Lise-Bente Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Jeg er en kvinne på 32 år som i de 8 siste årene har hatt store plager med elveblest. Dette har jeg ca 2-3 ganger pr. år, og det varer ca 1-2 mnd når det først bryter ut. Plagene er store da jeg får utslett over hele kroppen som er hovent og klør veldig. Utslettet er ikke i munnen eller underlivet, men ellers er det overalt. Utslettet kommer og går rundt på kroppen og hvis jeg får det på hendene eller i fjeset blir det veldig hovent. Er spesielt plagsomt når øynene blir rammet. Får det ikke i selvet øyet, men rundt. Har vært hos min fast lege med dette , men ønsker ikke å være avhengi av Zyrtec eller å måtte begynne på kortison beahandling. Får beskjed om at elveblest er utrolig vanskelig å finne årsaken til, og at bare 5% klarer å finne ut hvorfor de har det. Jeg har nå hatt det i 5 uker, og kommer selvsagt til et punkt der både allmentilstand og familielivet blir satt på prøve. Jeg sover ikke bra om nettene pga. kløen, og er derfor veldig uopplagt på dagtid. Jeg er hjemmeværende med små barn, og må liksom fungere i hverdagen. Dette er nå så plagsomt at jeg er desperat etter å få hjelp. Hvis det finnes noen innen alternativ medisin som kan hjelpe må jeg ha det nå. Jeg er også veldig lysten på å prøve å finne ut hva det er som ligger bak mine svært så plagsomme utbrudd. Har du noen ide til meg om hva jeg burde gjøre, har prøvd houmopat, men uten hell.Synes du jeg burde gå til en hudlege, og hva synes du om evnt. kortison kur eller allergimedisiner ? Jeg har ikke så mange forslag til hva som gjør meg så allergisk, for det er vel det jeg er ? Jeg kan jo opplyse om at jeg har katt, men har hatt det i ca 10 år i voksen alder og i hele barndommen min. Jeg bytter ikke vaskemidler eller spiser annerledes mat når disse utbruddene kommer. Til slutt vil jeg bare si at jeg for ca 4 år siden fikk et "flått bitt", har nemlig hørt at dette kan være farlig lenge etterpå. Jeg ønsker mest mulig informasjon om elveblest og vil hvite alt som kan være til nytte i min situasjon. Tusen, tusen takk for hjelpen som kommer !!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138287-elveblest/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Din lege har helt rett i at det kan være vanskelig å finne årsaken til elveblest, men det betyr ikke at det er umulig. Når plagene kommer tilbake gang på gang, er det fornuftig å ta en fullstendig allergiutredning. Dette kan eventuelt gjøres hos en spesialist. Den beste behandling er ofte å unngå det man reagerer på. Det er publisert studier som viser at homøopati kan være gunstig ved allergi, men i disse undersøkelsene har behandleren visst hva som var årsaken til elveblesten. Mange kan ha nytte av å leve så "rent" som mulig ved å tenke bevisst over kostholdet og hvilke vaskemidler og hudpleiemidler man bruker. Tilskudd av vitamin C i doser over 500 mg daglig har vist seg å ha en allergidempende (antihistamin) effekt. Forsøk har også vist at akupunktur kan være nyttig ved allergiplager, men det gjelder i særlig grad allergiplager fra nese og øyne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138287-elveblest/#findComment-870983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bergensis Skrevet 15. mars 2004 Del Skrevet 15. mars 2004 Heisann. Eg har fått diagnosen kronisk elveblest. Eg har forsøkt fleire typar antihistamin, og den som funka best var Xyzal 5mg. Denne brukar eg dagleg, og dermed har eg færre, kortare og mindre plagsomme utbrudd. På hudavdelinga ved St Olavs (RiT) sa dei at denne varianten av elvablest nærmast aldri skuldast allergi. Da eg vart innlagt for utredning, brydde dei seg ikkje om å sjekke for allergi i det heile. Dei meinte det ville være å begynne i feil ende. Min elveblest er stort sett uløyst av mekanisk trykk, feks. stikken på sokkane eller at eg dultar borti eitt eller anna. Ellers får eg store og kraftige utslag dersom eg blir sjuk. Da får eg også innvendig elvablest - altså at slimhinnene hovnar opp (munn, mage, tarm, underliv, hals etc). Dette er fordi immunforsvaret jobbar, og elvablest er ein såkalla autoimmun respons. Ofte kan eg forutseie ein sjukdom på at eg får utbrudd av elveblest. Dersom du går med feks. soppinfeksjon i underlivet (utan at du veit det) kan det vere nok til at du får elveblest. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/138287-elveblest/#findComment-879029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.