Gjest enda en døgenikt og latsabb Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Arbeidsministeren slår uføre-alarm i VG: "- Blant disse er det åpenbart mennesker som ønsker å utnytte systemet, og som trives med passivitet. Døgenikter og latsabber kan ikke hindre oss i å finne løsninger for alle dem som vil ut i arbeid, for i all hovedsak ønsker mennesket å være yrkesaktivt og bidra til samfunnet, sier Meyer. " Se http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=227103 Så fikk han sagt det. Jeg er altså en døgenikt og latsabb, en på attføring. Frisk nok til å kjøre bil og da burde jeg klare en kontorjobb eller ... ? Sykemeldt i ett år og på attføring i snart to år. Leger ser unormale verdier på blodprøver og foretar mange mange andre undersøkelser, men har ikke klar presis diagnose ennå. Har ofte ubehag med magen, ofte veldig anstrengt i øynene, problem med søvnrytme, etter noen timers innsats blir jeg sliten og klarer ikke mer. Får vondt i hodet og søvnbehovet må tilfredstilles. På jobb ble jeg hengende lenger og lenger etter med oppgaver tross kraftige anstrengelser. Fikk mye kjeft. Slik går det med latsabber. De fortjener jo ikke bedre, selvforskyldt hele greia. Bare å hive dem ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
xomega Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 "..blandt disse" sier han. Han sier ikke at ALLE er det. Og det sto vel ikke noe om deg personlig? Det er da klart at det blandt disse er mennesker som utnytter systemet. Så dersom du har "gyldig grunn" trenger du da ikke ha dårlig samvittighet... God bedring forresten... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-927222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soria Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Det sto jo ikke at alle utnyttet systemet, men at noen gjør det. Det er jo et faktum. Det sto dessuten at bare halvparten hadde fått tilbud om attføring. Før var det et krav at en skulle ha prøvd attføring før en fikk uføretrygd. Det var systemet han kritiserte, ikke dem som er uføre slik jeg oppfattet det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-927232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sabla Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Når du ikke klarer å lese og tilegne deg den informasjonen som står, så skjønner jeg at du er syk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-927297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Jeg kjenner mange som ikke jobber, de lever på attføring, arbeidsledighetstrygd e.l., som er i god stand til å jobbe. Gjør ikke du? Han sa jo ikke noe om at alle er døgenikter, men at noen er det. Han hadde også et viktig poeng når han sier at mange sikkert kunne jobbet litt, selv om de ikke er i stand til en fulltidsjobb. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-927404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enda en døgenikt og latsabb Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Jeg kjenner mange som ikke jobber, de lever på attføring, arbeidsledighetstrygd e.l., som er i god stand til å jobbe. Gjør ikke du? Han sa jo ikke noe om at alle er døgenikter, men at noen er det. Han hadde også et viktig poeng når han sier at mange sikkert kunne jobbet litt, selv om de ikke er i stand til en fulltidsjobb. "Jeg kjenner mange som ikke jobber, de lever på attføring, arbeidsledighetstrygd e.l., som er i god stand til å jobbe. Gjør ikke du?" nei, ingen, de jeg kjenner som er på attføring har hatt store helseproblemer som er vanskelig å komme ut av. Den forrige arbeidsministerens fikk redusert støtten til arbeidsledighetstrygd. Det var jo fine greier for ham. Med et "pennestrøk" fikk de redusert offentlige utgifter og fikk finnere statistikk på ledighet. I statistikken regner de bare med arbedsledige som får trygd. De som ikke får trygd blir bare "arbeidssøkende". Men at dette gjelder mennesker, driter de selvfølgelig