Gå til innhold

Måtte kutte SSRI og Sobril på dagen.


våren73

Anbefalte innlegg

Legen ba meg kutte ut Cipramil og Sobril uten noen nedtrappingsperiode. Sobril tok jeg 5 i uken av (15 mg). Jeg regelrett tryglet henne om å få fortsette på Cipramil, men nei! Spurte og om jeg kunne få henvisning til Psykiater, men nei. Hun sa at det bare var noe tull å gå dit, så det trengte jeg ikke. Jeg måtte bare "ta meg sammen". Jeg har diagnosen "Post Traumatic Stress Disorder", etter et grovt overfall, og sliter med lite søvn, angstattak og sterke depresjoner. 3 måneder etter overfallet fikk jeg tilbud om psykologisk hjelp. Alt i alt 4 ganger fikk jeg gå dit. Det var det. Nu har jeg vært uten medisiner i ett år, men jeg klarer snart ikke mer. Jeg er helt på randen av det jeg kan klare. Er i full jobb, men orker ikke engang å ta telefonen hjemme (bare ringelyden setter igang hodepinen). Jeg har så lite energi.. Alt føles håpløst. Konstant sliten.Vondt i hodet. Sliter med dårlig hukommelse etter overfallet (eller kanskje det er angsten som gjør det)? Ser ikke vitsen med noe lenger.Tør ikke engang å be legen min om SSRI. Hva skal jeg gjøre??? Finnes det noen chattegrupper (live), på nettet, hvor jeg kan "prate" om problemene mine med likesinnede. Etter å ha murt meg inne i flere år har jeg knapt "venner" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, stakkars deg.. *sende en klem om du vil ha*

Du har ikke mulighet til å bytte fastlege da?

Så teit den legen du har nå er... Hun kan ikke bare si at psykiater er noe tull. Nei.

Så håper du har muligheten til å bytte fastlege.

Ellers finnes det kanskje en annen måte å få henvising til psyk også? Legevakt? Jeg vet ikke helt. For du kan få medisiner av psyk. Da slipper du å få det av den teite legen...

Lykke til!!

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicksie

Hei! Vil bare spørre deg - under overfallet fikk du skadet hodet ditt da? I så fall bør du få nevrologisk test.

Ellers høres det du forteller om fra legen din merkelig og ikke særlig forbilledlig ut. Slik jeg oppfatter det, har hun ved å ikke tilby deg medinsinen du ba om, bare latt berget av vansker øke og øke for deg. Hva med å bytte lege til en som skjønner problemet og kan hjelpe deg? Er sikekr på at med. vil være et godt alternativ for deg, i den situasjonen du er i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkars deg.. *sende en klem om du vil ha*

Du har ikke mulighet til å bytte fastlege da?

Så teit den legen du har nå er... Hun kan ikke bare si at psykiater er noe tull. Nei.

Så håper du har muligheten til å bytte fastlege.

Ellers finnes det kanskje en annen måte å få henvising til psyk også? Legevakt? Jeg vet ikke helt. For du kan få medisiner av psyk. Da slipper du å få det av den teite legen...

Lykke til!!

Mvh,

Hei!

Takk for koselig svar. Tør ikke gå på legevakten. Bestekompisen til x-en min jobber der, og han vet ikke om det som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Huff du har virkelig hatt det tøft og har hatt rimelig uflaks.:-(

vet ikke hva slags grunner din lege har til å gjøre de avgjørelsene hun gjør men jeg synes ikke det virker som en bra lege for deg. En sympatisk lege hadde i det minste fått deg til å føle deg trygg på det hun mente var riktig. En sympatisk lege hadde også tatt seg tid til å lytte ordentlig.

så hvis du orker, så ville jeg rådet deg til å bytte fastlege i første omgang. Kanskje finnes det en annen lege på legekontoret,hvis hun ikke jobber alene hvor du kunne få en second opinion på hvorvidt vedkommende mente at du trengte AD og liknende. Husk at leger er svært forskjellige på området. Noen er svært konservative og mener at medisiner ikke har noe godt for seg. Uannsett mener jeg at man skal lytte til pasienten

Lykke til uannsett hva du gjør. Sender deg varme tanker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for koselig svar. Tør ikke gå på legevakten. Bestekompisen til x-en min jobber der, og han vet ikke om det som skjedde.

Vil gjerne bytte fastlege. Men hvem skal jeg bytte til. Hvor kan jeg finne info om enkelte leger/ evt. anbefalninger?

Takker på forhånd for alle hyggelige og hjelpsomme svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil gjerne bytte fastlege. Men hvem skal jeg bytte til. Hvor kan jeg finne info om enkelte leger/ evt. anbefalninger?

