Gå til innhold

Sosialklientene kommer i merkeklær...

Anbefalte innlegg

Gjest alle er vi Ulike
Skrevet

Det er jo billigere å kjøpe ett dyrt plagg eller solbriller fremfor at man hver eneste månbed må sette av store beløp til huslån, barnehage, etc etc

det er derfor lettere å briljere med slike saker enn et helt hus f.eks.

Kanskje de er sosialklienter nettopp pga deres manglende evner til å tenke mer langsiktig når det gjelder pengebruken?

"Kanskje de er sosialklienter nettopp pga deres manglende evner til å tenke mer langsiktig når det gjelder pengebruken?"

Ja, nettopp. Derfor burde en stor del av dem sendes på kurs i "hvordan sette opp et budsjett..OG klare å følge det."

Fortsetter under...

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• soleil

12

• Mistera

8

• Kakel

6

• petter smart

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Studenten som river seg mere og mere i håret for hvert minutt
Skrevet

"Kanskje de er sosialklienter nettopp pga deres manglende evner til å tenke mer langsiktig når det gjelder pengebruken?"

Ja, nettopp. Derfor burde en stor del av dem sendes på kurs i "hvordan sette opp et budsjett..OG klare å følge det."

på 6000 i månden....

Skrevet

Det er så fint med måten du reagerer på, det viser hvor godt menneske syn du har!

At du ser på mennenskene og dømmer dem utifra klærne er en meget god egenskap som alle sosialkuratorer burde tilegne seg!

Nei nok ironi....

Hva LÆRER dere på skolen EGENTLIG?

Hvordan man skal sende klientene rett på dynga? eller åssen man skal skildre menneskene utifra de problemene man har?

Om så klærne er stjelt, hva så? (ikke at det er greit å stjele) tenk visst at det er pga at de ikke har fått hjelp der tidligere, de har vært nødt til å omgå loven for å få seg klær?

Kansje de hadde vært på jobbintervju for å komme seg utav uføret, kansje de hadde vært i et bryllyp på rådhuset, kansje i en begravelse, kansje i et eller annet møte der det var viktig for framtiden deres at de tok seg godt ut!

Kansje er dette det eneste plagget de kan gå ut i, foruten om den hullet joggebuksa fra 80 tallet!

Fløy disse tankene gjennom hodet ditt? har de i det hele tatt gjort det? sånn i ettertid? og tenker kollegaene det samme som deg?

Du skriver selv at du før var meget opptatt av slike klær, åssen hadde du råd til de da?

Hadde foreldrene dine masse penger?

Eller jobbet du?

Og du sier også at dette ikke gjør at du ikke har evner til medfølelse og forståelse... De har du sikkert også, men

Da burde du også vite hvor nedverdigende de er å gå å be for livets opphold på sossen... og gang på gang få avslag fordi du ikke taklet å gå gjennom sentrum som en lassaron...

da burde du også vite at menneske verd ikke kan måles utifra de klærne man går i. eller har tilnærmet seg på en desperat måte!

da burde du også vite at ikke alt er så svart/hvit som du her presenterer...

Og du burde også vite at de fleste klienter ikke går på sosialkontoret for å snylte (de er nedverdigende nok å bare ta i døra) men fordi de er i en såpass fortvilet livssituasjon at de ikke ser andre utveier!

Når dette er sagt, bør du tenke på agendaen din, med å bli sosialarbeider. du bør tenke på at du i dette yrket kommer til å få masse nedturer, kjeft fra fortvilede klienter som truer med alt til å ta sitt eget liv til å drepe deg, fordi situasjonen er så fortvilt, og med den innstillingen du har, ser jeg med medlidende øyne på dine fremtidige klienter...

Og det er ikke bare på sosialkontor man blir truet.

det er et av de jævligeste yrkene, med alt i fra mishandling av barn til det som er mindre behagelig!

Men det er også et givende yrke for dem som har engasjemang og iver!

Og det har man ikke når man ser ned, og ser seg selv bedre og setter seg på sin høye hest med nesa i sky!

