Gå til innhold

Små, sarte butikktyver!

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Der jeg jobber hender det (selvsagt) at jeg oppdager at noen stjeler noe.

Noen ganger er det barn som stjeler(relativt ofte). Prosedyren er da mild, jeg ber da om at varen blir lagt tilbake, og forklarer,litt strengt, at det ikke er pent å stjele. Ikke noe telefonering og bakrom og sånt.

Tingen er at for en tid tilbake tok jeg et barn som ble så overdevent ulykkelig(hvilket jo skulle tyde på at det er ærlig materiale i ungen,i grunn) han bare grein og syntes det var fælt. Det var virkelig ikke måte på.

Så her om dagen, kom han tilbake for å be om unnskyldning sammen med foreldre(som forøvrig virket som superstraighte, oppegående folk) Han hadde hatt mareritt,og han trodde at han ikke kunne komme tilbake i butikken igjen, og slike ting.. Han hadde selv sagt fra hjemme.

Altså en svært sensitiv liten sak, antageligvis rundt sånn 6-7-8 år..

Jeg måtte jo forklare at det var opp og avgjort og at jeg, på ingenmåte, gikk rundt og bar nag i hvertfall. Han var så og si utrøstelig..

Tingen han tok var superbillig, men det er jo prinsippet her, at man uansett ikke skal lære bort at det er OK å ta noe i butikk.

Men nå kvir jeg meg sånn for å snakke til unger som stjeler..Er det noen god måte å gjøre det på?

Jeg vil jo ikke være en sånn person som folk har mareritt om om natten! :-o Det verste er at jeg synes jeg tok situasjonen så pent og pedagogisk, allikevel ble det altså så skummelt!

Hva skal jeg gjøre? Jeg synes jo ikke jeg kan overse butikktyveri selvom det er unger(det kunne man jo trekke svært tvilsom lærdom utav), og samtidig har jeg ikke lyst til å være noen sånn tante skrekk her heller..

Hvordan bør jeg løse det når jeg ser unger stjele?

Skrevet

Men det at han har hatt mareritt og sliter med dårlig samvittighet, handler jo om at han faktisk skjønner at han gjorde noe galt! Og i og med at han turde å komme tilbake til butikken for å be om unnskyldning, har du sannsynligvis sagt fra på en ålreit måte!

laguna1365380434
Skrevet

Men det at han har hatt mareritt og sliter med dårlig samvittighet, handler jo om at han faktisk skjønner at han gjorde noe galt! Og i og med at han turde å komme tilbake til butikken for å be om unnskyldning, har du sannsynligvis sagt fra på en ålreit måte!

Håper det!

Jeg ble litt overrasket, jeg trodde oppriktig at de fleste ungene var laget av litt mer robust materiale(når de først tør å stjele mener jeg), men denne var altså sv.sart.

Jeg er ikke noe særlig erfaren med unger, og jeg synes det er leit om jeg medvirker til å gjøre en ubehagelig situasjon enda verre..

På den annen side er det sikkert ett godt tegn at ungen viser anger,men jeg synes det hele var litt ute av proposjon..Det var tross alt en stund siden, og stakkaren var like knekt.:-o

Jeg følte meg litt ond, men det MÅ vel påpekes, selvom jeg personlig kvir meg for å gjøre det?

Det var en guffen situasjon.

Skrevet

Håper det!

Jeg ble litt overrasket, jeg trodde oppriktig at de fleste ungene var laget av litt mer robust materiale(når de først tør å stjele mener jeg), men denne var altså sv.sart.

Jeg er ikke noe særlig erfaren med unger, og jeg synes det er leit om jeg medvirker til å gjøre en ubehagelig situasjon enda verre..

På den annen side er det sikkert ett godt tegn at ungen viser anger,men jeg synes det hele var litt ute av proposjon..Det var tross alt en stund siden, og stakkaren var like knekt.:-o

Jeg følte meg litt ond, men det MÅ vel påpekes, selvom jeg personlig kvir meg for å gjøre det?

Det var en guffen situasjon.

Denne lille sarte sjelen var nok bare ute etter litt spenning i hverdagen.. Husker selv da jeg var ei lita snelle, og hvor enormt dårlig samvittighet jeg hadde når jeg først hadde dårlig samvittighet :)

Det er alltid guffent å måtte "arrestere" andres unger (måtte skjenne på stedattera mi på 7 år for akkurat det samme for et par uker siden....) - men det er klart vi må gi beskjed!

Du får smile ekstra pent neste gang den lille fyren kommer innom butikken, slik at han skjønner at han er tilgitt :)

laguna1365380434
Skrevet

Denne lille sarte sjelen var nok bare ute etter litt spenning i hverdagen.. Husker selv da jeg var ei lita snelle, og hvor enormt dårlig samvittighet jeg hadde når jeg først hadde dårlig samvittighet :)

Det er alltid guffent å måtte "arrestere" andres unger (måtte skjenne på stedattera mi på 7 år for akkurat det samme for et par uker siden....) - men det er klart vi må gi beskjed!

Du får smile ekstra pent neste gang den lille fyren kommer innom butikken, slik at han skjønner at han er tilgitt :)

Takker for oppmuntrende svar, er nok "sart" jeg også, ble nesten helt nedslått selv av alt oppstusset det ble..:)

Jeg skal være ekstra koselig om det nå viser seg at denne gutten kommer til å tørre å komme i butikken igjen.

(det håper jeg jo at han tør)

:-)

Skrevet

Takker for oppmuntrende svar, er nok "sart" jeg også, ble nesten helt nedslått selv av alt oppstusset det ble..:)

Jeg skal være ekstra koselig om det nå viser seg at denne gutten kommer til å tørre å komme i butikken igjen.

