Gå til innhold

Hva kjennetegner deres musikalske preferanser?


nellika

Anbefalte innlegg

God aften, gode medmennesker!

Det er min tro at mange aspekter ved et menneskes personlighet kan manifestere seg gjennom hennes eller hans musikalske preferanser, og at disse dertil gjerne utgjør en betydelig del av hennes eller hans identitet.

I lyset av det rike mangfold av menneskesinn som på dette forum er representert, stiller jeg derfor følgende ydmyke spørsmål som påkaller min nysgjerrighet om hva som kjennetegner deres musikalske preferanser.

1.) Er dine musikalske preferanser i hovedsak generelle eller spesielle (dvs. hhv. "brede" eller "smale")?

2.) Hva slags musikk foretrekker du å lytte til?

3.) Hvorfor foretrekker du å lytte til nettopp denne musikken?

Det siste spørsmål kan naturligvis være meget vanskelig å besvare, i hvert fall er det så for min egen del, likesom jeg ikke kan gi noe fullgodt svar på hvorfor jeg liker smaken av jordbær, men ikke den av ananas.

Selv har jeg nokså smale musikalske preferanser. Jeg foretrekker å lytte til klassisk musikk fra barokken, i særdeleshet den av komponistene J. S. Bach og G. F. Händel. Jeg foretrekker å lytte til nettopp denne musikken bl.a. fordi dens dype musikalitet, dramatikk, og grandiositet fremkaller en særegen storhetsfølelse i mitt sinn, som ofte er ledsaget av innstendig fantasering om fiktive personer eller episke begivenheter. Den hjelper meg i å utelukke og glemme omverdenen og de bekymringer det kaos som jeg mener tilhører den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nicksie

1. Bred. "Altetende" av musikk.

2.) Varierer. Noen ganger rock, noen ganger mer rolig pop, andre ganger kan det være fint å sette på noe opera eller klassisk. Andre ganger bare høre på radioen i bilen....

3.) For variasjonens skyld, tenker jeg. Og fordi musikk kan gi litt trøkk, andre ganger få deg til å slappe av, andre ganger får en sang deg til å mimre osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker det meste, men ikke jazz og blues. Så trist og kjedelig.

Hører nå på Grand Prix. Forrige uke var det Sissy Wish. Peter, Paul and Mary er bra. Bachs orgelmusikk. Jan Eggum.

Jeg liker godt dramatikken og smerten i opera. Det tiltrekker meg. Jeg forstår hvordan de har det. Hva annet kan man gjøre enn å rope ut at jeg har mistet den jeg var glad i???!

Dvorak gir meg ro. Bethovens 5 er nydelig. For å slappe av må jeg ha klassisk.

Alt til sin tid. Tecno på dansegulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg likte spørsmålet ditt. Ble glad av å lese det:) Jeg liker mange typer musikk. (er nicket ditt tilfeldigvis inspirert av en musikkartist? Fikk en asossiasjon.)

men takk og håper omverdnen din snart blir mindre kaotisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at jeg likte spørsmålet ditt. Ble glad av å lese det:) Jeg liker mange typer musikk. (er nicket ditt tilfeldigvis inspirert av en musikkartist? Fikk en asossiasjon.)

men takk og håper omverdnen din snart blir mindre kaotisk

Hei cathlin! Hyggelig at du likte og ble glad av spørsmålet mitt!

Nicket mitt har jeg egentlig bare tatt ut av det blå. Er ganske nøytralt for meg.

Ellers mange takk for varmende ord.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei cathlin! Hyggelig at du likte og ble glad av spørsmålet mitt!

Nicket mitt har jeg egentlig bare tatt ut av det blå. Er ganske nøytralt for meg.

Ellers mange takk for varmende ord.

Beste ønsker,

Ok, tenkte på Nellie McKay, jeg.

Ha det fint med Bach og Beethoven.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, tenkte på Nellie McKay, jeg.

Ha det fint med Bach og Beethoven.

mvh

God natt Cathlin,

åhh... Nellie McKay er en artist som jeg i min ignoranse ikke hadde hørt om før. Men artig var det at navnet hørtes såpass likt ut. Etter et søk på altavista fikk jeg dessutten opplyst at ordet "nellika" visstnok forekommer i andre språk (deriblant islandsk). Føler meg nærmest litt uoriginal pga. dette... Men jeg visste det jo ikke fra før...

