Gå til innhold

Merkelig drøm jeg har noen ganger


Gjest T-Puss

Anbefalte innlegg

Gjest T-Puss

Har ofte drømt at jeg noen jager meg, men jeg greier ikke løpe vekk. Er akkurat som jeg vasser i gjørme opp til knærne. Bare lurer på om noen har drømt noe slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Calóni

Jepp, veldig ofte. At man prøver og prøver alt man kan å komme seg vekk, men man har ikke krefter nok/er limt fast til gulvet/beveger seg altfor sakte. Men jeg aner ikke hva det betyr, så meget klokere ble du nok ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt mange slike drømmer om at jeg blir jaget og forfulgt og at jeg ikke kommer av flekken eller at jeg blir oppdaget der jeg har gjemt meg. Ganske spennende og nervepirrene drømmer.

Jeg husker ofte det jeg har drømt og har veldig livaktige drømmer, jeg da. Snakker i søvne og står i. :)

Jeg tror det er ganske vanlig drøm eller mareritt. Men det kan jo bli plagsomt om en er av typen som våkner drivende svett og med hjertet i halsen. Er man litt filosofisk anlagt kan en jo undre seg litt om hvorfor man drømmer det man gjør. Kanskje vil drømmene endre seg om livssituasjonen gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Jepp, veldig ofte. At man prøver og prøver alt man kan å komme seg vekk, men man har ikke krefter nok/er limt fast til gulvet/beveger seg altfor sakte. Men jeg aner ikke hva det betyr, så meget klokere ble du nok ikke :P

Sikkert en gjenganger for veldig mange av oss her inne. Fordi mange av oss strever med ting i livet,eller hele livet for den del,og kaver for å komme oss videre i prosesser,kaver for å forstå,kaver for å komme oss unna ting.(mennesker,situasjoner,traumer)Men ting står bokstavelig talt i stampe.Så spørsmålet er ;hva sliter du med?Samtidig tror jeg gjengangere av slike drømmer er med på å bearbeide følelsene våre rundt slike vanskelige livsområder. Så når jeg våkner opp sliten av drømmer tenker jeg at jeg har gjort et "stykke arbeid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

Sikkert en gjenganger for veldig mange av oss her inne. Fordi mange av oss strever med ting i livet,eller hele livet for den del,og kaver for å komme oss videre i prosesser,kaver for å forstå,kaver for å komme oss unna ting.(mennesker,situasjoner,traumer)Men ting står bokstavelig talt i stampe.Så spørsmålet er ;hva sliter du med?Samtidig tror jeg gjengangere av slike drømmer er med på å bearbeide følelsene våre rundt slike vanskelige livsområder. Så når jeg våkner opp sliten av drømmer tenker jeg at jeg har gjort et "stykke arbeid".

Var den til meg eller T-Puss? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Calóni

Forsåvidt til begge,kanskje?

Tja..kanskje det? Hehe..men jeg har egentlig aldri tenkt på denne typen drømmer som noe som har med min depresjon å gjøre. Følelsen av å "stå fast" i drømmene er gjerne i forbindelse med at jeg er for sen til et møte, har noen etter meg, eller må løpe etter noen. Og da blir det ofte slik at jeg ikke får til å bevege meg skikkelig i drømmen.

Det kan jo være en interessant teori det der om at man føler man går igjennom en prosess eller føler man står og "stamper", men jeg klarer ikke helt å se det i forhold til mine drømmer...selv om underbevisstheten sikkert har sine finurlige måter å uttrykke ting på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Tja..kanskje det? Hehe..men jeg har egentlig aldri tenkt på denne typen drømmer som noe som har med min depresjon å gjøre. Følelsen av å "stå fast" i drømmene er gjerne i forbindelse med at jeg er for sen til et møte, har noen etter meg, eller må løpe etter noen. Og da blir det ofte slik at jeg ikke får til å bevege meg skikkelig i drømmen.

Det kan jo være en interessant teori det der om at man føler man går igjennom en prosess eller føler man står og "stamper", men jeg klarer ikke helt å se det i forhold til mine drømmer...selv om underbevisstheten sikkert har sine finurlige måter å uttrykke ting på..

