Gjest strandhai Skrevet 9. april 2004 Skrevet 9. april 2004 I dag er det 64 aar siden Tysklands invasjon av Norge. Mange ganger, hver eneste dag, gaar jeg forbi en minnetavle over nordmenn drept av tyskere under krigen, som henger paa en vegg paa skolen min. Det staar; "De Falt For Fedrelandet" Og hver gang jeg gaar forbi den minnetavlen, klarer jeg ikke aa unngaa aa tenke paa hva de har gjennomgatt, hva de har ofret. For oss. Noen ganger er det saavidt jeg klarer aa holde tilbake taarene. Og jeg foeler at jeg er den eneste. Det er mer enn 500 elever paa skolen min, og jeg har aldri, aldri sett en eneste av de stoppe opp ved den minnetavlen, og tenke paa hva de navnene som staar der egentlig betyr. Jeg er en del av glasurgenerasjonen. Den oppvoksende slekt, oss som skal arve jorden. Men hva har gjort oss fortjent til det? Hvis vi ikke engang kan ta oss tid til aa tenke paa, og vaere takknemmelig ovenfor de som gjorde landet vaart til det det er i dag. Jeg er flau. Ta 2 minutter. Vaer saa snill. 0 Siter
Gjest Leel@ Skrevet 9. april 2004 Skrevet 9. april 2004 Jeg tar mer enn gjerne 2 minutter for dem. Fint at også du tenker på dem. 0 Siter
Åsemor Skrevet 9. april 2004 Skrevet 9. april 2004 Hva er glasurgenerasjonen? Glasurgenerasjonen er oss som har vokst opp med å spise så mye godteri vi vil. 0 Siter
Sør Skrevet 9. april 2004 Skrevet 9. april 2004 Glasurgenerasjonen er oss som har vokst opp med å spise så mye godteri vi vil. Neida - det er vi som har klokker av glass, men som ikke er helt stødige i norsk! :-) Glas-ur-generasjonen! Med vennlig hilsen 0 Siter
Åsemor Skrevet 9. april 2004 Skrevet 9. april 2004 Neida - det er vi som har klokker av glass, men som ikke er helt stødige i norsk! :-) Glas-ur-generasjonen! Med vennlig hilsen Men vi er vel stødige i svensk? 0 Siter
Gjest Kjøtteteren Skrevet 9. april 2004 Skrevet 9. april 2004 Tja.. Sikkert bra folk, men vel så store helter var Ola og Kari Nordmann som gjorde så godt de kunne for å fø seg selv og sine fem barn. 0 Siter
andor Skrevet 9. april 2004 Skrevet 9. april 2004 Tja. For dei av oss som har blitt tuta øyro fulle med dette 9.april-maset sidan 1950-åra er vel begeret etter kvart rimeleg fullt. Det må vel etter kvart vera greitt å la dei daude gravleggje sine daude? Kvifor skal vi nå liksom gå rundt og tenkje på desse greiene ? Det finst vitterleg meir interessante problemstillingar til . 0 Siter
Flows Skrevet 9. april 2004 Skrevet 9. april 2004 Ja dette er en dag til ettertanke, flott at du reflekterer over grunnene for at vi som etterkommere kan leve i et fritt og demokratisk land :-) Eller ssynes jeg det var synd at pc- trollene rappa tråden din til tøvprat. mvh 0 Siter
Gjest strandhai Skrevet 9. april 2004 Skrevet 9. april 2004 Tja. For dei av oss som har blitt tuta øyro fulle med dette 9.april-maset sidan 1950-åra er vel begeret etter kvart rimeleg fullt. Det må vel etter kvart vera greitt å la dei daude gravleggje sine daude? Kvifor skal vi nå liksom gå rundt og tenkje på desse greiene ? Det finst vitterleg meir interessante problemstillingar til . Kan du fortelle meg hva du mente med det her; "Det finst vitterleg meir interessante problemstillingar til." Eller maa jeg si jeg syns synd paa deg og din arroganse. Men, folk skal faa ha de meningene de har i fred. Jeg syns bare det er synd at det finnes folk med der ute med saanne meninger som du gav uttrykk for i innlegget ditt. 0 Siter
Gjest strandhai Skrevet 9. april 2004 Skrevet 9. april 2004 Tja.. Sikkert bra folk, men vel så store helter var Ola og Kari Nordmann som gjorde så godt de kunne for å fø seg selv og sine fem barn. Ikke enig. Rett og slett. Den traaden her var heller ikke ment som angrep paa noen. 0 Siter
