hil Skrevet 9. januar 2001 Skrevet 9. januar 2001 Jeg jobber 50,7% stilling, og skal ha fødselspermisjon med 80% lønn. Er det fortsatt slik at barnets far får sin inntekt redusert utfra min stillingsandel når han tar ut fedrekvoten (80% av 50,7% av sin lønn)? Kan han i tilfelle kompensere dette ved å ta ut bare to uker permisjon, med 80% av sin lønn? Med takk for svar, 0 Siter
Irene Grøneng Skrevet 10. januar 2001 Skrevet 10. januar 2001 Ja på begge spørsmål. Han får fedrekvoten i forhold til din stillingsdel hvis du jobbet mindre enn 75% stilling før fødsel, og kan velge å ta den ut med full betaling i 2 uker i stedet for 50% betaling i 4 uker. (og av dette 80% dekning). 0 Siter
Florence Skrevet 11. januar 2001 Skrevet 11. januar 2001 Ja på begge spørsmål. Han får fedrekvoten i forhold til din stillingsdel hvis du jobbet mindre enn 75% stilling før fødsel, og kan velge å ta den ut med full betaling i 2 uker i stedet for 50% betaling i 4 uker. (og av dette 80% dekning). Har ikke faren en selvstendig opptjeningsrett? Eller har jeg fullstendig misforstått regelendringen? 0 Siter
Florence Skrevet 11. januar 2001 Skrevet 11. januar 2001 Har ikke faren en selvstendig opptjeningsrett? Eller har jeg fullstendig misforstått regelendringen? Fant svaret selv! http://www.trygdeetaten.no/pub/fodsel03.html#farens_rett "Ved uttak av fedrekvoten vil det ha betydning hvilken arbeidstid moren hadde før fødselen. Farens utbetaling reduseres tilsvarende morens reduksjon i arbeidstid før fødselen. Dersom moren før fødselen arbeidet i minst 75 prosent av full arbeidstid, kan faren likevel få fødselspenger tilsvarende egen stillingsandel. Ellers gjelder de samme vilkårene som for farens rett til fødselspenger." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.