i, bare de får grunnlag for lavere skatter selv. Jeg faktisk bedt om å slutte fordi de mente min innsats var for lav, med kjeft og fy-ord verre enn den nye arbeidsminsteren. Tross hard anstrengelse, var helt på felgen da jeg kom hjem de fleste ganger etter langt mer enn 8 timers jobb hver eneste dag. Knakk sammen. Vil gjerne bli frisk før jeg våger nye runder i jobb. Attføring er svært vanskelig å greie seg med økonomisk, så vidt det går rundt, henger ofte mye etter med å betale regninger. At mange har det slik og værre også, er langt bortenfor fatteevnen til disse polikerne. "Han sa jo ikke noe om at alle er døgenikter, men at noen er det." Det fikk jeg faktisk med meg, men valgte å sette det hele på spissen, var det ikke tydelig nok ? Poenget mitt er for det første at det er leger som underskiver sykemeldinger etter undersøkelser. De må skrive søknad for pasienten om attføring. Da skal det mye til for at der er juks. Og for det andre: Påstanden til arbeidsministeren er påskudd til å gjennomføre enda ett kutt i attføring. Er der juks i systemet bør man finne ut av det, man tar ikke vekk attføring fra dem som trenger det. "Han hadde også et viktig poeng når han sier at mange sikkert kunne jobbet litt, selv om de ikke er i stand til en fulltidsjobb. " Det finnes ingen gode ordninger som stimulerer til dette og de vil ikke ha slike ordninger heller. Uten at slike ordninger blir innført først, blir det et rent påskudd for budsjettkutt (og tilhørende skattereduksjoner) - helt etter kutte-kåte Høyres trosbekjennelse. Det er jo så greit med politikere som roper døgenikter, latsabber og andre stigmatiserende ord. De pleier å få det som de vil. For min det er valget opplagt: ingen jobbmulighet, og vekk med økonomisk støtte. Utfallet er ikke så vansklig å forestille seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-927455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistera Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Det stemmer jo det da, men ikke i ditt tilfelle! Man må se på saken individuelt ikke sant? Gikk selv på attføring, men er idag frisk nok, så jeg går på skole i egen regi, uten hjelp i fra aetat, de ba jeg ryke og reise... Jeg personlig kjenner flere som bare går rundt og utnytter systemet fordi de ikke gidder å jobbe. Sånn er det og så lenge systemet er sånn så kommer det til å fortsette... Men det betyr ikke at det gjelder for de som trenger det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-927459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 "Jeg kjenner mange som ikke jobber, de lever på attføring, arbeidsledighetstrygd e.l., som er i god stand til å jobbe. Gjør ikke du?" nei, ingen, de jeg kjenner som er på attføring har hatt store helseproblemer som er vanskelig å komme ut av. Den forrige arbeidsministerens fikk redusert støtten til arbeidsledighetstrygd. Det var jo fine greier for ham. Med et "pennestrøk" fikk de redusert offentlige utgifter og fikk finnere statistikk på ledighet. I statistikken regner de bare med arbedsledige som får trygd. De som ikke får trygd blir bare "arbeidssøkende". Men at dette gjelder mennesker, driter de selvfølgelig i, bare de får grunnlag for lavere skatter selv. Jeg faktisk bedt om å slutte fordi de mente min innsats var for lav, med kjeft og fy-ord verre enn den nye arbeidsminsteren. Tross hard anstrengelse, var helt på felgen da jeg kom hjem de fleste ganger etter langt mer enn 8 timers jobb hver eneste dag. Knakk sammen. Vil gjerne bli frisk før jeg våger nye runder i jobb. Attføring er svært vanskelig å greie seg med økonomisk, så vidt det går rundt, henger ofte mye etter med å betale regninger. At mange har det slik og værre også, er langt bortenfor fatteevnen til disse polikerne. "Han sa jo ikke noe om at alle er døgenikter, men at noen er det." Det fikk jeg faktisk med meg, men valgte å sette det hele på spissen, var det ikke tydelig nok ? Poenget mitt er