Jeg pleier forresten ofte å dikte opp ord uten betydning (eller med vage eller halvformulerte betydninger for begreper jeg ikke kan noe godt ord for). Men mest for estetikkens skyld. Litt sært, kanskje men jeg tror ikke det er så uvanlig, egentlig. Hvordan syntes du "nellika" høres ut? Du behøver ikke svare, altså, hvis du er ukomfortabel med det.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest interesserte

God natt Cathlin,

åhh... Nellie McKay er en artist som jeg i min ignoranse ikke hadde hørt om før. Men artig var det at navnet hørtes såpass likt ut. Etter et søk på altavista fikk jeg dessutten opplyst at ordet "nellika" visstnok forekommer i andre språk (deriblant islandsk). Føler meg nærmest litt uoriginal pga. dette... Men jeg visste det jo ikke fra før...

Jeg pleier forresten ofte å dikte opp ord uten betydning (eller med vage eller halvformulerte betydninger for begreper jeg ikke kan noe godt ord for). Men mest for estetikkens skyld. Litt sært, kanskje men jeg tror ikke det er så uvanlig, egentlig. Hvordan syntes du "nellika" høres ut? Du behøver ikke svare, altså, hvis du er ukomfortabel med det.

Beste ønsker,

Hvorfor bruker du et såpass spesielt språk? Gjør du det bevisst, eller skjer det bare automatisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God natt Cathlin,

åhh... Nellie McKay er en artist som jeg i min ignoranse ikke hadde hørt om før. Men artig var det at navnet hørtes såpass likt ut. Etter et søk på altavista fikk jeg dessutten opplyst at ordet "nellika" visstnok forekommer i andre språk (deriblant islandsk). Føler meg nærmest litt uoriginal pga. dette... Men jeg visste det jo ikke fra før...

Jeg pleier forresten ofte å dikte opp ord uten betydning (eller med vage eller halvformulerte betydninger for begreper jeg ikke kan noe godt ord for). Men mest for estetikkens skyld. Litt sært, kanskje men jeg tror ikke det er så uvanlig, egentlig. Hvordan syntes du "nellika" høres ut? Du behøver ikke svare, altså, hvis du er ukomfortabel med det.

Beste ønsker,

Jeg syns nellika høres ut som et kjempefint nick:)

Det er ikke rart du ikke har hørt om henne for hun kom nettopp ut med sitt debutalbum. Kanskje du vil like henne. Hun er ganske ung, morsomme tekster.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du et såpass spesielt språk? Gjør du det bevisst, eller skjer det bare automatisk?

God natt interesserte,

Synes du jeg utrykker meg spesielt? Det er ikke meningen. Jeg beklager hvis dette gjør det tungvint for deg å lese innleggene mine.

Jeg mener bare å være høflig og føler gjerne en innstendig trang til å benytte formelt og presist språk. Av og til bruker jeg atskillige minutter på å lete etter det "riktige" ordet, eller finne ut hvor jeg bør plassere kommaet i en setning, etc. Dette gjelder forøvrig også (de sjeldne gangene) jeg uttrykker meg muntlig.

Andre ganger synes jeg det hele er meningsløst og lar bare tankene flyte fritt ned på papiret/ skjermen, særlig hvis jeg forsøker å uttrykke noe hovedsaklig emosjonelt, for hvilket jeg finner at slik språkbruk ikke er passende.

Jeg ønsker absolutt å forbedre min kommunikasjon med andre mennesker, og ville sette meget stor pris på om du kunne påpeke hva som gjør at du oppfatter min språkbruk som spesiell. Jeg kan forandre meg!

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest interesserte

God natt interesserte,

Synes du jeg utrykker meg spesielt? Det er ikke meningen. Jeg beklager hvis dette gjør det tungvint for deg å lese innleggene mine.

Jeg mener bare å være høflig og føler gjerne en innstendig trang til å benytte formelt og presist språk. Av og til bruker jeg atskillige minutter på å lete etter det "riktige" ordet, eller finne ut hvor jeg bør plassere kommaet i en setning, etc. Dette gjelder forøvrig også (de sjeldne gangene) jeg uttrykker meg muntlig.

Andre ganger synes jeg det hele er meningsløst og lar bare tankene flyte fritt ned på papiret/ skjermen, særlig hvis jeg forsøker å uttrykke noe hovedsaklig emosjonelt, for hvilket jeg finner at slik språkbruk ikke er passende.

Jeg ønsker absolutt å forbedre min kommunikasjon med andre mennesker, og ville sette meget stor pris på om du kunne påpeke hva som gjør at du oppfatter min språkbruk som spesiell. Jeg kan forandre meg!