I snart 5 år har jeg vært så heldig å ha mine egne drømmetydere(terapeutene mine)

og regel nummer 1 er i hvertfall at tydingen skal gi mening til drømmeren,og at selve følelsen som er i drømmen er viktig.Så kan man jo tygge litt på det for seg selv.Det finnes ingen fasiter,men enkelte tema og symboler går ofte igjen hos mange av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Calóni

I snart 5 år har jeg vært så heldig å ha mine egne drømmetydere(terapeutene mine)

og regel nummer 1 er i hvertfall at tydingen skal gi mening til drømmeren,og at selve følelsen som er i drømmen er viktig.Så kan man jo tygge litt på det for seg selv.Det finnes ingen fasiter,men enkelte tema og symboler går ofte igjen hos mange av oss.

Ja..det med at drømmer betyr mye, det er jeg så absolutt enig i. Jeg har for eksempel et meget "lukket" forhold til familien min, de vet ikke at jeg har psykiske problemer. Og det er ikke rent sjelden at drømmene mine handler om kraftige utblåsninger eller utskjellinger av familiemedlemmer ;) Og jeg har merket det oftere og oftere i den siste tiden, og det har nok sammenheng med at jeg var innlagt for første gang rundt påsketider, og at oppholdet på psykehus fikk meg til å tenke mer på det at jeg skjuler så mye for dem. Men akkurat det der med de drømmene hvor jeg føler jeg ikke kommer noen vei, det har jeg ikke funnet noen logisk forklaring på, men den finnes nok en eller annen plass. Men absolutt interessant, og flott at du kan diskutere sånt med terapeutene dine. Og om det så er overfortolkning av drømmene, så gjør vel egentlig ikke det noe, for det meste hjelper jo, på veien mot "o friske menneske"? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efexor ja

I snart 5 år har jeg vært så heldig å ha mine egne drømmetydere(terapeutene mine)

og regel nummer 1 er i hvertfall at tydingen skal gi mening til drømmeren,og at selve følelsen som er i drømmen er viktig.Så kan man jo tygge litt på det for seg selv.Det finnes ingen fasiter,men enkelte tema og symboler går ofte igjen hos mange av oss.

Jeg drømte at foreldrene mine, samt behandlere og team fra avdelinga jeg har vært mye innlagt på, henrettet meg. Jeg nektet å spise, de var lei og skjøt meg. Merklig drøm. Jeg gjorde ingen motstand. Våknet da de skjøt meg. Hva kan dette bety?

Tar i mot evt. tolkninger/innspill med takk.

Er suicidal, kan dette ha noe å si?

Hilsen en som undrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Jeg drømte at foreldrene mine, samt behandlere og team fra avdelinga jeg har vært mye innlagt på, henrettet meg. Jeg nektet å spise, de var lei og skjøt meg. Merklig drøm. Jeg gjorde ingen motstand. Våknet da de skjøt meg. Hva kan dette bety?

Tar i mot evt. tolkninger/innspill med takk.

Er suicidal, kan dette ha noe å si?

Hilsen en som undrer

Hei! Svarer deg i morgen. Så kan jeg tenke litt på den, og få meg litt søvn.God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Calóni

Kjenner til den ja.

Hva skjer hvis du i drømmen prøver å snu deg til de som jager deg, og konfronterer dem?

Hm...den skal jeg prøve neste gang! Tror jeg, da..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Jeg drømte at foreldrene mine, samt behandlere og team fra avdelinga jeg har vært mye innlagt på, henrettet meg. Jeg nektet å spise, de var lei og skjøt meg. Merklig drøm. Jeg gjorde ingen motstand. Våknet da de skjøt meg. Hva kan dette bety?

Tar i mot evt. tolkninger/innspill med takk.

Er suicidal, kan dette ha noe å si?

Hilsen en som undrer

Hei! Du skriver i innleggene dine at du føler deg ganske destruktiv akkurat nå,og at du er suicidal,og det gjør at jeg ikke føler det er riktig av meg å spekulere rundt drømmen din.For jeg kjenner deg så lite, og jeg er litt redd for å tråkke i salaten. Men det er en sterk drøm, og jeg tror absolutt det er en grunn for at den kommer tilbake til deg så ofte. Hvilke følelser gir drømmemn deg i etterkant? Og hvilke følelser opplever du i selve drømmen? Angst? Ensomhet? Skam? Skyld? Sinne?