for det første at det er leger som underskiver sykemeldinger etter undersøkelser. De må skrive søknad for pasienten om attføring. Da skal det mye til for at der er juks. Og for det andre: Påstanden til arbeidsministeren er påskudd til å gjennomføre enda ett kutt i attføring. Er der juks i systemet bør man finne ut av det, man tar ikke vekk attføring fra dem som trenger det. "Han hadde også et viktig poeng når han sier at mange sikkert kunne jobbet litt, selv om de ikke er i stand til en fulltidsjobb. " Det finnes ingen gode ordninger som stimulerer til dette og de vil ikke ha slike ordninger heller. Uten at slike ordninger blir innført først, blir det et rent påskudd for budsjettkutt (og tilhørende skattereduksjoner) - helt etter kutte-kåte Høyres trosbekjennelse. Det er jo så greit med politikere som roper døgenikter, latsabber og andre stigmatiserende ord. De pleier å få det som de vil. For min det er valget opplagt: ingen jobbmulighet, og vekk med økonomisk støtte. Utfallet er ikke så vansklig å forestille seg. Da kjenner vi ulike folk. Jeg vet om mange som er på attføring e.l. fordi de ikke gidder jobbe. Jeg synes faktisk ikke man bør få utbetalt like mye uavhengig av om man jobber eller ikke. Både fordi det da fjerner en motivasjonsfaktor for å komme seg i arbeid, det blir for dyrt for samfunnet og det blir oppfattet som urettferdig at noen får like mye utbetalt uten å jobbe. Norge har ekstremt høye sosiale utgifter. Vi har rett og slett ikke råd til dette. Noe av løsningen må være å ta flere snyltere, men også de som er reelt syke må akseptere et kutt i inntekten. Dersom en arbeidsgiver ikke kan se en fysisk grunn til at du yter mindre enn snittet så er det lett å tro at vedkommende er lat og lite villig til å jobbe. I noen tilfeller er dette også sant. Undersøkelser viser at spesielt unge nordmenn forventer å få mye og yte lite. I tillegg er de mye oftere sykemeldt enn eldre. Og vesentlig oftere sykemeldt enn personer i andre land. Jeg kjenner mange som har en meget lav terskel for å ikke jobbe. Det er ikke vanskelig å få en sykemelding i dag. Mange forventer kanskje for mye. De er bortskjemte og takler ikke at det settes krav til dem. Dessverre er det slik at jo flere slike mennesker vi får her i landet jo verre blir det for slike som deg, som faktisk er syke og faktisk har rett på sykelønn m.m. Norge har rett og slett ikke råd til at 20% av alle i arbeidsfør alder ikke jobber. Det er som sagt ikke vanskelig å få sykemelding. Man trenger bare klage mange nok ganger til legen. Vet om folk som har gjort dette, og de har ikke vært syke (ifølge dem selv). En del bedrifter har innført såkallt inkluderende arbeidsliv, der bedriftene bl.a. forplikter seg til å legge til rette for at sykemeldte kan jobbe deltid med full lønn. En får neppe mye penger når en går på attføring, men det er fullt mulig å klare seg med dette dersom man ofrer en del av det flertallet tar som selvfølgeligheter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-927512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Da kjenner vi ulike folk. Jeg vet om mange som er på attføring e.l. fordi de ikke gidder jobbe. Jeg synes faktisk ikke man bør få utbetalt like mye uavhengig av om man jobber eller ikke. Både fordi det da fjerner en motivasjonsfaktor for å komme seg i arbeid, det blir for dyrt for samfunnet og det blir oppfattet som urettferdig at noen får like mye utbetalt uten å jobbe. Norge har ekstremt høye sosiale utgifter. Vi har rett og slett ikke råd til dette. Noe av løsningen må være å ta flere snyltere, men også de som er reelt syke må akseptere et kutt i inntekten. Dersom en arbeidsgiver ikke kan se en fysisk grunn til at du yter mindre enn snittet så er det lett å tro at vedkommende er lat og lite villig til å jobbe. I noen tilfeller er dette også sant. Undersøkelser viser at spesielt unge nordmenn forventer å få mye og yte lite. I tillegg er de mye oftere