Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

For ca. 2,5 år siden hadde jeg min første spontanabort i uke 5/6. Satte etter det inn en hormonspiral som jeg tok ut i august 2003. Ble gravid i november og begynte å småblø i januar. Fikk UL og der ble det konstatert en MA i uke 10. Fosteret hadde dødd en gang mellom 5/6 uke. Etter å ha ventet i en mens etter utskrapningen går vi i gang med prøvinga igjen. Testet positivt 7. juni, den dagen jeg egentlig skulle hatt mensen.Begynner å blø på kvelden samme dag. Regner derfor med at jeg har nok en abort på gang. Drar til legen å får dokumentert denne også. Onsdag 9. juni er testen fortsatt positiv noe som sikkert er normalt en stund etterpå. På fredag var den negativ da jeg testet litt ut på dagen.

Jeg har blødd mye mindre enn en vanlig mens og etter torsdag har jeg spottet en par,tre ganger brunt blod. Dette er kortere enn jeg normalt bruker å blø.

Har fått time på kvinneklinikken neste mandag, men har enda ikke vært til ul for å se om alt har kommet ut. Det er vel ganske sansynlig at kroppen har ordnet opp selv, siden jeg har sluttet å blø vel?

Siden jeg mistet så tidlig og mest sansynlig hadde trodd at mensen bare var forsinket hvis jeg ikke hadde testet positivt, er det da nødvendig at vi venter en syklus før vi prøver igjen?

Jeg har vel det som kalles Habituell abort siden jeg har tre aborter på rad med samme mann, hvilke prøver vil det bli tatt av meg nå?

Jeg fødte en velskapt jente etter et uproblematisk svangerskap i 2000 og jeg må innrømme at disse abortene sliter kraftig på psyken akkurat nå.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150014-tre-sa-p%C3%A5-rad-o/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er litt usikker på om man skal regne deg til gruppen med ’habituell abort’. Med følsomme svangerskapstester og mange som sjekkes tidlig i forb. med prøverør ser man at opp til 50% av påbegynte svangerskap ikke blir til noe; de utvikler seg ikke, de forsvinner, kan bli en lett forsinket menstruasjon eller en reell abort med blødning. Du har fått et frisk barn, så sjansen for at det skal gå bra er stor, du har bare vært uheldig. Du opplyser dessverre ikke din alder, men med økende alder øker risiko for abort.

Hvis du skal gå inn i et utredningsprogram må du utsette forsøk på å bli gravid, og da kan du spille tiden (bli eldre med eldre egg) uten at man blir så veldig mye klokere. Se vedlegg. Jeg synes du skal snakke med gynekolog når du skal på ultralyd, for det kan være detaljer jeg ikke har informasjon om. Du bør jo også være i psykisk form til å forsøke nytt svangerskap.

Jeg håper inderlig det kan lykkes å gjøre din datter til storesøster.

Vennlig hilsen Mette H Moen

tredning ved gjentatte aborter (habituelle aborter)

Har en kvinne hatt tre mislykte svangerskap på rekke uten fødsel i mellom, er det rimelig å starte utredning. (Det har liten hensikt å starte utredning allerede etter to aborter, for da er sjansen for å finne noe unormalt meget liten.)

Ved undersøkelse av kvinnen undersøker man for infeksjon, hormon- eller stoffskifteforstyrrelser, evt endring i blodets koagulasjon (levering) og for feil ved livmor.

Hos mannen undersøker man sæden, og fra begge analyseres kromosomene (arveanlegget) ved en blodprøve.

I noen tilfeller (under 50%) kan man finne forhold som forklarer abortene. I langt mindre grad finner man noe som man kan behandle før eller under et nytt svangerskap.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150014-tre-sa-p%C3%A5-rad-o/#findComment-958355
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...