Gå til innhold

pinnsvin i hagen....


Gjest sussilo

Anbefalte innlegg

Gjest sussilo

Et pinnsvin har slått seg ned i hagen vår. Jeg synes det er ubeskrivelig ekkelt !

Hvordan kan vi blir kvitt det uten å ta livet av det ? Finnes det noen vi kan legge ut i hagen som skremmer det bort, men som ikke er giftig ?

For min del kunne vi gjerne tatt livet av udyret, men da ville det blitt ramaskrik, tror jeg.

Dessuten er det masse unger i nabolaget, så gift er uaktuelt.

Av alle hager i området måtte det slå seg ned i vår...

Dobbelæsj !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sniff

Stakkars pinnsvinet! Hadde det kommet i min hage hadde jeg syntes det var koselig,- hva er det som er ekkelt med det, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj??..hehe, jeg synes det er koselig med slike dyr i hagen:-) Holder hoggormen unna også har jeg hørt, ikke at jeg er plaget med slike dyr da men... .

Vet ikke hva du kan gjøre for å bli kvitt det, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

Pinnsvin er jo så søte og morsomme. Ikke beveger de seg fort heller, så du kan da ha oversikt over hvor de er hen? Husk å ta foto av den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandex

Om jeg får spørre.. hva i all verden er ekkelt med et pinnsvin.

Det fjerner skadedyr i og rundt hagen din - det holder også slanger unna, om det finnes i nærområdet.

Så - gi det melk, og ta godt vare på det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, så heldig du er! Jeg er misunnelig. Har hatt pinnsvin på besøk før, men har ikke sett noen de siste årene.

Der jeg vokste opp, fantes det ikke pinnsvin (og hoggorm), så også mamma syntes det var kjempekoselig at det dukket opp et stort, flott eksemplar av arten en gang hun var på besøk hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sniff

Om jeg får spørre.. hva i all verden er ekkelt med et pinnsvin.

Det fjerner skadedyr i og rundt hagen din - det holder også slanger unna, om det finnes i nærområdet.

Så - gi det melk, og ta godt vare på det! :)

Ikke gi det melk! Mener å ha hørt at det faktisk ikke er godt for dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnsvin er da ikke ekle?? De er kjempesøte, og holder i tillegg brunsneglene borte!

Men ikke gi dem melk, som jeg så at en under sa du skulle gjøre, det har de ikke godt av!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandex

Pinnsvin er da ikke ekle?? De er kjempesøte, og holder i tillegg brunsneglene borte!

Men ikke gi dem melk, som jeg så at en under sa du skulle gjøre, det har de ikke godt av!

mvh

Har hørt at det er VELDIG bra å gi de melk?! Blander den ut i vann da vel og merke, siden ku-melk er ganske sterk....

Hva skal man gi de da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnsvin er da fine dyr å ha i hagen.

Da jeg var ca 8-10 år, hadde jeg en hel familie i hagen som alle nabobarna kom og mata. Jeg snudde pappesker opp-ned og skjøta sammen til tunneller + åpne kasser innimellom der pinnsvina var (noen dager, da).

Dyreplageri? Selvsagt. Men vi hadde det kjempegøy med "pinnsvinfarmen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det er VELDIG bra å gi de melk?! Blander den ut i vann da vel og merke, siden ku-melk er ganske sterk....

Hva skal man gi de da?!

Tror faktisk ikke vi skal gi dem noe i det hele tatt, de lever vel av det de finner i naturen..

Trur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sussilo

PS: Legg det i hagen til naboen da - når du er så utakknemmelig!

Du mener at jeg skal ta på det ???

Not in this life !!!

Ekkelt ! Ser ut som ei diger rotte med pigger på, men riktignok uten hale, heldigvis. Også lager det noen ubeskrivelig ekle lyder når det gjør ett eller annet.... ikke spør meg hva....

Det går til naboen innimellom, men kommer alltid tilbake. Har vurdert å putte det i en sekk og kjøre deg på skauen...

Men jeg skjønner at jeg ikke har noen meningsfeller her i "huset".... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandex

Du mener at jeg skal ta på det ???

Not in this life !!!