(det håper jeg jo at han tør)

Kanskje dette er starten på et vakkert vennskap..? Hehe.

Han høres jo søt ut, da! Daka liten! :)

Han stjeler nok aldri igjen!

Skrevet

Jeg syntes du taklet dette veldig bra Laguna, og ut fra det du skriver har jeg en fornemmelse av at det ikke er første gangen denne gutten nasker. Han har bare ikke blitt tatt før, og forsto kanskje ikke alvoret før DU sa ifra.

Så kom kanskje marerittene og den dårlige samvittigheten - noe han bare måtte få ut til foreldrene og deg. Det fine her er at du antagelig har gjort slik at han har lært leksa si, og ikke nasker igjen.

Bra jobba!:-)

Skrevet

Jeg synes det virker som om du gjør dette her helt topp jeg da.

Du vet, det kan jo være at denne lille karen har tenkt på dette en stund, kviet seg, vært spent el. og at nervene var rimelig slitte...det å bli tatt attpåtil må nok ha vært toppen som fikk nervene til å revne.

Det er nok derfor han også hadde så problemer etterpå.

Unger er forskjellige de og, noen er sarte som denne lille karen, og noen er råtøffe og vil stjele snart igjen.

Fortsett som du holder på du laguna...heller bedre at noen får litt problemer etterpå - er jo liksom litt meninga og det da - enn at de fleste går tilbake til å stjele igjen.

:)

Skrevet

Du vet, det kan jo være at denne lille karen har tenkt på dette en stund, kviet seg, vært spent el. og at nervene var rimelig slitte...det å bli tatt attpåtil må nok ha vært toppen som fikk nervene til å revne.

Unger er forskjellige de og, noen er sarte som denne lille karen, og noen er råtøffe og vil stjele snart igjen.

Fortsett som du holder på du laguna...heller bedre at noen får litt problemer etterpå - er jo liksom litt meninga og det da - enn at de fleste går tilbake til å stjele igjen.

Jeg er helt enig!

Skrevet

Synes du løser det fint, jeg. Marerittet kommer han over. Og nå har han lært seg at stjele, det gjør man ikke.

laguna1365380434
Skrevet

Tusen takk for moralsk støtte..

Jeg hater å føle meg grusom:-/ Og særlig når jeg ikke synes jeg har så alt for mye peil i tillegg. Har ikke noen voldsom erfaring med barn, og synes jo det er litt ille at det ble mareritt etter konfrontasjon..:-o

Men sånn logisk sett skjønner jeg jo at det kom av stjelingen og det å bli tatt, og forhåpentlig ikke av at jeg var fæl.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg syntes du taklet dette veldig bra Laguna, og ut fra det du skriver har jeg en fornemmelse av at det ikke er første gangen denne gutten nasker. Han har bare ikke blitt tatt før, og forsto kanskje ikke alvoret før DU sa ifra.

Så kom kanskje marerittene og den dårlige samvittigheten - noe han bare måtte få ut til foreldrene og deg. Det fine her er at du antagelig har gjort slik at han har lært leksa si, og ikke nasker igjen.

Bra jobba!:-)

Takk! Trengte litt moralsk støtte her..:)

Synes jo det er kjedelig å være streng og skummel, men regner med at alternativet egentlig er verre..

laguna1365380434
Skrevet

Synes du løser det fint, jeg. Marerittet kommer han over. Og nå har han lært seg at stjele, det gjør man ikke.

Takk:-)

Ja, det må jo gå over får en tro..;) Men jeg syntes grådig synd på ham, og dessuten følte jeg meg litt skyldig og ond også.. En vil jo helst ikke være en sånn som folk ikke får sove av..:-o

Skrevet

Ja, denne gutten var nok en tander sjel, stakkar. Synes du du gjør det hele på en bra måte.

Skrevet

Takk:-)

Ja, det må jo gå over får en tro..;) Men jeg syntes grådig synd på ham, og dessuten følte jeg meg litt skyldig og ond også.. En vil jo helst ikke være en sånn som folk ikke får sove av..:-o

Om noen år er du hun skumle butikkdamen som tok han på fersken og som lærte han å aldri stjele igjen.

laguna1365380434
Skrevet

Ja, denne gutten var nok en tander sjel, stakkar. Synes du du gjør det hele på en bra måte.

Takk! :-) Godt å høre.. Jeg ble litt usikker, hadde ikke forventet så mye ståk og sjelekval..;)

Skrevet

Det spørs på reaksjonen til foreldrene når poden kom hjem og hadde blitt hekta for butikktyveri også.

Ble mor og far hysteriske, er det kan deres reaksjon som har forårsaket mareritt hos gutten?

Skrevet

Jeg syns du har gjort det helt riktig! :) Man lærer ikke av det om man ikke blir tilsnakket for det i hvert fall, og ikke tok du han for hardt heller. At han kom tilbake for å be om unnskyldning er et bra tegn. (Jeg ville forresten ha tatt med meg sønnen min og krevd at han skulle bedt om unnskyldning uansett)

Gjest Terakotta
Skrevet

Fortsett som før! Unger trenger en støkk -den støkken lærer dem til å bil gode voksne. Om du bagatelliserer det hele, så kan de jo bare fortsette.

Jeg var nødt til å ta med stjålne epler og mora mi fulgte meg til de som eide dem - for å ringe på og fortelle hva jeg hadde gjort og levere dem. Mamma tok meg på "fersken" i en hage.

Det svei! - men jeg er glad hun gjorde det.

Selv har jeg OVERDREVET overfor mine barn - i alle fall følse det slik for meg, men de har lært. En antydning til stjeling og jeg har grått og vist dem hvor skuffet jeg har vært og fortalt at det KUN er alderen deres som hindrer dem i å hanven i fengsel.

Den sitter! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...