sykemeldt enn eldre. Og vesentlig oftere sykemeldt enn personer i andre land. Jeg kjenner mange som har en meget lav terskel for å ikke jobbe. Det er ikke vanskelig å få en sykemelding i dag. Mange forventer kanskje for mye. De er bortskjemte og takler ikke at det settes krav til dem. Dessverre er det slik at jo flere slike mennesker vi får her i landet jo verre blir det for slike som deg, som faktisk er syke og faktisk har rett på sykelønn m.m. Norge har rett og slett ikke råd til at 20% av alle i arbeidsfør alder ikke jobber. Det er som sagt ikke vanskelig å få sykemelding. Man trenger bare klage mange nok ganger til legen. Vet om folk som har gjort dette, og de har ikke vært syke (ifølge dem selv). En del bedrifter har innført såkallt inkluderende arbeidsliv, der bedriftene bl.a. forplikter seg til å legge til rette for at sykemeldte kan jobbe deltid med full lønn. En får neppe mye penger når en går på attføring, men det er fullt mulig å klare seg med dette dersom man ofrer en del av det flertallet tar som selvfølgeligheter. Jeg er enig i en del av det du sier men hvorfor skal man ofre ting som flertallet synes er nødvendig når man er syk. Ofte har man større utgifter enn normalt og egentlig burde man få mere penger enn friske folk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-927530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enda en døgenikt og latsabb Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Da kjenner vi ulike folk. Jeg vet om mange som er på attføring e.l. fordi de ikke gidder jobbe. Jeg synes faktisk ikke man bør få utbetalt like mye uavhengig av om man jobber eller ikke. Både fordi det da fjerner en motivasjonsfaktor for å komme seg i arbeid, det blir for dyrt for samfunnet og det blir oppfattet som urettferdig at noen får like mye utbetalt uten å jobbe. Norge har ekstremt høye sosiale utgifter. Vi har rett og slett ikke råd til dette. Noe av løsningen må være å ta flere snyltere, men også de som er reelt syke må akseptere et kutt i inntekten. Dersom en arbeidsgiver ikke kan se en fysisk grunn til at du yter mindre enn snittet så er det lett å tro at vedkommende er lat og lite villig til å jobbe. I noen tilfeller er dette også sant. Undersøkelser viser at spesielt unge nordmenn forventer å få mye og yte lite. I tillegg er de mye oftere sykemeldt enn eldre. Og vesentlig oftere sykemeldt enn personer i andre land. Jeg kjenner mange som har en meget lav terskel for å ikke jobbe. Det er ikke vanskelig å få en sykemelding i dag. Mange forventer kanskje for mye. De er bortskjemte og takler ikke at det settes krav til dem. Dessverre er det slik at jo flere slike mennesker vi får her i landet jo verre blir det for slike som deg, som faktisk er syke og faktisk har rett på sykelønn m.m. Norge har rett og slett ikke råd til at 20% av alle i arbeidsfør alder ikke jobber. Det er som sagt ikke vanskelig å få sykemelding. Man trenger bare klage mange nok ganger til legen. Vet om folk som har gjort dette, og de har ikke vært syke (ifølge dem selv). En del bedrifter har innført såkallt inkluderende arbeidsliv, der bedriftene bl.a. forplikter seg til å legge til rette for at sykemeldte kan jobbe deltid med full lønn. En får neppe mye penger når en går på attføring, men det er fullt mulig å klare seg med dette dersom man ofrer en del av det flertallet tar som selvfølgeligheter. "Dersom en arbeidsgiver ikke kan se en fysisk grunn til at du yter mindre enn snittet så er det lett å tro at vedkommende er lat og lite villig til å jobbe. I noen tilfeller er dette også sant. " Og da er det ingen grunn til å spørre om arbeidstaker føler seg syk ? Arbeidsgiver burde bare velge det svar han synes er best og innrette seg deretter ? "... men også de som er reelt syke må akseptere et kutt i inntekten." Gratulerer med innsikten. Opera og teater og annet dilldall skal man ta seg råd til, men helst ikke syke folk ? Stem Høyre og få det som