Gjest flau og anonym nå Skrevet 7. april 2004 Skrevet 7. april 2004 Ikke spør om hvorfor og hvordan, men jeg har prestert å slette sentrale system-/innstillingsfiler eller noe som har med drivere å gjøre :-/ Det meste av innstillinger i forhold til nettoppkobling og skjerm forsvant. Har ordnet opp i noe, men fortsatt er det mangler. Jeg får f.eks. ikke opp viktige nettsider, så som nettbank og andre. De er antakelig sikkerhetsmodifiserte på en eller annen måte? Jeg får også opp et vindu som sier noe slikt: "ActiveX kan ikke lese denne siden...". Ved oppstart av pc kommer følgende tekst opp: "Det mangler en enhetsfil som trengs for Windows eller et Windowsprogram. Registeret eller System.ini har referansen til denne filen, men filen mangler. Du kan avinstallere programmet og installere på nytt." Så står det et filnavn, samt "trykk en tast for å fortsette". Hele den "vanlige" åpningsseremonien er altså "borte". Jeg får opp skrivebordet ved å trykke en tilfeldig tast. Jeg vet at System.ini er en oppstartsfil. Jeg vet at filnavnet som står oppgitt er en Norton-fil, men jeg mener å ha slettet alt jeg har av Norton (gått ut på dato). Jeg tror at det er et problem med driverinnstillinger? Eller handler dette om Norten og sikkerhet? Jeg fikk i sin tid installert full pakke Norton 2002, men det ligger jo bare dødt på maskinen nå, ikke sant? Jeg har lett på Microsofts sider, men jeg har ikke funnet ut nøyaktig hva jeg bør gjøre. Kan jeg løse problemet ved å gå inn på Verktøy - Alternativer for Internett - Avansert - Hake av / på riktige innstillinger? I så fall, hvilke? Kan jeg løse problemet ved å laste ned og installere systemfiler? Hvordan finner jeg ut hvilke(n)? Som sagt ovenfor, System.ini har informasjon om filen(e), men filen(e) mangler. Kan du hjelpe meg? 0 Siter
citoyen Skrevet 7. april 2004 Skrevet 7. april 2004 Det du kan forsøke er å putte inn Windows-cden og velge "reparer". 0 Siter
Gjest bio123 Skrevet 7. april 2004 Skrevet 7. april 2004 Hei! Jeg skrev et langt svar, men det forsvant.... Prøver igjen: Først- Forslaget til citoyen kan mye mulig hjelpe. Har du Windows XP - prøv systemgjenoppretting. Setter maskinen tilbake til at punkt der alt fungerte. (Start- alle programmer- tilbehør- systemverktøy- systemgjenoppretting). Hatt de fleste versjoner av Windows. Tror det kun er XP som har dette, men jeg kan jo ta feil der. Skjedde problemene da du "slettet" Norton? Norton må avinstaleres, ikke slettes (og alle andre programmer for øvrig). Nå er det riktignok ikke alltid like lett å fjerne Norton. Du skrev "det ligger jo bare dødt på maskinen nå, ikke sant?" Dette stemmer ikke. Programmet virker helt fint. Det får bare ikke oppdatert virusdefinisjonene. Det betyr at det ikke finner nyere virus. (Ved å registrere din versjon får du muligheten til å kjøpe lisens et år til). Nok om det. Jeg har også tidligere hatt problemer med å få Norton ut av systemet (for å få lagt inn nyere versjon). Måtte da rydde opp i registeret. På nettsiden www.download.com kan du søke på "registry". Da vil du få opp mange programmer som ordner opp. Jeg bruker et som heter WinASO, som jeg er fornøyd med. Problemet er at de fleste bare er prøveversjoner som retter bare noen feil (jeg hadde ca 200 sist jeg brukte WinASO). En løsning, som kun anbefales for de som vet hva de gjør, er å gå inn i registeret manuelt, søk opp Norton og slett trådene inneholdende det. Vil du det går du inn på Start -kjør, skriv inn "regedit". Trykk på fanen "rediger" for å finne søk etter. Til slutt må du lagre endringer. Hvis maskinen din har "haltet" lenge kan det være like greit å legge inn alt på nytt. Litt jobb men bør gjøres iblant. Lurt å få hjelp hvis man ikke kan.. Du får ha lykke til! PS- husk at det alltid er fornuftig med oppdatert antivirus. 0 Siter
Gjest bio123 Skrevet 8. april 2004 Skrevet 8. april 2004 Hei! Jeg skrev et langt svar, men det forsvant.... Prøver igjen: Først- Forslaget til citoyen kan mye mulig hjelpe. Har du Windows XP - prøv systemgjenoppretting. Setter maskinen tilbake til at punkt der alt fungerte. (Start- alle programmer- tilbehør- systemverktøy- systemgjenoppretting). Hatt de fleste versjoner av Windows. Tror det kun er XP som har dette, men jeg kan jo ta feil der. Skjedde problemene da du "slettet" Norton? Norton må avinstaleres, ikke slettes (og alle andre programmer for øvrig). Nå er det riktignok ikke alltid like lett å fjerne Norton. Du skrev "det ligger jo bare dødt på maskinen nå, ikke sant?" Dette stemmer ikke. Programmet virker helt fint. Det får bare ikke oppdatert virusdefinisjonene. Det betyr at det ikke finner nyere virus. (Ved å registrere din versjon får du muligheten til å kjøpe lisens et år til). Nok om det. Jeg har også tidligere hatt problemer med å få Norton ut av systemet (for å få lagt inn nyere versjon). Måtte da rydde opp i registeret. På nettsiden www.download.com kan du søke på "registry". Da vil du få opp mange programmer som ordner opp. Jeg bruker et som heter WinASO, som jeg er fornøyd med. Problemet er at de fleste bare er prøveversjoner som retter bare noen feil (jeg hadde ca 200 sist jeg brukte WinASO). En løsning, som kun anbefales for de som vet hva de gjør, er å gå inn i registeret manuelt, søk opp Norton og slett trådene inneholdende det. Vil du det går du inn på Start -kjør, skriv inn "regedit". Trykk på fanen "rediger" for å finne søk etter. Til slutt må du lagre endringer. Hvis maskinen din har "haltet" lenge kan det være like greit å legge inn alt på nytt. Litt jobb men bør gjøres iblant. Lurt å få hjelp hvis man ikke kan.. Du får ha lykke til! PS- husk at det alltid er fornuftig med oppdatert antivirus. Hei igjen! Et lite men viktig tillegg: Isteden for programmet jeg oppga for å rydde i registeret fant jeg et mye bedre i kveld. Fortsatt på www.download.com. Er bedre, det virker fullt ut i de tretti første dager. Det andre rettet kun opp i litt i demoen. Programmet heter Ace Utilities og finnes her: http://download.com.com/redir?pid=10224157&merid=108365&mfgid=108365<ype=dl_elite_gen&lop=linktitle&edId=3&siteId=4&oId=3120-2086-10224157&ontId=2086&destUrl=%2F3000-2086-10224157.html&tag=lst-spOr-1 Du må trolig klippe ut og lime inn i adressefeltet. Håper det hjelper! 0 Siter
Gjest flau og anonym nå Skrevet 12. april 2004 Skrevet 12. april 2004 Det du kan forsøke er å putte inn Windows-cden og velge "reparer". Takk for tips, men Diskettstasjon D og E er ikke tilgjengelig, får jeg beskjed om. 0 Siter
Gjest flau og anonym nå Skrevet 12. april 2004 Skrevet 12. april 2004 Hei! Jeg skrev et langt svar, men det forsvant.... Prøver igjen: Først- Forslaget til citoyen kan mye mulig hjelpe. Har du Windows XP - prøv systemgjenoppretting. Setter maskinen tilbake til at punkt der alt fungerte. (Start- alle programmer- tilbehør- systemverktøy- systemgjenoppretting). Hatt de fleste versjoner av Windows. Tror det kun er XP som har dette, men jeg kan jo ta feil der. Skjedde problemene da du "slettet" Norton? Norton må avinstaleres, ikke slettes (og alle andre programmer for øvrig). Nå er det riktignok ikke alltid like lett å fjerne Norton. Du skrev "det ligger jo bare dødt på maskinen nå, ikke sant?" Dette stemmer ikke. Programmet virker helt fint. Det får bare ikke oppdatert virusdefinisjonene. Det betyr at det ikke finner nyere virus. (Ved å registrere din versjon får du muligheten til å kjøpe lisens et år til). Nok om det. Jeg har også tidligere hatt problemer med å få Norton ut av systemet (for å få lagt inn nyere versjon). Måtte da rydde opp i registeret. På nettsiden www.download.com kan du søke på "registry". Da vil du få opp mange programmer som ordner opp. Jeg bruker et som heter WinASO, som jeg er fornøyd med. Problemet er at de fleste bare er prøveversjoner som retter bare noen feil (jeg hadde ca 200 sist jeg brukte WinASO). En løsning, som kun anbefales for de som vet hva de gjør, er å gå inn i registeret manuelt, søk opp Norton og slett trådene inneholdende det. Vil du det går du inn på Start -kjør, skriv inn "regedit". Trykk på fanen "rediger" for å finne søk etter. Til slutt må du lagre endringer. Hvis maskinen din har "haltet" lenge kan det være like greit å legge inn alt på nytt. Litt jobb men bør gjøres iblant. Lurt å få hjelp hvis man ikke kan.. Du får ha lykke til! PS- husk at det alltid er fornuftig med oppdatert antivirus. Takk for svar. Jeg har slettet mange Norton-filer manuelt, ja. Maskinen har overhodet ikke haltet før. Det meste ble imidlertid fucket opp etter at jeg rotet rundt forleden. Nå er status omtrent: Jeg fikk tilbake nettverksforbindelsen etter endel plunder. Har sjekket og gått etter på det jeg vet om av innstillinger, men fortsatt er det mange sider som ikke lar seg åpne (spesielt bank etc). Stasjonene D:\ og E:\ er ikke tilgjengelige. Skjermbeskytter vil ikke virke. Programmer er avinstallerte. I det hele tatt, uff. 0 Siter
Gjest flau og anonym nå Skrevet 12. april 2004 Skrevet 12. april 2004 Hei igjen! Et lite men viktig tillegg: Isteden for programmet jeg oppga for å rydde i registeret fant jeg et mye bedre i kveld. Fortsatt på www.download.com. Er bedre, det virker fullt ut i de tretti første dager. Det andre rettet kun opp i litt i demoen. Programmet heter Ace Utilities og finnes her: http://download.com.com/redir?pid=10224157&merid=108365&mfgid=108365<ype=dl_elite_gen&lop=linktitle&edId=3&siteId=4&oId=3120-2086-10224157&ontId=2086&destUrl=%2F3000-2086-10224157.html&tag=lst-spOr-1 Du må trolig klippe ut og lime inn i adressefeltet. Håper det hjelper! Jeg vet ikke hva programmet hjalp for, men det slettet uansett en haug av ødelagte filer. Takk for godt tips! Enden på visa ble at jeg installerte en nyere utgave av Explorer og at W98 dermed oppdaterte seg "av seg selv". Ikke dumt. 0 Siter