Men nå vet jeg ingenting om hvem du er og hva du har opplevd, men det lille innlegget ditt tente en flamme i meg, og gjorde meg rett og slett forferdet og kvalm!

Og var nok til at jeg måtte ytre meg!

Skrevet

Siden de har hele dagen fri, kan de ha funnet det på salg.

Skrevet

Da måtte det også være et kurs som het "åssen klare seg på 3200, når du har en husleie på 3500"

Satt på spissen!

Skrevet

helt enig - og derfor skulle noen ha blitt satt under "økonomisk formynderi" -det MENER jeg altså! - Unge mennesker som kjøper ny mobil i stedet for å betale strøm'en. De bør få en saksbehandler som kan sette opp et regnskap - og så "tvinge" klienten til å gå inn på nettbank sammen med seg, se på hva de kan sette av til faste utgifter - og så sørge for at banken trekker dette hver måned.

Det er MANGE som ikke klarer sånne enkle ting, trist men sant.

Det bør kunne ordnes slike ting, - jeg mener man må også ha noen plikter for å få noen rettigheter.

Jeg skulle gjerne ha jobbet med sånt - skrevet brev til inkassobyråer etc. for folk, fått de ut av uføret - gjort det som en HJELP til selvhjelp altså. Det er mange som ikke åpner brevene sine -før det kommer en mann fra e-verket og skal stenge strømmen. De tør ikke ta kontakt når de ser at regningene hoper seg opp - for de vet ikke hvor de skal henvende seg - og så "har de ikke penger på kortet" til å stå i kø hos en kundemottaker etc. etc.

Det er så mange dumme "hindere" for at folk skal få det bra - SÅNNE ting skulle jeg ha vært med og ryddet opp i. Altså - ikke bare gi dem et skjema de skal fylle ut - de har også skjemaskrekk.....og gir faan i stedet.

amen :)

Mange er jo under økonomisk formynderi, som du kaller det. De får utdelt sosialstøtta eller trygden sin en gang i uka og husleia blir trekt direkte. Dette kan gjøres frivillig, men også i en del tilfeller under tvang.

Økonomiske rådgivere tror jeg fins i alle kommuner.

Annonse

Skrevet

Hei! Husk at når du føler deg svak,enten fordi du er syk,eller står foran et møte med etater,er det en veldig vanlig overlevelsesstrategi å stelle seg ekstra,kle seg pent osv. Alle forstår tydeligvis ikke dette,og det gjør at selv min psykiater sier at jeg ikke må være så fjong når jeg har møte med trygdekontoret.Han har opplevd at depresjonsdiagnoser i første gang blir overprøvd,siden vedkommende slett ikke liknet på sin diagnose. For slik er virkeligheten,selv om det ikke burde være slik.Kanskje er klærne litt gamle,kanskje ble de kjøpt på 80% salg og gitt i gave. Uansett kommer du til å møte mange redde og velkledde mennesker.Ha dette i bakhodet og ta det opp med både lærere og medstudenter.Hilsen ei som har vært syk i årevis,men som stort sett slett ikke ser slik ut,hvis du ikke tar deg tid til å se meg godt inn i øynene. Bugge.

Gode poenger her, Bugge. Mange sosialklienter kjemper faktisk for litt verdighet oppe i sin situasjon og en måte å oppveie for det indre kaoset er faktisk at det ytre er i orden.

Kan forøvrig ikke si at jeg syns at så mange sosialklienter ser ut til å ha så veldig dyre eller pene klær.

En del sosialklienter kan faktisk ha kjærester som har god inntekt. Bare ektefeller har forsørgelsesplikt ovenfor den de bor sammen med, så om den ene i et forhold er uten inntekt så vil denne ha krav på sosialhjelp uavhengig av hva samboeren tjener.

Skrevet

Det er ikke bare å få penger til mat og husleie fordi man tilfeldigvis har brukt opp pengene på andre mer fristende ting.

Dersom man i utgangspunktet er økonomisk selvhjulpen, men likevel har økonomiske problemer vil man som regel få avslag på sosialhjelp, men få tilbud om rådgivning og hjelp til å komme til ordninger med dem man skylder penger. Får man evt noe økonomisk hjelp i en slik situasjon så er det midlertidig og man kan sette vilkår som feks. at sosialkontoret skal disponere pengene for klienten, at klienten skal gå til økonomisk rådgiver, at pengene skal betales tilbake etter en viss tid eller andre rimelige vilkår.

