Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest veldig redd

- Brunlig/Blodig utflod med ille lukt.

- Ømme eggledere

- Undersøkelse ikke smertefull

- Varighet: 2 mnd.

- Symptomer borte etter 7 dagers kur på Doxylin.

- Infeksjonen er ikke forårsaket av Clamydia.

-Hvor stor risiko er det for at jeg er steril etter en såpass langvarig betennelse?

-Kan en sjekke om egglederene er tette ved hjelp av eggløsningstester?

-Kan en sjekke om egglederene er tette ved hjelp av røngten?

Hvis ja: Er dette noe en kan få gjort hos privatpraktiserende gynekologer eller må det gjøres på sykehus?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147330-egglederbetennelse-steril/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Er det i det hele tatt sikkert at du har hatt egglederbetennelse? Hadde du feber? Eller utslag på blodprøver?

Etter en sikker egglederbetennelse er risiko for sterilitet ca 15%

Nei, eggløsningstester viser at egget løsner fra eggstokken. Egglederens funksjon er å transportere egget videre til livmoren.

Man kan sjekke om egglederne er åpne ved røntgen, men man kan ikke sjekke om de ellers fungerer. De har små flimmerhår som transporterer egget, de kan bli ødelagt etter en infeksjon, men det kan man ikke vurdere ved vanlige undersøkelser.

Røntgenundersøkelse gjøres på en røntgenavdeling, de finnes privat eller på sykehus.

Man utfører i dag sjelden røntgen fordi det er en usikker undersøkelse som ikke gir mye informasjon. Den er smertefull og kan noen ganger få en betennelse til å blusse opp.

Ved påvist barnløshet utfører man i stedet laparoskopi (’kikkhullsoperasjon’) hvor man kan vurdere ikke bare eggledere, men også eggstokker og bukhulen og foreta små operasjoner.

Jeg synes du skal ta dette helt rolig. Det er ikke sikkert at du har hatt betennelse, 85% blir ikke sterile etter slik infeksjon. For de sterile er det gode resultater ved prøverørsbehandling.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest veldig redd

Er det i det hele tatt sikkert at du har hatt egglederbetennelse? Hadde du feber? Eller utslag på blodprøver?

Etter en sikker egglederbetennelse er risiko for sterilitet ca 15%

Nei, eggløsningstester viser at egget løsner fra eggstokken. Egglederens funksjon er å transportere egget videre til livmoren.

Man kan sjekke om egglederne er åpne ved røntgen, men man kan ikke sjekke om de ellers fungerer. De har små flimmerhår som transporterer egget, de kan bli ødelagt etter en infeksjon, men det kan man ikke vurdere ved vanlige undersøkelser.

Røntgenundersøkelse gjøres på en røntgenavdeling, de finnes privat eller på sykehus.

Man utfører i dag sjelden røntgen fordi det er en usikker undersøkelse som ikke gir mye informasjon. Den er smertefull og kan noen ganger få en betennelse til å blusse opp.

Ved påvist barnløshet utfører man i stedet laparoskopi (’kikkhullsoperasjon’) hvor man kan vurdere ikke bare eggledere, men også eggstokker og bukhulen og foreta små operasjoner.

Jeg synes du skal ta dette helt rolig. Det er ikke sikkert at du har hatt betennelse, 85% blir ikke sterile etter slik infeksjon. For de sterile er det gode resultater ved prøverørsbehandling.

Legen ville ikke ta blodprøve ettersom jeg ikke hadde hatt feber.

Legen ville ikke ta en bakterieprøve fordi han mente at jeg hadde så mye blod i utlfoden at det kom til å forstyrre prøven.

Legen sa at han mistenkte at det var en bekkeninfeksjon (som vell et det samme som egglederbetennelse?), at det kunne føre til at jeg ble steril og at han derfor ga meg antibiotika for å være sikker.

Underlivsundersøkelesen var ikke smetefull. Skal den være det?

Det som er sikkert er at både egglederene og eggstokkene var veldig ømme eller iallefall veldig mye større enn normalt fordi jeg veldig godt kunne kjenne de på magen. Det kan jeg ikke i det hele tatt ellers.

Dersom egglederene har hvert veldig ømme er det da en eggeleder betennelse det er snakk om, eller kan det være noe annet?

Og til sist...

Du har nevnt at 15% blir sterile etter en betennelse.

Jeg regner med at de fleste kommer raskere til behandling enn det jeg gjorde.

Dersom jeg har hatt en slik betennelse i to måneder. Hva tror du risikoen for at jeg skal være steril er?

Jeg spør fordi jeg tenker at dersom egglederene har hvert betente i to måneder så må de vell ha grodd helt igjen?

Hva tror du om det?

Mette Moen, Gynekolog

Legen ville ikke ta en bakterieprøve fordi han mente at jeg hadde så mye blod i utlfoden at det kom til å forstyrre prøven.

Legen sa at han mistenkte at det var en bekkeninfeksjon (som vell et det samme som egglederbetennelse?), at det kunne føre til at jeg ble steril og at han derfor ga meg antibiotika for å være sikker.

Det som er sikkert er at både egglederene og eggstokkene var veldig ømme eller iallefall veldig mye større enn normalt fordi jeg veldig godt kunne kjenne de på magen. Det kan jeg ikke i det hele tatt ellers.

Dersom egglederene har hvert veldig ømme er det da en eggeleder betennelse det er snakk om, eller kan det være noe annet?

Og til sist...

Dersom jeg har hatt en slik betennelse i to måneder. Hva tror du risikoen for at jeg skal være steril er?

Jeg spør fordi jeg tenker at dersom egglederene har hvert betente i to måneder så må de vell ha grodd helt igjen?

Hva tror du om det?

Svar: det var litt rart, for blodprøve (måling av CRP) er en viktig undersøkelse for å påvise infeksjon.

Svar: bakterieundersøkelse påvirkes ikke av blod (det er ’kreftprøven’ som påvirkes)

Svar: Ja, det er det samme. Merk at legen sa mistanke, da er han/hun vel ikke helt sikker.

Svar: ved egglederbetennelse er det vanligvis smerter.

Svar: du kan ikke kjenne eggledere og eggstokker ved å undersøke deg selv. Men øm i magen kan man være av andre årsaker. Forstoppelse, tarminfeksjon, før menstruasjon osv.

Og til sist...

Hva tror du om det?

Svar: det er helt umulig å si noe om.

Igjen, ta det med ro, det hele virker ganske fredelig etter det du beskriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...