Gå til innhold

Senreaksjoner ved mobbing?

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp!

Jeg ble mobbet som barn både fysisk og psykisk. Jeg fikk vel bank helt fram til 9 klasse. Det var en jente spesielt. Denne jenta klarer jeg ikke den dag i dag som voksen. Da jeg gikk på videregående ble jeg vel mobbet der også men her gikk det på å sette ut usanne rykter om meg. Jeg vet det gikk inn på meg da men jeg har ikke lidd så veldig mye av det (trodde jeg). I går kveld var vi samlet en gjeng der vi kom inn på denne jenta blant annet. Det som jeg reagerer på var at jeg nesten ikke klarte å snakke om det som hadde skjedd med meg og henne uten å begynne å gråte. Derfor tok jeg meg sammen å begynte å snakke om andre ting. Synes selv jeg henta meg fint inn igjen og fortsatte kvedlen med latter og kos. Men da jeg kom hjem begynte jeg å tenke på dette. Hvorfor klarte jeg ikke snakke om det? Hvorfor begynte jeg å gråte? Har det jo helt flott nå!!. Burde jeg få snakket ut om dette? Eller skal jeg bare la det ligge? Hva skal jeg gjøre? Trenger råd?!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13902-senreaksjoner-ved-mobbing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Philosophia

Kjære deg,

Jeg er ganske sikker på at grunnen til at du begynte å (nesten) gråte når du snakket om din tidligere mobber, er det fordi her ligger det så utrolig mye vonde minner som du kanskje ikke har fått utløp for/bearbeidet.

Jeg ble selv plaget på skolen (ungdomsskolen spesielt) og selv om jeg har snakket om dette med enkelte gode venner er det fortsatt mye igjen å bearbeide. Jeg merker det ved at jeg har sterke negative følelser overfor spesielt en tidligere klasse"kollega". Han var kanskje ikke den verste av dem men han er en del i media, og dermed blir jeg stadig vekk minnet på hva han og andre på skolen gjorde.

Jeg tror du trenger å få snakket med noen du stoler på, kanskje en psykolog eller en god venn? En annen mulighet er å skrive ned minnene for deg selv, skrive det som detter ned i hodet på deg - få det ned på papiret. Kanskje du ikke orker vise det til noen, men bare det at du selv tenker igjennom, minnes og får satt ord på hendelsene er en måte å bearbeide det vonde på. Du kan jo også vurdere om du ønsker sette inn det du skriver her på forum - mange har fått gode tilbakemeldinger her.

Jeg ønsker deg virkelig lykke til videre, det er fryktelig vondt å oppleve mobbing, men jeg er glad for å høre at du har det så mye bedre i dag! Nå håper jeg du kan få bearbeidet det som har skjedd før, slik at du virkelig kan klare å legge det bak deg.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...