Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg (mann 55 år) har i lengre tid (5-6 år)hatt "flat" energi både fysisk og dels psykisk, i løpet av 6 mnd. droppet antall armhevinger jeg klarte til det halve tross regelmessig aerobicstrening 2-3 ganger i uken i flere år. Jeg var i rimelig god form.. Siden er det gått jamt nedover videre. Har lite energi til å trene skikkelig, og har ofte muskelstrekker i særlig rygg som stopper meg for 1-2 uker. Ser ingen "god" grunn til dette, verken psykisk eller fysisk. Ordinære blodprøver etc er ok. Via ”uatoriserte behandlere” ser jeg: Mørkefelt mikroskopi av blod viser alt for mye "torne-epler" og noe annet grums, så her er det ”noe”, -(men ordinære leger aksepterer jo ikke slike tester). Har en negativ på Candida, en positiv test på clamydia pneumonia (USA-lab) men behandleren tror ikke dette er årsaken men en virkning. Har fjernet all amalgam uten reaksjon. Homøpati/akupunktur gir ingen resultater. Matintoleranse-testet (100 matvarer) og derfor droppet melk. Har en viss hypoglykemi overreaksjon (blodsukkerrekyl ned til 3.0 i blant) og generelt litt lavt blodsukker (4.3-4.5 typisk), men insulinnivå er akseptabelt. Har jobbet mye med det psykiske og tror ikke dette er ”bare psyken”, -men den blir klart påvirket av det hele. Fastlegen har ikke noen ideer.

Har du noen råd for hva som kan gjøres for å klarlegge årsaker; hvilke tester kan tas? Leste du selv tok ”fullspektrum blodtest + vitamin/mineralkur” på VIF; -kan den slags si noe mer? Hvor kan jeg ev. gå for å få utført det du måtte anbefale og har du indikasjoner på kostnadene ved det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143700-flat-energi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Manglende energi kan ha mange årsaker og det høres ut som du har vært gjennom flere runder med utredninger allerede... Det at din muskelstyrke og utholdenhet reduseres på tross av trening gjør at jeg også ville synes det var naturlig å måle ditt testosteronnivå samt SHBG (et protein som binder hormoner i blodet). Innen alternativ behandling er man også opptatt av mitokondriefunksjonen i cellene. Mitokondriene er cellenes egne kraftprodusenter og trenger blant annet koenzym Q 10 og B-vitaminer for å fungere optimalt. En blodprøve med undersøkelse av vitamin- og mineralstatusen kan dels undersøkes i Norge ved for eksempel dr Fürst laboratorium og eventuelt suppleres med fullblodprøver som sendes til utlandet. Etter en slik prøve kan kostråd og eventuelle tilskudd skreddersys og tilpasses den enkelte. En slik prøve koster mellom 1000-2000 kroner og dekkes ikke av folketrygden. Hårmineralanalyse kan være et supplement. Disse prøvene kan tas av leger som arbeider med ortomolekylær medisin, sjekk for eksempel hjemmesiden til Norsk forening for helhetsmedisin (NFHM.org).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/143700-flat-energi/#findComment-908140
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...