Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har for tiden NULL kroner å rutte med etter sambo ble arbeidsledig for et par måneder siden. Lånet går til hælvete, regningene hoper seg opp og jeg kan ikke huske sist vi GJORDE noe.

Det er skikkelig vanskelig å finne seg jobb her vi bor. Selv har jeg klart å få meg deltid på butikk, men begynner ikke før om en måned.

Da alt så som mørkest ut, motet vi oss opp og gikk på sosialkontoret, som selvfølgelig var utrolig motvillige til å hjelpe. "Kan dere ikke låne av venner?". De fant ut at vi hadde noen tusen å få igjen på skatten til sommeren, og sa at dette kunne vi søke om å få utbetalt tidligere i slike situasjoner.

Så det gjorde vi. Og får avslag, for vi "fyller ikke kravene". Hva faen er kravene da? Her lever vi på sultegrensa og nærmest bare venter på at kreditorene skal slå inn døra, og så kan vi ikke få utbetalt VÅRE penger en måned tidligere enn normalt!? Hva er det egentlig som må til da?

Og sosialkontoret haler ut tida. Tror de virkelig ikke vi har prøvd ALT, når vi har kommet så langt at vi i det hele tatt tropper opp dit? Men neida, da må de først ha dokumentasjon på at vi virkelig ikke har noe annet valg enn å få penger av dem, og så skal de ha ditten og datten og det har vi ikke TID til! Nå har vi styrt med dem i TO måneder allerede, jeg trodde de var der for å HJELPE!?

Sambo vil begynne å få utbetalt arb.ledighetstrygd om (forhåpentligvis) en ukes tid. Aetat har også stukket pinner i hjulene for oss hele jævla veien. Men de pengene vil ganske akkurat bare dekke lånet, og da sitter vi fremdeles igjen med alle regningene, og det faktum at vi faktisk må SPISE innimellom.

Jeg klarer snart ikke lenger å se lys i enden av den berømte tunnellen. Det ene øyeblikket har vi jobb og penger og vi KLARER oss, det neste er vi arb.ledige, blakke og ingen vil hjelpe. Jeg blir SINT når folk sier "det ordner seg nok til slutt". Mulig det, men det hjelper ikke det faktum at vi har et HELVETE å slite med i mellomtida. Jeg fatter og forstår ikke hva vi skal gjøre, når vi prøver og prøver, og allikevel blir motarbeidet hele veien..

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mAd

6

• soleil

5

• Mistera

5

• petter smart

3

Mest aktive i denne tråden

petter smart
Skrevet

Når dere har skattepenger tilgode så skal jo ikke sosialen gi dere noe.

Hva med å låne i en bank? Skriv gjerne kontrakt på at skattepengene skal gå rett til dem. Min erfaring er at bankene er velvillige til å låne ut penger når de vet de vil få dem tilbake i løpet av kort tid.

Skrevet

Hva med å låne i en bank? Skriv gjerne kontrakt på at skattepengene skal gå rett til dem. Min erfaring er at bankene er velvillige til å låne ut penger når de vet de vil få dem tilbake i løpet av kort tid.

Ja, jeg fikk kontokreditt på dagen.Får ikke nok igjen på skatten til å dekke kontokreditten, men feriepengene er rett rundt hjørnet.

Skrevet

Men når det er over en måned til man vil få disse skattepengene, så burde da sosialkontoret skjønne såpass at man helst vil kunne klare seg frem til det?

Har prøvd i banken. Han har allerede ett huslån og et forbrukslån (fra de dagene da vi faktisk hadde penger og ingen problemer med å betale dem ned), så det er uaktuelt for dem å låne han noe mer, og jeg får ikke låne en dritt :/

Skrevet

For at man skal få lån i en bank så må man ha jobb, og faskt inntekt!

Skrevet

Forstår deg jeg, frustrasjonene, og alt slite, det er mer arbeid og psykisk krevende og være fattig er det ikke?

Har hatt det slik i flere år, og vet hva du prater om, man får ikke lån, man får ikke hjelp og man sulter, det værste er vel egentlig å begynne å spise igjen, da kommer alt opp igjen fordi magen ikke er vandt til mat...

dette har jeg gjort; jeg har solgt det som jeg har hatt av verdier, alt i fra arvegods og konfirmasjonsgjennstander, bunaden min, og masse som har betydd noe for meg, det var sosialkontoret som informerte meg om at jeg kunne gjøre dette... det er noen år siden nå... så nå kan jeg ikke gå i dåp, konfirmasjon, bryllup og lignende der man bruker finere klær... for de klærne jeg eier er til hverdags....

Sluttet å kjøpe annet enn det som er strengt nødvendig (suppeposer er god og fin mat, man trenger ikke næring)

Sitte inne og glo i mørket har også funket fint noen ganger...