Gjest bio123 Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 Jeg vet ikke hva programmet hjalp for, men det slettet uansett en haug av ødelagte filer. Takk for godt tips! Enden på visa ble at jeg installerte en nyere utgave av Explorer og at W98 dermed oppdaterte seg "av seg selv". Ikke dumt. Hei igjen! Regner vel ikke med at du tittet tilbake i en tråd som jeg har tolket dithen at den har "løst seg", men skriver allikevel. Du skrev at W98 oppdaterte seg selv. Det er bra hvis problemene dine er borte! Husk at du både kan og absolutt bør oppdatere windows selv også. Dette gjør du via kontrollpanel i min windows xp, men husker ikke hvordan det var da jeg hadde 98 (mange år siden). Du kan gjøre det manuelt ved å åpne internett siden http://windowsupdate.microsoft.com/ . Her vil du (hvis du ikke har vært der før) få et sikkerhetsvarsel (vil du laste ned... Trykk "ja"). Det er et program som sjekker hva du har og hva du trenger. Med en så gammel windows kan det være mye å laste ned så du burde helst ha bredbånd... Hvis du har en "nyere" maskin (p3 eller nyere etter min mening, og nok minne) bør du skaffe deg en nyere versjon av vindows! En annen ting du (og absolutt alle andre internettbrukere!) burde laste ned et program som fjerner spy-ware. Anbefaler programmet ad-aware som du finner på www.download.com. Søk på "ad-aware". Programmet er veldig enkelt å bruke. Husk å sjekk for oppdateringer før søk på maskinen etter spionprogramvare. Bruker du fildelingsprogrammer (p2p) og ikke har gjort søkt etter spy-ware før finner du mye rart! Jeg ha krysset av for "use custom scanning options", Da finner du flest filer. Filene det finner kan helt trygt fjernes. Du vil oppnå en raskere maskin og spesielt raskere på nett! Jeg bruker programmet flere ganger hver uke. (Bruker du kazaa kan du måtte legge det inn på nytt. Last da i så fall ned at spy-fri versjon!) En ting jeg ikke helt skjønner er at du ikke får tilgang til alle stasjonene dine. (Stasjonene D:\ og E:\ er ikke tilgjengelige) Er det et program som prøver å få tilgang eller er det du som ikke kommer inn i stasjonene i for eksempel windows utforsker? Hva har du i stasjonene? Er det cd-/dvd-rom eller partisjoner på harddisken din? Er det cd-/dvd ville jeg åpnet maskinen og sjekket at alle kabler sitter godt i. Husk i så fall å trekk ut ledningen og fjern statisk elektrisitet ved å ta på eks kabinettet før du tar inni maskinen! Du kan ha fjernet tilgang til en disk via BIOS, men du har kanskje ikke rotet der inne...? Det står i oppstarten hvilken tast du skal trykke for å komme inn der. Har du flere partisjoner på samme harddisk er det ikke mulig å fjerne tilgang til den ene og ikke den andre via BIOS, kun ulike enheter (HD, CD-rom etc) Du skrev også at skjermbeskytteren ikke vil virke. Du vet hvordan du stiller inn dette? (høyreklikk med musen på skjermbildet utenfor ikonene, velg egenskaper og skjermbeskytter) Får du en feilmelding, eller kommer den bare ikke på? Det er for øvrig ikke spesielt viktig å bruke det. Har du fortsatt mange sider som ikke lar seg åpne, eller er det blitt bra etter at du har fått oppdatert explorer? Dette ble masse prat. Håper det kan være til hjelp! Du må overse alle evt skrivefeil for jeg har brukket en finger på påskefjellet :-( (og har nå tid til å skrive lange svar i sykemeldingsperioden min) Et lite tips til slutt hvis du er noe datainteressert er å gå inn på siden www.hardware.no . Her finnes guider for mye rart. Pluss gode "finn-beste-pris" verktøy for å handle inn datadeler hvis du skal oppdatere maskinen! Helt til slutt må jeg påpeke at det ikke er flaut å krasje maskinen! (jfr signaturen din) Jeg har gjort det mange ganger og ser bare på det som en morsom utfordring å rette på det! Du lærer ikke å kjenne maskinen hvis du ikke tør prøve forskjellige ting! Mvh 0 Siter
Gjest flau og sånt Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 Hei igjen! Regner vel ikke med at du tittet tilbake i en tråd som jeg har tolket dithen at den har "løst seg", men skriver allikevel. Du skrev at W98 oppdaterte seg selv. Det er bra hvis problemene dine er borte! Husk at du både kan og absolutt bør oppdatere windows selv også. Dette gjør du via kontrollpanel i min windows xp, men husker ikke hvordan det var da jeg hadde 98 (mange år siden). Du kan gjøre det manuelt ved å åpne internett siden http://windowsupdate.microsoft.com/ . Her vil du (hvis du ikke har vært der før) få et sikkerhetsvarsel (vil du laste ned... Trykk "ja"). Det er et program som sjekker hva du har og hva du trenger. Med en så gammel windows kan det være mye å laste ned så du burde helst ha bredbånd... Hvis du har en "nyere" maskin (p3 eller nyere etter min mening, og nok minne) bør du skaffe deg en nyere versjon av vindows! En annen ting du (og absolutt alle andre internettbrukere!) burde laste ned et program som fjerner spy-ware. Anbefaler programmet ad-aware som du finner på www.download.com. Søk på "ad-aware". Programmet er veldig enkelt å bruke. Husk å sjekk for oppdateringer før søk på maskinen etter spionprogramvare. Bruker du fildelingsprogrammer (p2p) og ikke har gjort søkt etter spy-ware før finner du mye rart! Jeg ha krysset av for "use custom scanning options", Da finner du flest filer. Filene det finner kan helt trygt fjernes. Du vil oppnå en raskere maskin og spesielt raskere på nett! Jeg bruker programmet flere ganger hver uke. (Bruker du kazaa kan du måtte legge det inn på nytt. Last da i så fall ned at spy-fri versjon!) En ting jeg ikke helt skjønner er at du ikke får tilgang til alle stasjonene dine. (Stasjonene D:\ og E:\ er ikke tilgjengelige) Er det et program som prøver å få tilgang eller er det du som ikke kommer inn i stasjonene i for eksempel windows utforsker? Hva har du i stasjonene? Er det cd-/dvd-rom eller partisjoner på harddisken din? Er det cd-/dvd ville jeg åpnet maskinen og sjekket at alle kabler sitter godt i. Husk i så fall å trekk ut ledningen og fjern statisk elektrisitet ved å ta på eks kabinettet før du tar inni maskinen! Du kan ha fjernet tilgang til en disk via BIOS, men du har kanskje ikke rotet der inne...? Det står i oppstarten hvilken tast du skal trykke for å komme inn der. Har du flere partisjoner på samme harddisk er det ikke mulig å fjerne tilgang til den ene og ikke den andre via BIOS, kun ulike enheter (HD, CD-rom etc) Du skrev også at skjermbeskytteren ikke vil virke. Du vet hvordan du stiller inn dette? (høyreklikk med musen på skjermbildet utenfor ikonene, velg egenskaper og skjermbeskytter) Får du en feilmelding, eller kommer den bare ikke på? Det er for øvrig ikke spesielt viktig å bruke det. Har du fortsatt mange sider som ikke lar seg åpne, eller er det blitt bra etter at du har fått oppdatert explorer? Dette ble masse prat. Håper det kan være til hjelp! Du må overse alle evt skrivefeil for jeg har brukket en finger på påskefjellet :-( (og har nå tid til å skrive lange svar i sykemeldingsperioden min) Et lite tips til slutt hvis du er noe datainteressert er å gå inn på siden www.hardware.no . Her finnes guider for mye rart. Pluss gode "finn-beste-pris" verktøy for å handle inn datadeler hvis du skal oppdatere maskinen! Helt til slutt må jeg påpeke at det ikke er flaut å krasje maskinen! (jfr signaturen din) Jeg har gjort det mange ganger og ser bare på det som en morsom utfordring å rette på det! Du lærer ikke å kjenne maskinen hvis du ikke tør prøve forskjellige ting! Mvh Takk for langt og hyggelig svar! Jeg fletter: "Husk at du både kan og absolutt bør oppdatere windows selv også." Det gjør jeg jevnlig. "Med en så gammel windows kan det være mye å laste ned så du burde helst ha bredbånd..." Har ADSL. Grunnen til at jeg har beholdt gode, gamle W98 er at de nyere versjonene var / er mer utsatt for virusangrep osv. Dessuten har W98 fungert perfekt. Never change a winning team. "Hvis du har en "nyere" maskin (p3 eller nyere etter min mening, og nok minne) bør du skaffe deg en nyere versjon av vindows!" Jeg har vel ok med kapasitet, 32 GB harddisk og 256 mb ram, en AMD 800 cpu. Ikke i toppklassen selvsagt, men ingen grunn til å klage, holder i massevis til vårt bruk. Det går for øvrig :raskt: for seg på denne maskinen, det sier proffe datafolk som har prøvd den. "En annen ting du (og absolutt alle andre internettbrukere!) burde laste ned et program som fjerner spy-ware. Anbefaler programmet ad-aware" Det har jeg. Og spy-bot. "Bruker du fildelingsprogrammer (p2p)" Nei. "(Bruker du kazaa" Nei. "En ting jeg ikke helt skjønner er at du ikke får tilgang til alle stasjonene dine. (Stasjonene D:\ og E:\ er ikke tilgjengelige) Er det et program som prøver å få tilgang eller er det du som ikke kommer inn i stasjonene i for eksempel windows utforsker? Hva har du i stasjonene? Er det cd-/dvd-rom eller partisjoner på harddisken din?" Jeg har funnet ut at to filer er slettet og at sletting av disse godt kan skyldes to virus. Virusene er nok forlengst fjernet, men filene må reinstalleres. Men jeg finner dem ikke, har lett på nett i snart to uker. Det er altså diskettstasjonene D og E som "ikke er tilgjengelige". Det går ikke an å kjøre / lese feks installasjons-cd. Jeg putter cd'n fysisk inn i luka, men så kommer det bare opp vindu med D:\ eller E:\ ikke tilgjengelig. "Du kan ha fjernet tilgang til en disk via BIOS, men du har kanskje ikke rotet der inne...?" Hehe, det kan godt hende. Jeg har ikke så veldig respekt for data, liker å finne ut av saker og ting, og i samarbeid med privat telefonsupport prøvde jeg å endre i bla BIOS. Men jeg har ikke tenkt før nå at det kan være noe der..... "Har du flere partisjoner på samme harddisk er det ikke mulig å fjerne tilgang til den ene og ikke den andre via BIOS, kun ulike enheter (HD, CD-rom etc)" Ja, altså som sagt, jeg :har: vært i BIOS og plukket litt. "Du skrev også at skjermbeskytteren ikke vil virke. Får du en feilmelding, eller kommer den bare ikke på?" Har prøvd det du sier - dessuten å installere på nytt. Men nei. Merkelig. "Har du fortsatt mange sider som ikke lar seg åpne, eller er det blitt bra etter at du har fått oppdatert explorer?" Det ser bra ut. Ikke først og fremst pga nyere versjon av Explorer, tror jeg, men fordi W98 i samme sleng oppdaterte seg, så jeg. Forresten er det ikke helt greit, det er noe med ActiveX som ikke er som det skal. Selv om jeg aktiverer under innstillinger, er det fortsatt en side eller to som ikke vil. "Et lite tips til slutt hvis du er noe datainteressert er å gå inn på siden www.hardware.no . Her finnes guider for mye rart. Pluss gode "finn-beste-pris" verktøy for å handle inn datadeler hvis du skal oppdatere maskinen!" Takk for tips. Jeg liker å lære og holde på, men ble nok noe overmodig her før påske, hehe "Jeg har gjort det mange ganger og ser bare på det som en morsom utfordring å rette på det! Du lærer ikke å kjenne maskinen hvis du ikke tør prøve forskjellige ting!" Det er sant. Jeg har som nevnt overhodet ikke dataangst. Hvilket betyr at jeg feiler og feiler og lærer og lærer....... Takk og takk for gode tips. God bedring med fingeren! PS: Jeg har funnet ut at jeg må få installert to filer, en nettverksdriver og en skriverdriver, men jeg finner dem ikke på webben. 0 Siter
