laguna1365380434 Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Større eller mindre enn en vanlig hest? Jeg mener omtrent samme størrelse, typen mener at elgen er mindre enn en hest, men at den bare ser litt stor ut grunnet horn og staffasje(!) Noen med peil på fauna her som kan opplyse oss og få løst denne særdeles vesentlige uenigheten...? Og i sammeåndedrag.. er Jerv farlig for folk? Jeg mener ja, at den ville være uhyggelig å møte på en sen kveld, typen mener nei, den er kun farlig for andre dyr.. Vil jerv angripe deg? Jeg har nok bodd lenge i Oslo, i sted påstod jeg at en skjære utenfor vinduet her var en svale... Men jeg vet virkelig ikke om typen har noe bedre vett her..Dette med at elgen er stor, det TROR jeg da virkelig jeg har rett i.. ? 0 Siter
Vincent Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Caplex: elg, Alces alces, art av hjortefamilien, Norges største landpattedyr. Skulderhøyde over 2 m, vekt opptil ca. 750 kg; kort kropp på høye bein. Pelsen mørk grå- el. svartbrun. Bare hannen har gevir; av disse finnes det to typer, stanghorn (cervine), og skovltypen (palmate). Lever i skogen og ernærer seg av løv, kvister og urter. Drektighetstid ca. ni måneder; en el. to kalver fødes i mai—juni. Har økt i antall og utbredelse. Nå i skogstrakter over hele Norge, enkelte deler av Vestlandet, Nordland, Troms og Finnmark. Jakttid litt varierende fra landsdel til landsdel, som regel rundt 27 dager i tiden 10/9—15/1. Bestanden i Norge er i vekst. I 1999 ble det felt 39 423 dyr. hest, Equus caballus, tilhører de upartåete hovdyrene. Stammer fra den revestore urhesten, Hyracotherium, som levde i tertiær (over 50 mill. år siden). Har entået fot. Mange raser; opphavet er villrasene. Eur. vill-h. (tarpan), ble utryddet på 1850-tallet, og przewalski-h., som finnes i en liten bestand i Sentral-Asia. Mankehøyde fra ca. 80—192 cm. Inndeles i kaldblodige raser (tunge og utholdende arbeids-h.) og varmblodige, som igjen inndeles i fullblod (vesentlig konkurranse-h.) og halvblod (oftest ride- og vogn-h.). No. raser: døle-h., fjord-h. (fjording) og nordlands-h. jerv, fjellfross, Gulo gulo, ca. 80 cm langt, svartbrunt rovdyr av mårfamilien. Finnes både i det nordlige Amerika og Eurasia. Lever i Norge til fjells; regnes i vernesammenheng som sjelden, tallrikest i nord, hvor den også holder til i skogen. Fredet i Norge, bortsett fra visse unntak. Føder i februar—mars 2—3 unger i et hi som ofte ligger i en snøskavl. I 1999 ble det født 22 dyr. Åtseleter, men kan bl.a. ta mus, rev og rein. Si meg; Hvor mye veier en fisk? 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Skrevet 15. mai 2004 Caplex: elg, Alces alces, art av hjortefamilien, Norges største landpattedyr. Skulderhøyde over 2 m, vekt opptil ca. 750 kg; kort kropp på høye bein. Pelsen mørk grå- el. svartbrun. Bare hannen har gevir; av disse finnes det to typer, stanghorn (cervine), og skovltypen (palmate). Lever i skogen og ernærer seg av løv, kvister og urter. Drektighetstid ca. ni måneder; en el. to kalver fødes i mai—juni. Har økt i antall og utbredelse. Nå i skogstrakter over hele Norge, enkelte deler av Vestlandet, Nordland, Troms og Finnmark. Jakttid litt varierende fra landsdel til landsdel, som regel rundt 27 dager i tiden 10/9—15/1. Bestanden i Norge er i vekst. I 1999 ble det felt 39 423 dyr. hest, Equus caballus, tilhører de upartåete hovdyrene. Stammer fra den revestore urhesten, Hyracotherium, som levde i tertiær (over 50 mill. år siden). Har entået fot. Mange raser; opphavet er villrasene. Eur. vill-h. (tarpan), ble utryddet på 1850-tallet, og przewalski-h., som finnes i en liten bestand i Sentral-Asia. Mankehøyde fra ca. 80—192 cm. Inndeles i kaldblodige raser (tunge og utholdende arbeids-h.) og varmblodige, som igjen inndeles i fullblod (vesentlig konkurranse-h.) og halvblod (oftest ride- og vogn-h.). No. raser: døle-h., fjord-h. (fjording) og nordlands-h. jerv, fjellfross, Gulo gulo, ca. 80 cm langt, svartbrunt rovdyr av mårfamilien. Finnes både i det nordlige Amerika og Eurasia. Lever i Norge til fjells; regnes i vernesammenheng som sjelden, tallrikest i nord, hvor den også holder til i skogen. Fredet i Norge, bortsett fra visse unntak. Føder i februar—mars 2—3 unger i et hi som ofte ligger i en snøskavl. I 1999 ble det født 22 dyr. Åtseleter, men kan bl.a. ta mus, rev og rein. Si meg; Hvor mye veier en fisk? Takk! Der var det mye info! :-) Men er "mankehøyde" og "skulderhøyde" det samme da..? *blond* Og en fisk? Den veier selvsagt 1.3 kilo. Alltid.. 0 Siter
Vincent Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Takk! Der var det mye info! :-) Men er "mankehøyde" og "skulderhøyde" det samme da..? *blond* Og en fisk? Den veier selvsagt 1.3 kilo. Alltid.. *like blond* - men tipper «ja» 0 Siter
