Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en utredning etter gjentatte spontanaborter testet man også for antistoffer.

Der fant man at jeg har "klart forhøyet IgA revmatoid faktor", med verdi 29 AU/ml og Waalers reaksjon 128 positiv.

I svaret fra sykehuset står det at dette betyr at "sannsynligheten for at pasienten har revmatoid artritt øker".

Mitt spørsmål er: dersom jeg ennå ikke har leddgikt, kan jeg få det siden disse verdiene er høye? Og: kan jeg på noen måte forebygge dette gjennom alternativ behandling og/eller kosthold?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14964-forebygge-leddgikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg forstår, så har du dette allerede.

Men du kan forebygge utviklingen, så ikke du kommer til å slite så veldig med smerter/betennelser.

Som revmatiker selv, merker jeg bedring når jeg unngår rødt kjøtt + svinekjøtt, mye fett, melk, egg, alkohol, generell "usunn mat"... Spis "grønne" grønnsaker og mest mulig fisk og kylling. Pinnekjøtt er skikkelig fy-mat! Tran "smører" leddene.

Du kan forsøke å spise brennesle, johannesurt(prikkperikum), drikke potetvann...

Får håpe det ikke utvilker seg slik at du trenger ytterligere behandling.

Som smertelindring kan du forsøke:

Varm sand kan du bruke til lindring av hovne verkende ledd. Varme bad har også god effekt. Jeg har ikke leddgikt, men fibromyalgi og det som hjelper er å holde blodgjennomstrømmingen i gang ved å bevege meg. Drikke mye vann er godt for både blodgjennomstrømmingen og resten av kroppen. Sydenturer fungerer ofte kjempebra. Vær forsiktig med acetylsalisylsyre som smertestillende, da dette er den medisinen som man ofte får magesår av. Dette gjelder type medisiner som; Dispril, Ibux, Ibumetin, Modifenac, osv. Man kan også få allergiske reaksjoner av ac.syre. Paracet kan brukes.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14964-forebygge-leddgikt/#findComment-70755
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære Gita.

Såvidt jeg vet innebærer svaret ikke at du helt sikkert vil få leddgikt, men det kan likevel være lurt å spise mer frukt og grønt, omega 3 fettsyrer og unngå for mye kaffe. Nyere forskning har også vist at olivenolje inneholder en olje (ETA) som kan virke forebyggende på leddgikt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14964-forebygge-leddgikt/#findComment-72278
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...