Gjest flau og sånt Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 Hei igjen! Regner vel ikke med at du tittet tilbake i en tråd som jeg har tolket dithen at den har "løst seg", men skriver allikevel. Du skrev at W98 oppdaterte seg selv. Det er bra hvis problemene dine er borte! Husk at du både kan og absolutt bør oppdatere windows selv også. Dette gjør du via kontrollpanel i min windows xp, men husker ikke hvordan det var da jeg hadde 98 (mange år siden). Du kan gjøre det manuelt ved å åpne internett siden http://windowsupdate.microsoft.com/ . Her vil du (hvis du ikke har vært der før) få et sikkerhetsvarsel (vil du laste ned... Trykk "ja"). Det er et program som sjekker hva du har og hva du trenger. Med en så gammel windows kan det være mye å laste ned så du burde helst ha bredbånd... Hvis du har en "nyere" maskin (p3 eller nyere etter min mening, og nok minne) bør du skaffe deg en nyere versjon av vindows! En annen ting du (og absolutt alle andre internettbrukere!) burde laste ned et program som fjerner spy-ware. Anbefaler programmet ad-aware som du finner på www.download.com. Søk på "ad-aware". Programmet er veldig enkelt å bruke. Husk å sjekk for oppdateringer før søk på maskinen etter spionprogramvare. Bruker du fildelingsprogrammer (p2p) og ikke har gjort søkt etter spy-ware før finner du mye rart! Jeg ha krysset av for "use custom scanning options", Da finner du flest filer. Filene det finner kan helt trygt fjernes. Du vil oppnå en raskere maskin og spesielt raskere på nett! Jeg bruker programmet flere ganger hver uke. (Bruker du kazaa kan du måtte legge det inn på nytt. Last da i så fall ned at spy-fri versjon!) En ting jeg ikke helt skjønner er at du ikke får tilgang til alle stasjonene dine. (Stasjonene D:\ og E:\ er ikke tilgjengelige) Er det et program som prøver å få tilgang eller er det du som ikke kommer inn i stasjonene i for eksempel windows utforsker? Hva har du i stasjonene? Er det cd-/dvd-rom eller partisjoner på harddisken din? Er det cd-/dvd ville jeg åpnet maskinen og sjekket at alle kabler sitter godt i. Husk i så fall å trekk ut ledningen og fjern statisk elektrisitet ved å ta på eks kabinettet før du tar inni maskinen! Du kan ha fjernet tilgang til en disk via BIOS, men du har kanskje ikke rotet der inne...? Det står i oppstarten hvilken tast du skal trykke for å komme inn der. Har du flere partisjoner på samme harddisk er det ikke mulig å fjerne tilgang til den ene og ikke den andre via BIOS, kun ulike enheter (HD, CD-rom etc) Du skrev også at skjermbeskytteren ikke vil virke. Du vet hvordan du stiller inn dette? (høyreklikk med musen på skjermbildet utenfor ikonene, velg egenskaper og skjermbeskytter) Får du en feilmelding, eller kommer den bare ikke på? Det er for øvrig ikke spesielt viktig å bruke det. Har du fortsatt mange sider som ikke lar seg åpne, eller er det blitt bra etter at du har fått oppdatert explorer? Dette ble masse prat. Håper det kan være til hjelp! Du må overse alle evt skrivefeil for jeg har brukket en finger på påskefjellet :-( (og har nå tid til å skrive lange svar i sykemeldingsperioden min) Et lite tips til slutt hvis du er noe datainteressert er å gå inn på siden www.hardware.no . Her finnes guider for mye rart. Pluss gode "finn-beste-pris" verktøy for å handle inn datadeler hvis du skal oppdatere maskinen! Helt til slutt må jeg påpeke at det ikke er flaut å krasje maskinen! (jfr signaturen din) Jeg har gjort det mange ganger og ser bare på det som en morsom utfordring å rette på det! Du lærer ikke å kjenne maskinen hvis du ikke tør prøve forskjellige ting! Mvh En ting til: Jeg tror at en av de store tabbene jeg har gjort, var å manuelt slette en gedigen mengde Norton/Symantec-filer. Husker ikke i farten :hvor:, men det var langt inne i Systemets private. 0 Siter
Gjest bio123 Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 Takk for langt og hyggelig svar! Jeg fletter: "Husk at du både kan og absolutt bør oppdatere windows selv også." Det gjør jeg jevnlig. "Med en så gammel windows kan det være mye å laste ned så du burde helst ha bredbånd..." Har ADSL. Grunnen til at jeg har beholdt gode, gamle W98 er at de nyere versjonene var / er mer utsatt for virusangrep osv. Dessuten har W98 fungert perfekt. Never change a winning team. "Hvis du har en "nyere" maskin (p3 eller nyere etter min mening, og nok minne) bør du skaffe deg en nyere versjon av vindows!" Jeg har vel ok med kapasitet, 32 GB harddisk og 256 mb ram, en AMD 800 cpu. Ikke i toppklassen selvsagt, men ingen grunn til å klage, holder i massevis til vårt bruk. Det går for øvrig :raskt: for seg på denne maskinen, det sier proffe datafolk som har prøvd den. "En annen ting du (og absolutt alle andre internettbrukere!) burde laste ned et program som fjerner spy-ware. Anbefaler programmet ad-aware" Det har jeg. Og spy-bot. "Bruker du fildelingsprogrammer (p2p)" Nei. "(Bruker du kazaa" Nei. "En ting jeg ikke helt skjønner er at du ikke får tilgang til alle stasjonene dine. (Stasjonene D:\ og E:\ er ikke tilgjengelige) Er det et program som prøver å få tilgang eller er det du som ikke kommer inn i stasjonene i for eksempel windows utforsker? Hva har du i stasjonene? Er det cd-/dvd-rom eller partisjoner på harddisken din?" Jeg har funnet ut at to filer er slettet og at sletting av disse godt kan skyldes to virus. Virusene er nok forlengst fjernet, men filene må reinstalleres. Men jeg finner dem ikke, har lett på nett i snart to uker. Det er altså diskettstasjonene D og E som "ikke er tilgjengelige". Det går ikke an å kjøre / lese feks installasjons-cd. Jeg putter cd'n fysisk inn i luka, men så kommer det bare opp vindu med D:\ eller E:\ ikke tilgjengelig. "Du kan ha fjernet tilgang til en disk via BIOS, men du har kanskje ikke rotet der inne...?" Hehe, det kan godt hende. Jeg har ikke så veldig respekt for data, liker å finne ut av saker og ting, og i samarbeid med privat telefonsupport prøvde jeg å endre i bla BIOS. Men jeg har ikke tenkt før nå at det kan være noe der..... "Har du flere partisjoner på samme harddisk er det ikke mulig å fjerne tilgang til den ene og ikke den andre via BIOS, kun ulike enheter (HD, CD-rom etc)" Ja, altså som sagt, jeg :har: vært i BIOS og plukket litt. "Du skrev også at skjermbeskytteren ikke vil virke. Får du en feilmelding, eller kommer den bare ikke på?" Har prøvd det du sier - dessuten å installere på nytt. Men nei. Merkelig. "Har du fortsatt mange sider som ikke lar seg åpne, eller er det blitt bra etter at du har fått oppdatert explorer?" Det ser bra ut. Ikke først og fremst pga nyere versjon av Explorer, tror jeg, men fordi W98 i samme sleng oppdaterte seg, så jeg. Forresten er det ikke helt greit, det er noe med ActiveX som ikke er som det skal. Selv om jeg aktiverer under innstillinger, er det fortsatt en side eller to som ikke vil. "Et lite tips til slutt hvis du er noe datainteressert er å gå inn på siden www.hardware.no . Her finnes guider for mye rart. Pluss gode "finn-beste-pris" verktøy for å handle inn datadeler hvis du skal oppdatere maskinen!" Takk for tips. Jeg liker å lære og holde på, men ble nok noe overmodig her før påske, hehe "Jeg har gjort det mange ganger og ser bare på det som en morsom utfordring å rette på det! Du lærer ikke å kjenne maskinen hvis du ikke tør prøve forskjellige ting!" Det er sant. Jeg har som nevnt overhodet ikke dataangst. Hvilket betyr at jeg feiler og feiler og lærer og lærer....... Takk og takk for gode tips. God bedring med fingeren! PS: Jeg har funnet ut at jeg må få installert to filer, en nettverksdriver og en skriverdriver, men jeg finner dem ikke på webben. Hei! Skal jeg se... Begynner med å anbefale et nettsted som jeg har vært inne på, hatt lyst til å teste ut/betale for men ikke kommet så langt enda. Det ser i det minste veldig bra ut. Firmaet analyserer pc-en din mens du er på nettsiden deres og viser hvilke drivere du mangler/trenger/bør oppdatere og best av alt; gjør det for deg! Skal ha et stort "lager" av drivere. Tok en sjekk nå for å se om de fortsatt holdt på (et år siden sist jeg var der). Jeg hadde ifølge siden 29% "feil" drivere! De reklamerer med at du betaler et engangsbeløp (rett under 30 $) og får rett til å bruke siden på alle dine maskiner resten av livet! ikke verst. Har vurdert å betale slik at jeg kan bruke det hos alle jeg hjelper privat. Men...har ikke testet så "all ferdsel på eget ansvar"! :-) Har du flaks finner du filene dine her. (du får listet opp hvilke hardware-produkter som trenger ny driver. (selvsagt kan man oppdatere hver enkel manuelt hos leverandørens side) - Antar at du har lett der etter dine to filer... Har selv vært på jakt tidligere med bl.a. skjermkort uten navn- håpløst! Nå holdt jeg nesten på å glemme det viktigste; adressen dit er www.drivershq.com Du får lese, teste og eventuelt se om det er noe som er verdt å betale for. Håper for din del at du har win98 SE og ikke standard! Men klart, funker det er det ikke så stor grunn til å skifte. I tillegg til å være mer stabilt skal det jo også være raskere med nyere. (med unntak av ME mtp stabilitet- det er herk det!). En stor fordel med w98 er jo at det tar mye mindre plass enn XP Pro som jeg bruker (ca 1.5 Gb tror jeg). Maskinen din virker jo helt grei med unntak av harddisken... I min sitter en full disk på 160 Gb.