Ekkelt ! Ser ut som ei diger rotte med pigger på, men riktignok uten hale, heldigvis. Også lager det noen ubeskrivelig ekle lyder når det gjør ett eller annet.... ikke spør meg hva....

Det går til naboen innimellom, men kommer alltid tilbake. Har vurdert å putte det i en sekk og kjøre deg på skauen...

Men jeg skjønner at jeg ikke har noen meningsfeller her i "huset".... :)

Beklager .. her får du ikke medfølelse :) Er det ikke eklere med slanger, edderkopper og ikke minst de svære sleipe sniglene?!

Pinnsvinet hjelper deg med disse EKLE skadedyrene...

Lyden de lager er jo ikke verre enn en katt som maler! Du kan da ikke like dyr i det hele tatt du da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt uvanlig kanskje å lese at noen ser på pinnsvin i hagen som et problem, men vi har alle rett til vår mening om forskjellige dyr, og man har såvisst ingen plikt til å like bestemte dyr, ei heller piggsvin.

Når det er sagt - ta livet av det bør du absolutt ikke gjøre. Blant annet fordi det står på den såkalte "rødlisten" - dyr som er sårbare (piggsvinet er ikke fredet, men "beskyttet").

For å holde pinnsvinet unna hagen din, må du gjøre det så lite koselig for den der som mulig.

Tenk motsatt av dette som jeg klippet fra et annet sted på nettet:

"Piggsvin liker seg godt i grønne områder med busker og kratt, på enger, i grøftekanter, villniss og uryddige hager der de kan finne mat, vann og gode skjulesteder. Oftest finner de mest mat i litt fuktige områder, for eksempel innimellom langt gras. Her finner de insekter, mark og snegler. Om sommeren kan piggsvinet ha mange forskjellige bol og gjemmesteder. De holder ofte til under verandaer, terasser, uthus, dokkestuer og trapper. "

Lykke til med piggsvinutdrivelsen!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk ikke vi skal gi dem noe i det hele tatt, de lever vel av det de finner i naturen..

Trur

Det stemmer, de skal IKKE ha melk. Men fløte blandet med vann går an. Eller rent vann, det har de selvsagt godt av. Eller mat. De kan spise katte- og hundemat, epler, bananer, egg, gulost og vanlige middagsrester (bare ikke grønnsaker).

Unngå sterkt krydret mat, kjeks og brød!

http://hem.passagen.se/hedgehogs/hedgehogs.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gardina1365380627

Det stemmer, de skal IKKE ha melk. Men fløte blandet med vann går an. Eller rent vann, det har de selvsagt godt av. Eller mat. De kan spise katte- og hundemat, epler, bananer, egg, gulost og vanlige middagsrester (bare ikke grønnsaker).

Unngå sterkt krydret mat, kjeks og brød!

http://hem.passagen.se/hedgehogs/hedgehogs.html

det stemmer ikke,de skal ikke ha melk heller ikke fløte,vann er det som er best,men resten er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer ikke,de skal ikke ha melk heller ikke fløte,vann er det som er best,men resten er riktig.

Ok. men på den siden stod det "Cream mixed with water"... trodde det betydde fløte blandet med vann. Og det virker jo som en seriøs side, og som noen som vet hva de snakker om.

Men jeg skal ikke kverulere, for jeg har ikke greie på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Menst jeg venter på sommeren

Har hørt at det er VELDIG bra å gi de melk?! Blander den ut i vann da vel og merke, siden ku-melk er ganske sterk....

Hva skal man gi de da?!

Skal man gi dem melk så må dere kjøpe sånn kattemelk (katter skal heller ikke ha melk og meieriprodukter)

Jeg liker pinnsvinet, og syntes dette er søte dyr... hadde flere i hagen som liten, og likte å sitte å studere desse og andre små dyr!

Du skal jo være gla for at det er der, da betyr det at den holder hoggormen borte (slanger er redd pinnsvinet) dessuten er de artige krabater, en strever, og så ALT for ubetydelig for så alt for mange:(

Grøsser hver eneste gang jeg ser et skviset stakkars pinnsvin på veien ( det er jo sport i å treffe dem) lite tenker folk på at de som oftest har et kull barn å skjøte!

Et soleklart,

LA PINNSVINA LEVE!!!

fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...