Gå til innhold

dritfull og lykkepillen innabords/NHD

Anbefalte innlegg

D skjedd på nyttårsaften. Har aldri vært så borte, så dårli dagen derpå.

Kastet opp hele sjela mi? Magesyre og alt kom opp, og det barnt i halsen i flere timer. Spøy hele dagen. Var så uvitene at jeg tok en Samarin (magesyrereg. pulver) men da eksploderte det i både mage og hals.

I dag er jeg bra, men har tatt en fridag fra jobb, d var planlagt på forhånd.

Farlig å komb. alkohol m. Fluoxetin, kanskje, ja?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13974-dritfull-og-lykkepillen-innabordsnhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der hørest ut som sherlock på fylla i gamle dager. Tenkte alltid at overlever jeg dette skal jeg aldri drikke en dråpe alkohol igjen. Helga ei uke senere drakk jeg meg full uten noen slike problem og helga deretter var var helvete løs igjen, for da glemte jeg at jeg ikke tåler ubegrensede mengder alkohol når jeg ble full. Dette var uten fluoxitin innabords. Senere prøvde jeg å kombinere fluoxitin med alkohol, det gikk forøvrig bra fordi at da trang jeg ikke så mye alkohol for å bli rusa. Men denne kombinasjonen førte til gjengjeld til fullstendig manglende hemninger og masse gale påfunn. Ble ikke egentlig mer hemningsløs, det var mer det at jeg mente at alle var snille og alt gikk bra i motsetning til fylla uten fluoxitin der jeg var mer opptatt av den irriterende dørvakta.

På bakgrunn av dette lurer jeg på om ikke kombinasjonen fluoxitin og alkohol kan gi reduserte hemninger, og reduserte hemninger kan etter min erfaring føre til at en super i seg enda mer drikke noe som gjør at en super i seg enda mer og mer og mer.

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kopierer inn et av mine tidligere utallige svar om dette tema:

SSRI og alkohol

Generelt (ideelt) anbefales det at de som bruker medisiner som virker på psyken (psykofarmaka) eller smertestillende (analgetika) avstår fra bruk av alkohol.

I den virkelige verden er dette kanskje et urimelig og urealistisk krav. Spesielt fordi en etter hvert anbefaler svært lang medikamentell behandling for flere lidelser.

Mine råd blir da: Avstå fra alkohol inntil du har vært minst to uker på en stabil dose og symptomene er noe redusert. Dvs. avstå fra alkoholbruk i oppstartfasen på medikamentet og i perioder med doseendringer. Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk.

For de aller fleste vil moderat alkoholbruk kunne skje uten endring i virkning fra før en startet med medikamentet (-ene). Du vet imidlertid ikke på forhånd om du tilhører denne gruppen eller de som får en annen rusvirkning. Du vil derfor ha liten nytte av å høre på andres erfaringer.

Effekten av en bestemt mengde alkohol være langt sterkere etter at du begynte med medisinen. Derfor må du prøve deg forsiktig frem mht. alkohol. Prøv med en alkoholenhet (et glass øl eller vin) første gang. Om dette går bra, kan du øke med en enhet neste gang. Du bør aldri drikke deg overstadig beruset når du bruker slike medisiner.

I Norge finnes disse SSRI: Cipramil, Seroxat, Zoloft, Fontex = Fluoxetin = Nycoflox og Fevarin.

ADVARSEL: Alkohol må aldri kombineres med det smertestillende medikamentet Aporex !

Det der hørest ut som sherlock på fylla i gamle dager. Tenkte alltid at overlever jeg dette skal jeg aldri drikke en dråpe alkohol igjen. Helga ei uke senere drakk jeg meg full uten noen slike problem og helga deretter var var helvete løs igjen, for da glemte jeg at jeg ikke tåler ubegrensede mengder alkohol når jeg ble full. Dette var uten fluoxitin innabords. Senere prøvde jeg å kombinere fluoxitin med alkohol, det gikk forøvrig bra fordi at da trang jeg ikke så mye alkohol for å bli rusa. Men denne kombinasjonen førte til gjengjeld til fullstendig manglende hemninger og masse gale påfunn. Ble ikke egentlig mer hemningsløs, det var mer det at jeg mente at alle var snille og alt gikk bra i motsetning til fylla uten fluoxitin der jeg var mer opptatt av den irriterende dørvakta.

På bakgrunn av dette lurer jeg på om ikke kombinasjonen fluoxitin og alkohol kan gi reduserte hemninger, og reduserte hemninger kan etter min erfaring føre til at en super i seg enda mer drikke noe som gjør at en super i seg enda mer og mer og mer.

Mvh

Ooops feil, det var ikke fluoxetin men paretoxin jeg brukte.

Ellers er jeg helt enig med NHD med i at lykkepiller og alkohol ikke bør blandes. Mener også at en ikke bør drikke noe alkohol selv når en ikke bruker noen lykkepiller. Helst hadde jeg nok sett at det ble brukt minimalt med både psykofarma og alkohol, men på det punktet er kanskje ikke NHD helt enig med meg.

Må også presisere at jeg aldri har gjort noe alvorligt galt i alkorus eller noen annen rus.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...