(mest store filmer) Har store planer om å kjøpe meg en 200 Gb til i morgen og deretter to små (40 Gb) raske til (10.000 rpm s-ata i raid 0 for operativsystem, video- og bilderedigering etc) ved neste lønningfor å heve hastigeheten ytteligere. (Har dessuten 12 kasserte harddisker liggende i en skuff klare for kasting). 256 ram er jo absolutt bra nok og prosessoren burde duge greit. Merk at 256 av minnet idag er minst dobbelt så rakt som 256 for noen år siden. Jeg har 1024 mb på min nyeste maskin. Jeg bruker også spy-bot, men holder meg mest til ad-aware. Mye hyppigere nye oppdateringer der, og jeg liker grensesnittet bedre. Men har jo blitt fortalt at spy-bot gjør en grundigere/bedre jobb. Er fornuftig av deg å holde deg unna P2P både med tanke på virus og alle "søplefiler". La inn ad-aware for en bekjent for et par uker siden og vi fant 639 filer på første søk! Maskinen min har hatt ca 350 totalt over lang tid og mange søk, og med noe bruk av fildelingsprogrammer. Har du vært i BIOS’en ligger trolig grunnen der! Sett på "automatisk" på alt av HD (primær og sek.). Se om ting virker da. Setter du på for mye får du bare en feilmelding ved oppstart om at den og den harddisken ikke ble funnet. En ting du også burde sjekke ut er å gå inn i kontrollpanel, system og velge enhetsbehandling. (på XP må en velge fanen "maskinvare", men det tror jeg det ikke var på 98). Husker ikke helt symbolet (spørsmålstegn??), men har du noen symboler/ikon som skiller seg ut i listen er dette "feil" ved maskinvare. Det kan være manglende drivere, maskinvarekonflikter etc. Klikk inn og les på både fungerende og evt feil. Du vil mest sannsynelig finne noe galt ved de to manglende driverne. Du kan oppdatere drivere herifra, og husker jeg ikke helt feil har jeg fått maskinen til å søke etter riktig på nettet en gang. Her kan du også endre navnet/bokstaven til en stasjon, men tror ikke navnetrøbbel er problemet ditt. Du skrev at du har forsøkt å installere skjermbeskytteren på nytt. Regner med at du da har lastet ned en ny skjermbeskytter fra nettet.For siden du ikke har tilgang til cd'en med windows kan du jo ikke ha gjort det der. Burde ikke være noe som gjør at det ikke skulle virke. Fungerer det når du trykker på forhåndsvisning? Refererer atter en gang til download.com for nedlasting av slike. (screensaver- får opp 13000 alternativer! Ved å klikke på user rating får du opp de mest foretrukne først- er best å gå etter dem!) Får du cd-rom'en til å fungere kan du prøve å avistallere skjembeskytterene, for så å installere på nytt. (spør vel etter cd da?...) Regner med at du har vært i kontrollpanel, legg til og fjern programmer og så installere windows når du har forsøkt å installere dette på nytt. Hvis ikke -prøv! Når det gjelder ActiveX har jeg ikke mye å tilføye... Ikke mitt felt. Har holdt på med data i 20 år, men alltid kun på hobbybasis (lek og lær sammen med at jeg kan få "krise-hjelp" av broren men som er datakonsulent). Har jo hørt om det, men vet ikke stort. Heldigvis sluppet unna der. Gjorde et lite søk på google (med norske svar) og fikk opp mye. Blant annet et nettsted (som har sponset google og dermed kommet øverst på listen... vet ikke hvor positivt jeg synes det er!) som reklamerer slik: "FreeDownloadtools.com/ Auto-Fix All ActiveX Errors Fast!". Ikke vet jeg om reklamen holder mål. Fant dessuten denne: "ActiveX er derfor blitt hat-objekt nummer 1 for sikkerhetsekspertene. Og på tross av at Microsoft har lagt inn flere sikkerhetsfunksjoner, har det vist seg relativt enkelt å komme forbi slike sperringer.". På download.com for du opp 389 resultater på et søk på activeX. Burde være noe som kan hjelpe der også! Finnes sikkert en smart løsning på det problemet også :-) Håper dette også kan ha vært litt til hjelp. Skulle ikke være mye problem å finne en skriverdriver på nett heller. Finner du ikke noe på produsentens side hender det ofte at de har adresser som www.download.produsentnavn.com Lykke til videre! Og takk for det med fingeren! Klarer meg fint da. Alt for lenge med fem ukers sammenhengende ferie! Nå må jeg sove! Mvh 0 Siter
Gjest bio123 Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 En ting til: Jeg tror at en av de store tabbene jeg har gjort, var å manuelt slette en gedigen mengde Norton/Symantec-filer. Husker ikke i farten :hvor:, men det var langt inne i Systemets private. Mulig at det kan hjelpe å legge inn Norton på nytt på hardisken hvis du ikke alt har gjort det. Klarer du ikke å installere norton pga feilmeldinger ligger det fortsatt rester igjen av det gamle... 0 Siter
Gjest flau og sånt Skrevet 15. april 2004 Skrevet 15. april 2004 Hei! Skal jeg se... Begynner med å anbefale et nettsted som jeg har vært inne på, hatt lyst til å teste ut/betale for men ikke kommet så langt enda. Det ser i det minste veldig bra ut. Firmaet analyserer pc-en din mens du er på nettsiden deres og viser hvilke drivere du mangler/trenger/bør oppdatere og best av alt; gjør det for deg! Skal ha et stort "lager" av drivere. Tok en sjekk nå for å se om de fortsatt holdt på (et år siden sist jeg var der). Jeg hadde ifølge siden 29% "feil" drivere! De reklamerer med at du betaler et engangsbeløp (rett under 30 $) og får rett til å bruke siden på alle dine maskiner resten av livet! ikke verst. Har vurdert å betale slik at jeg kan bruke det hos alle jeg hjelper privat. Men...har ikke testet så "all ferdsel på eget ansvar"! :-) Har du flaks finner du filene dine her. (du får listet opp hvilke hardware-produkter som trenger ny driver. (selvsagt kan man oppdatere hver enkel manuelt hos leverandørens side) - Antar at du har lett der etter dine to filer... Har selv vært på jakt tidligere med bl.a. skjermkort uten navn- håpløst! Nå holdt jeg nesten på å glemme det viktigste; adressen dit er www.drivershq.com Du får lese, teste og eventuelt se om det er noe som er verdt å betale for. Håper for din del at du har win98 SE og ikke standard! Men klart, funker det er det ikke så stor grunn til å skifte. I tillegg til å være mer stabilt skal det jo også være raskere med nyere. (med unntak av ME mtp stabilitet- det er herk det!). En stor fordel med w98 er jo at det tar mye mindre plass enn XP Pro som jeg bruker (ca 1.5 Gb tror jeg). Maskinen din virker jo helt grei med unntak av harddisken... I min sitter en full disk på 160 Gb.(mest store filmer) Har store planer om å kjøpe meg en 200 Gb til i morgen og deretter to små (40 Gb) raske til (10.000 rpm s-ata i raid 0 for operativsystem, video- og bilderedigering etc) ved neste lønningfor å heve hastigeheten ytteligere. (Har dessuten 12 kasserte harddisker liggende i en skuff klare for kasting). 256 ram er jo absolutt bra nok og prosessoren burde duge greit. Merk at 256 av minnet idag er minst dobbelt så rakt som 256 for noen år siden. Jeg har 1024 mb på min nyeste maskin. Jeg bruker også spy-bot, men holder meg mest til ad-aware. Mye hyppigere nye oppdateringer der, og jeg liker grensesnittet bedre. Men har jo blitt fortalt at spy-bot gjør en grundigere/bedre jobb. Er fornuftig av deg å holde deg unna P2P både med tanke på virus og alle "søplefiler". La inn ad-aware for en bekjent for et par uker siden og vi fant 639 filer på første søk! Maskinen min har hatt ca 350 totalt over lang tid og mange søk, og med noe bruk av fildelingsprogrammer. Har du vært i BIOS’en ligger trolig grunnen der! Sett på "automatisk" på alt av HD (primær og sek.). Se om ting virker da. Setter du på for mye får du bare en feilmelding ved oppstart om at den og den harddisken ikke ble funnet. En ting du også burde sjekke ut er å gå inn i kontrollpanel, system og velge enhetsbehandling. (på XP må en velge fanen "maskinvare", men det tror jeg det ikke var på 98). Husker ikke helt symbolet (spørsmålstegn??), men har du noen symboler/ikon som skiller seg ut i listen er dette "feil" ved maskinvare. Det kan være manglende drivere, maskinvarekonflikter etc. Klikk inn og les på både fungerende og evt feil. Du vil mest sannsynelig finne noe galt ved de to manglende driverne. Du kan oppdatere drivere herifra, og husker jeg ikke helt feil har jeg fått maskinen til å søke etter riktig på nettet en gang. Her kan du også endre navnet/bokstaven til en stasjon, men tror ikke navnetrøbbel er problemet ditt. Du skrev at du har forsøkt å installere skjermbeskytteren på nytt. Regner med at du da har lastet ned en ny skjermbeskytter fra nettet.For siden du ikke har tilgang til cd'en med windows kan du jo ikke ha gjort det der. Burde ikke være noe som gjør at det ikke skulle virke. Fungerer det når du trykker på forhåndsvisning? Refererer atter en gang til download.com for nedlasting av slike. (screensaver- får opp 13000 alternativer! Ved å klikke på user rating får du opp de mest foretrukne først- er best å gå etter dem!) Får du cd-rom'en til å fungere kan du prøve å avistallere skjembeskytterene, for så å installere på nytt. (spør vel etter cd da?...) Regner med at du har vært i kontrollpanel, legg til og fjern programmer og så installere windows når du har forsøkt å installere dette på nytt. Hvis ikke -prøv! Når det gjelder ActiveX har jeg