du vil. Regn med at det er en grense for hvor langt man kan be syke mennesker redusere inntekten uten at de gjør ulovlige ting. Det tenker nok ikke Høyre over. "En får neppe mye penger når en går på attføring, men det er fullt mulig å klare seg med dette dersom man ofrer en del av det flertallet tar som selvfølgeligheter. " Selvfølgeligheter er også råd til nye sko når det er hull i sålen, å ha penger til egenandeler på sykehus etter utallige turer dit (noen typer rekvisita inngår ikke en gang i grunnlaget for beregning av maksimum for egenandeler). Ikke godt å vite når slikt blir behov for. Det er jo smart å be syke folk ofre slikt. Jeg forventer ikke mer støtte, men håper at den ikke blir tatt vekk slik politikerne vil. "En del bedrifter har innført såkallt inkluderende arbeidsliv, der bedriftene bl.a. forplikter seg til å legge til rette for at sykemeldte kan jobbe deltid med full lønn." Kjenner en flittig fyr som jobbet i en slik bedrift. Da han ble dårlig, ble han presset til å si opp. Det fikk ingen konsekvenser for bedriften. Denne ordningen fungerer ikke bra, etter min mening. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-927610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hekta Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 "Jeg kjenner mange som ikke jobber, de lever på attføring, arbeidsledighetstrygd e.l., som er i god stand til å jobbe. Gjør ikke du?" nei, ingen, de jeg kjenner som er på attføring har hatt store helseproblemer som er vanskelig å komme ut av. Den forrige arbeidsministerens fikk redusert støtten til arbeidsledighetstrygd. Det var jo fine greier for ham. Med et "pennestrøk" fikk de redusert offentlige utgifter og fikk finnere statistikk på ledighet. I statistikken regner de bare med arbedsledige som får trygd. De som ikke får trygd blir bare "arbeidssøkende". Men at dette gjelder mennesker, driter de selvfølgelig i, bare de får grunnlag for lavere skatter selv. Jeg faktisk bedt om å slutte fordi de mente min innsats var for lav, med kjeft og fy-ord verre enn den nye arbeidsminsteren. Tross hard anstrengelse, var helt på felgen da jeg kom hjem de fleste ganger etter langt mer enn 8 timers jobb hver eneste dag. Knakk sammen. Vil gjerne bli frisk før jeg våger nye runder i jobb. Attføring er svært vanskelig å greie seg med økonomisk, så vidt det går rundt, henger ofte mye etter med å betale regninger. At mange har det slik og værre også, er langt bortenfor fatteevnen til disse polikerne. "Han sa jo ikke noe om at alle er døgenikter, men at noen er det." Det fikk jeg faktisk med meg, men valgte å sette det hele på spissen, var det ikke tydelig nok ? Poenget mitt er for det første at det er leger som underskiver sykemeldinger etter undersøkelser. De må skrive søknad for pasienten om attføring. Da skal det mye til for at der er juks. Og for det andre: Påstanden til arbeidsministeren er påskudd til å gjennomføre enda ett kutt i attføring. Er der juks i systemet bør man finne ut av det, man tar ikke vekk attføring fra dem som trenger det. "Han hadde også et viktig poeng når han sier at mange sikkert kunne jobbet litt, selv om de ikke er i stand til en fulltidsjobb. " Det finnes ingen gode ordninger som stimulerer til dette og de vil ikke ha slike ordninger heller. Uten at slike ordninger blir innført først, blir det et rent påskudd for budsjettkutt (og tilhørende skattereduksjoner) - helt etter kutte-kåte Høyres trosbekjennelse. Det er jo så greit med politikere som roper døgenikter, latsabber og andre stigmatiserende ord. De pleier å få det som de vil. For min det er valget opplagt: ingen jobbmulighet, og vekk med økonomisk støtte. Utfallet er ikke så vansklig å forestille seg. Legene skriver ikke søknad for pasienten om attføring, de skriver en legeærklering. Jeg kjenner noen som har fått legene til å skrive en til de aktuelle pasientene. Og da ikke pga fysiskse plager, men psykiske, f.eks nerver. Og de