Takker på forhånd for alle hyggelige og hjelpsomme svar! :-)

Oj, nå høres jeg rimelig hjelpesløs ut. Egentlig er jeg ganske ressurssterk, dvs. flink til å ordne opp hjelpe andre, men etter det som skjedde har all energi og tiltakslyst forsvunnet som dugg for solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for koselig svar. Tør ikke gå på legevakten. Bestekompisen til x-en min jobber der, og han vet ikke om det som skjedde.

Det skjønner jeg godt... Hmm, luyrer på om man kan bytte fast lege ved å kontakte trygdekontoret?

Så får man en liste over ledige leger.

Ellers er det ett annen kontor, fastlegekontoret?:) Er ikke helt sikker, men du kan kanskje spørre på trydekontoret.

Lykke til! Håper du får en bedre lege som kan hjelpe deg ordentlig snart.. Det fortjener du!!

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vil bare spørre deg - under overfallet fikk du skadet hodet ditt da? I så fall bør du få nevrologisk test.

Ellers høres det du forteller om fra legen din merkelig og ikke særlig forbilledlig ut. Slik jeg oppfatter det, har hun ved å ikke tilby deg medinsinen du ba om, bare latt berget av vansker øke og øke for deg. Hva med å bytte lege til en som skjønner problemet og kan hjelpe deg? Er sikekr på at med. vil være et godt alternativ for deg, i den situasjonen du er i nå.

Svar til Nicksie.

Ja, jeg fikk hjernerystelse og brudd i ansiktet. Tok en scan på Ullevål etter 3 uker og alt virket ok. Der er visst en annen type scan jeg burde få gjordt og MRI? Har bare ikke orket å spørre legen min. Hun sier bare nei uansett. Jeg ba henne om allergipiller, men fikk beskjed: Nei, jeg synes ikke det er noe bre å bruke tabletter mot allergi. Da vil jeg heller anbefale deg å avlive hundene dine.... Er det mulig? Jeg fikk helt sjokk, og forlangte allergipiller, etter å ha gitt henne en lektyre om hvordan hunder er som familiemedlemmer!!! For ikke å nevne oppløftende. Litt kos med en hund er jo bare det mest positive som finnes! Sååå oppløftende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg godt... Hmm, luyrer på om man kan bytte fast lege ved å kontakte trygdekontoret?

Så får man en liste over ledige leger.

Ellers er det ett annen kontor, fastlegekontoret?:) Er ikke helt sikker, men du kan kanskje spørre på trydekontoret.

Lykke til! Håper du får en bedre lege som kan hjelpe deg ordentlig snart.. Det fortjener du!!

Vennlig hilsen,

Man bytter lege ved å ta kontakt med fastlegekontoret. Men de som jobber der har ingen anelse om legene har greie på spesielle ting så det er enten å finne en lege noen anbefaler eller prøve seg frem til man finner noen som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne bytte fastlege. Men hvem skal jeg bytte til. Hvor kan jeg finne info om enkelte leger/ evt. anbefalninger?

Takker på forhånd for alle hyggelige og hjelpsomme svar! :-)

Sorry, svaret ble lagt feil. Over isteden for under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, svaret ble lagt feil. Over isteden for under.

Takk for kjappe svar Dorthe og alle dere andre! Det hjalp! Var veldig nede isted, men føler meg mye bedre bare etter å ha fått luftet meg litt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicksie

Svar til Nicksie.

Ja, jeg fikk hjernerystelse og brudd i ansiktet. Tok en scan på Ullevål etter 3 uker og alt virket ok. Der er visst en annen type scan jeg burde få gjordt og MRI? Har bare ikke orket å spørre legen min. Hun sier bare nei uansett. Jeg ba henne om allergipiller, men fikk beskjed: Nei, jeg synes ikke det er noe bre å bruke tabletter mot allergi. Da vil jeg heller anbefale deg å avlive hundene dine.... Er det mulig? Jeg fikk helt sjokk, og forlangte allergipiller, etter å ha gitt henne en lektyre om hvordan hunder er som familiemedlemmer!!! For ikke å nevne oppløftende. Litt kos med en hund er jo bare det mest positive som finnes! Sååå oppløftende!

CT (computermotografi) og MR eller SPECT. Siden du fikk skadet hodet ditt i overfallet, kan det være greit med en slik nevrologisk undersøkelse. Dette for å utelukke senskader.

Hun legen din tror jeg ikke er helt god....Hvorfor i all verden har hun i det hele tatt studert medisin? Det må jo ha vært en lidelse for henne og måttet høre om legemidler, når hun tydeligvis har en så anti-holdning til alt som har med åpiller og virkestoffer å gjøre! Vel ikke alle er på rett hylle i livet. Bytt nå i hvert fall lege til en mindre spesiell og mindre særegen og mer kompetent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CT (computermotografi) og MR eller SPECT. Siden du fikk skadet hodet ditt i overfallet, kan det være greit med en slik nevrologisk undersøkelse. Dette for å utelukke senskader.