ikke mye å tilføye... Ikke mitt felt. Har holdt på med data i 20 år, men alltid kun på hobbybasis (lek og lær sammen med at jeg kan få "krise-hjelp" av broren men som er datakonsulent). Har jo hørt om det, men vet ikke stort. Heldigvis sluppet unna der. Gjorde et lite søk på google (med norske svar) og fikk opp mye. Blant annet et nettsted (som har sponset google og dermed kommet øverst på listen... vet ikke hvor positivt jeg synes det er!) som reklamerer slik: "FreeDownloadtools.com/ Auto-Fix All ActiveX Errors Fast!". Ikke vet jeg om reklamen holder mål. Fant dessuten denne: "ActiveX er derfor blitt hat-objekt nummer 1 for sikkerhetsekspertene. Og på tross av at Microsoft har lagt inn flere sikkerhetsfunksjoner, har det vist seg relativt enkelt å komme forbi slike sperringer.". På download.com for du opp 389 resultater på et søk på activeX. Burde være noe som kan hjelpe der også! Finnes sikkert en smart løsning på det problemet også :-) Håper dette også kan ha vært litt til hjelp. Skulle ikke være mye problem å finne en skriverdriver på nett heller. Finner du ikke noe på produsentens side hender det ofte at de har adresser som www.download.produsentnavn.com Lykke til videre! Og takk for det med fingeren! Klarer meg fint da. Alt for lenge med fem ukers sammenhengende ferie! Nå må jeg sove! Mvh Du verden, du er jammen kjempesnill. Og opphengt på data :-) "adressen dit er www.drivershq.com" Takk! Jeg tester, så får jeg jo også i det minste se om mine undersøkelser stemmer. "Håper for din del at du har win98 SE og ikke standard!" Da må jeg nok skuffe deg. Jeg skjønner jo at jeg blir nødt til å skifte operativsystem, W98 har vel gått inn i pensjonistenes rekker. Men det er jo så kjekt at det fungerer helt greit. "Maskinen din virker jo helt grei med unntak av harddisken..." Sier du det? Og min datavenn som nesten gispet over at jeg har så mye ledig plass? Det er ikke så mange tunge programmene her, det er sant. Tror imidlertid tiden er inne for endel illustrasjonsprog etc. "I min sitter en full disk på 160 Gb.(mest store filmer)" Vil gjerne, gjerne laste ned filmer. Vet du om bra sted? ;-) Kan godt sende det på mail til meg. "Har store planer om å kjøpe meg en 200 Gb til i morgen og deretter to små (40 Gb) raske til (10.000 rpm s-ata i raid 0 for operativsystem, video- og bilderedigering etc) ved neste lønningfor å heve hastigeheten ytteligere." Det er klart, med slike sysler blir det jo "aldri" nok. "Merk at 256 av minnet idag er minst dobbelt så rakt som 256 for noen år siden." Aha. Visste jeg ikke. Men si meg, hvis jeg teller på fingrene.. nytt operativsystem, større harddisk, mer ram... dette koster. Vips, så kunne jeg kjøpt en flunkende ny og schwæææær til (nesten) samme pris? "Har du vært i BIOS’en ligger trolig grunnen der!" Antakelig ikke likevel. Min datavenn sa nemlig at det ikke kan stemme fordi pc'n lar seg boote via cd-stasjon. Det tenkte jeg ikke på. "Sett på "automatisk" på alt av HD (primær og sek.). Se om ting virker da. Setter du på for mye får du bare en feilmelding ved oppstart om at den og den harddisken ikke ble funnet." Hm, :hvor: da, mener du? "En ting du også burde sjekke ut er å gå inn i kontrollpanel, system og velge enhetsbehandling. Husker ikke helt symbolet (spørsmålstegn??), men har du noen symboler/ikon som skiller seg ut i listen er dette "feil" ved maskinvare. Det kan være manglende drivere, maskinvarekonflikter etc. Klikk inn og les på både fungerende og evt feil. Du vil mest sannsynelig finne noe galt ved de to manglende driverne. Du kan oppdatere drivere herifra," Har prøvd dette flere ganger disse to ukene, men driverne lar seg overhodet IKKE oppdatere herfra. "Du skrev at du har forsøkt å installere skjermbeskytteren på nytt." Jeg prøvde vel sant å si å reinstallere den skjermbeskytteren jeg har hatt, men i går lastet jeg ned på nytt og da gikk det greit *puh* Veldig viktig med vakre pausefisker, nemlig! :-) "FreeDownloadtools.com/ Auto-Fix All ActiveX Errors Fast!". - "ActiveX er derfor blitt hat-objekt nummer 1 for sikkerhetsekspertene. Og på tross av at Microsoft har lagt inn flere sikkerhetsfunksjoner, har det vist seg relativt enkelt å komme forbi slike sperringer.". På download.com for du opp 389 resultater på et søk på activeX." Jammen-jammen, hva i herrens navn ER ActiveX? Bare en plage? Eller har det en funksjon? "Skulle ikke være mye problem å finne en skriverdriver på nett heller. Finner du ikke noe på produsentens side hender det ofte at de har adresser som www.download.produsentnavn.com" Dette er litt mystisk, men jeg troooor det handler om at cd-stasjonene "ikke er tilgjengelige". Jeg har prøvd å laste ned fra nett, men var det ikke sånn at jeg uansett får beskjed om å dytte inn installerings-cd, tro? Husker ikke helt klart her akkurat nå. Nå sjekket jeg for sikkerhets skyld en gang til i System og Enhetsbehandling. Dersom jeg velger Oppdater drivere (for problemet med "manglende" diskettstasjoner), får jeg til svar at driverne allerede finnes på maskinen. Jeg er derfor temmelig sikker på at det er de to manglende filene som lager problemer. De heter forresten C:\WINDOWS\SYSTEM\IOSUBSYS\HSFLOP.pdr og C:\WINDOWS\SYSTEM\VMM32\IOS.vxd Er jeg helt dust som ikke finner dem gratis på nett? Driveren som ikke fungerer, befinner seg under Nettverkskort, er en NDIS2-driver, og plassert i C:\WINDOWS\INF\NETGEN.INF. Hvis jeg prøver å oppdatere denne, blir jeg bedt om å sette inn Windows-installerings-cd, men uten tilgjengelig cd-stasjon går jo ikke det. Jeg må altså løse problemene ved først å få cd-stasjonene til å fungere. Til slutt: Tusen, tusen takk, jeg har lært nye ting og fått svært gode råd fra deg. 0 Siter
Gjest flau og sånt Skrevet 15. april 2004 Skrevet 15. april 2004 Mulig at det kan hjelpe å legge inn Norton på nytt på hardisken hvis du ikke alt har gjort det. Klarer du ikke å installere norton pga feilmeldinger ligger det fortsatt rester igjen av det gamle... Det er ikke aktuelt å kjøpe pga stram økonomi, men Norton har vel bare kjøpeting, har de ikke? Fikk FULL Nortonpakke med ALT de har den gang pc'n kom i hus. Venn i databransjen ;-) Men nå har jeg altså surret bort mesteparten og kan, som du antyder, ikke regne med at jeg har slettet alt. 0 Siter
Gjest flau og sånt Skrevet 15. april 2004 Skrevet 15. april 2004 Hei! Skal jeg se... Begynner med å anbefale et nettsted som jeg har vært inne på, hatt lyst til å teste ut/betale for men ikke kommet så langt enda. Det ser i det minste veldig bra ut. Firmaet analyserer pc-en din mens du er på nettsiden deres og viser hvilke drivere du mangler/trenger/bør oppdatere og best av alt; gjør det for deg! Skal ha et stort "lager" av drivere. Tok en sjekk nå for å se om de fortsatt holdt på (et år siden sist jeg var der). Jeg hadde ifølge siden 29% "feil" drivere! De reklamerer med at du betaler et engangsbeløp (rett under 30 $) og får rett til å bruke siden på alle dine maskiner resten av livet! ikke verst. Har vurdert å betale slik at jeg kan bruke det hos alle jeg hjelper privat. Men...har ikke testet så "all ferdsel på eget ansvar"! :-) Har du flaks finner du filene dine her. (du får listet opp hvilke hardware-produkter som trenger ny driver. (selvsagt kan man oppdatere hver enkel manuelt hos leverandørens side) - Antar at du har lett der etter dine to filer... Har selv vært på jakt tidligere med bl.a. skjermkort uten navn- håpløst! Nå holdt jeg nesten på å glemme det viktigste; adressen dit er www.drivershq.com Du får lese, teste og eventuelt se om det er noe som er verdt å betale for. Håper for din del at du har win98 SE og ikke standard! Men klart, funker det er det ikke så stor grunn til å skifte. I tillegg til å være mer stabilt skal det jo også være raskere med nyere. (med unntak av ME mtp stabilitet- det er herk det!). En stor fordel med w98 er jo at det tar mye mindre plass enn XP Pro som jeg bruker (ca 1.5 Gb tror jeg). Maskinen din virker jo helt grei med unntak av harddisken... I min sitter en full disk på 160 Gb.(mest store filmer) Har store planer om å kjøpe meg en 200 Gb til i morgen og deretter to små (40 Gb) raske til (10.000 rpm s-ata i raid 0 for operativsystem, video- og bilderedigering etc) ved neste lønningfor å heve hastigeheten ytteligere. (Har dessuten 12 kasserte harddisker liggende i en skuff klare for kasting). 256 ram er jo absolutt bra nok og prosessoren burde duge greit. Merk at 256 av minnet idag er minst dobbelt så rakt som 256 for noen år siden. Jeg har 1024 mb på min nyeste maskin. Jeg bruker også spy-bot, men holder meg mest til ad-aware. Mye hyppigere nye oppdateringer der, og jeg liker grensesnittet bedre. Men har jo blitt fortalt at spy-bot gjør en grundigere/bedre jobb. Er fornuftig av deg å holde deg unna P2P både med tanke på virus og alle "søplefiler". La inn ad-aware for en bekjent for et par uker siden og vi fant 639 filer på første søk! Maskinen min har hatt ca 350 totalt over lang tid og mange søk, og med noe bruk av fildelingsprogrammer. Har du vært i BIOS’en ligger trolig grunnen der! Sett på "automatisk" på alt av HD (primær og sek.). Se om ting virker da. Setter du på for mye får du bare en feilmelding ved oppstart om at den og den harddisken ikke ble funnet. En ting du også burde sjekke ut er å gå inn i kontrollpanel, system og velge enhetsbehandling. (på XP må en velge fanen "maskinvare", men det tror jeg det ikke var på 98). Husker ikke helt symbolet (spørsmålstegn??), men har du noen symboler/ikon som skiller seg ut i listen er dette "feil" ved maskinvare. Det kan være manglende drivere, maskinvarekonflikter etc. Klikk inn og les på både fungerende og evt feil. Du vil mest sannsynelig finne noe galt ved de to manglende driverne. Du kan oppdatere drivere herifra, og husker jeg ikke helt feil har jeg fått maskinen til å søke etter riktig på nettet en gang. Her kan du også endre