kjenner jeg såpass godt at jeg vet at de egentlig ikke har noen prob med å jobbe, de gidder bare ikke + at da har arbeidsgivern blitt kvitt et problem i samme slengen. Og ja, det er synd. Ingen tvil om det. Tenk så flott alt hadde vært om alle hadde vært dønn ærlige om alt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-927825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enda en døgenikt og latsabb Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Legene skriver ikke søknad for pasienten om attføring, de skriver en legeærklering. Jeg kjenner noen som har fått legene til å skrive en til de aktuelle pasientene. Og da ikke pga fysiskse plager, men psykiske, f.eks nerver. Og de kjenner jeg såpass godt at jeg vet at de egentlig ikke har noen prob med å jobbe, de gidder bare ikke + at da har arbeidsgivern blitt kvitt et problem i samme slengen. Og ja, det er synd. Ingen tvil om det. Tenk så flott alt hadde vært om alle hadde vært dønn ærlige om alt. Vel legen skrev søknad for meg. Hvordan det ellers gjøres aner jeg ikke. Kjenner ei dame som har det slik som du beskriver. Hun er full av angst. Kunne ha jobbet om det ikke var for angsten. Men til tider får angsten så tak i henne at alt hun gjør blir bare tull. Ingen arbeidsgiver vil henne i jobb. De gangene hun har prøvd, har det endt med at hun har kommet slukøret tilbake enda et nederlag "rikere". Det går ikke å tvinge slike folk til å jobbe ved å ta fra dem et minimum av eksistensgrunnlag. Det er vel ikke så vanskelig å tenke seg utfallet vel ? De får ikke jobb fordi de mangler kvalifikasjoner og har et helsemessig problem. Tiden på attføring skal hjelpe dem til å komme ut av problemet. Uten jobb og uten inntekt - da vet du hva som venter ? Så om ærlighet: Det du beskriver er svindel og må behandles som det. Her er det viktig å merke seg at det vil ikke politikerne. De vil i stedet bruke svindlere som påskudd til å foreta enda ett budsjettkutt. Resultatet er at det går ut over folk som har et reeelt behov for støtte uten andre alternativer. Budsjettkutt vil da skape enda mer sosial nød. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-928474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Vel legen skrev søknad for meg. Hvordan det ellers gjøres aner jeg ikke. Kjenner ei dame som har det slik som du beskriver. Hun er full av angst. Kunne ha jobbet om det ikke var for angsten. Men til tider får angsten så tak i henne at alt hun gjør blir bare tull. Ingen arbeidsgiver vil henne i jobb. De gangene hun har prøvd, har det endt med at hun har kommet slukøret tilbake enda et nederlag "rikere". Det går ikke å tvinge slike folk til å jobbe ved å ta fra dem et minimum av eksistensgrunnlag. Det er vel ikke så vanskelig å tenke seg utfallet vel ? De får ikke jobb fordi de mangler kvalifikasjoner og har et helsemessig problem. Tiden på attføring skal hjelpe dem til å komme ut av problemet. Uten jobb og uten inntekt - da vet du hva som venter ? Så om ærlighet: Det du beskriver er svindel og må behandles som det. Her er det viktig å merke seg at det vil ikke politikerne. De vil i stedet bruke svindlere som påskudd til å foreta enda ett budsjettkutt. Resultatet er at det går ut over folk som har et reeelt behov for støtte uten andre alternativer. Budsjettkutt vil da skape enda mer sosial nød. Jeg vet at mange sliter med problemer som ikke er synlig og/eller mulige å påvise medisinsk. Disse fortjener et skikkelig liv. Men det er et faktum at mange utnytter systemet, hva skal vi gjøre med det? Har du noen konkrete forslag? Det er lett å klage på systemet og kreve forbedringer, men da bør en kunne komme med noe konkret selv. Til slutt en liten undring; hvorfor er det så mange flere som er sykemeldte pga nerver/depresjoner i Norge enn i andre i-land? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-928501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marix Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Jeg er enig i en del av det du sier men hvorfor skal man ofre ting som flertallet synes er nødvendig når man er syk. Ofte har man større utgifter enn normalt og egentlig burde man få mere penger enn friske folk. Min menig: - man må ofre ting andre tar for gitt når man er langvarig syk fordi verden ER urettferdig, selv i et velferds-samfunn. Og som Petter Smart sa; dersom man skulle få samme inntjening uansett om man var syk/i arbeid, tar man bort en viktig motivasjonsfaktor hos dem som arbeider. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-928536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hekta Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Vel legen skrev søknad for meg. Hvordan det ellers gjøres aner jeg ikke. Kjenner ei dame som har det slik som du beskriver. Hun er full av angst. Kunne ha jobbet om det ikke var for angsten. Men til tider får angsten så tak i henne at alt hun gjør blir bare tull. Ingen arbeidsgiver vil henne i jobb. De gangene hun har prøvd, har det endt med at hun har kommet slukøret tilbake enda et nederlag "rikere". Det går ikke å tvinge slike folk til å jobbe ved å ta fra dem et minimum av eksistensgrunnlag. Det er vel ikke så vanskelig å tenke seg utfallet vel ? De får ikke jobb fordi de mangler kvalifikasjoner og har et helsemessig problem. Tiden på attføring skal hjelpe dem til å komme ut av problemet. Uten jobb og uten inntekt - da vet du hva som venter ? Så om ærlighet: Det du beskriver er svindel og må behandles som det. Her er det viktig å merke seg at det vil ikke politikerne. De vil i stedet bruke svindlere som påskudd til å foreta enda ett budsjettkutt. Resultatet er at det går ut over folk som har et reeelt behov for støtte uten andre alternativer. Budsjettkutt vil da skape enda mer sosial nød. 'Vel legen skrev søknad for meg. Hvordan det ellers gjøres aner jeg ikke.' Det viktigste er vel egentlig at den ble skrevet? 'Kjenner ei dame som har det slik som du beskriver. Hun er full av angst. Kunne ha jobbet om det ikke var for angsten. Men til tider får angsten så tak i henne at alt hun gjør blir bare tull. Ingen arbeidsgiver vil henne i jobb. De gangene hun har prøvd, har det endt med at hun har kommet slukøret tilbake enda et nederlag "rikere". Det går ikke å tvinge slike folk til å jobbe ved å ta fra dem et minimum av eksistensgrunnlag. Det er vel ikke så vanskelig å tenke seg utfallet vel ? ' Hvis hun du snakker om vil jobbe, så kan jeg tenke meg at det er frustrerende for henne. 'De får ikke jobb fordi de mangler kvalifikasjoner og har et helsemessig problem. Tiden på attføring skal hjelpe dem til å komme ut av problemet. Uten jobb og uten inntekt - da vet du hva som venter ? Så om ærlighet: Det du beskriver er svindel og må behandles som det. Her er det viktig å merke seg at det vil ikke politikerne. De vil i stedet bruke svindlere som påskudd til å foreta enda ett budsjettkutt. Resultatet er at det går ut over folk som har et reeelt behov for støtte uten andre alternativer. Budsjettkutt vil da skape enda mer sosial nød.' Nei, det skal ikke være lett. Hadde vært flott om alt hadde vært rettferdig, menn akk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-928810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Min menig: - man må ofre ting andre tar for gitt når man er langvarig syk fordi verden ER urettferdig, selv i et velferds-samfunn. Og som Petter Smart sa; dersom man skulle få samme inntjening uansett om man var syk/i arbeid, tar man bort en viktig motivasjonsfaktor hos dem som arbeider. Du er bare redd for at det ville blitt flere som hadde snytt staten du. Kanskje du kunne tenke deg å snyte sjøl? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-928870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Du tolker det dit du vil toke det. Fyren sier da "Blant disse...", ikke "Disse er..." Såklart det finnes folk som snylter! Og såklart det er folk som trenger den attføringa de får! Jeg var sykmeldt ett år, og på attføring i halvannet for noen år tilbake. Nå fungerer jeg fint i en annen jobb, kunne ikke gått tilbake til den jobben jeg hadde da, men er ellers "frisk". