Gå til innhold

Om å irritere seg over samboers rot

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla
Skrevet

Forgjeves.

Jeg sier i fra, men jeg finner aldri rette metoden for at det faktisk skal skje noe.

Det er helt i orden at han roter i sitt skap, men det er ikke i orden at han roter på "fellesareal" der også jeg skal kunne trives. Han _må_ jo ikke har rot for å ha det bra, og en eller gang må det jo ryddes og vaskes. Det ser han aldri.

Gjør som jeg gjorde en gang! Tok en ekse og la alt han ikke rydda etter seg oppi der og satte den på senga hans.. Når han sjøl skjønte hvor mye han bare kunne rydda på to sek. så ble det andre boller. Ikke vært et problem siden.

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kakel

15

• damedame

11

• Lurveline

10

• Mr Kahn

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tror ikke dette handler om å forandre et menneske, men om dets vaner.

Og dét kan man endre på :)

Du har vel rett i det, men det er pokker så vanskelig! Gammel vane _er_ vond å vende.

Jeg for min del blir utrolig sliten av å gå og mase hele tida, så det ender med at jeg heller rydder selv:-)

Skrevet

Du har vel rett i det, men det er pokker så vanskelig! Gammel vane _er_ vond å vende.

Jeg for min del blir utrolig sliten av å gå og mase hele tida, så det ender med at jeg heller rydder selv:-)

For at hans vane skal endres, må du endre din.

Du må bryte først ut av dette mønsteret. Er jo "umulig" at han gjør det. Du ser jo at masingen ikke hjelper.

Hva sier du til ham? At du ikke gidder rydde mer hvis han ikke skjerper seg? Det holder ikke å prate, handling må til. Sett masingens essens ut i live. Ikke gjør noe før han har gjort sitt. Hold ut dager og uker... med rot.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg blir også irritert for slikt.. Min samboer er aldeles notorisk!:-/

Og jeg har til og med gitt opp å få ham med på ordentelig husarbeid, jeg er så lei av å mase at jeg heller gjør det for ham..

Hans hjemmelige oppgaver består nå i:

Å legge tøy i skittentøyskurv..

Å ikke ta nytt glass/kopp HVER gang han skal ha påfyll..

Å sette ting der de bor i kjøleskapet, og ikke andre steder..

Samt å ikke ødelegge mine rutiner med å bare kaste ting inn i skap eller lignende og si at han har "ryddet" Jeg setter også pris på at han kunne plukke opp ps-spill etc..

Men gjør han noe av dette..nei! Grrrr!

Vi vurderer faktisk å bo hver for oss, fordi vi hovedsakelig er uenige om hus-ting og lite annet..Da blir han jo dessuten poka nødt til å lære seg elementært husarbeid!

Skrevet

Går ut i fra at du er mann.

Bor du sammen med noen? Og hvor mye gjør du? Greit å kunne sammenligne.

Vasker du bort tannkremflekker på speilet, skjeggrester i vasken, sure sokker, rer opp senga di, sørger for at det er brød til nestemann i skapet, vasker klær, tømmer søpla, vasker gulvet?

Frivillig?

Jeg tror jeg med hånda på hjertet kan svare ja på alle spørsmålene dine. Jeg vil bare presisere at jeg er ikke bare samboende, jeg er gift og har barn. Minsten, Plutt, som vi kaller henne, er istand til å gjøre en herskapsvilla kondemnabel i løpet av en formiddag.

Jeg tror nok det er helt andre ting du må vurdere i samlivet ditt enn samboerens rot. Jeg er ingen dr. Phil, men du bør sjekke signalene opp mot den malen du har lagt for fremtiden din. En bør «kjenne etter» så tidlig som mulig, and stay out of harms way, som dem sier på Hadeland.

Skrevet

Jeg leste overskriften bare - og av en eller annen forunderlig grunn, så forventet jeg at du svarte i denne tråden.

Hilsen rotebøtta :)

Tjah, vi deler vel på det meste vi...eh?

Annonse

Gjest Pricilla
Skrevet

Jeg begynner å skjønne hvor heldig jeg er. Min var ferdig dressert da jeg overtok ham, og han roter aldri. I tillegg har han aldri sure sokker og mikser ofte gin og tonic til meg når jeg er sliten. Og lar meg få lese Dagbladet først.

Han tar heller ikke med seg ytterjakka inn i stua, som enkelte andre gjør. Og jeg kunne levd med skittentøy slengt i krokene, våte håndkler på gulvet og tannkrem i vasken.

Men ikke yttertøy i stua, der er jeg beinhard. Blir helt dårlig av det. Eksen danderte jakka rundt en spisestol og tømte lommene for nøkler og diverse på salongbordet.

