pedil Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Hei! Jeg har de siste mnd hatt store problemer med mage/avføring.. Jeg har i den forbindelse et lite spm angående endetarmsåpningen.. Når jeg sitter på toalettet og presser, kommer det ut hud/"klumper" rundt hele åpningen, og det virker som dette kan blokkere for avføringen. Ved å presse/"klippe" får jeg ut biter av avføring, men jeg får ikke ut normal avføring. Jeg har aldri sjekket "der bak" tidligere, og vet ikke om det har vært slik / skal være slik. Er det normalt at huden rundt åpningen "hovner" opp når man presser? Det hovner opp ca 2-3cm rundt hele åpningen når jeg presser, men går tilbake når jeg slutter å presse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145019-endetarms%C3%A5pning-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirea Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Foreløpig synes det som om de forandringene du registrerer skyldes at blodkar utvider seg og at musklene rundt åpningen er i hard bruk. Men - fortsetter du å presse på den måten får du hemorrider, de oppstår rundt endetarmsåpningen og framstår som små knuter som kan forårsake både blødning og smerte. Jeg foreslår at du tar deg en tur på apoteket og kjøper Lactulose i flytende form som du drikker etter anvisning på flasken. Den er ikke skadelig for tarmen, men kan snarere hjelpe deg å unngå all pressingen. Det skal ikke være så slitsomt å gå på do Pedil ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145019-endetarms%C3%A5pning-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-917630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bakstikker'n Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Foreløpig synes det som om de forandringene du registrerer skyldes at blodkar utvider seg og at musklene rundt åpningen er i hard bruk. Men - fortsetter du å presse på den måten får du hemorrider, de oppstår rundt endetarmsåpningen og framstår som små knuter som kan forårsake både blødning og smerte. Jeg foreslår at du tar deg en tur på apoteket og kjøper Lactulose i flytende form som du drikker etter anvisning på flasken. Den er ikke skadelig for tarmen, men kan snarere hjelpe deg å unngå all pressingen. Det skal ikke være så slitsomt å gå på do Pedil ;o) Hvordan kan det ha seg at du vet så mye om dette? Sterkt plaget selv kanskje? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145019-endetarms%C3%A5pning-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-917648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pedil Skrevet 28. april 2004 Forfatter Del Skrevet 28. april 2004 Foreløpig synes det som om de forandringene du registrerer skyldes at blodkar utvider seg og at musklene rundt åpningen er i hard bruk. Men - fortsetter du å presse på den måten får du hemorrider, de oppstår rundt endetarmsåpningen og framstår som små knuter som kan forårsake både blødning og smerte. Jeg foreslår at du tar deg en tur på apoteket og kjøper Lactulose i flytende form som du drikker etter anvisning på flasken. Den er ikke skadelig for tarmen, men kan snarere hjelpe deg å unngå all pressingen. Det skal ikke være så slitsomt å gå på do Pedil ;o) Hei! Vel.. nå har det seg slik at jeg aldri tidligere har hatt problemer med magen/avføring, intill for ca 2,5 mnd siden.. Har drukket litervis med laktulose, blitt lagt inn på legevakten pga forstoppelse ( hvor 5 klyster, laktulose, senneste, toilax måtte til for å få ut innholdet..) Kan ikke fortsette med laktulose i det uendelige heller.. En lege mente jeg hadde hemorroider, og jeg brukte midler mot det i noen uker, mens en annen sa jeg ikke hadde hemorroider.. Lurer bare på om det er vanlig at blodkar/hva det nå enn er der bak utvider seg slik, og kommer ut 2-3cm når man presser.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145019-endetarms%C3%A5pning-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-917674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Dette er jo egentlig ikke gynekologi, men jeg skal forsøke å svare likevel. Det er sannsynligvis slimhinnen du presser ut under avføring (analprolaps), siden det kommer ut hele veien rundt og ikke bare der det sitter blodkar (da kunne det være hemorroider). Du opplyser ikke din alder og om du har født barn, men det du beskriver kan forekomme i økende grad med alder og etter fødsler hvor muskulaturen er blitt litt slappere. Så lenge det går tilbake etter avføring, er det ikke noe å bry seg om. Du bør forsøke å få så myk avføring som mulig (grovt brød og mye frukt og væske) så du slipper å presse så hardt. I verste fall kan det opereres Vennlig hilsen Mette H Moen PS du kan finne bilder på denne nettside: www.aafp.org/afp/ 20010701/77.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145019-endetarms%C3%A5pning-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-918612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 jeg har hatt samme problem som jeg. det kom en stor klump ut av endetarmen som blokkerte for avføring. det medførte til at jeg aldri helt fikk tømt meg for avføring og fikk kvalme og magesmerter som resultat. jeg ble operert for dette 2 ganger, og i dag er jeg mye bedre selv om jeg må slite med hard mage. hva du har kan være en normal variasjon, men hvis du er såpass plaget så bør du ta en røntgen, Defekografi, hvis du bor på Østlandet så gjør det på Ullevål, der er de eksperter på det og få deres vurdering på hvorledes det kan opereres eller ikke har du forresten prøvd flytende parafin som du får på apoteket? fungerte på meg når jeg var som verst forstoppet. lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145019-endetarms%C3%A5pning-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-918911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pedil Skrevet 30. april 2004 Forfatter Del Skrevet 30. april 2004 jeg har hatt samme problem som jeg. det kom en stor klump ut av endetarmen som blokkerte for avføring. det medførte til at jeg aldri helt fikk tømt meg for avføring og fikk kvalme og magesmerter som resultat. jeg ble operert for dette 2 ganger, og i dag er jeg mye bedre selv om jeg må slite med hard mage. hva du har kan være en normal variasjon, men hvis du er såpass plaget så bør du ta en røntgen, Defekografi, hvis du bor på Østlandet så gjør det på Ullevål, der er de eksperter på det og få deres vurdering på hvorledes det kan opereres eller ikke har du forresten prøvd flytende parafin som du får på apoteket? fungerte på meg når jeg var som verst forstoppet. lykke til. Hei Timari! Tusen takk for svar! Har vært i kontakt med kirurg som mener det dreier seg om "analprolaps", og har fått henvisning til ullevål.. Det har blitt mye bedre "der bak" etter at jeg sluttet med mye pressing, men fortsatt blokkerer det noe, må se hvor plagsomt det blir med normalisert avøøring.. håper det løser seg uten operasjon / er til å leve med lykke til selv! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145019-endetarms%C3%A5pning-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-919466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.