Gjest vil ikke betale tilbake Skrevet 7. april 2004 Skrevet 7. april 2004 Hva skjer dersom trygdekontoret mener at man har fått for mye penger fra dem??? De mener nå at jeg har fått sykepenger på feil grunnlag (ikke min ordinære timelønn, men på det jeg tjente i sommer). Jeg reagerte på beløpet da jeg ble sykemeldt, og ringte for å sjekke om dette var rett (for at jeg skulle slippe å få et tilbakebetalingskrav), og det sa jeg også da de ringte meg. Hun damen som har med sykepenger på min arbeidsplass regnet gjennom dette, og fant ut at det var rett. Skal i møte på trygdekontoret etter påske, og får da vite hva som skjer. De sa det at hvis det viser seg at jeg har fått for mye, så vil jeg få et brev som jeg kan klage på, og deretter vil det evt. bli vedtatt at jeg må betale så og så mye tilbake. Hun sa også det, at jeg kunne få noe ettergitt fordi trygdekontoret ikke hadde oppdaget at det var en feil der, og fordi jeg hadde handlet i god tro (siden jeg hadde sjekket det opp). Men burde ikke jeg ha rettet på min side, siden jeg sjekket beløpet med min arbeidsgiver??? Noen som har vært oppi dette selv? 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. april 2004 Skrevet 7. april 2004 De trekker direkte fra sykepengene dine. Er det ikke så mye, tar de alt på en gang. Ellers så får du det delt opp. Og du får ikke hjelp fra sosialkontoret i slike tilfelle, de bare sier det er din skyld. 0 Siter
frosken Skrevet 7. april 2004 Skrevet 7. april 2004 Du kan diskutere med din arbeidsgiver og foreslå at de dekker tilbakebetalingen siden det er de som har foretatt utregningsfeilen. Men jeg kan ikke helt se hvorfor du ikke vil betale tilbake. Du har tidligere fortalt at du ikke har turt å bruke pengene, og dersom du har mottatt penger du ikke skulle ha hatt så er det vel ikke så ille å betale dem tilbake? Sannsynligvis vil du kun få tilbakebetalingskrav på deler av beløpet dersom du kan bevise at du hadde grunn til å være i god tro mht at beløpet var korrekt. 0 Siter
Gjest vil ikke betale tilbake Skrevet 11. april 2004 Skrevet 11. april 2004 Du kan diskutere med din arbeidsgiver og foreslå at de dekker tilbakebetalingen siden det er de som har foretatt utregningsfeilen. Men jeg kan ikke helt se hvorfor du ikke vil betale tilbake. Du har tidligere fortalt at du ikke har turt å bruke pengene, og dersom du har mottatt penger du ikke skulle ha hatt så er det vel ikke så ille å betale dem tilbake? Sannsynligvis vil du kun få tilbakebetalingskrav på deler av beløpet dersom du kan bevise at du hadde grunn til å være i god tro mht at beløpet var korrekt. Grunnen til at jeg ikke torde å bruke dem, var at jeg snakket med en dame på trygdekontoret, som påsto at jeg ikke hadde krav på sykepenger i det hele tatt, og at jeg ville bli nødt til å betale alt tilbake. Ble regelrett utskjelt!!! Derfor torde jeg ikke bruke pengene. Jeg visste ikke at jeg hadde fått for mye, spesielt ikke etter at jeg ringte arbeidsgiver å sjekket om beløpet var riktig. Tror ikke arbeidsgiver går med på å betale noe. De blir sikkert å nekte på at de har gjort det uansett. Jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne bevise at jeg har handlet i god tro. Fikk ingenting skriftlig, så de må bare tro meg på mitt ord når jeg sier at jeg ringte å sjekket. Begynner å bli et halvt år siden nå, så jeg tror ikke hun jeg snakket med husker at jeg ringte engang. 0 Siter
Gjest vil ikke betale tilbake Skrevet 11. april 2004 Skrevet 11. april 2004 De trekker direkte fra sykepengene dine. Er det ikke så mye, tar de alt på en gang. Ellers så får du det delt opp. Og du får ikke hjelp fra sosialkontoret i slike tilfelle, de bare sier det er din skyld. Sosialkontoret har jeg ikke engang tenkt på. Har ca 15000 nå, som jeg har fått i sykepenger og ikke brukt av, og jeg fikk 7000 igjen på skatten. Uansett, hvis jeg må betale noe tilbake, så skal jeg vel ha mer igjen på skatten, for da har jeg jo betalt for mye i skatt...?! 0 Siter
frosken Skrevet 11. april 2004 Skrevet 11. april 2004 Grunnen til at jeg ikke torde å bruke dem, var at jeg snakket med en dame på trygdekontoret, som påsto at jeg ikke hadde krav på sykepenger i det hele tatt, og at jeg ville bli nødt til å betale alt tilbake. Ble regelrett utskjelt!!! Derfor torde jeg ikke bruke pengene. Jeg visste ikke at jeg hadde fått for mye, spesielt ikke etter at jeg ringte arbeidsgiver å sjekket om beløpet var riktig. Tror ikke arbeidsgiver går med på å betale noe. De blir sikkert å nekte på at de har gjort det uansett. Jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne bevise at jeg har handlet i god tro. Fikk ingenting skriftlig, så de må bare tro meg på mitt ord når jeg sier at jeg ringte å sjekket. Begynner å bli et halvt år siden nå, så jeg tror ikke hun jeg snakket med husker at jeg ringte engang. Hvis du har fått mer penger enn du har krav på og du har pengene på konto - hvorfor er det da vanskelig å skulle betale dem tilbake? 0 Siter
Gjest vil ikke betale tilbake Skrevet 12. april 2004 Skrevet 12. april 2004 Hvis du har fått mer penger enn du har krav på og du har pengene på konto - hvorfor er det da vanskelig å skulle betale dem tilbake? Fordi det ikke er noe artig å betale tilbake uansett. Jeg visste jo ikke at jeg fikk for mye. Har nesten ikke hatt råd til noe i det siste pga det forbannede trygdekontoret. 0 Siter
frosken Skrevet 12. april 2004 Skrevet 12. april 2004 Fordi det ikke er noe artig å betale tilbake uansett. Jeg visste jo ikke at jeg fikk for mye. Har nesten ikke hatt råd til noe i det siste pga det forbannede trygdekontoret. Nå er jeg litt vanskelig; men jeg mener fortsatt at det er et poeng å ikke motta mer av samfunnets midler enn man er berettiget til. En annen sak er at du i denne saken vel mest sannsynlig ikke vil bli krevet for hele beløpet pga at du ikke selv har gjort noe som har forårsaket situasjonen. 0 Siter
Gjest vil ikke betale tilbake Skrevet 12. april 2004 Skrevet 12. april 2004 Nå er jeg litt vanskelig; men jeg mener fortsatt at det er et poeng å ikke motta mer av samfunnets midler enn man er berettiget til. En annen sak er at du i denne saken vel mest sannsynlig ikke vil bli krevet for hele beløpet pga at du ikke selv har gjort noe som har forårsaket situasjonen. Det er greit nok at man ikke skal ha mer enn man har krav på, men har ikke akkurat visst at jeg har fått for mye, spesielt ikke etter at jeg ringte for å sjekke dette da jeg ble sykemeldt. Da fikk jeg også vite hvordan de hadde regnet ut beløpet, og det hørtes rett ut for meg! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.