Beste ønsker,

Du skriver såpass "oppstyltet" og gammeldags, at jeg faktisk blir litt usikker på om dine innlegg er "reelle". Av og til er det folk som har det gøy med å skrive fiktive innlegg på doktoronline, og noen av de som har drevet med dette har nettopp brukt et slikt språk som du gjør.

Hva har norsklæreren din ment om din språkstil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Du skriver såpass "oppstyltet" og gammeldags, at jeg faktisk blir litt usikker på om dine innlegg er "reelle". Av og til er det folk som har det gøy med å skrive fiktive innlegg på doktoronline, og noen av de som har drevet med dette har nettopp brukt et slikt språk som du gjør.

Hva har norsklæreren din ment om din språkstil?

Fikk lyst til å be deg lese innlegget møkkadag fra nellika.Apropos språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest interesserte

Fikk lyst til å be deg lese innlegget møkkadag fra nellika.Apropos språk.

Enig i din kommentar til det innlegget:-) Jeg forestiller meg at språkbruken kanskje kan gi en viktig innfallsvinkel til endel problemstillinger. Kanskje forteller man mer enn man er klar over gjennom sitt bruk av språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver såpass "oppstyltet" og gammeldags, at jeg faktisk blir litt usikker på om dine innlegg er "reelle". Av og til er det folk som har det gøy med å skrive fiktive innlegg på doktoronline, og noen av de som har drevet med dette har nettopp brukt et slikt språk som du gjør.

Hva har norsklæreren din ment om din språkstil?

Hei interreserte! Først av alt vil jeg si at det gjorde meg ganske vondt at du sa at er usikker på om jeg dikter opp ting. Jeg gjør ikke det. Selvom jeg nok sikkert ikke kan unngå å overdrive, underdrive, eller på noen annen måte gi et feilaktig bilde av meg selv på enkelte punkter. Jeg har mine problemer, både fra fortiden og for nåtiden, og verdsetter høyt den hjelpen jeg får gjennom dol. Jeg kan ikke si annet. Lei for det.

Angående språk: Jeg er klar over at jeg skriver i forskjellige stiler, og innser at bruken av disse er knyttet til forskjellige følelser og verdier, som for min del er ganske omskiftende. Når jeg skriver oppstyltet og gammeldags, som du sier, så er det fordi DET føles riktig og sømmelig akkuratt da. Når jeg lar tankene flyte friere og skriver likedan, syntes jeg den gammeldagse stilen er kunstig og påtatt, og kjenner meg nesten ikke igjen i det jeg skrev.

Gjennom skolegangen min har jeg fått høre så mye forskjellig om språket mitt (både muntlig og skriftlig) at jeg ikke aner hva jeg skal forholde meg til. Et lite utvalg: Tungvint, pompøst, glimrende, gammeldags, Shakespeare-inspirert, overfladisk, og innviklet. Og mye annet jeg ikke kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver såpass "oppstyltet" og gammeldags, at jeg faktisk blir litt usikker på om dine innlegg er "reelle". Av og til er det folk som har det gøy med å skrive fiktive innlegg på doktoronline, og noen av de som har drevet med dette har nettopp brukt et slikt språk som du gjør.

Hva har norsklæreren din ment om din språkstil?

Hvis du fikk et brev på engelsk i postkassen din, ville du betvile om avsender var reell fordi du vanligvis ikke får brev på et annet språk?

Hvis du leste en bok skrevet med med vakker kalligrafi, ville du betvile innholdet fordi det brøt med den vanlige times new roman?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Hei interreserte! Først av alt vil jeg si at det gjorde meg ganske vondt at du sa at er usikker på om jeg dikter opp ting. Jeg gjør ikke det. Selvom jeg nok sikkert ikke kan unngå å overdrive, underdrive, eller på noen annen måte gi et feilaktig bilde av meg selv på enkelte punkter. Jeg har mine problemer, både fra fortiden og for nåtiden, og verdsetter høyt den hjelpen jeg får gjennom dol. Jeg kan ikke si annet. Lei for det.

Angående språk: Jeg er klar over at jeg skriver i forskjellige stiler, og innser at bruken av disse er knyttet til forskjellige følelser og verdier, som for min del er ganske omskiftende. Når jeg skriver oppstyltet og gammeldags, som du sier, så er det fordi DET føles riktig og sømmelig akkuratt da. Når jeg lar tankene flyte friere og skriver likedan, syntes jeg den gammeldagse stilen er kunstig og påtatt, og kjenner meg nesten ikke igjen i det jeg skrev.