Det tåler ikke jeg heller! Nå kommer vi nesten rett inn i stua når vi går inn ytterdøra, og han har prøvd seg med å slenge jakka over sofakanten, men der er jeg streng! ; ) Skapet står jo rett ved døra. Han har nesten gitt seg helt med det da.. Gjorde ikke sånn før når vi hadde skikkelig separat gang. men han slenger nøkler og mp3-spiller på kjøleskapet av alle steder.. den sniken! Og jeg legger det bort i skuffen hans.. men han får høre det og, så det forsvinner vel det og.

Skrevet

Han må - for jeg gjør det ikke :)

Åjoda, noen ganger må du også til pers. Den haugen som ligger i sofaen på stua er all yours, bare så du veit det.

A.S.A.P., eller skal den ligge der til vi kommer hjem?

Skrevet

Åjoda, noen ganger må du også til pers. Den haugen som ligger i sofaen på stua er all yours, bare så du veit det.

A.S.A.P., eller skal den ligge der til vi kommer hjem?

Jeg tenkte å hive den i bussen og sitte på veien ned å brette?, kanskje? hehe

Gjest tone-lone
Skrevet

Jeg tror jeg med hånda på hjertet kan svare ja på alle spørsmålene dine. Jeg vil bare presisere at jeg er ikke bare samboende, jeg er gift og har barn. Minsten, Plutt, som vi kaller henne, er istand til å gjøre en herskapsvilla kondemnabel i løpet av en formiddag.

Jeg tror nok det er helt andre ting du må vurdere i samlivet ditt enn samboerens rot. Jeg er ingen dr. Phil, men du bør sjekke signalene opp mot den malen du har lagt for fremtiden din. En bør «kjenne etter» så tidlig som mulig, and stay out of harms way, som dem sier på Hadeland.

Jeg kunne aldri tenke meg et liv uten mannen min. Selv om jeg irriterer meg grønn over rot og diverse.

Vi skal nok få en orden på dette og. Jeg ser forbedringer, såpass kredit skal han få. Ungkarshybelen var et bombekrater i forhold til hvordan han holder soverom, stue, bad og kjøkken nå. Jeg har definitivt ikke støv på hjernen, det er vi begge enige om, så det jeg syns er rot, det vil nok de fleste se på som rot.

Kanskje jeg skal se litt mer på Dr.Phil.

Skrevet

Hehehe... Din høres litt ekstrem ut, ja...

Brukte sokker ved sofaen - det er standard, for det er der han tar dem av seg... Hehe...

Glass og tallerkner osv forsvinner ikke alltid rett i oppvaskmaskinen, men det gjør de ikke alltid når jeg har brukt dem heller...

Og det beste av alt: hvis jeg venter LITT med å ta alt når jeg synes det ser for ille ut, så tar som regel han det - uten at jeg har sagt noe :) Derfor tar jeg det innimellom, mens andre ganger lar jeg det være.

Andre ting i huset gjør han hvis vi har faste avtaler, og uten å mukke hvis jeg ber ham om det - han sier selv at han ikke ser at ting trengs å gjøres, og det tror jeg på. Så jeg har blitt flinkere til å spørre om han kan gjøre ting, og da gjør han det :)

Mye heller dette enn at både sokker og han forsvinner ut av huset, ihvertfall... :)

Gjest gjør jeg også..
Skrevet

Sjokoladepapir på benken, skittent glass og søppel ved skrivebordet hans.. skitne klær på gulvet. Ting er halvgjort. Jeg var på jobb i går; minsten har tegnet på kjøpmannsdisken med tusj. Hvor var mannen min da? (Ved pc'en...) Klærne han tok av minsten ligger faktisk på stuegulvet, og det er pizzarester og skitne tallerker på kjøkkenbordet. Jeg nevnte dette da jeg kom sent hjem fra jobb, men da bare klaget jeg.. Men han kan da rydde etter seg!!

Gjest gjør jeg også..
Skrevet

Tror ikke dette handler om å forandre et menneske, men om dets vaner.

Og dét kan man endre på :)

Så hvordan få ham til å rydde uten å mase??

Annonse

Gjest tone-lone
Skrevet

Hehehe... Din høres litt ekstrem ut, ja...

Brukte sokker ved sofaen - det er standard, for det er der han tar dem av seg... Hehe...

Glass og tallerkner osv forsvinner ikke alltid rett i oppvaskmaskinen, men det gjør de ikke alltid når jeg har brukt dem heller...

Og det beste av alt: hvis jeg venter LITT med å ta alt når jeg synes det ser for ille ut, så tar som regel han det - uten at jeg har sagt noe :) Derfor tar jeg det innimellom, mens andre ganger lar jeg det være.

Andre ting i huset gjør han hvis vi har faste avtaler, og uten å mukke hvis jeg ber ham om det - han sier selv at han ikke ser at ting trengs å gjøres, og det tror jeg på. Så jeg har blitt flinkere til å spørre om han kan gjøre ting, og da gjør han det :)

Mye heller dette enn at både sokker og han forsvinner ut av huset, ihvertfall... :)

Nei, det er ikke et alternativ.

