Gå til innhold

Husmorspørsmål..

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Jeg skal rydde på kjøkkenet og i den anledning fant jeg ut at stekeplaten til ovnen så til de grader er gone to the other side..

Den er fettete og stygg og grusom..

Jeg har lyst til å kaste den(!), å vaske den blir en halvdagsjobb.

Da sitter jeg igjen med stekerist og langpanne med kant.

Trenger jeg egentlig vanlig vanlig stekeplate(er det det heter?!) uten kant til noe?

Er det noe jeg IKKE kan lage, om latskapen seirer?

Vaske eller kaste?

*latskapen selv*

Fortsetter under...

skorpionfisken
Skrevet

Seriøst, vil du kaste den? Du har jo tydeligvis brukt den til noe siden den er skitten. Du får sikkert bruk for den igjen. Hva når du en gang bytter ut klenodiet og skal selge det på bruktmarkedet, uten alle platene med.... En plate, jeg har to i tilegg til rist og brødform.

Legg den i bløt i badekaret/dusjen med noe sterkt vaskemiddel og varmvann noen timer før du vasker den.

Legg den i oppvaskmaskinen (tas ut bestikkboksen) - den tar det utroligste.

laguna1365380434
Skrevet

Seriøst, vil du kaste den? Du har jo tydeligvis brukt den til noe siden den er skitten. Du får sikkert bruk for den igjen. Hva når du en gang bytter ut klenodiet og skal selge det på bruktmarkedet, uten alle platene med.... En plate, jeg har to i tilegg til rist og brødform.

Legg den i bløt i badekaret/dusjen med noe sterkt vaskemiddel og varmvann noen timer før du vasker den.

Legg den i oppvaskmaskinen (tas ut bestikkboksen) - den tar det utroligste.

Jeg har ikke oppvaskmaskin, der er noe av problemet.. Og jeg HATER å vaske stekeovnsinnhold, de går ikke i kummen, en søler såpevann, og denne er da i tillegg så gudsjammerlig fettet og kjip.

Så tanken har streifet meg, ja..;)

Grunnen til at jeg HAR brukt den er også latskap,sånn mens rista er på vask.. Men jeg kan ikke huske å ha stekt noe på den som ikke teoretisk kunne stekes likegodt på rist..

Men, jeg får vel ta meg sammen, og vaske den. Får legge den i dusjen og se om den er reddbar..Usj..;)

mil1365380270
Skrevet

"latskapen selv" kan kjøpe stekeovnsrens (Mr. Muscle). Sterke saker, som tar bort fastbrent fett!

Orker hun ikke det, klarer hun seg sikkert fint uten platen ;-)

Skrevet

Jeg har ikke oppvaskmaskin, der er noe av problemet.. Og jeg HATER å vaske stekeovnsinnhold, de går ikke i kummen, en søler såpevann, og denne er da i tillegg så gudsjammerlig fettet og kjip.

Så tanken har streifet meg, ja..;)

Grunnen til at jeg HAR brukt den er også latskap,sånn mens rista er på vask.. Men jeg kan ikke huske å ha stekt noe på den som ikke teoretisk kunne stekes likegodt på rist..

Men, jeg får vel ta meg sammen, og vaske den. Får legge den i dusjen og se om den er reddbar..Usj..;)

Kjøp en flaske ovsrens, sett opp litt god lufting og skrid til verket!

Annonse

Gjest papirtiger
Skrevet

Vaske stekeplater er noe av det verste som finnes..spesielt når man er blitt bortskjemt med oppvaskmaskin.

Vaske det i dusjen hørtes lurt ut..

Hver gang jeg vasker ovnen eller platene lover jeg dyrt og hellig at fra NÅ av, så skal det brukes bakepapir.. Akk ja.. Hvorfor kan ikke stekeovner lages av titan.

Skrevet

Jeg har tatt både komfyren og kjøleskapet i dag ,o)

Når jeg skal vaske komfyren og alle platene inni ,tar jeg en skål med vann og salmiakk , setter ovnen på 150 grader og lar den stå inni der et par timer.

Da løsner fett og andre brente rester ;o)

Lykke til

Skrevet

Steke boller og sånt?

Du får kjøpt nye i hvilken som helst jernvareforretning.

laguna1365380434
Skrevet

Og gode råd! Jeg får gi det ett forsøk..:-)

Jeg får litt kjeft for sånt, jeg kaster plastbokser og sånn også, hvis de er forjævlige. Type mener slikt er sløs, men da mener jeg at mannen som mener det kan vaske selv, og evt revurdere;)

Men det skader jo ike å prøve, når jeg fikk så mange nyttige tips!

:-)

Skrevet

Og gode råd! Jeg får gi det ett forsøk..:-)

Jeg får litt kjeft for sånt, jeg kaster plastbokser og sånn også, hvis de er forjævlige. Type mener slikt er sløs, men da mener jeg at mannen som mener det kan vaske selv, og evt revurdere;)

Men det skader jo ike å prøve, når jeg fikk så mange nyttige tips!

Æsj, drit i det, og kast hele brettet. Du får nytt ved å bestille direkte på elektrolux delelager (i Oslo). Pris: fra 100 til max 300.

Skal du prøve med ørten forskjellige vaskemidler, så kan du jo vurdere prisen opp mot det.

Bare et tips :-)

petter smart
Skrevet

Kjøp ny. Jeg kjøpte en ny til 200 kr på cals ohlson. Meget enkel å bytte, tar 10 min.

laguna1365380434
Skrevet

Æsj, drit i det, og kast hele brettet. Du får nytt ved å bestille direkte på elektrolux delelager (i Oslo). Pris: fra 100 til max 300.

Skal du prøve med ørten forskjellige vaskemidler, så kan du jo vurdere prisen opp mot det.

Bare et tips :-)

Jo, vet du, det var et behagelig råd;) Jeg kaster hele skiten.. Jeg tok i den og fikk ekle fettfingre bare av det..

Den går!

Annonse

laguna1365380434
Skrevet

Kjøp ny. Jeg kjøpte en ny til 200 kr på cals ohlson. Meget enkel å bytte, tar 10 min.

Takk! Claes Olhson er en fin butikk..

Jeg kaster, jeg er bedagelig anlagt og har ikke lyst til å bale med faenskapet..

Skrevet

Jo, vet du, det var et behagelig råd;) Jeg kaster hele skiten.. Jeg tok i den og fikk ekle fettfingre bare av det..

Den går!

Det gjorde du rett i. Man trenger ikke slite og pese med unødige ting :-)

Bente831365380491
Skrevet

Jeg har tatt både komfyren og kjøleskapet i dag ,o)

Når jeg skal vaske komfyren og alle platene inni ,tar jeg en skål med vann og salmiakk , setter ovnen på 150 grader og lar den stå inni der et par timer.

Da løsner fett og andre brente rester ;o)

Lykke til

Det var smart! Hvor mye løsner det?? Går det an å bruke noe annet enn salmiakk? Har brukt mr muscle ovnsrens, og den stinker noe grusomt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...