navnet/bokstaven til en stasjon, men tror ikke navnetrøbbel er problemet ditt. Du skrev at du har forsøkt å installere skjermbeskytteren på nytt. Regner med at du da har lastet ned en ny skjermbeskytter fra nettet.For siden du ikke har tilgang til cd'en med windows kan du jo ikke ha gjort det der. Burde ikke være noe som gjør at det ikke skulle virke. Fungerer det når du trykker på forhåndsvisning? Refererer atter en gang til download.com for nedlasting av slike. (screensaver- får opp 13000 alternativer! Ved å klikke på user rating får du opp de mest foretrukne først- er best å gå etter dem!) Får du cd-rom'en til å fungere kan du prøve å avistallere skjembeskytterene, for så å installere på nytt. (spør vel etter cd da?...) Regner med at du har vært i kontrollpanel, legg til og fjern programmer og så installere windows når du har forsøkt å installere dette på nytt. Hvis ikke -prøv! Når det gjelder ActiveX har jeg ikke mye å tilføye... Ikke mitt felt. Har holdt på med data i 20 år, men alltid kun på hobbybasis (lek og lær sammen med at jeg kan få "krise-hjelp" av broren men som er datakonsulent). Har jo hørt om det, men vet ikke stort. Heldigvis sluppet unna der. Gjorde et lite søk på google (med norske svar) og fikk opp mye. Blant annet et nettsted (som har sponset google og dermed kommet øverst på listen... vet ikke hvor positivt jeg synes det er!) som reklamerer slik: "FreeDownloadtools.com/ Auto-Fix All ActiveX Errors Fast!". Ikke vet jeg om reklamen holder mål. Fant dessuten denne: "ActiveX er derfor blitt hat-objekt nummer 1 for sikkerhetsekspertene. Og på tross av at Microsoft har lagt inn flere sikkerhetsfunksjoner, har det vist seg relativt enkelt å komme forbi slike sperringer.". På download.com for du opp 389 resultater på et søk på activeX. Burde være noe som kan hjelpe der også! Finnes sikkert en smart løsning på det problemet også :-) Håper dette også kan ha vært litt til hjelp. Skulle ikke være mye problem å finne en skriverdriver på nett heller. Finner du ikke noe på produsentens side hender det ofte at de har adresser som www.download.produsentnavn.com Lykke til videre! Og takk for det med fingeren! Klarer meg fint da. Alt for lenge med fem ukers sammenhengende ferie! Nå må jeg sove! Mvh "Jeg hadde ifølge siden 29% "feil" drivere!" Nå datt jeg rett i golvet her, melding: 57% av driverene er feilinstallert!!!??? Verste jeg har sett. 0 Siter
Gjest bio123 Skrevet 15. april 2004 Skrevet 15. april 2004 Du verden, du er jammen kjempesnill. Og opphengt på data :-) "adressen dit er www.drivershq.com" Takk! Jeg tester, så får jeg jo også i det minste se om mine undersøkelser stemmer. "Håper for din del at du har win98 SE og ikke standard!" Da må jeg nok skuffe deg. Jeg skjønner jo at jeg blir nødt til å skifte operativsystem, W98 har vel gått inn i pensjonistenes rekker. Men det er jo så kjekt at det fungerer helt greit. "Maskinen din virker jo helt grei med unntak av harddisken..." Sier du det? Og min datavenn som nesten gispet over at jeg har så mye ledig plass? Det er ikke så mange tunge programmene her, det er sant. Tror imidlertid tiden er inne for endel illustrasjonsprog etc. "I min sitter en full disk på 160 Gb.(mest store filmer)" Vil gjerne, gjerne laste ned filmer. Vet du om bra sted? ;-) Kan godt sende det på mail til meg. "Har store planer om å kjøpe meg en 200 Gb til i morgen og deretter to små (40 Gb) raske til (10.000 rpm s-ata i raid 0 for operativsystem, video- og bilderedigering etc) ved neste lønningfor å heve hastigeheten ytteligere." Det er klart, med slike sysler blir det jo "aldri" nok. "Merk at 256 av minnet idag er minst dobbelt så rakt som 256 for noen år siden." Aha. Visste jeg ikke. Men si meg, hvis jeg teller på fingrene.. nytt operativsystem, større harddisk, mer ram... dette koster. Vips, så kunne jeg kjøpt en flunkende ny og schwæææær til (nesten) samme pris? "Har du vært i BIOS’en ligger trolig grunnen der!" Antakelig ikke likevel. Min datavenn sa nemlig at det ikke kan stemme fordi pc'n lar seg boote via cd-stasjon. Det tenkte jeg ikke på. "Sett på "automatisk" på alt av HD (primær og sek.). Se om ting virker da. Setter du på for mye får du bare en feilmelding ved oppstart om at den og den harddisken ikke ble funnet." Hm, :hvor: da, mener du? "En ting du også burde sjekke ut er å gå inn i kontrollpanel, system og velge enhetsbehandling. Husker ikke helt symbolet (spørsmålstegn??), men har du noen symboler/ikon som skiller seg ut i listen er dette "feil" ved maskinvare. Det kan være manglende drivere, maskinvarekonflikter etc. Klikk inn og les på både fungerende og evt feil. Du vil mest sannsynelig finne noe galt ved de to manglende driverne. Du kan oppdatere drivere herifra," Har prøvd dette flere ganger disse to ukene, men driverne lar seg overhodet IKKE oppdatere herfra. "Du skrev at du har forsøkt å installere skjermbeskytteren på nytt." Jeg prøvde vel sant å si å reinstallere den skjermbeskytteren jeg har hatt, men i går lastet jeg ned på nytt og da gikk det greit *puh* Veldig viktig med vakre pausefisker, nemlig! :-) "FreeDownloadtools.com/ Auto-Fix All ActiveX Errors Fast!". - "ActiveX er derfor blitt hat-objekt nummer 1 for sikkerhetsekspertene. Og på tross av at Microsoft har lagt inn flere sikkerhetsfunksjoner, har det vist seg relativt enkelt å komme forbi slike sperringer.". På download.com for du opp 389 resultater på et søk på activeX." Jammen-jammen, hva i herrens navn ER ActiveX? Bare en plage? Eller har det en funksjon? "Skulle ikke være mye problem å finne en skriverdriver på nett heller. Finner du ikke noe på produsentens side hender det ofte at de har adresser som www.download.produsentnavn.com" Dette er litt mystisk, men jeg troooor det handler om at cd-stasjonene "ikke er tilgjengelige". Jeg har prøvd å laste ned fra nett, men var det ikke sånn at jeg uansett får beskjed om å dytte inn installerings-cd, tro? Husker ikke helt klart her akkurat nå. Nå sjekket jeg for sikkerhets skyld en gang til i System og Enhetsbehandling. Dersom jeg velger Oppdater drivere (for problemet med "manglende" diskettstasjoner), får jeg til svar at driverne allerede finnes på maskinen. Jeg er derfor temmelig sikker på at det er de to manglende filene som lager problemer. De heter forresten C:\WINDOWS\SYSTEM\IOSUBSYS\HSFLOP.pdr og C:\WINDOWS\SYSTEM\VMM32\IOS.vxd Er jeg helt dust som ikke finner dem gratis på nett? Driveren som ikke fungerer, befinner seg under Nettverkskort, er en NDIS2-driver, og plassert i C:\WINDOWS\INF\NETGEN.INF. Hvis jeg prøver å oppdatere denne, blir jeg bedt om å sette inn Windows-installerings-cd, men uten tilgjengelig cd-stasjon går jo ikke det. Jeg må altså løse problemene ved først å få cd-stasjonene til å fungere. Til slutt: Tusen, tusen takk, jeg har lært nye ting og fått svært gode råd fra deg. Hei! Synes det bare er morsomt å tipse jeg! Data er en morsom hobby, men man bør ikke bruke for mye tid på det. Mye bedre å være i aktivitet! Men jeg velger heller noen timer foran pc’en enn med fordummende tv-programmer (såpe, reality - rett og slett det som det er mest av) Har i løpet av de siste årene tatt på meg mange hardiskoppgraderinger for venner der jeg sikrer/lagrer på cd alt interessant som mailer, dokumenter osv. deretter formaterer jeg harddisken og legger inn all ny og nyttig programvare. Er ikke moralens vokter når det gjelder å betale for programmene... (Uten å oppfordre til slik bruk for da blir vel dette innlegget fjernet straks!) Jeg hadde planer om å oppfordre deg til å laste ned 30-dagers demoen til norton fra download.com, men gikk inn på siden for å se hva de hadde. Leste en rekke av brukererfaringene (som jeg tidligere refererte til - i tillegg til å gå etter de med mest mulig positive brukererfaringer har mange/alle begrunnet meningene). Her får 2004 versjonen virkelig strykkarakter! Og mange oppfordret til å ta i bruk annen antivirus. Fikk meg til å tvile i alle fall. Og mange hadde store problemer med å avinstallere (typisk norton). Jeg skjønner jo at de ikke ønsker at kundene bare kan avistalere når versjonen har gått ut på dato, legge inn på nytt og få et nytt år. Dette er fullt mulig, men da etter å ha fjernet alle restene. Programmet finner den gamle versjonen når den nye skal legges inn. Dessverre har jeg hatt dette problemet også ved installasjon av en nyere versjon også. Poenget mitt blir derfor at demo av 2004 neppe er aktuelt. Du fikk vel ikke med cd’en til nortonpakken? (regner med at du med pakke mener Norton internett security inkl norton antivirus). Har du cd’en må du prøve å legge inn det når cd-rommen virker igjen! (eller få lånt deg en gammel cd...). Kan være til hjelp å få inn et fungerende program selv om det var mye negativ kritikk på nettet. Når det gjelder mye ledig diskplass er det flere forhold som spiller inn. Husker en gang for lenge siden at jeg satt med en 286 pc med windows 3.1 og den hadde hele 200 mb harddisk. Det holdt! En nyere windows har mange flere funksjoner, men tar derfor også mer plass. Din maskin kan mye mulig starte raskere enn min siden et enklere operativsystem skal starte opp. I og med at du har ADSL kan du fylle disken din veldig fort hvis du går inn for det. Er din bruk mail og enkel surfing uten store nedlastinger holder 32 Gb. Nå koster riktignok ikke harddisker all verden i dag. På hardware.no kan du klikke på menyen prisguide. Klikk deg inn så inn på harddisker og sjekk. Tviler litt på om w98 takler stort mer enn 120 Gb, men der kan jeg mye mulig ta feil.