Gå til innhold

Om å irritere seg over samboers rot

Anbefalte innlegg

Gjest lista
Skrevet

Lærer? Om han får beskjed om å rydde etter seg og han ikke gjør det,for at han vet at du gjør det,så vil jeg kalle det for ren skjær egoisme.

Ja, er det ikke netopp det mennene deres som ikke gidder gjøre noe "lider" av da?

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kakel

15

• damedame

11

• Lurveline

10

• Mr Kahn

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest tone-lone
Skrevet

Hvis du bor med en voksen mann er det bare å be ham rydde etter seg. Du må sette hardt mot hardt om det ikke hjelper å spørre. og ALDRI gjøre det for ham, om han ikke gjør det selv. Da lærer han at han trenger ikke gjøre det for venter han - gjør du det...

Problemet er bare at jeg ikke tror han legger merke til rotet eller bryr seg om det. Det er helt greit å ha det rotete og småskittent.

Men jeg synes det ikke. Jeg syns faktisk det er mitt problem. Av respekt for meg burde han rydde etter seg slik at jeg også trivs. Og slik at jeg slipper å føle meg som en hushjelp, noe jeg gjør til tider.

Og det er ikke det at han ikke vet hvor landet ligger.

Gjest tone-lone
Skrevet

Problemet er bare at jeg ikke tror han legger merke til rotet eller bryr seg om det. Det er helt greit å ha det rotete og småskittent.

Men jeg synes det ikke. Jeg syns faktisk det er mitt problem. Av respekt for meg burde han rydde etter seg slik at jeg også trivs. Og slik at jeg slipper å føle meg som en hushjelp, noe jeg gjør til tider.

Rettelse:

Jeg syns faktisk det _ikke_ det er mitt problem. Viktig!

Skrevet

Hvis du legger til pålegg og annen mat som aldri settes tilbake i kjøleskapet etter at det er brukt, tomme brusflasker som blir liggende og slenge der den siste slurken ble tatt, og store hauger blader og aviser på badet, har vi det meget likt:-)

Er redd man bare må godta at enkelte er så svimete, slurvete, late eller hva det nå er de er. Det er nesten umulig å forandre voksne mennesker så mye. Har han mange gode egenskaper ellers er det vel til å leve med.

Ellers har jeg tro på gode rutiner når det gjelder slike rotehuer. Vaske huset hver fredag og sånn, uansett hva.

Skrevet

Hvis alt annet er okay, hva betyr vel litt fislukt og rot? Count your blessings, woman.

=^)

Jeg leste overskriften bare - og av en eller annen forunderlig grunn, så forventet jeg at du svarte i denne tråden.

Hilsen rotebøtta :)

Skrevet

Ja, er det ikke netopp det mennene deres som ikke gidder gjøre noe "lider" av da?

Tja det spørges.

Hvordan få bukt med det da tro?

Gjest tone-lone
Skrevet

Hvis du legger til pålegg og annen mat som aldri settes tilbake i kjøleskapet etter at det er brukt, tomme brusflasker som blir liggende og slenge der den siste slurken ble tatt, og store hauger blader og aviser på badet, har vi det meget likt:-)

Er redd man bare må godta at enkelte er så svimete, slurvete, late eller hva det nå er de er. Det er nesten umulig å forandre voksne mennesker så mye. Har han mange gode egenskaper ellers er det vel til å leve med.

Ellers har jeg tro på gode rutiner når det gjelder slike rotehuer. Vaske huset hver fredag og sånn, uansett hva.

Omtrent likt, ja.

Skrevet

Jeg skylte tallerken min før jeg dro i alle fall ;) - men ellers.........

den som er ryddig SER sånt, vi andre bare trives vi! :)

Skrevet

Lærer? Om han får beskjed om å rydde etter seg og han ikke gjør det,for at han vet at du gjør det,så vil jeg kalle det for ren skjær egoisme.

eller kjærlighet? .)

Skrevet

Går ut i fra at du er mann.

Bor du sammen med noen? Og hvor mye gjør du? Greit å kunne sammenligne.

Vasker du bort tannkremflekker på speilet, skjeggrester i vasken, sure sokker, rer opp senga di, sørger for at det er brød til nestemann i skapet, vasker klær, tømmer søpla, vasker gulvet?

Frivillig?

Han må - for jeg gjør det ikke :)

Gjest tone-lone
Skrevet

Dere to?

Gjest lista
Skrevet

Men om du sier at han kan legge skitne klær i kurven, sette skitne tallerkeneri oppvaskmaskinen, og ellers rydde bort noen blader av og til, burde da det hjelpe litt?

Gjest Sniff
Skrevet

Godt å høre at det er flere dame-rotebøtter her ;-) Men han min, er ikke sy voldsomt ryddig av seg heller... Så ,- ja, det er rotete,- men nei,- vi krangler jo ikke så mye om sånt heller, da.

Gjest lista
Skrevet

Tja det spørges.

Hvordan få bukt med det da tro?

Tvang...

Skrevet

Jeg er hard så det holder,er ikke redd for det nei.

Er vel mer redd for at jeg er for hard og at jeg blir pælmet ut.

Akkurat. Redd for å bli kastet ut.

Se på logikken i det. Du krever at han skal ta sin del av oppgavene og frykter at han vil kaste deg ut. Tror du det faktisk kan skje? Og hvis det så skjer, er han da en voksen mann?

Og hva kan alternativet til "utkasting" være? At han faktisk respekterer det du foreslår omkring husarbeid/fordeling litt mer?

Skrevet

eller kjærlighet? .)

Må være fra min side det da.

Gjest tone-lone
Skrevet

Men om du sier at han kan legge skitne klær i kurven, sette skitne tallerkeneri oppvaskmaskinen, og ellers rydde bort noen blader av og til, burde da det hjelpe litt?

Forgjeves.

Jeg sier i fra, men jeg finner aldri rette metoden for at det faktisk skal skje noe.

Det er helt i orden at han roter i sitt skap, men det er ikke i orden at han roter på "fellesareal" der også jeg skal kunne trives. Han _må_ jo ikke har rot for å ha det bra, og en eller gang må det jo ryddes og vaskes. Det ser han aldri.

Skrevet

Tror ikke dette handler om å forandre et menneske, men om dets vaner.

Og dét kan man endre på :)

Gjest tone-lone
Skrevet

Akkurat. Redd for å bli kastet ut.

Se på logikken i det. Du krever at han skal ta sin del av oppgavene og frykter at han vil kaste deg ut. Tror du det faktisk kan skje? Og hvis det så skjer, er han da en voksen mann?

Og hva kan alternativet til "utkasting" være? At han faktisk respekterer det du foreslår omkring husarbeid/fordeling litt mer?

Kloke ord!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...