Gå til innhold

voksen med ADHD

Anbefalte innlegg

Gjest fortvila søster
Skrevet

Er ganske fortvila nå. Min bror på 20 år er ferdig med skolen til sommeren. Har de to siste årene vært utplassert på arbeidsplass gjennom skolen. Arbeidsplassen skryter av ham, og vil gjerne han skal fortsette. Mens han er utplassert gjennom skolen har han tjent 35 kr timen.

Han har nå fått tilbud om å fortsette på arbeidsplassen. Min mor har vært i møte med trygdekontoret, for ansettelsesforholdet er visst et samarbeid mellom trygdeetaten og aetat. Og bedriften, trodde vi, men de skal visst ikke betale ham noe.

Er det vanlig at 20 åringer med ADHD blir tilbudt yrkesrettet attføring? Kan godt forstå at bedriften vi beholde ham så lenge andre betaler lønnen! Skal min kjære bror leve på yrkesrettet attføring for resten av livet??!! Attføringen tilsvarer ca 40 kr timen har jeg regnet ut. Det er ikke verdig for en ungdom som vil leve et normalt liv på linje med andre på sin alder....

Er så fortvila nå. Er sint og provosert. Synes tilbudet er skammelig. Han synes selv det er uverdig, og blir lite motivert for jobben når han sitter igjen med mye mindre enn en vanlig arbeidstaker.

Noen som har vært i samme situasjon?

Skrevet

Det er jo alltid et problem med de arbeidsmarkedstiltak vi har i dag at de kan utnyttes. Men jeg tror det finnes muligheter for at flere bedrifter aldri ville ansatt personer som havnet der under diverse tiltak, mye fordi de ikke har råd til flere ansatte selv om de måtte trenge det.

For å få folk inn i arbeidslivet og gi dem verdifull arbeidserfaring har man da lønnstilskudd, attføring o.l.

Men han kan ikke gå på dette resten av livet nei, det er usansynlig.

Men det må jo være bedre enn ingenting, dersom dette er alternativet?

Han får vel vurdere å ta det opp med arbeidsgiver om mulighet for "normal" jobb, og/eller søke andre steder.

dette er mitt nick
Skrevet

Yrkesretta attføring får man kun for opptil 3 år (tror det er 3). Det er meningen at det skal hjelpe han å komme ut i normalt arbeid igjen. Jeg synes du skal være glad for at han har fått dette tilbudet. Det er egentlig et veldig bra tilbud til de som av forskjellige grunner trenger å bytte arbeid, eller hjelp til å komme seg i arbeid. Gå inn på a-etat eller trygdeetaten sine sider og les litt om det..

Skrevet

Jeg jobbet gratis for Oslo Kommune i 3 år jeg og fikk yrkesrettet attføring. Enda Aetat visste jeg ikke ville få ansettelse etterpå. Men da ga meg god kompetanse og jeg fikk første jobben jeg søkte på etterpå.

Gjest fortvila søster
Skrevet

Min bror har allerede jobba ved denne arbeidsplassen i to år. Såkallt læretid, som ikke fører til fagbrev, men til et "del kompetanse bevis". Så bedriften kjenner min bror og vet hva han er god for. De skryter av ham og sier de er godt fornøyde med ham. Han har også forandra seg mye til det positive i løpet av disse to årene. Kan ikke forstå at yrkesrettet attføring er et alternativ, han har jo ikke tapt arbeidsevne?

Hvis dette kun er et alternativ for max 3 år, hva vil skje siden?

Hva skal han leve av? Han bor hjemme hos våre foreldre nå, men vil gjerne bo for seg selv. Det har han ikke mulighet for med den betalingen. Mine foreldre har vel ikke underholdningsplikt når han er over 18 år?

Det som er fortvila er at han er lite motivert for å gå på jobb når han får så lite igjen for det. Vi har støtta, muntra opp, virkelig stått på for å få han gjennom disse to årene. Og dette i påvente av noe bedre... så kommer dette.

Litt av en fremtid for en 20 år gammel frisk og oppgående gutt.

Skrevet

Min bror har allerede jobba ved denne arbeidsplassen i to år. Såkallt læretid, som ikke fører til fagbrev, men til et "del kompetanse bevis". Så bedriften kjenner min bror og vet hva han er god for. De skryter av ham og sier de er godt fornøyde med ham. Han har også forandra seg mye til det positive i løpet av disse to årene. Kan ikke forstå at yrkesrettet attføring er et alternativ, han har jo ikke tapt arbeidsevne?

Hva skal han leve av? Han bor hjemme hos våre foreldre nå, men vil gjerne bo for seg selv. Det har han ikke mulighet for med den betalingen. Mine foreldre har vel ikke underholdningsplikt når han er over 18 år?

Det som er fortvila er at han er lite motivert for å gå på jobb når han får så lite igjen for det. Vi har støtta, muntra opp, virkelig stått på for å få han gjennom disse to årene. Og dette i påvente av noe bedre... så kommer dette.

Begrensningen på 3 år gjelder de som tar utdanning under attføring, ellers er grensene mye mer flytende.

Men jeg har attføring laveste sats og bor for meg selv.

Det er tillegg man kan søke. F.eks bostøtte. Og dersom man skal ta utdannelse kan man få stipend i tillegg.

