Gå til innhold

rett til fødselspenger etter endt arbeidsforhold, og fars rettigheter

Anbefalte innlegg

svangerskapspermisjon

Jeg er gravid, og ansatt i vikariat i staten. Vikariatet går ut tidligere enn jeg ville ha gått ut i permisjon. Jeg har allikevel jobbet lenge nok til å ha opparbeidet meg rett til fødselspenger, da jeg har jobbet mer enn 6 av de siste 10 månedene. Spørsmålet mitt er hvordan jeg kan unngå å gå uten lønn i to måneder før vikariatet går ut? (vikariatet varer til 1. mai, og jeg ville ha gått ut i permisjon siste uken av juni, 3 uker før termin.)Kan jeg søke permisjon lenger tid i forkant enn 3 måneder, eller vil dette forkorte lønnet permisjon i etterkant av fødselen? Hvordan er fars rettigheter til permisjon når jeg ikke har en jobb å gå til mens han er hjemme? Kan han allikevel ta permisjon hele fedrekvoten?

Mvh Ingunn F.

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Du kan f.eksempel melde deg på arbeidskontoret som arbeidledig og få dagpenger frem til permisjon. Da beregnes fødselspengene ut fra inntekt de beste 6 mndr av de siste 10 før du tar permisjon.

Du kan velge å ta ut permisjon inntil 12 uker før termin, men det som er mellom 12 og 3 uker før fødsel går til fradrag i permisjonstiden _etter_ fødsel.

Dersom du velger å gå uten inntekt frem til permisjon vil jeg tro at du får fødselspenger i forhold til inntekten du hadde i arbeidsforholdet, men hvis TK vil være vanskelig kan de med loven i hånd gi deg fødselspenger ut fra inntekt siste 3 ferdiglignede år eventuelt fastsette inntekten ved skjønn.

Hva som er mest gunstig for deg kan jeg ikke vurdere her.

Far har rett til fedrekvoten dersom du jobbet mer enn 75% stilling før permisjon. Han får fedrekvoten uavhengig av hva du gjør i den perioden.

http://trygdehjelpen.no/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...