soleil Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Takk! Der var det mye info! :-) Men er "mankehøyde" og "skulderhøyde" det samme da..? *blond* Og en fisk? Den veier selvsagt 1.3 kilo. Alltid.. Manken - er ikke det håret til hesten? Med mankehøyde så tenker jeg på panneluggen og ikke nakkehåra? *forvirret og litt blond* 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Skrevet 15. mai 2004 *like blond* - men tipper «ja» Så da leser vi det sånn at elgen er størst, ikke sant? *trenger teskjeforing* :-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Skrevet 15. mai 2004 Manken - er ikke det håret til hesten? Med mankehøyde så tenker jeg på panneluggen og ikke nakkehåra? *forvirret og litt blond* Men elgen blir uansett størst ikke sant? *ultrablond og forvirret* :-) 0 Siter
soleil Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Men elgen blir uansett størst ikke sant? *ultrablond og forvirret* :-) Høyest, ja. Men kan noen hesteslag bli over 750 kg tunge? Finner ikke svar på det på nett. Søker og søker. *ultrainteressert* Hest er best ingen protest! 0 Siter
Kjersti S Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Manken - er ikke det håret til hesten? Med mankehøyde så tenker jeg på panneluggen og ikke nakkehåra? *forvirret og litt blond* Nei nei nei...manken er IKKE haret. Håret heter MAN(manen). Manken er der hvor manen begynner nederst på nakken, altså omtrent det samme som skulderhøyde, vil jeg tro. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Skrevet 15. mai 2004 Høyest, ja. Men kan noen hesteslag bli over 750 kg tunge? Finner ikke svar på det på nett. Søker og søker. *ultrainteressert* Hest er best ingen protest! Hmm. Hvis hesten er lavere enn elgen, da blir den jo veldig tykk,om den skal veie mer? Eller er elgen kanskje spesielt slank? (det ville jo være rimelig det, lever den ikke på kongle og slikt?) Si i fra om du finner ut av det da? :-) 0 Siter
Lurveline Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Hmm. Hvis hesten er lavere enn elgen, da blir den jo veldig tykk,om den skal veie mer? Eller er elgen kanskje spesielt slank? (det ville jo være rimelig det, lever den ikke på kongle og slikt?) Si i fra om du finner ut av det da? :-) Det er stor forskjell på hode og føtter mellom dem da. 0 Siter
serendipity Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Så da leser vi det sånn at elgen er størst, ikke sant? *trenger teskjeforing* :-) *prøv med moccaskjeer* :-) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Skrevet 15. mai 2004 Det er stor forskjell på hode og føtter mellom dem da. Que? Skjønner ikke hva du mener? Veier hodet og føttene mer på den ene enn på den andre? Nok til å gjøre utslag på hvilken som veier mest etc..? Falt av..! 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Skrevet 15. mai 2004 *prøv med moccaskjeer* :-) :-) 0 Siter
Lurveline Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Det er stor forskjell på hode og føtter mellom dem da. Hesten har mye større hode og tykkere bein enn elgen.Hesten er kraftigere bygd ellers også. Derfor kan hesten veie mer enn elgen,selv om elgen er lengre. Huff,for et samtaleemne;o) 0 Siter
Lurveline Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Que? Skjønner ikke hva du mener? Veier hodet og føttene mer på den ene enn på den andre? Nok til å gjøre utslag på hvilken som veier mest etc..? Falt av..! Hesten har mye større hode og tykkere bein enn elgen.Hesten er kraftigere bygd ellers også. Derfor kan hesten veie mer enn elgen,selv om elgen er lengre. Huff,for et samtaleemne;o) 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 15. mai 2004 Forfatter Skrevet 15. mai 2004 Hesten har mye større hode og tykkere bein enn elgen.Hesten er kraftigere bygd ellers også. Derfor kan hesten veie mer enn elgen,selv om elgen er lengre. Huff,for et samtaleemne;o) Ah... Oppklarende! :-) Så da er vi fortsatt ikke sikre på hvem som er størst, elgen ER høyest, men hesten kan være tyngst..! :-) Jepp, litt av et samtaleemne.. Jeg husker ikke helt hvordan vi viklet oss så dypt inn i faunaspørsmål hjemme, men jeg tror skjæren/svalen var utløsende... 0 Siter
Åsemor Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Jeg har sett en elg en gang... Og den var MYE MYE MYYYYYYE større enn en hest noen gang har vært. Eller var det ku du spurte om? Den var jævlig mye større enn en ku også. 0 Siter
Bente831365380491 Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Høyest, ja. Men kan noen hesteslag bli over 750 kg tunge? Finner ikke svar på det på nett. Søker og søker. *ultrainteressert* Hest er best ingen protest! Bare så det er sagt, så er det få elger som veier 750 kg. De fleste ligger på mellom 300 og 400 kg når de er voksne. Det må være digre okser som blir så tunge! 0 Siter
siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche Skrevet 15. mai 2004 Skrevet 15. mai 2004 Ah... Oppklarende! :-) Så da er vi fortsatt ikke sikre på hvem som er størst, elgen ER høyest, men hesten kan være tyngst..! :-) Jepp, litt av et samtaleemne.. Jeg husker ikke helt hvordan vi viklet oss så dypt inn i faunaspørsmål hjemme, men jeg tror skjæren/svalen var utløsende... Sjekk å se om du finner noen opplysninger om engelsk bryggerihest. Mener de er de største hestene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.