Gå til innhold

Når slutter man hos psykologen?

Anbefalte innlegg

Gjest Phenomena

Jeg har angst. Har hatt en tøff oppvekst, og etter noen års eksponering for en psykopat i arbeidslivet, fikk jeg angst.

Pga lang ventetid for å komme til psykolog med refusjonsordning, valgte jeg å gå privat, da jeg var nokså uttafor.

Nå har jeg vært der 7-8 ganger. Og jeg synes ikke jeg har så stort utbytte lenger. Synes det er forferdelig dyrt å betale 600 timen for å sitte og se på bilder (Roscharch test) tre ganger på rad.

Dessuten har jeg tatt bedre kontroll over livet mitt nå. Jeg trener, og synes jeg har en enorm effekt av det.

Selve problemet er vel ikke løst, men jeg er jo ikke så stresset lenger. Kan stresse meg opp en del fortsatt, men kjenner igjen det som ikke hører hjemme i den aktuelle situasjonen ganske godt, og klarer å sile det vekk. Dermed er jeg jo mye blidere mot familien min også.

Så jeg har altså mest lyst til å slutte. Selv om den bildetesten ikke er ferdig enda. Jeg synes det blir altfor dyrt for meg, og det er jo deilig å sitte og snakke bare om meg selv, det er ikke det. Men det er ikke noen effekt i dette for meg føler jeg.

Hva anbefaler dere?

Kan man bare slutte sånn hos psykologen?

Bør jeg stille meg på venteliste til en med refusjonsordning isteden?

Jeg er veldig takknemlig for noen råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150670-n%C3%A5r-slutter-man-hos-psykologen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bugge1365380662

Synes du skal sette deg på venteliste hos en med trygdeordninger, slik at du slipper å bli ruinert. Særlig i og med at du føler deg litt bedre nå.Samtidig gir du inntrykk av visshet om uløste konflikter fra barndommen, og derfor ville jeg ikke gitt opp tanken på terapi helt.Kanskje noen andre kan hjelpe deg like godt.Vennlig hilsen bugge.

Gjest av erfaring

Slutt mens leken er god. Jeg var hos ulike psykologer til sammen omtrent to hundre ganger. Har det hjulpet? Nei. Har det forandret meg på noe vis? Nei. (Andre ting i livet mitt har imidlertid det.)

Bruk pengene på noe annet enn psykolog, det er bare humbug.

Gjest Phenomena

Synes du skal sette deg på venteliste hos en med trygdeordninger, slik at du slipper å bli ruinert. Særlig i og med at du føler deg litt bedre nå.Samtidig gir du inntrykk av visshet om uløste konflikter fra barndommen, og derfor ville jeg ikke gitt opp tanken på terapi helt.Kanskje noen andre kan hjelpe deg like godt.Vennlig hilsen bugge.

Slik jeg føler det akkurat nå, så har det at en fagperson, (psykologen jeg har gått til) enkelt og greit summerte at barndommen min var langt under lavmål, hjulpet meg enormt. Det føltes som en slags aksept for at det er greit at jeg har det vanskelig, og at jeg er litt rar. Og det føltes enormt frigjørende å få vite at det ikke var meningen at barn skal vokse opp på den måten. Da fikk jeg på en måte "lov" til å være som jeg er.

Noe mer enn det har vi ikke vært inne på barndomen min enda hos psykologen. Hun har, som sagt, brukt enormt mye tid på denne testen med bildene. Jeg synes det blir helt fjernt å sitte og se ned i noen bilder i time etter time uten at jeg får noe mer å tilføye av den grunn. Og uten at hun melder tilbake noe heller.

Jeg avbestilte den siste timen. Ville ikke ta meg råd til enda 600 kroner som jeg strengt tatt ikke har råd til i lengden, bare for å se på det siste bildet samt ta opp igjen tolkningen av bildene jeg hadde sett på gangene før, så hun fikk alt klart for seg.

Så nå sitter jeg her da. Vet ikke helt om jeg virkelig har det bedre, eller om dette bare er en god periode. Det føles jo mye bedre nå...

Ytre påvirkning fra psykopaten på jobben er jo fjernet nå. Jeg har det jo bra. En jobb jeg trives i, en mann jeg elsker, barn jeg forguder. Ikke noe oevrdrevent godt fohold til foreldrene mine, men det er vel ikke å vente heller etter den oppveksten jeg gikk gjennom. Men jeg holder da kontakten, om enn på et overfladisk nivå.

Men det er altså dette om det bare er en god periode. Slik jeg hadde det i høst og i vinter vil jeg ikke ha det igjen, det var helt forferdelig.

Uff - jeg blir så usikker. Takk for at dere spanderer tid på å gi meg råd.

Annonse

Bugge1365380662

Slik jeg føler det akkurat nå, så har det at en fagperson, (psykologen jeg har gått til) enkelt og greit summerte at barndommen min var langt under lavmål, hjulpet meg enormt. Det føltes som en slags aksept for at det er greit at jeg har det vanskelig, og at jeg er litt rar. Og det føltes enormt frigjørende å få vite at det ikke var meningen at barn skal vokse opp på den måten. Da fikk jeg på en måte "lov" til å være som jeg er.

Noe mer enn det har vi ikke vært inne på barndomen min enda hos psykologen. Hun har, som sagt, brukt enormt mye tid på denne testen med bildene. Jeg synes det blir helt fjernt å sitte og se ned i noen bilder i time etter time uten at jeg får noe mer å tilføye av den grunn. Og uten at hun melder tilbake noe heller.

Jeg avbestilte den siste timen. