Gå til innhold

3 åring som ikke bør bli tykkere

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret mor til jente

Vi har en 3 åring som er normalt lubben. JEg er livredd for at hun skal bli tykk - da jeg er det...

Så lurer jeg på hva vi kan gjøre for å forebygge det.

Til daglig spiser hun frokost i barnehagen - brødmat og vann eller melk til.

Lunsj i barnehagen - som frokosten stort sett.

Middag hjemme - variert men sunn. Hun liker godt rå grønnsaker og får spise det.

Til kvelds får hun som regel brødskive og evt. litt frukt.

Hun får lørdagsgodteri etter kveldsmaten på lørdag. Det består av f.eks. som i går: 1 lakriskick, 1 kindersjokolade og 1 kjærlighet på pinne.

Det jeg har observert er at hun ofte ber om å få mat. Ofte etter at hun har spist kveldsmaten vil hun ha banan, gulrot, blomkål el. noe annet.

Til måltidene spiser hun noen dager godt, andre dager lite.

Hun får ikke noe mellom måltidene, bortsett fra av og til når vi kommer hjem fra barnehagen og hun er veldig sulten. Da får hun en knaskegulerot.

Det er jo ikke sikkert hun blir tykk, men hun har så veldig anderledes kroppsfasong fra storesøsteren. Hun er lang og slankere - ikke tynn hun heller, men slank. Storesøster spiser omtrent på samme måte, men ber sjeldnere om noe etter måltidene.

Noen med gode tanker til en

Fortsetter under...

• 1 måned senere...
Gjest jente tjuefem

Jeg mener det er viktig å fokusere på riktig og sunn mat, men man må ikke glemme at det er den totale livsstilen som teller. Fysisk aktivitet er viktig for mennesker i alle aldre,også for barn. Hva med å gå turer i skog og mark sammen med hele familien?eller andre lystbetonte aktiviteter?dette kan skape en glede for å bruke kroppen som barnet ditt kan ha stort utbytte av senere i livet..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...