eple791365380702 Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Hei. Jeg er en 24år gammel jente som lurer på om hun har polycytisk ovarie symptom. Jeg fikk mensen da jeg var ni år gammel og har ikke hatt regelmessig eller konsis menstrasjon i mer enn 3mnd om gangen. Jeg oppfyller flere av pcos-symptomene og har lest litt om det på nettet. Hva bør jeg gjøre, skal jeg kontakte gynekolog og få vaginal ultralyd?(jfr. brittisk avis) Og er det lurt å teste glykosetoleransen (jfr amerikansk nettsted, som kun fokuserte på hvor trist det var å ikke kunne få biologiske barn). + Er det dumt med glykosetest hvis man har økt sjanse for diabetes pga av arv? Det var alt Ha en fin dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148608-pcos/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Jeg hadde satset på en time til gynekolog i første omgang. Vedkommende vil nok ta vaginal ultralyd og ta noen blodprøver. Resultatet av disse prøvene vil si om du har PCOS eller ikke. Har du ikke barneønske vil du bli anbefalt å gå på p-pillen Diane. Den kan motvirke noen av symptomene PCOS gir. Har du barneønske vil du bli bedt om å gå ned i vekt (hvis du er overvektig). Og akkurat det er ikke så lett for PCOS'ere. Ellers er eggløsningsstimulerende medikamenter brukt. Lapraskopi der man brenner hull på eggstokkene for å la eggene komme lettere ut fungerer på mange. Andre blir gravide med prøverør. Når det gjelder glukosen så vil ikke en glukosebelastning si deg noen ting med mindre du har diabetes. For å teste insulinresistens og/eller metabolsk syndrom så må det tas mange flere blodprøver. Få leger kan noe om dette, men det finnes noen. Bl.a de legene som driver med biologisk medisin og legene på Lindberg-klinikkene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/148608-pcos/#findComment-946067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.