Vi har snakket om det flere ganger, og rotingen skyldes ikke et ønske om hushjelp. Han ser det rett og slett ikke, og i hvertfall ser han ikke at det kan bli utrivelig for meg.

Han sa en gang at jeg skulle skrive en liste over ting han skulle gjøre, tror jammen meg det er på tide å prøve denne sinnsyke idéen i praksis. Jeg skal be ham om å gjøre helt spesifikke ting, og kun en ting om gangen.

Så får vi se.

Skrevet

Så hvordan få ham til å rydde uten å mase??

La være å mase og la være å rydde. Når han ikke klarer å komme seg frem der hjemme, fordi det ligger rot og skrot over alt, vil han sannsynligvis se at det er behov for rydding. Og når du ikke gjør det vil han kanskje forseslå at dere skal ta det sammen. Vil tro at det er verdt et forsøk iallefall.

Skrevet

La være å mase og la være å rydde. Når han ikke klarer å komme seg frem der hjemme, fordi det ligger rot og skrot over alt, vil han sannsynligvis se at det er behov for rydding. Og når du ikke gjør det vil han kanskje forseslå at dere skal ta det sammen. Vil tro at det er verdt et forsøk iallefall.

foreseslå... hahah, dol-dysleksien min lever fortsatt

Ha en flott dag alle sammen, nå skal jeg ut!

Skrevet

Nei, det er ikke et alternativ.

Vi har snakket om det flere ganger, og rotingen skyldes ikke et ønske om hushjelp. Han ser det rett og slett ikke, og i hvertfall ser han ikke at det kan bli utrivelig for meg.

Han sa en gang at jeg skulle skrive en liste over ting han skulle gjøre, tror jammen meg det er på tide å prøve denne sinnsyke idéen i praksis. Jeg skal be ham om å gjøre helt spesifikke ting, og kun en ting om gangen.

Så får vi se.

Jeg synes ikke det er så sinnsykt, jeg - det er ihvertfall mye bedre enn å la det gå så langt som det har hos dere.

Jeg tror faktisk de snakker sant når de sier at de ikke ser det... Altså, min samboer kan se det hvis jeg BER ham se det, men før det tenker han ikke over det. Og han VIL så gjerne, så hvis jeg begynner, så gjør han gjerne noe han også... :)

Lag lister, da har han noe konkret å forholde seg til, og ingen unnskyldninger... Men skriv gjerne NÅR det skal gjøres også, ikke "vaske gulvet når det trengs" - for det ser han ikke... Du må i så fall skrive "torsdag: vaske gulvet i stua, kjøkkenet og gangen" - for eksempel... :)

Nå har jeg aldri blitt nødt til å ha lister her altså, men jeg har en samboer som VIL hjelpe til, men som rett og slett ikke ser ting som trengs...

Skrevet

Skjønner ikke at han orker å ha det slik rundt seg. Jeg skjønner heller ikke hvordan enkelte tenker, når de synes det er greit at andre vasser i dritten deres og heller ikke at de ikke skjønner at det ikke er noe moro å rydde etter andre.

Jeg har 3 gutter og jeg sier til dem når de slenger klær og brukte tallerkener rundt seg at i neste uke skal jeg gjøre det samme og de skal rydde opp etter meg.

Da skjerper de seg og er flinke til jeg må ta dem en tur til. Men de er flinke likevel da, de er ikke noen rotehuer. Det gjelder å oppdra dem skikkelig:-)

Jeg er nok redd du ikke får han noe særlig bedre, han har nok blitt for dårlig oppdratt hjemme. Sånne er vant til at mor tar opp igjen dritten etter dem og tror at livet skal være slik og at rotet forsvinner av seg selv.

Gjest mor i juni
Skrevet

For at hans vane skal endres, må du endre din.

Du må bryte først ut av dette mønsteret. Er jo "umulig" at han gjør det. Du ser jo at masingen ikke hjelper.

Hva sier du til ham? At du ikke gidder rydde mer hvis han ikke skjerper seg? Det holder ikke å prate, handling må til. Sett masingens essens ut i live. Ikke gjør noe før han har gjort sitt. Hold ut dager og uker... med rot.

"Hold ut dager og uker... med rot."

Been there, done that.. Ingen antenne for rot overhodet på mannen her i huset. Han tråkker bare elegant over det han har slengt fra seg.

Men han er fantastisk på de fleste andre områder, så noen lyter må han vel få ha.. Sukk!

Gjest mor i juni
Skrevet

Problemet er bare at jeg ikke tror han legger merke til rotet eller bryr seg om det. Det er helt greit å ha det rotete og småskittent.

Men jeg synes det ikke. Jeg syns faktisk det er mitt problem. Av respekt for meg burde han rydde etter seg slik at jeg også trivs. Og slik at jeg slipper å føle meg som en hushjelp, noe jeg gjør til tider.

Og det er ikke det at han ikke vet hvor landet ligger.

Som å høre meg selv, det der... og sambo ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...