Skrevet

Mange er jo under økonomisk formynderi, som du kaller det. De får utdelt sosialstøtta eller trygden sin en gang i uka og husleia blir trekt direkte. Dette kan gjøres frivillig, men også i en del tilfeller under tvang.

Økonomiske rådgivere tror jeg fins i alle kommuner.

Jeg spurte for noen år siden om de ville gjøre det med meg men den gangen hadde jeg ikke penger til alle regningene så de ville ikke. Var hos økonomisk rådgiver også, bare tull. Var ikke noe å disponere :o)

laguna1365380434
Skrevet

Hva skal de gjøre da? Selge alt de har fra før(som de kanskje har fått til jul, kjøpte når bedretider osv, osv..) før de våger å søke?

Hva er det kosher å søke i?

Kan man ha arvesmykker,eller bør man pante dem først?

laguna1365380434
Skrevet

Da måtte det også være et kurs som het "åssen klare seg på 3200, når du har en husleie på 3500"

Satt på spissen!

Nettopp! Jævlig lett å råde om penger når man har flust.

Jeg har også fått høre at jeg har råd til alt bare jeg prioriterer.. Blæh! Gjerne av eksen som har plenty..Når min økonomiske er situasjon gjerne er spre femtusen utover regninger til ti..

Skrevet

Jeg vet ikke hva du er ute etter med innlegget?

Var det for å provosere? Du har klart å provosere en del, og det er bra.

Godt å se litt engasjement på andres vegne.

Hvorfor vil du ikke jobbe på sosialkontor? Hva slags planer har du? Bare nysgjerrig, du trenger ikke svare.

Hva syns du om tilbakemeldingene du får? Tenker du fortsatt det samme?

Du burde tenke litt over de holdningene du har, noen ganger er det nemlig veldig tydelig for andre at man er negativt innstilt.

Hvis du bruker litt sosiologisk kunnskap som du sikkert har tilegnet deg gjennom studiet så har du tonnevis med forklaringsmåter på slike spørsmål. Hvis du leser Bugges svar så tror jeg h*n er inne på noe vesentlig, nemlig verdighet.

Skrevet

Satt på spissen!

Er det kurset "Skaff deg deltidsjobb" du sikter til?

Annonse

Skrevet

Er det kurset "Skaff deg deltidsjobb" du sikter til?

?

Forstod du ikke ironien min!

Hva gjør man, når man har for lite, uansett åssen man vrir og vender på kronene så er ikke de der! og ikke tiden heller!

Joda man kan selvfølgelig skaffe seg billigere plass å bo, men når man allerede bor på 12 kvadratmeter, kan man vel likevel gå ned til 6 da? sammen med verdigheten?

Og når man kutter alle sosiale bånd fordi man ikke kan delta lenger. kansje på fjellturer og slikt, men hvorfor skal venner tvinges til å ikke more seg fordi andre ikke har råd kan man ikke vente...

Sosiale bånd brytes, man blir asosial og innestengt, depresjonene kommer, tiden strekker ikke til... og man ender opp langt langt nede og år med kamper må gå tapt!

Det var DET kurset jeg siktet til!

Skrevet

?

Forstod du ikke ironien min!

Hva gjør man, når man har for lite, uansett åssen man vrir og vender på kronene så er ikke de der! og ikke tiden heller!

Joda man kan selvfølgelig skaffe seg billigere plass å bo, men når man allerede bor på 12 kvadratmeter, kan man vel likevel gå ned til 6 da? sammen med verdigheten?

Og når man kutter alle sosiale bånd fordi man ikke kan delta lenger. kansje på fjellturer og slikt, men hvorfor skal venner tvinges til å ikke more seg fordi andre ikke har råd kan man ikke vente...

Sosiale bånd brytes, man blir asosial og innestengt, depresjonene kommer, tiden strekker ikke til... og man ender opp langt langt nede og år med kamper må gå tapt!

