Gå til innhold

mor som syter

Gjest hva bør en gjøre-ikke gjøre

Anbefalte innlegg

Gjest hva bør en gjøre-ikke gjøre
Skrevet

Vet jeg selv ikke er perfekt, det er ingen. Det er bare at min mor syter til tider litt vel mye om det meste. Føler at ingenting er godt nok.

Samtidig har hun en tendenes til å avbryte når man snakker. Dette er ikke bare jeg som har merket, men også mine søsken. Hva bør vi gjøre? Overse det? Ta det opp, hvis, hvordan gjøre det uten å såre henne?

Er jo glad i henne, er ikke det. Kanskje bare vi som legger merke til det. Vet ikke. Håper ingen "glefser" nå. Bare lurer på andres synspunkt, evt. erfaringer.

Skrevet

Ehh...jeg skjønner ikke problemet, ynes at det hele høres ut som en bagatell, et luksusproblem.Bær over med moren deres og overse klagingen, hun har sikkert mange andre og flotte sider som overskygger dette.

Skrevet

Ehh...jeg skjønner ikke problemet, ynes at det hele høres ut som en bagatell, et luksusproblem.Bær over med moren deres og overse klagingen, hun har sikkert mange andre og flotte sider som overskygger dette.

Rettelse!Jeg ynes ikke, men jeg synes ;D

Gjest hva skal man gjøre
Skrevet

Kanskje det, men synes hun heller ikke skal klage på alt og ingenting. Vi bor i verdens rikeste land(på papiret).

Vil jo ikke virke ufølsom, men når hun klager til alle andre også blir det litt slitsomt til tider.

Gjest hva skal man gjøre
Skrevet

Rettelse!Jeg ynes ikke, men jeg synes ;D

Skjønte det:)

Skrevet

Kanskje det, men synes hun heller ikke skal klage på alt og ingenting. Vi bor i verdens rikeste land(på papiret).

Vil jo ikke virke ufølsom, men når hun klager til alle andre også blir det litt slitsomt til tider.

Kansje hun trenger litt oppmuntring rundt seg?ta henne med på tur eller be henne med ut på middag så hun får litt positive vibber da vel.

Middelaldrende damer har lett for å klage når livet blir for kjedelig.

Skrevet

Samme "problemet" hadde vi med en nær, kvinnelig slekning (blir med vilje litt diffus på den).

Vi kjørte litt enkel adferdsterapi på syting og gjentagelser: Hun fikk ingen respons på det, mens hun fikk god og relevant respons på andre utsagn, og komplimenter på positive egenskaper.

Avbrytelser fikk hun rett og slett beskjed om, på en høflig måte; feks "jeg vil gjerne avslutte det jeg sa, så er det din tur".

Dette høres kanskje veldig skjematisk og strikt ut, men i vårt tilfelle var adferden hennes i ferd med å ødelegge veldig mye, blant annet begynte andre familiemedlemmer å kvi seg for å være sammen med henne. Det var synd, for dama har mange andre gode kvaliteter.

Dette er et par år siden nå, og det har blitt mye bedre.

Gjest hva bør man gjøre
Skrevet

Samme "problemet" hadde vi med en nær, kvinnelig slekning (blir med vilje litt diffus på den).

Vi kjørte litt enkel adferdsterapi på syting og gjentagelser: Hun fikk ingen respons på det, mens hun fikk god og relevant respons på andre utsagn, og komplimenter på positive egenskaper.

Avbrytelser fikk hun rett og slett beskjed om, på en høflig måte; feks "jeg vil gjerne avslutte det jeg sa, så er det din tur".

Dette høres kanskje veldig skjematisk og strikt ut, men i vårt tilfelle var adferden hennes i ferd med å ødelegge veldig mye, blant annet begynte andre familiemedlemmer å kvi seg for å være sammen med henne. Det var synd, for dama har mange andre gode kvaliteter.

Dette er et par år siden nå, og det har blitt mye bedre.

Takk til dere begge, malun og Sonen.

Tror med å gi henne god respons på det bra hun sier og gjør, samt med å prøve flytte fokuset hennes over på det mer konstruktive vil hjelpe på. Hun er jo ellers tversigjennom god!

Gjest 123654789
Skrevet

Jeg har selv en mor som syter og som har en tendens til å få alle ting til å dreie seg om henne. jeg jatter bare med og har valgt å ikke involvere henne for mye imitt liv. Forteller bare det høyst nødvendige, såslipper jeg åføle at hun ikke bryr seg og ikke gidder høre etter når jeg snakker til henne. det er fullt ut lovlig å be henne slutte å avbryte, dt er direkte uhøflig. Biter ikke det på henne, så får du begynne å avnbryte henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...