Hun legen din tror jeg ikke er helt god....Hvorfor i all verden har hun i det hele tatt studert medisin? Det må jo ha vært en lidelse for henne og måttet høre om legemidler, når hun tydeligvis har en så anti-holdning til alt som har med åpiller og virkestoffer å gjøre! Vel ikke alle er på rett hylle i livet. Bytt nå i hvert fall lege til en mindre spesiell og mindre særegen og mer kompetent.

Ja, jeg må nok det. Har tenkt på det lenge, må bare ta meg selv i nakken og finne en mer passende (til yrket) lege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicksie

Ja, jeg må nok det. Har tenkt på det lenge, må bare ta meg selv i nakken og finne en mer passende (til yrket) lege...

Ja. Og husk å sjekke det med hodet, da mht. hukommelsesvanskene. Det kan være en senfølge fra skadene du fikk påført hodet i overfallet. Det vil ev. kunne hjelpe legen m slike tester å kunne si noe mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Var på et utrolig flott seminar med dr.David M. Clark i vinter. Han er en av de fremste på forskning om PTSD (posttraumatisk stressyndrom). På hans klinikk i London forsøker de å jobbe mest mulig uten medikamenter,men har aktiv kognitiv terapi. Det viser seg at kroppen husker mye som du rent psykologisk har fortrengt, og at du derfor kan få angstanfall av grunner som ikke er åpenbare for deg selv, f.eks lukter, lyder, farger osv (som du overhodet ikke setter i sammenheng med overfallet rent bevisst).

Når det er sagt, synes jeg det er helt umenneskelig av legen din, for ikke å snakke om direkte kunnskapsløst, å bare kutte medisinene dine tvert uten å tilby deg annen hjelp. For det første skal antidepressiver aldri kuttes tvert med mindre du får alvorlige bivirkninger av dem, og dessuten når det gjelder beroligende medikamenter bør alle få en nedtrappingsplan.

Du bør absolutt skifte fastlege! Har du tenkt på å skaffe deg time hos privatpraktiserende psykolog?

Lykke til, du har min sympati - og etter hva jeg kan dømme her også mange andres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Nicksie.

Ja, jeg fikk hjernerystelse og brudd i ansiktet. Tok en scan på Ullevål etter 3 uker og alt virket ok. Der er visst en annen type scan jeg burde få gjordt og MRI? Har bare ikke orket å spørre legen min. Hun sier bare nei uansett. Jeg ba henne om allergipiller, men fikk beskjed: Nei, jeg synes ikke det er noe bre å bruke tabletter mot allergi. Da vil jeg heller anbefale deg å avlive hundene dine.... Er det mulig? Jeg fikk helt sjokk, og forlangte allergipiller, etter å ha gitt henne en lektyre om hvordan hunder er som familiemedlemmer!!! For ikke å nevne oppløftende. Litt kos med en hund er jo bare det mest positive som finnes! Sååå oppløftende!

Den legen skulle jeg gjerne hatt navnet på......

"......................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, nå høres jeg rimelig hjelpesløs ut. Egentlig er jeg ganske ressurssterk, dvs. flink til å ordne opp hjelpe andre, men etter det som skjedde har all energi og tiltakslyst forsvunnet som dugg for solen.

Ta kontakt med trygdekontoret på heimplassen din så hjelper de deg med å bytte til en annen fastlege. Du får ta sjansen på en ny ukjent lege, blir vel ikke værre enn h*n du har. Har prøvd det selv, og det gikk fort og greitt uten spørsmål. Du kan også ringe fastlegekontoret i fylket der du bor så kan de også ordne med bytte.

I alle fall, det er det værste jeg har hørt, å måtte slutte på dagen uten nedtrapping, og uten å få noen form for annen hjelp. Jeg er helt sjokkert. Lykke til!!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt lege for all del! Leit at du måtte oppleve noe slikt på toppen av alt det andre.

Telefonnummer til Fastlegekontoret:

810 59 500

Nummeret er landsdekkende. Du kommer automatisk til riktig fylke.

De kan fortelle deg om legens utdanningsbakgrunn, f.eks. spesialist i allmenmedisin (anbefales). Ta deg god tid til å snakke med dem og bestemme deg.

Du kan også ringe til brukerorganisasjoner i ditt distrikt for å få en anbefaling av lege.

Håper du finner deg en lege som er like bra som den andre har vært håpløs!

Lykke til!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...