(og kanskje ikke så mye engang..) Du skrev: Men si meg, hvis jeg teller på fingrene.. nytt operativsystem, større harddisk, mer ram... dette koster. Vips, så kunne jeg kjøpt en flunkende ny og schwæææær til (nesten) samme pris? Jeg tenker slik- skjerm, tastatur, mus og eventuelt kabinett har man. Operativsystem og andre programmer "får man". Kjøpte meg en ny super sak (som foreløpig står "til pynt") nylig. Jeg gikk absolutt ikke etter det billigste, men kom svært godt ut i forhold til om jeg skulle kjøpt en ny ferdig pc. (skulle jeg regne med programmer ville det blitt uhyre dyrt ja!) Jeg kunne også gått for en veldig budsjett- modell. Sjekket priser der og da kommer man ikke verst ut. Men må jo måles mot behov! Du har jo en amd 800 cpu. Sjekker du prisguiden vil du for eksempel finne en amd duron 1.8 Ghz til drøye 400 kr. Kunne jo være verdt en oppgradering ved behov. Som et lite tillegg må jeg fortelle at jeg nylig skrudde sammen en av mine gamle pcer for billig salg til en venninne. I den satt det en 550 MHz P3 med 256 RAM og hun fikk en av mine kasserte Hd’er med 20 Gb. På den installerte jeg win xp pro, full office 2000, adobe photoshop m.m. Og det holdt med plass foreløpig! Men hun fikk beskjed om at det i fremtiden en gang ville bli behov for HD-oppgradering. Konklusjon: din burde holde! En kanskje bedre anbefaling hvis du ikke har det alt er å skaffe deg en cd-rom brenner! Da kan du ta sikkerhetskopier av store filer, unngå å fylle maskinen med mp3, bilder osv. Har sett brennere ned i 300 kr! (Bør kjøpe kvalitetsplater fremfor billig no-name hvis du har/får deg brenner) Jeg anbefaler deg å teste ut programmet du finner på download.com ved søk etter "sandra standard". Programmet analyserer din maskin og kommer med forslag til hva du kan gjøre for å bedre ytelsen. Det kanskje mest interessante er muligheten for å se hvordan din maskin er i forhold til en annen etter standarder du setter grafisk. For eksempel kan du få grafisk opp hvor mye rakere maskinen blir med en cpu av type x fremfor y. (Det er ikke et program som gjør noen forbedringer av seg selv) Jeg har bare hatt fullversjonen av tidligere utgaver, men tviler på at store endringer er blitt gjort; i alle fall ikke i negativ retning! Du skrev: Tror imidlertid tiden er inne for endel illustrasjonsprog etc. Det høres bra ut! Er gøy å jobbe med foto og liknende! Planlegger du å sette deg godt inn i det er adobe photoshop absolutt å anbefale, men det kan være veldig teknisk! Husker det var noen tråder om "dol-bruker-kurs" her inne for et par år siden eller noe (dette kan ha vært for programmet paint shop pro...). Du finner det nok ved å søke på dol. Når det gjelder nedlasting av filmer har jeg dessverre ingen gode tips. Jeg bruker for tiden en oppkobling via GPRS (mobil), som gir meg noe i nærheten av isdn hastighet (enkel linje). Er derfor ikke aktuelt å laste ned for meg. Låner bredbånd av kjæresten og venner etc iblant men da til programmer og ikke filmer. Synes kvaliteten blir for dårlig. Det ligger massevis av filmer via P2P, men det bruker du jo ikke. Og jeg har ikke lyst til å gi deg gode søkeord for filmer/programmer da det ved bruk av dette svært ofte kommer porno pop-ups og masse herk når du søker etter det. (og av hensyn til andre brukere er ikke det noe å oppfordre til). For min del har jeg en DVD-brenner, og har derfor fylt maskinen med "sikkerhetskopier" :-) (som er lovlig for egne filmer i det minste...) Må unne seg en god film iblant! Og absolutt bedre å se en på tv fremfor pc-skjermen! BIOS -"Antakelig ikke likevel. Min datavenn sa nemlig at det ikke kan stemme fordi pc'n lar seg boote via cd-stasjon." Du sier at den lar seg boote... Det faktum at den spinner opp og lyser fra dioden, samt at skuffen går ut er bare et tegn på at den har strøm. Det gjør deg også uten IDE-kabelen i. Jeg kan ikke huske, men trodde ikke win98 cd’en var bootbar, slik win xp er. I så fall skal du kunne starte opp med den cd’en i og ta valget reparer windows, slik som citoyen foreslo. Har du en annen boot-cd? I så fall kommer du til en dos rot? C:\.. hva skjer vis så er tilfelle og du skriver dos- kommandoen "dir d:" der da? "Sett på "automatisk" på alt av HD (primær og sek.). Se om ting virker da. Setter du på for mye får du bare en feilmelding ved oppstart om at den og den harddisken ikke ble funnet." Hm, :hvor: da, mener du? Dette er noe forskjellig fra BIOS til BIOS. Hos meg kommer det opp som valg på den første siden jeg kommer inn på når jeg går inn i BIOSen. Skal ta en restart på maskinen og se om det er noen detaljer å berette om nå... Hos meg ser det slik ut: (en Dell for øyeblikket) Først bla, bla om klokke, dato info om bios etc. 1Ca midt på siden kan jeg styre diskene Drives: Primary:og ifno ting bla size. Disk 1: ”merke” HD… 160Gb Disk 2: ”none” Secondary: Disk 1: ”Merke” CD-rom Disk 2: ”none” Jeg kan således kun ha 4 enheter. Dette er styrt via jumpere (slave/master) og oppsettet med kabler. De gangene jeg setter inn en el flere ekstra harddisker må jeg gå inn i biosen og stille inn at primary hd 2: er automatisk. Dette blar jeg opp og ned med piltastene. (og enter for å bekrefte) For å komme inn i min BIOS må jeg trykke F2, men det varierer også fra maskin til maskin. Har du diskettene eller cd’ene du fikk med skriveren? Den andre driveren som var feil var til nettverk?? Bruker du ikke nettverkskortet når du er på nett? Altså slik at det egentlig fungerer? Eller har du et hjemmenettverk? Jeg gikk inn på siden http://filext.com dette er en side som sjekker ekstensjoner (type .exe og mange, mange flere. Altså for å finne ut hva slags fil du jobber med) Lurte litt på den .pdr filen. Ukjent format for meg. Men siden fortalte meg at dette var en fil som er en "port-driver" fra Microsoft, men også en :"SymbianOS Printer Resource File" . Jeg klikket meg inn på linken under port-driver og ble sendt videre til en microsoft-søkeside. Den hadde ikke funnet noe, men da jeg søkte på eksakt navn fant jeg en del spennende: HSFLOP.PDR handles floppy diskette drives Du kan lese mer her: (klipp ut og lim inn) http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/w98ddk/hh/w98ddk/iosguide95_48ix.asp Det er en fil som gjelder for win98. Jeg rotet gjennom en del gamle cd’er (har cd 700 musikk og data) og fant en gammel win 98 cd (i upgrade ver fra w95). Tenkte at filene kanskje ligger her. Det gjorde de ikke (ved vanlig søk), men det er veldig mye mulig at de ligger på cd’en inni en .cab fil. Hvilket betyr at du må installere det for å finne filen. Jeg kan ikke installere min w98 siden den krever at jeg har w95. Men jeg kjenner en som bruker w98 first ed fortsatt (du er ikke den eneste! Jippi!). Han er ingen kløpper på data, så det er vanskelig å be han se om han finner filene på sin pc. Men jeg kan besøke han i løpet av helgen dersom du ikke kjenner noen andre som sittet på den antikke (slemt sagt he!) windowsen! Tror dette er mitt beste tips om de to filene for øyeblikket. Er fint med vakre pausefisker! :-) Jeg har bare en dum klokke (3d) som flytter seg over skjermen, men den er mer til irritasjon enn nytte (og glede som for deg!) Når jeg gjør bruker store dataprosesser over lang tid (dvd-krymping bl.a.) kommer den på og lager krøll. (er bare å skru den av da. Vet det..) Jeg skal ikke uttale meg stort om activeX . Aner virkelig ikke, men leste på nettet i går at i windows xp SP2 (oppgradering) vil muligheten til å bruke det bli borte. Ikke skjønner jeg. Skal vel være noe sikkerhetsgreier. Er det aX som hindrer deg i å komme inn på alle sider nå? (feilmelding om det) "Jeg må altså løse problemene ved først å få cd-stasjonene til å fungere." Enig og forstår. Som sagt over var den ene filen (.prd) en windows fil for floppy disker. Windows drivere er ikke som alle andre. Godt beskyttet. Trolig derfor du ikke har funnet noe. Jeg har ikke prøvd enda i dag. Skal se i kveld når jeg får bedre tid! 57 % var ikke lite! Det vil jeg si om mine mangler også da. Hvis du ikke har gjort noe med det enda bør du vente. Jeg vurderer seriøst å betale, og da ser jeg ikke så mye i veien for å maile deg et brukernavn og passord slik at du kan spare deg de pengene! (kan selvsagt ikke oppgi slikt her, og du må i så fall ikke dele det ut til alle og enhver..) Det kan vi komme tilbake til! Nå må jeg ut å få meg litt luft! Trist vær her i Oslo, men det kunne vært verre! Er da lysegrått i det minste.Men uansett bedre ute enn inne! Dette ble masse tekst. Håper du klarer å grave deg ned i materien.. :-) (evt print ut og ta ting for ting) Ha en fin dag! Mvh 0 Siter
Gjest flau og sånt Skrevet 15. april 2004 Skrevet 15. april 2004 Hei! Synes det bare er morsomt å tipse jeg! Data er en morsom hobby, men man bør ikke bruke for mye tid på det. Mye bedre å være i aktivitet! Men jeg velger heller noen timer foran pc’en enn med fordummende tv-programmer (såpe, reality - rett og slett det som det er mest av) Har i løpet av de siste årene tatt på meg mange hardiskoppgraderinger for venner der jeg sikrer/lagrer på cd alt interessant som mailer, dokumenter osv. deretter formaterer jeg harddisken og legger inn all ny og nyttig programvare. Er ikke moralens vokter når det gjelder å betale for programmene... (Uten å oppfordre til slik bruk for da blir vel dette innlegget fjernet straks!) Jeg hadde planer om å oppfordre deg til å laste ned 30-dagers demoen til norton fra download.com, men gikk inn på siden for å se hva de hadde. Leste en rekke av brukererfaringene (som jeg tidligere refererte til - i tillegg til å gå etter de med mest mulig positive brukererfaringer har mange/alle begrunnet meningene). Her får 2004 versjonen virkelig strykkarakter! Og mange oppfordret til å ta i bruk annen antivirus. Fikk meg til å tvile i alle fall. Og mange hadde store problemer med å avinstallere (typisk norton). Jeg skjønner jo at de ikke ønsker at kundene bare kan avistalere når versjonen har gått ut på dato, legge inn på nytt og få et nytt år. Dette er fullt mulig, men da etter å ha fjernet alle restene. Programmet finner den gamle versjonen når den nye skal legges inn. Dessverre har jeg hatt dette problemet også ved installasjon av en nyere versjon også. Poenget mitt blir derfor at demo av 2004 neppe er aktuelt. Du fikk vel ikke med cd’en til nortonpakken? (regner med at du med pakke mener Norton internett security inkl norton antivirus). Har du cd’en må du prøve å legge inn det når cd-rommen virker igjen! (eller få lånt deg en gammel cd...). Kan være til hjelp å få inn et fungerende program selv om det var mye negativ kritikk på nettet. Når det gjelder mye ledig diskplass er det flere forhold som spiller inn. Husker en gang for lenge siden at jeg satt med en 286 pc med windows 3.1 og den hadde hele 200 mb harddisk. Det holdt! En nyere windows har mange flere funksjoner, men tar derfor også mer plass. Din maskin kan mye mulig starte raskere enn min siden et enklere operativsystem skal starte opp. I og med at du har ADSL kan du fylle disken din veldig fort hvis du går inn for det. Er din bruk mail og enkel surfing uten store nedlastinger holder 32 Gb. Nå koster riktignok ikke harddisker all verden i dag. På hardware.no kan du klikke på menyen prisguide. Klikk deg inn så inn på harddisker og sjekk. Tviler litt på om w98 takler stort mer enn 120 Gb, men der kan jeg mye mulig ta feil.