Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og min mann giftet oss for 2 år siden. Vi har problemer med å få til svangerskap pga sen/uteblitt sædavgang. Vi er nå 41 og 43 år gamle, og vil veldig gjerne blir foreldre tross i seneste laget. Jeg er 41, og menestruerer regelmessig. Har ikke fått grå hår, og antar derfor at min fertilitet fortsatt er inntakt. Har ikke testet hormonnivået ennå. Problemet ligger først og fremst hos min mann som ikke får utløsning. Menn med for kort sædavgang kan trene seg opp til å holde ut lenger, men menn med treg sædavgang risikerer å forbli barnløse. Dette har jeg lest om i fagliteratur. OK Det er ingen menneskerett å få barn! Lett og si det, men vi som er midt oppi det føler oss lei oss og blir sikkert bitre med tiden. Tross min høye alder tror jeg fortsatt at jeg kan bli gravid bare vi får rede på hva slags type hjelp vi kan få. Jeg har fått klar beskjed om at jeg er for gammel til å få prøverørsbehandling, og assistert befruktning vil det offentlige ikke bistå med. Mitt spørsmål er følgende: I Norge er det strenge lover som begrenser kvinners fertilitetmuligheter før de er ferdig med fertil alder. Er det privatklinikker i Norge som innen for loven kan bistå med hjelp til kvinner over 40'. Er det mulig å få vite hvilket land i Skanidanvia(Europa) som utfører assistert befruktning på kvinner mellom 40 og 45 år?Hvordan kan man søke om behandling i utlandet. Det jeg er ute etter er informasjon om emnet! Jeg og min mann har vurdert adopsjon, og har nå bestemt oss for dette før vi blir for gamle. Men likevel vil vi prøve å bli biologiske foreldre. Noen vil kanskje si det er egoistisk å ville ha barn etter 40. Tull mener nå jeg. Vi vil gi et barn høy grad av trygghet, og har sikker økonomi. Vi er erfarne mennesker. Vi er moderne og er i god form. 40-åringer i dag er "yngre" enn 40-åringer for eks. 30 år siden. Vi lever lenger og holder oss friske lenger. Jeg ser ikke noe umoralsk i å forøke å bli mor etter 40'. Håper på hjelpsomme svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148485-barnl%C3%B8s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes absolutt at det er forståelig at dere gjerne vil ha barn sammen, det trenger du ikke å argumentere for. Her er det tydeligvis hos din mann det største problemet ligger og han bør søke hjelp hos en urolog, urinveisspesialist. Dessverre er det nok lang ventetid , men det finnes et privat senter, Andrologisk Senter, i Oslo, les hjemmesiden og husk å spørre om prisen så dere ikke får overraskelse.

http://www.andrologisksenter.no

Urologisk Senter ved Dr Einar Christiansen er en annen mulighet.

Et av de to steder kan dere sikkert få hjelp.(Vanligvis henviser jeg ikke til navngitte leger, men dette tilfelle er jo litt spesielt).

Så er det jo ikke sikkert at du er topp-fruktbar selv om du føler deg ung (grått hår har ingen relasjon til ufruktbarhet, det jeg vet). Det er vanskelig å teste ved en prøve, men en måling av hormonet FSH på 3.-5. Dag i syklus kan si litt om dine muligheter. Du må også vite at det er øket risiko for abort hvis du blir gravid og for kromosomfeil hos fosteret. Gravide kvinner over 38 tilbys fostervannsprøve.

Sett i gang, det er ingen tid å spille.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148485-barnl%C3%B8s/#findComment-945847
Del på andre sider

Gjest kanskje 3 barnsmor i 2005

Hei. Skjønner dere godt jeg. Vi fikk en sønn da vi var 26 år begge to. Fikk beskjed om at vi kanskje ikke kunne fåbarn pga meg da eggene ikke fester seg men slik gikk det ikke. etter 2 år ønsket vi en til og bel gravid men det gikk galt og det skjedde enda en gang. Etter tre års prøving adopterte vi en gutt som nå er 7 år. Vi har ikke brukt prevensjon på 13 år. Så i går fant vi ut at jeg er 9 uker på veg. Det er et under.

¨Så alt er mulig etter min erfaring.

LYKKE til. PC. Vil bare understreke at adopsjon er like flott som egenproduserte barn. man elsker de kanskje enda mer fordi de er så etterlengtet!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148485-barnl%C3%B8s/#findComment-946963
Del på andre sider

serendipity

Hei. Skjønner dere godt jeg. Vi fikk en sønn da vi var 26 år begge to. Fikk beskjed om at vi kanskje ikke kunne fåbarn pga meg da eggene ikke fester seg men slik gikk det ikke. etter 2 år ønsket vi en til og bel gravid men det gikk galt og det skjedde enda en gang. Etter tre års prøving adopterte vi en gutt som nå er 7 år. Vi har ikke brukt prevensjon på 13 år. Så i går fant vi ut at jeg er 9 uker på veg. Det er et under.

¨Så alt er mulig etter min erfaring.

LYKKE til. PC. Vil bare understreke at adopsjon er like flott som egenproduserte barn. man elsker de kanskje enda mer fordi de er så etterlengtet!!!

Elsker de kaskje ennå mer????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148485-barnl%C3%B8s/#findComment-946967
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...