Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått påvist at jeg lider av irritabel tykktarm, og det er slett ikke moro. Jeg sliter med kraftige magesmerter og hyppige dobesøk. Dette går ut over både jobb og fritid. Har fått beskjed av flere leger at jeg bare må lære meg å leve med min besværlige tarm. Gikk i 5 mnd. til en naturmedisiner og fikk forskjellige medisiner som Fortakehl, Pefrakehl, Muchokehl osv. og akupunktur light som jeg kaller det (en nål i hver mellomtå). Dette hjalp ikke særlig, jeg avsluttet behandlingen og oppsøkte min faste lege igjen. Ble satt på legemiddelet Surmontil, og jeg føler selv at det har blitt mye bedre. Problemet er at jeg er redd for å måtte gå på disse tablettene resten av livet.

Finnes det noen alternativ behandlingsmetode som kan vise til gode resultater når det gjelder å få bedret/kurert min lidelse?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14215-irritabel-tykktarm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har ikke svar på innlegget ditt,har bare noen spørmsål til deg!

jeg lurer på hav irritabel tykktarm egentlig er,om jeg også kan ha det.

jeg har ofte forstoppelse,oppblåst mage,magesmerter,rumling og "bobbling" i magemmye luftavgang osv..kan jeg ha irritabel tykktarm+

viss jeg ikke har det,så lurer jeg på om en lege kan svare meg på om jeg kanskje har candida?sopp i tarmen.jeg har mange symptoner som kan stemme med det også.jeg vet ikke helt hva som feiler meg.bør jeg gå til lege for å sjekke?det er veldig slitsomt og ha oppblåst mage etter hvert måltid,og å ikke klare å gå skikkelig på do.dessuten er det jo ikke alltid at det passer seg å slippe ut luft..:-/

har prøvd ting fr apoteket,men ikke mye som hjelper.

håper på svar fra enten "IsTe",eller lege!

klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14215-irritabel-tykktarm/#findComment-68378
Del på andre sider

jeg har ikke svar på innlegget ditt,har bare noen spørmsål til deg!

jeg lurer på hav irritabel tykktarm egentlig er,om jeg også kan ha det.

jeg har ofte forstoppelse,oppblåst mage,magesmerter,rumling og "bobbling" i magemmye luftavgang osv..kan jeg ha irritabel tykktarm+

viss jeg ikke har det,så lurer jeg på om en lege kan svare meg på om jeg kanskje har candida?sopp i tarmen.jeg har mange symptoner som kan stemme med det også.jeg vet ikke helt hva som feiler meg.bør jeg gå til lege for å sjekke?det er veldig slitsomt og ha oppblåst mage etter hvert måltid,og å ikke klare å gå skikkelig på do.dessuten er det jo ikke alltid at det passer seg å slippe ut luft..:-/

har prøvd ting fr apoteket,men ikke mye som hjelper.

håper på svar fra enten "IsTe",eller lege!

klem

Jeg kan jo fortelle deg hva som er typisk for irritabel tykktarm. Du veksler mellom hard og løs avføring, noen ganger kan du oppleve å ha slim i avføringen. Tarmen er overaktiv og jobber for fort, noe som resulterer i romling, luft i magen og magesmerter.

Ofte blir det verre etter du har spist. Jeg er mest plaget av diarè, og på det verste flyr jeg på do 4-5 ganger om dagen og blir sittende 30-45 min av gangen.

Magen blir også verre når jeg er nervøs og gruer meg til noe.

Legen min fortalte at dette var en ganske vanlig lidelse her i Norge, og at psykisk stress osv vil hos personer med irritabel tykktarm slå ut på magen. Det er ikke funnet noen vindunderkur mot dette, men det går an å holde lidelsen i sjakk med div. medikamenter.

Jeg vet ikke om du også lider av irritabel tykktarm, men jeg vil råde deg til å dra til legen og sjekke det, evt. foreta en rectroscopi for å utelukke at det er noe feil i selve tarmen.

Håper du finner ut av det, lykke til!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14215-irritabel-tykktarm/#findComment-68528
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære IsTe.