(og kanskje ikke så mye engang..) Du skrev: Men si meg, hvis jeg teller på fingrene.. nytt operativsystem, større harddisk, mer ram... dette koster. Vips, så kunne jeg kjøpt en flunkende ny og schwæææær til (nesten) samme pris? Jeg tenker slik- skjerm, tastatur, mus og eventuelt kabinett har man. Operativsystem og andre programmer "får man". Kjøpte meg en ny super sak (som foreløpig står "til pynt") nylig. Jeg gikk absolutt ikke etter det billigste, men kom svært godt ut i forhold til om jeg skulle kjøpt en ny ferdig pc. (skulle jeg regne med programmer ville det blitt uhyre dyrt ja!) Jeg kunne også gått for en veldig budsjett- modell. Sjekket priser der og da kommer man ikke verst ut. Men må jo måles mot behov! Du har jo en amd 800 cpu. Sjekker du prisguiden vil du for eksempel finne en amd duron 1.8 Ghz til drøye 400 kr. Kunne jo være verdt en oppgradering ved behov. Som et lite tillegg må jeg fortelle at jeg nylig skrudde sammen en av mine gamle pcer for billig salg til en venninne. I den satt det en 550 MHz P3 med 256 RAM og hun fikk en av mine kasserte Hd’er med 20 Gb. På den installerte jeg win xp pro, full office 2000, adobe photoshop m.m. Og det holdt med plass foreløpig! Men hun fikk beskjed om at det i fremtiden en gang ville bli behov for HD-oppgradering. Konklusjon: din burde holde! En kanskje bedre anbefaling hvis du ikke har det alt er å skaffe deg en cd-rom brenner! Da kan du ta sikkerhetskopier av store filer, unngå å fylle maskinen med mp3, bilder osv. Har sett brennere ned i 300 kr! (Bør kjøpe kvalitetsplater fremfor billig no-name hvis du har/får deg brenner) Jeg anbefaler deg å teste ut programmet du finner på download.com ved søk etter "sandra standard". Programmet analyserer din maskin og kommer med forslag til hva du kan gjøre for å bedre ytelsen. Det kanskje mest interessante er muligheten for å se hvordan din maskin er i forhold til en annen etter standarder du setter grafisk. For eksempel kan du få grafisk opp hvor mye rakere maskinen blir med en cpu av type x fremfor y. (Det er ikke et program som gjør noen forbedringer av seg selv) Jeg har bare hatt fullversjonen av tidligere utgaver, men tviler på at store endringer er blitt gjort; i alle fall ikke i negativ retning! Du skrev: Tror imidlertid tiden er inne for endel illustrasjonsprog etc. Det høres bra ut! Er gøy å jobbe med foto og liknende! Planlegger du å sette deg godt inn i det er adobe photoshop absolutt å anbefale, men det kan være veldig teknisk! Husker det var noen tråder om "dol-bruker-kurs" her inne for et par år siden eller noe (dette kan ha vært for programmet paint shop pro...). Du finner det nok ved å søke på dol. Når det gjelder nedlasting av filmer har jeg dessverre ingen gode tips. Jeg bruker for tiden en oppkobling via GPRS (mobil), som gir meg noe i nærheten av isdn hastighet (enkel linje). Er derfor ikke aktuelt å laste ned for meg. Låner bredbånd av kjæresten og venner etc iblant men da til programmer og ikke filmer. Synes kvaliteten blir for dårlig. Det ligger massevis av filmer via P2P, men det bruker du jo ikke. Og jeg har ikke lyst til å gi deg gode søkeord for filmer/programmer da det ved bruk av dette svært ofte kommer porno pop-ups og masse herk når du søker etter det. (og av hensyn til andre brukere er ikke det noe å oppfordre til). For min del har jeg en DVD-brenner, og har derfor fylt maskinen med "sikkerhetskopier" :-) (som er lovlig for egne filmer i det minste...) Må unne seg en god film iblant! Og absolutt bedre å se en på tv fremfor pc-skjermen! BIOS -"Antakelig ikke likevel. Min datavenn sa nemlig at det ikke kan stemme fordi pc'n lar seg boote via cd-stasjon." Du sier at den lar seg boote... Det faktum at den spinner opp og lyser fra dioden, samt at skuffen går ut er bare et tegn på at den har strøm. Det gjør deg også uten IDE-kabelen i. Jeg kan ikke huske, men trodde ikke win98 cd’en var bootbar, slik win xp er. I så fall skal du kunne starte opp med den cd’en i og ta valget reparer windows, slik som citoyen foreslo. Har du en annen boot-cd? I så fall kommer du til en dos rot? C:\.. hva skjer vis så er tilfelle og du skriver dos- kommandoen "dir d:" der da? "Sett på "automatisk" på alt av HD (primær og sek.). Se om ting virker da. Setter du på for mye får du bare en feilmelding ved oppstart om at den og den harddisken ikke ble funnet." Hm, :hvor: da, mener du? Dette er noe forskjellig fra BIOS til BIOS. Hos meg kommer det opp som valg på den første siden jeg kommer inn på når jeg går inn i BIOSen. Skal ta en restart på maskinen og se om det er noen detaljer å berette om nå... Hos meg ser det slik ut: (en Dell for øyeblikket) Først bla, bla om klokke, dato info om bios etc. 1Ca midt på siden kan jeg styre diskene Drives: Primary:og ifno ting bla size. Disk 1: ”merke” HD… 160Gb Disk 2: ”none” Secondary: Disk 1: ”Merke” CD-rom Disk 2: ”none” Jeg kan således kun ha 4 enheter. Dette er styrt via jumpere (slave/master) og oppsettet med kabler. De gangene jeg setter inn en el flere ekstra harddisker må jeg gå inn i biosen og stille inn at primary hd 2: er automatisk. Dette blar jeg opp og ned med piltastene. (og enter for å bekrefte) For å komme inn i min BIOS må jeg trykke F2, men det varierer også fra maskin til maskin. Har du diskettene eller cd’ene du fikk med skriveren? Den andre driveren som var feil var til nettverk?? Bruker du ikke nettverkskortet når du er på nett? Altså slik at det egentlig fungerer? Eller har du et hjemmenettverk? Jeg gikk inn på siden http://filext.com dette er en side som sjekker ekstensjoner (type .exe og mange, mange flere. Altså for å finne ut hva slags fil du jobber med) Lurte litt på den .pdr filen. Ukjent format for meg. Men siden fortalte meg at dette var en fil som er en "port-driver" fra Microsoft, men også en :"SymbianOS Printer Resource File" . Jeg klikket meg inn på linken under port-driver og ble sendt videre til en microsoft-søkeside. Den hadde ikke funnet noe, men da jeg søkte på eksakt navn fant jeg en del spennende: HSFLOP.PDR handles floppy diskette drives Du kan lese mer her: (klipp ut og lim inn) http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/w98ddk/hh/w98ddk/iosguide95_48ix.asp Det er en fil som gjelder for win98. Jeg rotet gjennom en del gamle cd’er (har cd 700 musikk og data) og fant en gammel win 98 cd (i upgrade ver fra w95). Tenkte at filene kanskje ligger her. Det gjorde de ikke (ved vanlig søk), men det er veldig mye mulig at de ligger på cd’en inni en .cab fil. Hvilket betyr at du må installere det for å finne filen. Jeg kan ikke installere min w98 siden den krever at jeg har w95. Men jeg kjenner en som bruker w98 first ed fortsatt (du er ikke den eneste! Jippi!). Han er ingen kløpper på data, så det er vanskelig å be han se om han finner filene på sin pc. Men jeg kan besøke han i løpet av helgen dersom du ikke kjenner noen andre som sittet på den antikke (slemt sagt he!) windowsen! Tror dette er mitt beste tips om de to filene for øyeblikket. Er fint med vakre pausefisker! :-) Jeg har bare en dum klokke (3d) som flytter seg over skjermen, men den er mer til irritasjon enn nytte (og glede som for deg!) Når jeg gjør bruker store dataprosesser over lang tid (dvd-krymping bl.a.) kommer den på og lager krøll. (er bare å skru den av da. Vet det..) Jeg skal ikke uttale meg stort om activeX . Aner virkelig ikke, men leste på nettet i går at i windows xp SP2 (oppgradering) vil muligheten til å bruke det bli borte. Ikke skjønner jeg. Skal vel være noe sikkerhetsgreier. Er det aX som hindrer deg i å komme inn på alle sider nå? (feilmelding om det) "Jeg må altså løse problemene ved først å få cd-stasjonene til å fungere." Enig og forstår. Som sagt over var den ene filen (.prd) en windows fil for floppy disker. Windows drivere er ikke som alle andre. Godt beskyttet. Trolig derfor du ikke har funnet noe. Jeg har ikke prøvd enda i dag. Skal se i kveld når jeg får bedre tid! 57 % var ikke lite! Det vil jeg si om mine mangler også da. Hvis du ikke har gjort noe med det enda bør du vente. Jeg vurderer seriøst å betale, og da ser jeg ikke så mye i veien for å maile deg et brukernavn og passord slik at du kan spare deg de pengene! (kan selvsagt ikke oppgi slikt her, og du må i så fall ikke dele det ut til alle og enhver..) Det kan vi komme tilbake til! Nå må jeg ut å få meg litt luft! Trist vær her i Oslo, men det kunne vært verre! Er da lysegrått i det minste.Men uansett bedre ute enn inne! Dette ble masse tekst. Håper du klarer å grave deg ned i materien.. :-) (evt print ut og ta ting for ting) Ha en fin dag! Mvh Her kom det mye Jeg har kopiert inn i dokument og vil lese i fred og ro. Takk! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.