Gå til innhold

Om bytting av gamle fyllinger


Gjest redi

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fire jeksler som det er svært store fyllinger i.

Jeg kjenner av og til at det iser og av og til at det småverker i to av disse jekslene. Det går over etter et par dager. Særlig hvis jeg skyller med fluor.

Når er det vanlig å bytte ut gamle fyllinger?

Er det lett å se om det er kanaler eller råte under fyllingene på røntgen?

Hvor ofte må jeg ta røntgen?

Kan tennene brekke/sprikke dersom disse fyllingene tas ut, i og med at fyllingene er så store?

Hva anbefaler du i så fall å fylle med?

Er blitt skeptisk til amalgamfyllinger, er det grunn til det????

På forhånd takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei redi.

Når store fyllinger begynner å ise er det all grunn til å få dette undersøkt.

Amalgamfyllinger vil ofte gjøre det vanskelig å danne seg en sikker mening om hva som skjer i tannen fordi fyllingen dekker for røntgentrålene.

Isingen kan av og til skyldes brist i tannen som er vanskelig å oppdage. Når man fjerner en slik fylling kan altså noe av tannen gå i stykker.

Hvis det dreier seg om større fyllinger eller oppbygging av tannen bør dette ofte gjøres med en ferdig støpt fylling av plast, porsellen eller gull.

Et tilfelle som ditt må vurderes ved at en tannlege ser på det. En sikker vurdering kan ikke foretas på grunnlag av det du skriver. Jeg råder deg derfor til å oppsøke tannlegen din.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei redi.

Når store fyllinger begynner å ise er det all grunn til å få dette undersøkt.

Amalgamfyllinger vil ofte gjøre det vanskelig å danne seg en sikker mening om hva som skjer i tannen fordi fyllingen dekker for røntgentrålene.

Isingen kan av og til skyldes brist i tannen som er vanskelig å oppdage. Når man fjerner en slik fylling kan altså noe av tannen gå i stykker.

Hvis det dreier seg om større fyllinger eller oppbygging av tannen bør dette ofte gjøres med en ferdig støpt fylling av plast, porsellen eller gull.

Et tilfelle som ditt må vurderes ved at en tannlege ser på det. En sikker vurdering kan ikke foretas på grunnlag av det du skriver. Jeg råder deg derfor til å oppsøke tannlegen din.

Lykke til.

Takk for svaret.

Jeg lurer også på:

Når er det vanlig å bytte ut gamle fyllinger? Kan du gi eksempler?

Hvor ofte pleier en å anbefale at man tar røntgen?

Er det grunn til å være skeptisk til amalgamfyllinger?????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...