Gå til innhold

Pleiepenger - Omsorgspenger

Anbefalte innlegg

Datteren min på 18 dager ble smittet av en livsfarlig bakterie (streptokokk) under fødsel. Hun gikk på antibiotika i 16 dager til vi kom hjem i går. Jeg har fått en legeærklæring med krav om pleiepenger ved barns sykdom. Er litt usikker på hvor mange dager jeg kan kreve for? Legen har skrevet tidsrom for innleggelsen, altså 16 dager. Men jeg trodde at 7 av disse dagene blir regnet som barseltid, og at jeg ikke får noe for dette. På skjemaet står det at det er de første 7 dagene som ikke skal regnes med, i informasjonen fra nyfødtavd. står det at det er de 7 siste. Så jeg er litt forvirret. Skal jeg bare skrive det samme som legen har skrevet, og la trygdekontoret bestemme? Fikk aldri snakke med legen om dette, bare sykepleiere og de visste ikke.

Har altså fått beskjed om at permisjonen min blir utsatt disse dagene slik at den blir så mange dager lengre, stemmer dette? Jeg bodde altså på sykehuset (ikke innlagt) for å amme osv. under oppholdet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14904-pleiepenger-omsorgspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sammfunnsboka

Yrkesaktive som har omsorg for barn under 12 år som er innlagt i helseinstitusjon på grunn av mindre alvorlig sykdom eller skade, har rett til pleiepenger fra trygden fra åttende dag etter innleggelsen. Dersom barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie fra en av foreldrene, kan det ytes pleiepenger også etter at barnet er utskrevet. Slike pleiepenger gis bare til en person av gangen. Dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til barnet fyller 18 år.

Yrkesaktive som har omsorg for barn under 18 år med en livstruende eller annen svært alvorlig sykdom eller skade, har rett til pleiepenger fra trygden hvis vedkommende av hensyn til barnet må oppholde seg ved helseinstitusjonen mens barnet er innlagt, eller må være hjemme fordi barnet trenger det. Det gjelder ingen øvre aldersgrense for psykisk utviklingshemmede barn som har en slik sykdom eller skade.

Pleiepenger ytes så lenge det er nødvendig for behandlingen og rehabiliteringen av det enkelte barn.

Yrkesaktive som har omsorgen hjemme for nære slektninger i livets sluttfase, kan få pleiepenger i opptil 20 dager for hver pasient.

Hei Edel

Dere fikk en tøff start. Håper det går bra nå! Skjønner godt at du ikke fikk spurt legen om dette, det liksom ikke det man går rundt å tenker på i en sånn situasjon.

Min sønn ble operert like etter fødsel for en livstruende tilstand, og ble liggende på sykehus i en mnd. og jeg fikk pleiepenger fra første dag. Som Sammfunnsboka skriver så har man rett på pleiepenger fra første dag hvis det dreier seg om en livstruende sykdom eller svært alvorlig skade. (ellers får man pleiepenger fra 8. dag)

Din fødselspermisjon blir altså forlenget med like mange dager som du får innvilget pleiepenger.

Lykke til!

Irene Grøneng

Yrkesaktive som har omsorg for barn under 12 år som er innlagt i helseinstitusjon på grunn av mindre alvorlig sykdom eller skade, har rett til pleiepenger fra trygden fra åttende dag etter innleggelsen. Dersom barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie fra en av foreldrene, kan det ytes pleiepenger også etter at barnet er utskrevet. Slike pleiepenger gis bare til en person av gangen. Dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til barnet fyller 18 år.

Yrkesaktive som har omsorg for barn under 18 år med en livstruende eller annen svært alvorlig sykdom eller skade, har rett til pleiepenger fra trygden hvis vedkommende av hensyn til barnet må oppholde seg ved helseinstitusjonen mens barnet er innlagt, eller må være hjemme fordi barnet trenger det. Det gjelder ingen øvre aldersgrense for psykisk utviklingshemmede barn som har en slik sykdom eller skade.

Pleiepenger ytes så lenge det er nødvendig for behandlingen og rehabiliteringen av det enkelte barn.

Yrkesaktive som har omsorgen hjemme for nære slektninger i livets sluttfase, kan få pleiepenger i opptil 20 dager for hver pasient.

Pleiepenger gis fra 8.dag dersom det dreier seg om en mindre alvorlig sykdom. Hvis sykdommen er alvorlig eller livstruende gis pleiepenger fra 1. dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...