Gå til innhold

NHD, bytte fra efexor


Gjest efexor ja

Anbefalte innlegg

Gjest efexor ja

Jeg vil bytte fra efexor etter å ha gått på den et par år. Det er på grunn av at jeg blir kvalm og varm om kvelden. Får "blushing" ofte og det er plagsomt.

Men jeg sliter også med anorkesi og lurer på om forbrenninga vil gå ned hvis jeg trapper ned på efexor?

Tenker at

denne blushingen også medfører økt forbrenning eller hva kommer denne plutselige varmen av?

Fryser ellers ganske mye utenom disse hetetoktene.

Hva vil du anbefale som annen medisin mot depresjon?

Har tidligere gått på cipramil og fontex uten effekt. Efexor har heller ikke vært til hjelp. Går på efexor 225 mg og tolvon.

Tatt dette opp tidligere og legen sa seg villig til å bytte medisin, men jeg er redd med tanke på om det skulle gjøre forbrenninga mi enda lavere enn den allerede er. Derfor sa jeg at jeg ikke orket bytte, men i dag har jeg hatt unormalt mange varmetokter og er lei. Skal snakke med legen neste gang, men vil gjerne høre din mening om saken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tillegg

Er det farlig å slutte brått? Holder på å brenne opp!

Kan vel likegodt ta alle bivirkningene på en gang å bli ferdig med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Er det farlig å slutte brått? Holder på å brenne opp!

Kan vel likegodt ta alle bivirkningene på en gang å bli ferdig med det?

Om du gjør noen søk på forumet her på Efexor, vil du se at mange sliter med sterke ettervirkninger selv ved sakte nedtrapping. Jeg vil på det sterkest anbefale at du -ikke- slutter brått, men heller gjør det i samråd med lege. Som sagt, gjør noen søk, og se hvilke erfaringer folk har gjort seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efexor ja

Om du gjør noen søk på forumet her på Efexor, vil du se at mange sliter med sterke ettervirkninger selv ved sakte nedtrapping. Jeg vil på det sterkest anbefale at du -ikke- slutter brått, men heller gjør det i samråd med lege. Som sagt, gjør noen søk, og se hvilke erfaringer folk har gjort seg!

Kan man pådra seg ekstra bivirkninger med å slutte brått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Kan man pådra seg ekstra bivirkninger med å slutte brått?

Ja. De fleste klager over "støt i hodet" ved brå slutt, jeg husker ikke riktig hvilke andre symptomer som kan oppstå. Ofte er det nedtrapping over flere måneder på Efexor, og det sier seg selv at om folk trenger flere måneder for å få mindre plager ved seponering, så er det ikke særlig lurt å bråslutte. Ta kontakt med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Kan man pådra seg ekstra bivirkninger med å slutte brått?

Les:

Innlegget skrevet av dcba i Psykiatri

26/4-2004 klokken 15:13

"Burde fastlegen rapportet denne bivirkningen/ettervirkningen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest efexor ja

Les:

Innlegget skrevet av dcba i Psykiatri

26/4-2004 klokken 15:13

"Burde fastlegen rapportet denne bivirkningen/ettervirkningen."

Men jeg er så lei av denne uventede opphetingen. Flere månder blir jo så lenge å holde ut. Spesielt hvis det skal være slik jeg har det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Men jeg er så lei av denne uventede opphetingen. Flere månder blir jo så lenge å holde ut. Spesielt hvis det skal være slik jeg har det nå.

Vel, det er ditt valg og din helse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Men det er vel usansynlig at man får VARIG skader?

Jeg kan ikke nok om det til å svare på det..men av det jeg leser her inne så bli bivirknignene rimelig uholdbare i seg selv. Dessuten kan det være direkte -farlig- å kutte ut legemidler sånn uten videre, spesielt om man er på høy dose.

Jeg kan høyst sannsynlig ikke særlig mye mer om det her enn deg, og jeg kan ikke svare på hva som vil/kan skje, annet enn det jeg har lest her inne på forumet. Det kan være NHD svarer på denne tråden, men det beste er selvsagt om du tar kontakt med din egen lege, da han kjenner deg best. Hva har du å tape på å spørre fastlegen din? Du har vel likevel tenkt å gjøre akkurat det som passer deg best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efexor ja

Jeg kan ikke nok om det til å svare på det..men av det jeg leser her inne så bli bivirknignene rimelig uholdbare i seg selv. Dessuten kan det være direkte -farlig- å kutte ut legemidler sånn uten videre, spesielt om man er på høy dose.

Jeg kan høyst sannsynlig ikke særlig mye mer om det her enn deg, og jeg kan ikke svare på hva som vil/kan skje, annet enn det jeg har lest her inne på forumet. Det kan være NHD svarer på denne tråden, men det beste er selvsagt om du tar kontakt med din egen lege, da han kjenner deg best. Hva har du å tape på å spørre fastlegen din? Du har vel likevel tenkt å gjøre akkurat det som passer deg best?

Nei, men man blir oppgitt. Så mye som går en i mot og medisinen gjør det ikke bedre.

