Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk at de gjør slikt i opplyste Nederland!Enig med deg i at det praktiseres feil når det utføres på denne måten.

Da min mor lå for døden for 1 1/2 år siden(av lungekreft),valgte min bror og jeg at hun ikke skulle gjennopplives.Hun hadde slike smerter at det var ikke godt for henne å eksistere slik,legene sa hun var terminal.Det var en tøff(jæ....!) avgjørelse,men det var riktig!Å forlenge hennes smerte og pine hørte ikke noe sted hjemme.

Slik tenkte vi da,og nå..

Mvh

Ikke at det spiller noen rolle antageligvis men avgjørelsen er jeg helt enig i. Men man må vurdere hvert eneste tilfelle nøye.

Men nå blir jo ditt eksempel et eksempel på passiv dødshjelp som praktiseres i Norge.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Flows

16

• Dorthe

12

• damedame

3

• citoyen

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Helt enig :-)

Og problemet med aktiv dødshjelp (regner med at det var det du omtalte), er at noen må utføre det.

mvh

Nå er jeg nysgjerrig altså men hadde du stillt opp i et slikt tilfelle hvor pasienten ønsket det og ikke hadde muligheten til å gjøre det sjøl?

Jeg tror faktisk at jeg hadde klart det men jeg kan ikke si noe helt sikkert for jeg har aldri blitt spurt.

Skrevet

Ja, det er noe som må tas med i betraktningen. Men nå er jo aktiv dødshjelp noe som er knyttet til den siste fasen av livet - mennesker som nettopp ikke har noen utsikt til en endret livssituasjon.

Det er jo ikke alltid det er knyttet opp til terminalfasen. Det kan være mennesker som lider seg gjennom mange tiår.

Skrevet

Ja, det er noe som må tas med i betraktningen. Men nå er jo aktiv dødshjelp noe som er knyttet til den siste fasen av livet - mennesker som nettopp ikke har noen utsikt til en endret livssituasjon.

Oftest tenker man på aktiv dødshjelp som en evt. del av den siste fasen i livet.

Men det er utrolig mange som i perioder opplever et ønske om å dø, selv om de er unge og har livet foran seg.

Det er grenseoppgangene som ville bli helt umulig for meg om vi skulle ha en tilsvarende lovgivning som Holland.

mvh

Skrevet

Oftest tenker man på aktiv dødshjelp som en evt. del av den siste fasen i livet.

Men det er utrolig mange som i perioder opplever et ønske om å dø, selv om de er unge og har livet foran seg.

Det er grenseoppgangene som ville bli helt umulig for meg om vi skulle ha en tilsvarende lovgivning som Holland.

mvh

Må du si akkurat det samme som meg i dag :o)

Skrevet

OK, måtte bare sjekke. Var så godt som bombesikker på at innlegget handlet om røyking, hehe.

Vet ikke helt hva jeg synes om aktiv dødshjelp i tilfeller der pasienten er ute av stand til å gi uttrykk for egen mening (koma, f.eks)

I alle andre tilfeller burde det være en selvfølge at man burde kunne velge selv! Synes det er ganske ille å tenke på at mange lider over lang, lang tid - og vet at det kun går èn vei, men sakte som faen.

Et menneske som er alvorlig (dødelig) syk -og ved sine fulle fem- burde selvsagt få lov til å bestemme selv når tiden er inne til å avslutte det hele.

Hehe, jeg befatter meg også med andre ting enn røyking :-)

Jeg skjønner at selvbestemmelseretten er veldig viktig for mange, men noen må evt. utføre den aktive dødshjelpen. Hvem skulle det i så fall være?

Og er du ikke litt redd for at grensene kan bli flyttet? Tar du den så tar du den liksom.

mvh

Skrevet

Nå er jeg nysgjerrig altså men hadde du stillt opp i et slikt tilfelle hvor pasienten ønsket det og ikke hadde muligheten til å gjøre det sjøl?

Jeg tror faktisk at jeg hadde klart det men jeg kan ikke si noe helt sikkert for jeg har aldri blitt spurt.

Nei jeg ville ikke utført aktiv dødshjelp.

mvh

Skrevet

Må du si akkurat det samme som meg i dag :o)

Det blir vel bare slik når man mener det samme :-)

mvh

Skrevet

Nei jeg ville ikke utført aktiv dødshjelp.

mvh

Jo, hvis jeg var helt sikker så tror jeg faktisk at jeg kunne gjort det.

Skrevet

Jo, hvis jeg var helt sikker så tror jeg faktisk at jeg kunne gjort det.

Men hvordan kan du bli helt sikker?

Selv medisinsk oppgitte har av uforklarelige grunner kommet seg.

(* Gjør oppmerksom på at jeg hele tiden snakker utelukkende om aktiv dødshjelp nå.