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-928887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marix Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Du er bare redd for at det ville blitt flere som hadde snytt staten du. Kanskje du kunne tenke deg å snyte sjøl? Hvorfor tror du jeg ønsker å snyte?? Jeg har en selvrespekt jeg finner det viktig å ivareta, så nei; snyting får andre ta seg av. Når det er sagt, forstår jeg svært godt at enkelte/mange faller for fristelsen, så lenge det er mulig. Poenget mitt er at det bør lønne seg å forsørge seg selv, så fremt man er i stand til det, og er man ikke det, kan man ikke forvente en lukrativ tilværelse på statens regning, kun hjelp til å dekke primære behov. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-928948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Hvorfor tror du jeg ønsker å snyte?? Jeg har en selvrespekt jeg finner det viktig å ivareta, så nei; snyting får andre ta seg av. Når det er sagt, forstår jeg svært godt at enkelte/mange faller for fristelsen, så lenge det er mulig. Poenget mitt er at det bør lønne seg å forsørge seg selv, så fremt man er i stand til det, og er man ikke det, kan man ikke forvente en lukrativ tilværelse på statens regning, kun hjelp til å dekke primære behov. Jeg er ikke enig med deg. Jeg synes faktisk at det er en menneskerett i dette rike landet at alle skal ha råd til å betale regningene sine, kjøpe medisinene sine, få de hjelpemidlene og hjelpen de trenger og til og med litt ferie. Hvorfor skal ikke alle ha råd til å ta seg en tur ut, ha penger til bensin på bilen eller spise en god middag. Nei, det skjønner jeg ikke. Folk blir ikke syke med vilje. Men straffes på pungen skal de som om de hadde gjort noe galt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-928951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marix Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Jeg er ikke enig med deg. Jeg synes faktisk at det er en menneskerett i dette rike landet at alle skal ha råd til å betale regningene sine, kjøpe medisinene sine, få de hjelpemidlene og hjelpen de trenger og til og med litt ferie. Hvorfor skal ikke alle ha råd til å ta seg en tur ut, ha penger til bensin på bilen eller spise en god middag. Nei, det skjønner jeg ikke. Folk blir ikke syke med vilje. Men straffes på pungen skal de som om de hadde gjort noe galt. Joda; fred på jorden hadde vært en fin ting, det også! Hvem mener du skal betale for at alle som lever på trygd i dette landet skal få dekket alle regningene sine, uansett hva disse var betaling for, ferier, en tur på byen, full tank på bilen osv. osv.?? Hvem tror du hadde giddet å arbeide, dersom trygdetilværelsen var så lukrativ? Jeg synes det er flott med solidariske og generøse holdninger, men de gjør seg absolutt best i en kombinasjon med en reell virkelighets-oppfatning. Dessuten: å kalle det å straffes på pungen fordi man må redusere levestandarden dersom man blir langvarig syk bidrar til en offermentalitet som ikke gavner noen, heller ikke den syke, tror jeg. Personlig hadde jeg 20.000 i ekstra helseutgifter i fjor, noe som førte til reduksjon i min levestandard på noen områder. Ble jeg dermed straffet på pungen, stakkars, eller var nedgangen i levestandard snarere en naturlig følge av uheldige omstendigheter,i dette tilfellet sykdom? Jeg vil velge å si det siste stemmer best, både for meg, og for svært mange andre. Rettferdig?? Sannsynligvis ikke, men igjen; verden er ikke rettferdig, men man kan velge å gjøre det beste ut av det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146386-rett-fra-levra/#findComment-929275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.