Det var DET kurset jeg siktet til!

Jeg er tydeligvis ikke alene om å ikke skjønne ironi. :P

Når man ikke har nok penger så må man gjøre noe med inntektene eller utgiftene eller begge deler. Det er enkel matematikk.

At Lånekassa ikke bidrar med nok kronasjer og at boutgiftene er så høye er ikke praktiske spørsmål som slike som oss kan løse, men politiske spørsmål.

Er ikke så lenge siden jeg var i samme situasjon selv, så jeg vet hvordan det er.

Ved skolen sier de at du ikke kan jobbe ved siden av hvis du skal få full utbytte av studiet, men stipend og lån strekker som regel ikke til så det er jo et dilemma der.

De fleste MÅ løse dette ved å ta seg deltidsjobb eller å jobbe som gale i sommerferien.

Gjest osiris
Skrevet

Jeg har funnet Dolce&Gabana på Fretex!

Tror faktisk folk dresser seg litt ekstra opp for å slippe å føle seg som "lassiser" selv om de må oppsøke sosialkontoret.

Skrevet

Jeg er tydeligvis ikke alene om å ikke skjønne ironi. :P

Når man ikke har nok penger så må man gjøre noe med inntektene eller utgiftene eller begge deler. Det er enkel matematikk.

At Lånekassa ikke bidrar med nok kronasjer og at boutgiftene er så høye er ikke praktiske spørsmål som slike som oss kan løse, men politiske spørsmål.

Er ikke så lenge siden jeg var i samme situasjon selv, så jeg vet hvordan det er.

Ved skolen sier de at du ikke kan jobbe ved siden av hvis du skal få full utbytte av studiet, men stipend og lån strekker som regel ikke til så det er jo et dilemma der.

De fleste MÅ løse dette ved å ta seg deltidsjobb eller å jobbe som gale i sommerferien.

Vet da det! Men som jeg har sagt gang på gang her på forumet, så kan man heller ikke lage deltidsjobber ut av luften heller!

HER ER INGEN JOBBER!!!

De gir de til 16 åringene som også trenger pengene!

Jeg har spurt over alt! Og jeg kan heller ikke pendle, jeg er student, og ikke arbeidstaker ennå!

Sommerjobben er sikret! en helt annen plass, og de tre føste ukene i neste semester må vike! Håper bare jeg får fri slik at jeg kan møte opp på skolen og melde meg opp!

At jeg går glipp av de tre første viktige ukene, og kommer til å ligge sosialt laaaaaaaangt etter de andre gjør ikke noe i det hele tatt!

Staten er så flink til å legge skylden over på andre, det er aldri deres feil... det er heller din, slik er filosofien til staten!

de tenker ikke på at de utdanner utbrendte mennesker til fremtiden, at dermed øker de psykiske lidelsene, sykmeldingene kommer, og det de går å skaper seg over nå, over at syketallene aldri har vært større, menst de klør seg i hodet og lurer på grunnen...

De skjønner ikke at de som har komt ut i yrkene er utbrendt allerede etter skole på dagen, jobbe på ettermiddag/kveld/helg og leser om natten...

Neida de skal være friske og opplagde og gå på med nytt pågangsmot!

det er lite "vi" kan gjøre med det, dette er for stort for "oss"..

Men de skjønner det sikkert om en 10-12 år, når over halvparten av arbeidsstanden er sykemeldt pga "ryggen"

Gjest kan ikke stemme
Skrevet

Jo ,det er rart.. Hvordan kan de ha råd til det? Noe som ikke stemmer. Jobber de kanskje svart??

Gjest ville bare si...
Skrevet

Noen gamle naboer gikk på sosialen, og skrøt av hvor lett det var å få økonomisk støtte i Norge. Hadde merkeklær og festet hele tiden. Alle er selvsagt ikke som disse her, men noen utnytter helt klart systemet. Synd.

Skrevet

Jo ,det er rart.. Hvordan kan de ha råd til det? Noe som ikke stemmer. Jobber de kanskje svart??

Eller har de kanskje en rik kjæreste?

Ikke forbudt det vet du.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...