Passiv dødshjelp er så vanlig at det helt sikkert er mange lesere her inne som har opplevd det. Deres valg har helt sikkert vært riktige og fornuftige.)

mvh

Skrevet

Dette er en liten digresjon men jeg kan ikke dy meg. Hvorfor går alle ut fra at de som er f.eks lamme fra halsen og ned og ikke greier seg sjøl, har dårlig livskvalitet og har lyst til å dø?

Jeg kjenner flere og har faktisk diskutert det med dem og ingen av de har noe ønske om å dø. Tror ikke de er noe spesielle personer. De har sine up and downs som alle andre.

Hei,

Jeg tenkte ikke på funksjonshemmede, men på folk som var så syke (f. eks. pga kreft) at de ikke kunne utføre selvmord hvis de ønsket det.

Jeg er *meget* godt klar over at livskvaliteten ikke alltid avhenger av bevegelighet!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men hvordan kan du bli helt sikker?

Selv medisinsk oppgitte har av uforklarelige grunner kommet seg.

(* Gjør oppmerksom på at jeg hele tiden snakker utelukkende om aktiv dødshjelp nå.

Passiv dødshjelp er så vanlig at det helt sikkert er mange lesere her inne som har opplevd det. Deres valg har helt sikkert vært riktige og fornuftige.)

mvh

Hvis jeg visste det var en sjanse for at tilstanden kunne forbedre seg, hadde jeg ikke gjort det.

Men jeg tror ikke på mirakler, jeg hadde kun gjort det hvis jeg visste at vedkommende ikke ville mer og ikke ville fått bedre livskvalitet.

Skrevet

Hvis jeg visste det var en sjanse for at tilstanden kunne forbedre seg, hadde jeg ikke gjort det.

Men jeg tror ikke på mirakler, jeg hadde kun gjort det hvis jeg visste at vedkommende ikke ville mer og ikke ville fått bedre livskvalitet.

Dette er vanskelige spm., det virker som du har en gjennomtenkt holdning. Det synes jeg er flott, det er altfor mange som ikke gjør seg opp en mening om liv og død.

Dog vil jeg håpe, og tror også, at lovgivningen på området ikke vil forandre seg i Norge på overskuelig fremtid.

mvh

Skrevet

Så lenge det er liv, er det håp, mener jeg.

Ja, det kan man godt si. En kort setning men den sier mye :-)

mvh

Skrevet

Dette er vanskelige spm., det virker som du har en gjennomtenkt holdning. Det synes jeg er flott, det er altfor mange som ikke gjør seg opp en mening om liv og død.

Dog vil jeg håpe, og tror også, at lovgivningen på området ikke vil forandre seg i Norge på overskuelig fremtid.

mvh

Jeg er nok enig med deg, jeg er redd grensa ville sklidd ut og det hadde jeg synes var en katastrofe.

Skrevet

Ja, det kan man godt si. En kort setning men den sier mye :-)

mvh

Ja, den sier mye. Dette fordi jeg har sett en god del opp gjennom årene. Ingen overtramp fra fagpersonell, men mennesker med håp,lidelse, fortvilelse, angst for døden, atter håp, osv....

Kan ikke gå i detalj.

Skrevet

Ja, den sier mye. Dette fordi jeg har sett en god del opp gjennom årene. Ingen overtramp fra fagpersonell, men mennesker med håp,lidelse, fortvilelse, angst for døden, atter håp, osv....

Kan ikke gå i detalj.

Skjønner, det har jeg også :-)

mvh

Skrevet

Ja til eutanasi.

Synes det er fælt når døende (spesielt eldre) holdes i live, slik det gjøres på sykehus som i dag. Seigpining for alle.

Kanskje en løsning kunne vært at man på forhånd tok et valg om hva man ønsket om man havnet i den og den situasjon/tilstand - på samme måte som man i dag gjør med donorkort?

Skrevet

Ja til eutanasi.

Synes det er fælt når døende (spesielt eldre) holdes i live, slik det gjøres på sykehus som i dag. Seigpining for alle.

Kanskje en løsning kunne vært at man på forhånd tok et valg om hva man ønsket om man havnet i den og den situasjon/tilstand - på samme måte som man i dag gjør med donorkort?

Fra antikken betydde eutanasi en god, lett og mulig ærefull død. Det forbindes med aktiv dødshjelp.

Ved "forhåndsavgjørelser" slik du beskriver det, ser jeg et problem i at det kan være stor forskjell fra hva en mener i dag og f.eks 20 år frem i tid.

Du skriver:

Begrepet holdes i live knytter man derimot til begrepet passiv dødshjelp. (Avslutte eller unnlate og gi virksom behandling som vil kunne forlenge livet.)

Passiv dødhjelp er ikke forbudt og utføres hver dag i Norge.

Slik jeg leser innlegget ditt sier du ja til aktiv dødshjelp, men begrunner det med et eksempel om passiv dødshjelp

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...