bil og annet som folk som kommer ut i arbeid kan klare.

Var jeg deg så ville jeg kontakte fylkestrygdekontoret med dette spørsmålet du stilte her. Gjør det NÅ før basismøtet. Send kopi av innlegget i mail dit. Mailadressen finner du på nettet. Tror alle adressene i landet ligger på www.trygdeetaten.no. Etter at du har sendt mailen så ringer du samme fylkeskontoret, ber om å få snakke med en saksbehandler og spør om vedkommende kan lese mailen din og komme med skriftlig tilbakemelding før kl det og det. Svaret kandu ta med på basismøtet. Har du dårlig tid, så ringer du istedenfor å sende mail. Be om navn og direktenummer til personen hvis vedk. kan hjelpe deg,og forbered henne på at du ringer opp under basismøtet for å få hjelp mot 'overmakten' hvis du trenger det.

Hørtes nemlig ikke helt riktig ut det der! Husk også at du har krav på å få ha med deg en person til hjelp og støtte til et basismøte. Far, mor, ektefelle, kjæreste, venninne eller andre.

Gjest Skjønner ingenting

En kan få 'ung ufør' etter fylte 30 også, så lenge lidelsen begynte før en viss alder. Tror det er før noen-og-tjue.

Ung ufør er vel en kompensasjon for at en aldri fikk begynt på arbeidslivet. En får da ingen mulighet til å etablere seg med leilighet og bil og annet som folk som kommer ut i arbeid kan klare.

Var jeg deg så ville jeg kontakte fylkestrygdekontoret med dette spørsmålet du stilte her. Gjør det NÅ før basismøtet. Send kopi av innlegget i mail dit. Mailadressen finner du på nettet. Tror alle adressene i landet ligger på www.trygdeetaten.no. Etter at du har sendt mailen så ringer du samme fylkeskontoret, ber om å få snakke med en saksbehandler og spør om vedkommende kan lese mailen din og komme med skriftlig tilbakemelding før kl det og det. Svaret kandu ta med på basismøtet. Har du dårlig tid, så ringer du istedenfor å sende mail. Be om navn og direktenummer til personen hvis vedk. kan hjelpe deg,og forbered henne på at du ringer opp under basismøtet for å få hjelp mot 'overmakten' hvis du trenger det.

Hørtes nemlig ikke helt riktig ut det der! Husk også at du har krav på å få ha med deg en person til hjelp og støtte til et basismøte. Far, mor, ektefelle, kjæreste, venninne eller andre.

Takk for svar, Tristelin@!

Jeg stusset svært over det selv jeg, for jeg spurte nemlig saksbehandleren min på trygdekontoret angående denne saken, men hun mente på at det kom ann på hvor stor graden var...

Det var det svaret jeg reagerte på pga etter som jeg har forstått er den lidelsen som jeg har en varig kronisk funksjonshemning som varer livet ut....

Skal forresten ha med meg en person på basismøtet!

Ha en riktig god dag!

Jeg ser du får råd om å sende mail til trygdekontoret. Jeg ville i såfall ringt og forsikret meg om at de har mottatt den og at de vil svare på den. Har prøvd å kontakte det lokale Trygdekontoret pr mail og jeg fikk ikke svar. Bare et tips.

Det skal visst bli vanskeligere å gå lenge på rehabiliteringspenger og uføretrygd skal bli en mer midlertidig ytelse etter nye regler. Galskap, men sånn er det.

Gjest Skjønner ingenting

Jeg ser du får råd om å sende mail til trygdekontoret. Jeg ville i såfall ringt og forsikret meg om at de har mottatt den og at de vil svare på den. Har prøvd å kontakte det lokale Trygdekontoret pr mail og jeg fikk ikke svar. Bare et tips.

Det skal visst bli vanskeligere å gå lenge på rehabiliteringspenger og uføretrygd skal bli en mer midlertidig ytelse etter nye regler. Galskap, men sånn er det.

Takk for svar!

Skrev en mail til det lokale

trygdekontoret for tre uker siden angående dette.....

Jeg bestilte time uka etter hos saksbehandleren min... Hun spurte meg om jeg hadde skrevet den mailen helt på egen hånd uten hjelp fra noen andre mennesker...

Da jeg svarte ja, ble hun jammen meg overrasket... Hun hadde vel ikke regnet med en med en slik diagnose som meg klarte å skrive en mail og redegjøre for meg selv hva...

Annonse

aha, da har jeg lært noe i dag også.

Gjest '!-o-!'

Takk for svar!

Skrev en mail til det lokale

trygdekontoret for tre uker siden angående dette.....

Jeg bestilte time uka etter hos saksbehandleren min... Hun spurte meg om jeg hadde skrevet den mailen helt på egen hånd uten hjelp fra noen andre mennesker...

Da jeg svarte ja, ble hun jammen meg overrasket... Hun hadde vel ikke regnet med en med en slik diagnose som meg klarte å skrive en mail og redegjøre for meg selv hva...

"Hun hadde vel ikke regnet med en med en slik diagnose som meg klarte å skrive en mail og redegjøre for meg selv hva..."

Hørt sånt tøv! :-)

Aspbergere er ofte svært intelligente.

Gjest Tristelin@

Behøver ikke nødvendigvis være galskap da! Noen får faktisk mer utbetalt på midlertidig uføretrygd, siden det blir beregnet som rehab. Og DET er jo noe å ta med seg. Og, for ganske mange faktisk, så KAN en ikke vite om en om seks år kanskje er i en livssituasjon som gjør at en kan klare å jobbe litt igjen. Når barna flytter feks, så får en del mammaer ekstra energi igjen, til tross for psykiske plager, revmatiske sykdommer eller andre ting.

Det er ikke til å stikke under en stol at for noen år siden så fikk mange uføretrygd alt for lett. Og har du fått varig ufør så kommer du deg bare ikke ut av de igjen. De aller færreste har så mye initiativ, selv om helsa bedrer seg. Blir en fulgt opp, så har en mulighet til å komme tilbake.

En annen positiv ting med midlertidig/tidsbegrenset uføretrygd er at søknaden blir avgjort på ditt lokale trygdekontor, så du har en mye bedre mulighet til å påvirke søknaden din, å bli trodd rett og slett, ved at de kjenner deg personlig. Det er også mye lettere å kommunisere med det lokale trygdekontoret enn fylkestrygdekontoret, ikke minst pga at det er kortere vei dit hvis du vil ha et møte.

Tror ikke den nye ordningen kommer til å bli så ille jeg. Det eneste er vel at alle som har tegnet uføreforsikring nå blir snytt for utbetalingen sin. Forsikringsselskapene kommer garantert til å benytte anledningen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...