Blir ikke ofte sånn oppgitt at jeg bare vil slutte tvert, men har mest lyst å dryle medisinen til blokksberg akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Nei, men man blir oppgitt. Så mye som går en i mot og medisinen gjør det ikke bedre.

Blir ikke ofte sånn oppgitt at jeg bare vil slutte tvert, men har mest lyst å dryle medisinen til blokksberg akkurat nå.

Ja, og jeg kjenner følelsen. Jeg har gått på zoloft, cipramil og surmontil tidligere. Har akkurat begynt med Efexor, hvilket er grunnen til at jeg har gjort litt research i forhold til denne medisinen nå i det siste. Hva skjer om du glemmer å ta tabletten en eller to doser? Mange forteller at de får "støt" i hodet allerede etter å ha glemt medisinen en eller to ganger. Om du også merker slikt, så er jo det indikasjoner på hvordan det vil gå om du bråslutter. Det skal dog sies at dersom du ikke merker slike symptomer da, trenger det ikke bety at du ikke vil merke noe om du bråslutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efexor ja

Ja, og jeg kjenner følelsen. Jeg har gått på zoloft, cipramil og surmontil tidligere. Har akkurat begynt med Efexor, hvilket er grunnen til at jeg har gjort litt research i forhold til denne medisinen nå i det siste. Hva skjer om du glemmer å ta tabletten en eller to doser? Mange forteller at de får "støt" i hodet allerede etter å ha glemt medisinen en eller to ganger. Om du også merker slikt, så er jo det indikasjoner på hvordan det vil gå om du bråslutter. Det skal dog sies at dersom du ikke merker slike symptomer da, trenger det ikke bety at du ikke vil merke noe om du bråslutter.

Ikke opplevd støt. Utover varme og kvalme har jeg ikke hatt bivirkninger. Men jeg har liten kontakt med min egen kropp(anoreksi) så jeg er ikke den beste å utale meg heller.

Glemmer sjelden(har dosett), når det har sjedd har jeg ikke merket noe. Men lest andre som merker det lett, så det _kan_ kp være pga jeg ikke har kontakt med min egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Håper du får gode råd. Jeg tenker umiddlebart at hetetoktene kan ha sammenheng med om du drikker nok? Tenker at det kan være et signal på at kroppen vil ha vann/væske.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efexor ja

Hei. Håper du får gode råd. Jeg tenker umiddlebart at hetetoktene kan ha sammenheng med om du drikker nok? Tenker at det kan være et signal på at kroppen vil ha vann/væske.

mvh

Takk, men jeg vet jeg er litt dehydrert. Sliter med anoreksi og væske er heller ikke lett å få i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Er det farlig å slutte brått? Holder på å brenne opp!

Kan vel likegodt ta alle bivirkningene på en gang å bli ferdig med det?

1.Slutt aldri brått på AD.

2.Hvis du skal bytte medisiner ,er det ikke sikkert du trenger å slutte på den ene før du begynner på den andre.Kanskje på efexor siden det er et SNRI,men dette skal man gjøre i samarbeid med legen sin.Alltid.

vennlig hilsen ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

1.Slutt aldri brått på AD.

2.Hvis du skal bytte medisiner ,er det ikke sikkert du trenger å slutte på den ene før du begynner på den andre.Kanskje på efexor siden det er et SNRI,men dette skal man gjøre i samarbeid med legen sin.Alltid.

vennlig hilsen ,

Trisyklisk (surmontil) og Efexor fungerer iallfall sammen, for jeg trapper ned på det første og opp på det andre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efexor ja

1.Slutt aldri brått på AD.

2.Hvis du skal bytte medisiner ,er det ikke sikkert du trenger å slutte på den ene før du begynner på den andre.Kanskje på efexor siden det er et SNRI,men dette skal man gjøre i samarbeid med legen sin.Alltid.

vennlig hilsen ,

Hva er det verste som kan skje om jeg slutter brått?

Må si jeg er litt selvdestruktiv og derfor nysgjerrig på å prøve. Ikke tenkt å gjøre det, men tanken frister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De fleste klager over "støt i hodet" ved brå slutt, jeg husker ikke riktig hvilke andre symptomer som kan oppstå. Ofte er det nedtrapping over flere måneder på Efexor, og det sier seg selv at om folk trenger flere måneder for å få mindre plager ved seponering, så er det ikke særlig lurt å bråslutte. Ta kontakt med legen din.

Hei

Jeg er enige med de andre her at det kan være svært farlig å slutte brått. Prøvde å slutte gradvis men tok for store hopp og ble ekstremt deprimert. Kunne kun se veier å gjøre det slutt på livet.

Vil ikke unne min værste fiende de dagene hvor dette marerittet holdt på.

Lov meg at du gjør dette sakte og kontrollert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Hei

Jeg er enige med de andre her at det kan være svært farlig å slutte brått. Prøvde å slutte gradvis men tok for store hopp og ble ekstremt deprimert. Kunne kun se veier å gjøre det slutt på livet.

Vil ikke unne min værste fiende de dagene hvor dette marerittet holdt på.

Lov meg at du gjør dette sakte og kontrollert.

Var det Efexor du gikk på? Merket du ingen andre ettervirkninger enn at du ble mer deprimert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...