Gjest strandhai Skrevet 9. april 2004 Skrevet 9. april 2004 Hvor gammel er du forresten? Jeg er 18 aar. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 10. april 2004 Skrevet 10. april 2004 Kan du fortelle meg hva du mente med det her; "Det finst vitterleg meir interessante problemstillingar til." Eller maa jeg si jeg syns synd paa deg og din arroganse. Men, folk skal faa ha de meningene de har i fred. Jeg syns bare det er synd at det finnes folk med der ute med saanne meninger som du gav uttrykk for i innlegget ditt. Takknemlighet er vel og bra. Men om du virkelig tar dette inn over deg finnes det utallige muligheter til å gi det samme offeret til mennesker som virkelig trenger det. Det mangler ikke på nød i verden, selv om den er et annet sted enn akkurat her. 0 Siter
Gjest thetraveller Skrevet 10. april 2004 Skrevet 10. april 2004 Har vært tankefull i dag (går) jeg og, men det er av andre årsaker. Er en mer privat merkedag dette... 0 Siter
Salli Skrevet 10. april 2004 Skrevet 10. april 2004 Jeg ble rørt av innlegget ditt, jeg. Fint at noen tenker som deg. En professor i fysikk sa til meg en gang at det viktigste faget på skolen er historie. Med det mente han at man må lære av fortiden for å unngå at "historien gjentar seg". Men også at man tar med seg det positive tidligere generasjoner sto for. Jeg har herved tatt et par minutter til ettertanke. Takk for påminnelsen! :-) 0 Siter
Gjest Kjøtteteren Skrevet 10. april 2004 Skrevet 10. april 2004 Ikke enig. Rett og slett. Den traaden her var heller ikke ment som angrep paa noen. Unnskyld, men hvorfor i all verden nevner du det? Hvem har beskyldt deg for å angripe noen? 0 Siter
Gjest Kjøtteteren Skrevet 10. april 2004 Skrevet 10. april 2004 Ikke enig. Rett og slett. Den traaden her var heller ikke ment som angrep paa noen. Forstår nå poenget ditt. Intet ønske fra din side om diskusjon. Greit. 0 Siter
Tinúviel Skrevet 10. april 2004 Skrevet 10. april 2004 Tja. For dei av oss som har blitt tuta øyro fulle med dette 9.april-maset sidan 1950-åra er vel begeret etter kvart rimeleg fullt. Det må vel etter kvart vera greitt å la dei daude gravleggje sine daude? Kvifor skal vi nå liksom gå rundt og tenkje på desse greiene ? Det finst vitterleg meir interessante problemstillingar til . er du blitt feig, andor? Synes strandhai under her stiller et greit spørsmål. Men jeg ser du unnlater å svare på tiltale i alle linker du slenger inn noen lunkne påstander. Vårslapp? 0 Siter
Gjest strandhai Skrevet 10. april 2004 Skrevet 10. april 2004 Takknemlighet er vel og bra. Men om du virkelig tar dette inn over deg finnes det utallige muligheter til å gi det samme offeret til mennesker som virkelig trenger det. Det mangler ikke på nød i verden, selv om den er et annet sted enn akkurat her. Jeg gjoer det. Det er ikke sjelden jeg sitter med taarer i oeyekroken naar jeg ser paa nyhetene om alt det forferdelige som skjer rundt om i verden. Men hva kan jeg gjoere? Jeg har fadderbarn i Guatemala, ei lita soet jente, som sender oss brev og bilder flere ganger i aaret. Vi har sett forandringen i lokalsamfunnet hennes etter at PLAN kom inn. Og vi sender henne og familien hennes brev og gaver ved bursdager og hoeytider. Desverre er det ikke mye vi faar lov til aa sende hver gang. Jeg er med i Roede Kors Hjelpekorps. Har DU noengang sett et menneske som har tatt livet sitt paa en grotesk maate? Hvor mye av DIN fritid bruker du paa aa gjoere verden til et bedre sted? I motsetning til mange her inne, har jeg innsett at jeg ikke kan redde verden. Men jeg proever aa gjoere en innsats der jeg kan. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.