Men selvfølgelig er målet at han skal klare å finne seg en ordentlig jobb på sikt.

Dersom han har fått innvilget yrkesrettet attføring mener de nok at han har innskrenkede yrkesvalg/tap av yrkesevne.

Men jeg skjønner problemet, og jeg synes denne arbeidsplassen burde få seg et spark bak.

Jeg synes de burde forsøke andre vinklinger som f.eks lønnstilskudd som vil gi ham normal lønn, men at aetat betaler halvparten i en periode.

Gjest Til Fortvilet Søster
Skrevet

Yrkesrettet attføring blir tilbudt til folk som har problemer med å beholde et vanlig arbeid.

Da blir arbeidsplassen tilrettelagt for ham siden han også får utbetalt attføringspenger...

Man trenger ikke å gå på yrkesrettet attføring resten av livet. Vet om mange som har vært under tiltaket arbeid med bistand, som har kommet ut i vanlig jobb og fått fast ansettelse i den bedriften som dem har jobbet en stund...

Det er også ikke uvanlig at unge folk som har yrkeshindringer blir tilbudt dette tilbudet.. Selv var jeg 21år da jeg ble tilbudt yrkesrettet attføring....

Synes ikke at du blir være sint og provosert over dette, men det er jo bedre det enn å være uføretrygdet (har blitt ufør nå)...

Gjest Enda et svar til Fortvilet søster
Skrevet

Vil også legge til at hvor lenge en går på yrkesrettet attføring er inviduelt fra person til person...

Vet i allefall at tiltaket som heter Arbeid med bistand varer i ca.3år...

Er ikke sikker på det, men det kan vel hende at dem ser at han ikke er motivert nok eller har kanskje liten utholdenhet til å gå på jobben....

Gjest Svar til Dette er mitt nick
Skrevet

Yrkesretta attføring får man kun for opptil 3 år (tror det er 3). Det er meningen at det skal hjelpe han å komme ut i normalt arbeid igjen. Jeg synes du skal være glad for at han har fått dette tilbudet. Det er egentlig et veldig bra tilbud til de som av forskjellige grunner trenger å bytte arbeid, eller hjelp til å komme seg i arbeid. Gå inn på a-etat eller trygdeetaten sine sider og les litt om det..

Der tar du nok feil, for jeg har gått yrkesrettet attføring i tre år, og dem sa til meg at det er inviduelt fra person til person hvor lenge en kan gå på attføring...

Vet i allefall et av tiltakene under attføring som heter arbeid med bistand varer i en periode i ca. 3år

Gjest En i samme situasjon
Skrevet

Jeg anbefaler deg å gå inn på disse sidene for å lese mer om de forskjellige tiltakene:

AETAT

http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=745

http://www.skadesiden.no/attforing.htm

http://home.online.no/~abhamar/

TRYGDEKONTORET:

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=uf_oereytelser&path_sub=ung_mrog_mruf_oer

LOVVERKET:

http://www.lovdata.no/all/nl-19970228-019.html

Siden din bror har en såkalt varig kronisk funksjonshemning som har oppstått før han fylte 26år, så har han krav på tilleggsytelse som ung ufør...

Da får han utbetalt litt i tillegg til attføringspengene, men det er noe som han eller dere må ta opp med fastlegen hans...

For å få denne ekstra ytelsen, må det foreligge en legeerklæring fra en spesialist, fastlegen o.l... om at den funksjonshemningen har oppstått før fylte 26år...

Denne erklæringen kan dere sende til det lokale trygdekontoret i deres nærmiljø, så avgjør dem om han oppfyller vilkårene for tilleggsytelsen som ung ufør eller ikke...

Vet i allefall at man også får medregnet 3.30 i pensjonspoeng i hvert framtidige år....

Har selv svart deg flere ganger under nicket "Til Fortvilet søster", og er en del inne i hvordan trygde og aetat systemet fungerer...

Selv så er jeg under 26år og begynte på attføring på begynnelsen av det samme året som jeg fylte 21år, og jeg fikk tilleggsytelse som ung ufør ved siden av attføringspengene...

Fikk da ikke utbetalt den laveste summen i attføring som var den gang 4000kr pr mnd, men ca. 10.000kr i måneden

Kanskje det kan være en løsning for din bror når det gjelder det økonomiske. Han har vel klare dokumentasjoner på at han har den diagnosen så da går det vel greit å få innvilget tilleggsytelsen ung ufør?

Håper at denne informasjonen og mine erfaringer var til hjelp for dere begge?

Ønsker også din bror lykke til ute i arbeidslivet. Håper at han får en fast ansettelse etter hvert i den bedriften som han jobber i nå....

Gjest litt mindre fortvila nå...
Skrevet

Tusen takk til alle som har hørt på mine fortvilelser! Takk for gode linker og god hjelp.

Gjest En i samme situasjon
Skrevet

Tusen takk til alle som har hørt på mine fortvilelser! Takk for gode linker og god hjelp.

Bare hyggelig!

Håper at det ordner seg for broren din etter hvert!

Du får fortelle oss hvordan det går når han begynner i attføringstiltaket (hvis han begynner)....

Lykke til videre begge to!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...