Gå til innhold

Hva kjennetegner deres musikalske preferanser?


nellika

Anbefalte innlegg

Gjest interesserte

Hei interesserte,

Jeg misliker samtaler av flere grunner:

1.) Jeg er svært sosialt usikker, og tør verken starte en samtale eller holde den gående.

2.) Jeg har sjelden noe interresant å si. Tankene mine blir ofte bare rør og vås i selskap av andre.

3.) Jeg synes det er slitsomt og kjedelig, og foretrekker ensomhet.

Jeg har, som du sier, vansker med å handle naturlig og automatisk, og antar at dette skyldes sosial usikkerhet. Dette gjelder språklig uttrykk, så vel som gange og håndbevegelser. Jeg føler gjerne at alt dette må være formalisert og veldefinert.

Beste ønsker,

Du som har begynt å sette deg inn i psykiatri, hva slags type problemer tror du det du beskriver her uttrykker?

Når jeg leste det du skrev, så funderte jeg på om du også hadde tvangstanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du som har begynt å sette deg inn i psykiatri, hva slags type problemer tror du det du beskriver her uttrykker?

Når jeg leste det du skrev, så funderte jeg på om du også hadde tvangstanker.

Hei interesserte!

Jeg kan nesten ikke spekulere på hvilke(n) diagnose® jeg passer etter å ha lest noen sider i en gammel lærebok i psykiatri og på internett. For alt jeg vet passer jeg ingen annen diagnose enn "umodenhet", for hvilken "tiden" visstnok er den beste behandlingen. Jeg vet ikke.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

1.) Er dine musikalske preferanser i hovedsak generelle eller spesielle (dvs. hhv. "brede" eller "smale")?

- Ja takk, begge deler.

2.) Hva slags musikk foretrekker du å lytte til?

- Taffel Jazz.. Nina Simone, Radka Toneff, Miles Davis, Billie Holiday, Ella Fitz., Karin Krogh, Coltrane, Edith Piaf

- Rock..Singer/Songwriter- Lou Reed, Bruce Springseen, Bob Dylan, Joni Mitchell, Janis Joplin, Nirvana, Courtney Love, PJ Harvey, Heather Nova, U2, Leonard Cohen, Nick Cave, Eva Dahlberg, Anne G. Preus

- Klassisk.. Bach, Chopin, Mozart, cecilia bartoli

3.) Hvorfor foretrekker du å lytte til nettopp denne musikken?

Fordi det bare er sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Hei en annen! Jeg vet ikke hvordan folk oppfatter meg når jeg snakker. Det er ingen som har fortalt meg det rett ut. Noen gir uttrykk for et behersket smil, eller en liten latter. Det er også uklart for meg hva jeg TROR om hvordan de oppfatter meg. De syntes vel kanskje at jeg er rar og tåplig, og det er jo forsåvidt riktig.

Skal sant sies så snakker jeg veldig lite, både fordi jeg er mest alene, og fordi jeg er ukomfortabel med det. Jeg liker slett ikke å høre min egen stemme i selskap av andre, og syntes det er tungvint å snakke. Altså, det går greit hvis jeg vil oppnå noe konkret, som å kjøpe billett på bussen, men i samtaler og slikt har jeg ofte få interresante tanker (men gjerne mange fullstendig uinterresante), og klarer ikke plassere dem riktig. Det er dette som er lettere for meg ved å skrive.

Hei, på deg!

Vekket min interesse også. Språket ditt er meget poetisk og vitner om en levende hjerne! Har du forresten slitt med relasjoner til andre hele livet? Hvis du har det så kanskje denne linken er nyttig å lese.

http://hem.bredband.net/b115842/nep_aspergers_syndrom.htm

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, på deg!

Vekket min interesse også. Språket ditt er meget poetisk og vitner om en levende hjerne! Har du forresten slitt med relasjoner til andre hele livet? Hvis du har det så kanskje denne linken er nyttig å lese.

http://hem.bredband.net/b115842/nep_aspergers_syndrom.htm

God natt!

Hei anouschka78!

Takk for fine ord! Det gjorde natten min litt lysere.

Jeg har siden jeg gikk i barnehaven blitt omtalt som "litt sær" av både jevnaldrene og voksne, med ord som: innadvendt, arrogant, usikker, og forfengelig. Jeg har alltid verdsatt ensomhet og mine egne interesser (som å lage kunstige språk, og leve meg inn i kunstige, romantiske verdener).

Likevel har jeg gjennom barndommen i det hele hatt gode relasjoner til mine medmennesker, og formet flere (om enn noe flyktige) vennskap. Det var først etter fem vanskelige og meget uheldige ungdomsår at jeg utviklet mer uttalte psykiske problemer, innebefattet forvanskede mellommenneskelige relasjoner.

Linken som du gav meg om Aspergers syndrom var meg forresten meget interessant. Jeg kjenner meg selv igjen i flere av trekkene som der står beskrevet, innebefattet søvnforstyrrelser, stillferdighet, detaljinteresse og -minne (f.eks. kan jeg huske nøyaktige fragmenter av hva personer, som jeg ikke har sett på ti år, har sagt eller deres fødselsdato, men ikke hvordan de så ut), tilbøyelighet til å stirre tomt, misnøye med kroppskontakt, og sosiale tilpasningsvansker.

Da det er uklart for meg om jeg betrakter meg selv riktig eller ikke, og siden Aspergers syndrom virker såpass heterogent, kan jeg likevel ikke gjøre meg opp noen mening om jeg passer diagnosen eller ikke.

Beste ønsker og god natt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i din kommentar til det innlegget:-) Jeg forestiller meg at språkbruken kanskje kan gi en viktig innfallsvinkel til endel problemstillinger. Kanskje forteller man mer enn man er klar over gjennom sitt bruk av språket.

Hei interesserte!

Ja, i det er jeg også enig. F.eks. kan jeg på bakgrunn av de seks innleggene som du har skrevet under nicket "interesserte" fastslå med god sikkerhet og uten store besværligheter at du vanligvis skriver under nicket "frosken" på forumet.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei interesserte!

Ja, i det er jeg også enig. F.eks. kan jeg på bakgrunn av de seks innleggene som du har skrevet under nicket "interesserte" fastslå med god sikkerhet og uten store besværligheter at du vanligvis skriver under nicket "frosken" på forumet.

Beste ønsker,

Det er ikke jeg som har skrevet under med "interesserte". Jeg bruker alltid samme nick når jeg skriver på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som har skrevet under med "interesserte". Jeg bruker alltid samme nick når jeg skriver på dette forumet.

Hei frosken!

Nei vel. Da beklager jeg at min antagelse var feilaktig.

Dersom det er av interesse, bygget jeg forresten min antagelse hovedsaklig på følgende observasjoner av visse, detaljmessige likheter mellom deres uttrykksmåters form og innhold, som [likhetene] jeg anså som særegne:

1.) Usedvanlig ren ortografisk stil mht. rettskrivning og tegnsetting

2.) Avslutning av enkelte fraser med ":-)" uten forutgående mellomrom

3.) Tendens til å innlemme adjektiv i hermetegn

4.) Utstrakt bruk av direkte spørsmål

5.) Tilsynelatende erfaringspreget og resonerende innhold

Jeg er ved flere tidligere anledninger kommet til feilaktige konklusjoner gjennom lignende resonnementer, og innser at jeg nok en gang har feilet, når du sier det. Jeg beklager dette igjen.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...