Gjennom skolegangen min har jeg fått høre så mye forskjellig om språket mitt (både muntlig og skriftlig) at jeg ikke aner hva jeg skal forholde meg til. Et lite utvalg: Tungvint, pompøst, glimrende, gammeldags, Shakespeare-inspirert, overfladisk, og innviklet. Og mye annet jeg ikke kommer på i farten.

Hvordan oppfatter folk deg når du snakker? Snakker du på ulike måter i ulike situasjoner også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest interesserte

Hvis du fikk et brev på engelsk i postkassen din, ville du betvile om avsender var reell fordi du vanligvis ikke får brev på et annet språk?

Hvis du leste en bok skrevet med med vakker kalligrafi, ville du betvile innholdet fordi det brøt med den vanlige times new roman?

mvh

Internett er et spesielt medium, og man har kun det skriftlige å forholde seg til. Jeg har ikke påstått at nellikas innlegg er fiktive, men jeg har vært ærlig på at jeg har undret meg litt mht dette når jeg har lest de innleggene som har mest spesiell språkstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest interesserte

Hei interreserte! Først av alt vil jeg si at det gjorde meg ganske vondt at du sa at er usikker på om jeg dikter opp ting. Jeg gjør ikke det. Selvom jeg nok sikkert ikke kan unngå å overdrive, underdrive, eller på noen annen måte gi et feilaktig bilde av meg selv på enkelte punkter. Jeg har mine problemer, både fra fortiden og for nåtiden, og verdsetter høyt den hjelpen jeg får gjennom dol. Jeg kan ikke si annet. Lei for det.

Angående språk: Jeg er klar over at jeg skriver i forskjellige stiler, og innser at bruken av disse er knyttet til forskjellige følelser og verdier, som for min del er ganske omskiftende. Når jeg skriver oppstyltet og gammeldags, som du sier, så er det fordi DET føles riktig og sømmelig akkuratt da. Når jeg lar tankene flyte friere og skriver likedan, syntes jeg den gammeldagse stilen er kunstig og påtatt, og kjenner meg nesten ikke igjen i det jeg skrev.

Gjennom skolegangen min har jeg fått høre så mye forskjellig om språket mitt (både muntlig og skriftlig) at jeg ikke aner hva jeg skal forholde meg til. Et lite utvalg: Tungvint, pompøst, glimrende, gammeldags, Shakespeare-inspirert, overfladisk, og innviklet. Og mye annet jeg ikke kommer på i farten.

Du har skrevet et annet sted at du ikke liker samtaler. Du har ikke sagt hvorfor, men ut i fra måten du av og til skriver på så lurer jeg på om det er vanskelig for deg å være spontan og "naturlig", og at dette får konsekvenser for både muntlig og skriftlig kontakt med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppfatter folk deg når du snakker? Snakker du på ulike måter i ulike situasjoner også?

Hei en annen! Jeg vet ikke hvordan folk oppfatter meg når jeg snakker. Det er ingen som har fortalt meg det rett ut. Noen gir uttrykk for et behersket smil, eller en liten latter. Det er også uklart for meg hva jeg TROR om hvordan de oppfatter meg. De syntes vel kanskje at jeg er rar og tåplig, og det er jo forsåvidt riktig.

Skal sant sies så snakker jeg veldig lite, både fordi jeg er mest alene, og fordi jeg er ukomfortabel med det. Jeg liker slett ikke å høre min egen stemme i selskap av andre, og syntes det er tungvint å snakke. Altså, det går greit hvis jeg vil oppnå noe konkret, som å kjøpe billett på bussen, men i samtaler og slikt har jeg ofte få interresante tanker (men gjerne mange fullstendig uinterresante), og klarer ikke plassere dem riktig. Det er dette som er lettere for meg ved å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skrevet et annet sted at du ikke liker samtaler. Du har ikke sagt hvorfor, men ut i fra måten du av og til skriver på så lurer jeg på om det er vanskelig for deg å være spontan og "naturlig", og at dette får konsekvenser for både muntlig og skriftlig kontakt med andre.

Hei interesserte,

Jeg misliker samtaler av flere grunner:

1.) Jeg er svært sosialt usikker, og tør verken starte en samtale eller holde den gående.

2.) Jeg har sjelden noe interresant å si. Tankene mine blir ofte bare rør og vås i selskap av andre.

3.) Jeg synes det er slitsomt og kjedelig, og foretrekker ensomhet.

Jeg har, som du sier, vansker med å handle naturlig og automatisk, og antar at dette skyldes sosial usikkerhet. Dette gjelder språklig uttrykk, så vel som gange og håndbevegelser. Jeg føler gjerne at alt dette må være formalisert og veldefinert.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...