Irritabel tykktarm kan ha mange årsaker, deriblant psykiske. På mange ulike måter finnes det en forbindelse med nervesystemet og tykktarmen. Derfor har antidepressiva som Tolvon og Surmontil av og til en god effekt. I ditt tilfelle kan kanskje også Johannesurt hjelpe. Ellers anbefales ofte tilskudd av meløkesyrebakterier (for å styrke tarmfloraen) samt et kosthold med mye fiber for å bedre tarmfunksjonen. Vær oppmerksom på at enkelte kan reagere negativt på melk og hveteprodukter. Disse bør kuttes ut hvis plagene forværres.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14215-irritabel-tykktarm/#findComment-68578
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg kan jo fortelle deg hva som er typisk for irritabel tykktarm. Du veksler mellom hard og løs avføring, noen ganger kan du oppleve å ha slim i avføringen. Tarmen er overaktiv og jobber for fort, noe som resulterer i romling, luft i magen og magesmerter.

Ofte blir det verre etter du har spist. Jeg er mest plaget av diarè, og på det verste flyr jeg på do 4-5 ganger om dagen og blir sittende 30-45 min av gangen.

Magen blir også verre når jeg er nervøs og gruer meg til noe.

Legen min fortalte at dette var en ganske vanlig lidelse her i Norge, og at psykisk stress osv vil hos personer med irritabel tykktarm slå ut på magen. Det er ikke funnet noen vindunderkur mot dette, men det går an å holde lidelsen i sjakk med div. medikamenter.

Jeg vet ikke om du også lider av irritabel tykktarm, men jeg vil råde deg til å dra til legen og sjekke det, evt. foreta en rectroscopi for å utelukke at det er noe feil i selve tarmen.

Håper du finner ut av det, lykke til!

Med vennlig hilsen

Jeg var for flere år siden plaget av irritabel tykktarm, noe som var både vondt og hemmende. Dette var i en fase av livet mitt da det skjedde mye. Jeg begynte med å legge om på kostholdet mitt: kuttet ut kaffe, brus, epler, erter og kål.Spiste ellers mye grønnsaker og drikker mye vann (2-3l.daglig). Kuttet også ut rødt kjøtt og annen tungt fordøyelig mat. Etter en stund begynte dette å virke, og maven begynte å fungere normalt igjen. Men det skulle ikke store utskeielsene til før symptomene vendte tilbake. Idet store og hele gjelder det å ha et bevisst forhold til mat/drikke/trim.Håper dette kan hjelpe deg. Maven min er helt fin nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14215-irritabel-tykktarm/#findComment-75624
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Jeg var for flere år siden plaget av irritabel tykktarm, noe som var både vondt og hemmende. Dette var i en fase av livet mitt da det skjedde mye. Jeg begynte med å legge om på kostholdet mitt: kuttet ut kaffe, brus, epler, erter og kål.Spiste ellers mye grønnsaker og drikker mye vann (2-3l.daglig). Kuttet også ut rødt kjøtt og annen tungt fordøyelig mat. Etter en stund begynte dette å virke, og maven begynte å fungere normalt igjen. Men det skulle ikke store utskeielsene til før symptomene vendte tilbake. Idet store og hele gjelder det å ha et bevisst forhold til mat/drikke/trim.Håper dette kan hjelpe deg. Maven min er helt fin nå.

Jeg er en gutt på 21 år som har fått diagnosen irritabel tykktarm.

Denne sykdommen har invalidsert og herjet med sosial livet mitt. Jeg sluttet på en tidligere jobb pga sykdommen

tok helt overhånd. Legene sier at jeg må leve med det og spise sunt.

Jeg kan ikke spise sund, jeg er allerede laktos intolerant og det skjermer meg fra alle melkeprodukter

(smør,youghurt etc.) noe som jeg likte før. Og utifra det du skriver at jeg skal avstå kjøtt og brus og andre godsaker gjør meg redd. Jeg har begynt å drikke mye vann , det hjelper mye men ikke nok.

Er det ingen andre måter ennå være en vegitarianer for å leve med denne %&¤#¤% kroniske Sykdommen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14215-irritabel-tykktarm/#findComment-87312
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...