Jeg har desverre ikke noe råd å gi, da jeg kun eksistere og ikke lever.

Men jeg vet åssen dere har det! Og du har full medfølelse!

Annonse

petter smart
Skrevet

For at man skal få lån i en bank så må man ha jobb, og faskt inntekt!

Jeg fikk låne 10 000 for noen år siden, uten fast jobb eller penger.

Skrevet

Har dere spurt om sosialkontoret kan låne dere penger i påvente av skattepengene?

Gjest thetraveller
Skrevet

Har ikke samboeren din mulighet til å få jobb på et aldershjem, i en butikk eller i et vikarbyrå der dere bor? Eller i nærmeste by?

Jeg var i samme situasjonen i fjor vår, og det var et helvete, for å si det pent. Man blir deppa av mindre, om man ikke skal møte motgang også når man trenger det som minst...

Det tok meg bare en telefonsamtale for et par uker siden, for å få jobb i hjemmesykepleien. Møtte opp på samtale med lederen et par dager senere, og begynte i første vakta fire dager etter første telefonsamtale...

Bare noen små tips om hun vil ha jobb, det er ikke så vanskelig å få jobb i helsevesenet om man er litt fleksibel og kan jobbe dag, kveld og evt. natt.

Ønsker dere lykke til, og håper dere kommer ut av denne situasjonen rimelig fort!

Klem fra

Skrevet

Så heldig for deg! Men det er ikke alle som er like heldig som deg vet du!

Noen får ikke lån, fordi de foreksempel ikke har klart å betale strøm regningen sånn som meg! Blir mange år før jeg kan ta meg opp lån, pga strømmen!

Skrevet

Det kommer helt an på banken. Jeg ble nærmest trakassert og kasta ut av postbanken fordi jeg bare hadde deltidsjobb en gang jeg spurte om et korttidslån.

Gjest Daisy
Skrevet

Det kommer helt an på banken. Jeg ble nærmest trakassert og kasta ut av postbanken fordi jeg bare hadde deltidsjobb en gang jeg spurte om et korttidslån.

Postbanken er noe drit. Jeg fikk ikke et rødt øre i kreditt. Hadde behov for litt ekstra til skolebøker osv ved semesterstart. Gikk til Gjensidige Nor og fikk 5000,- på dagen.

Skrevet

Postbanken er noe drit. Jeg fikk ikke et rødt øre i kreditt. Hadde behov for litt ekstra til skolebøker osv ved semesterstart. Gikk til Gjensidige Nor og fikk 5000,- på dagen.

Jeg fikk også låne 5000 i gjensidige nor. Har studentkonto der.

Annonse

Gjest fluxx
Skrevet

Så lenge du har råd til Internett-abonnement, så er det ikke så ille.

Gjest Daisy
Skrevet

Studentkonto liker vi!

Gjest Daisy
Skrevet

Koster mer å si det opp før tiden hvis du bant deg til f.eks 1 år :P

Bente831365380491
Skrevet

Hvordan vet du at han har internett hjemme?? Det er mange steder nå for tiden man kan sitte på nettet.

Skrevet

Internett koster meg ikke en dritt, next please :P

Skrevet

Forstår deg jeg, frustrasjonene, og alt slite, det er mer arbeid og psykisk krevende og være fattig er det ikke?

Har hatt det slik i flere år, og vet hva du prater om, man får ikke lån, man får ikke hjelp og man sulter, det værste er vel egentlig å begynne å spise igjen, da kommer alt opp igjen fordi magen ikke er vandt til mat...

dette har jeg gjort; jeg har solgt det som jeg har hatt av verdier, alt i fra arvegods og konfirmasjonsgjennstander, bunaden min, og masse som har betydd noe for meg, det var sosialkontoret som informerte meg om at jeg kunne gjøre dette... det er noen år siden nå... så nå kan jeg ikke gå i dåp, konfirmasjon, bryllup og lignende der man bruker finere klær... for de klærne jeg eier er til hverdags....

Sluttet å kjøpe annet enn det som er strengt nødvendig (suppeposer er god og fin mat, man trenger ikke næring)

Sitte inne og glo i mørket har også funket fint noen ganger...

Jeg har desverre ikke noe råd å gi, da jeg kun eksistere og ikke lever.

Men jeg vet åssen dere har det! Og du har full medfølelse!

Seriøst! Har du sologt bunaden din!???

Det er det sykeste jeg har hørt hvis det var et krav fra sosialkontoret. Greit nok at folk må kvitte seg med bil eller campingvogn, men bunad!!?

Skrevet

Jepp. Studentkonto er bra å ha. Turde ikke spørre om mer enn 5000, men jeg bør vel ikke ta vann over hodet, heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...