Trass? Lengsel? Likegyldighet?Andre følelser? Ofte vil det kunne fortelle deg mye om hva drømmen handler om. Dette er en drøm jeg absolutt ville tatt opp med de som behandler deg. Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efexor ja

Hei! Du skriver i innleggene dine at du føler deg ganske destruktiv akkurat nå,og at du er suicidal,og det gjør at jeg ikke føler det er riktig av meg å spekulere rundt drømmen din.For jeg kjenner deg så lite, og jeg er litt redd for å tråkke i salaten. Men det er en sterk drøm, og jeg tror absolutt det er en grunn for at den kommer tilbake til deg så ofte. Hvilke følelser gir drømmemn deg i etterkant? Og hvilke følelser opplever du i selve drømmen? Angst? Ensomhet? Skam? Skyld? Sinne?

Trass? Lengsel? Likegyldighet?Andre følelser? Ofte vil det kunne fortelle deg mye om hva drømmen handler om. Dette er en drøm jeg absolutt ville tatt opp med de som behandler deg. Vennlig hilsen bugge.

Har vurdert ta den opp. Kanskje jeg gjør det.

Følte mest skam under drømmen.

Har mange rare drømmer. Er samtidig den beste tiden på døgnet. Jeg slipper være våken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Jeg drømte at foreldrene mine, samt behandlere og team fra avdelinga jeg har vært mye innlagt på, henrettet meg. Jeg nektet å spise, de var lei og skjøt meg. Merklig drøm. Jeg gjorde ingen motstand. Våknet da de skjøt meg. Hva kan dette bety?

Tar i mot evt. tolkninger/innspill med takk.

Er suicidal, kan dette ha noe å si?

Hilsen en som undrer

Hva er det verste du kan gjøre mot foreldrene dine og behandlerne dine akkurat nå?Å la være å spise? Føler du skyld og skam for at du opplever at du gjør det aller tenkelig verste mot dem.Å bli henrettet i vårt samfunn i dag er straffen for den verst tenkelige gjerning.Et menneske som full av skam fortjener den ytterste straff.Er det slik du føler det kanskje?

Uansett,du fortjener bare det beste. Selv om du er destruktiv i perioder og har det vanskelig,så er du slik som de fleste her inne. Psykiateren min brukte alltid å si at det er en grunn for våre reaksjoner og handlingsmønstre,og at jeg ikke måtte være så streng med meg selv. Vi må bare gi det tid for at det skal forandre seg. Og ta imot den hjelpen vi kan få. Gi meg gjerne en tilbakemelding på dette svaret,i tilfelle jeg er litt på villspor.Det er skrevet i beste mening. Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efexor ja

Hva er det verste du kan gjøre mot foreldrene dine og behandlerne dine akkurat nå?Å la være å spise? Føler du skyld og skam for at du opplever at du gjør det aller tenkelig verste mot dem.Å bli henrettet i vårt samfunn i dag er straffen for den verst tenkelige gjerning.Et menneske som full av skam fortjener den ytterste straff.Er det slik du føler det kanskje?

Uansett,du fortjener bare det beste. Selv om du er destruktiv i perioder og har det vanskelig,så er du slik som de fleste her inne. Psykiateren min brukte alltid å si at det er en grunn for våre reaksjoner og handlingsmønstre,og at jeg ikke måtte være så streng med meg selv. Vi må bare gi det tid for at det skal forandre seg. Og ta imot den hjelpen vi kan få. Gi meg gjerne en tilbakemelding på dette svaret,i tilfelle jeg er litt på villspor.Det er skrevet i beste mening. Vennlig hilsen bugge.

Takk for dine svar.

Nei, jeg har vært syk i mange år og er full av skyldfølese og skam for alt de har måttet gå igjennom på grunn av meg.

Behandleren min sier akkurat det samme til meg. Jeg må ikke være så hard mot meg selv. Men det er vel noe i at man er sin egen verste kritiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Takk for dine svar.

Nei, jeg har vært syk i mange år og er full av skyldfølese og skam for alt de har måttet gå igjennom på grunn av meg.

Behandleren min sier akkurat det samme til meg. Jeg må ikke være så hard mot meg selv. Men det er vel noe i at man er sin egen verste kritiker.

Føler du at du forstår drømmen din litt bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...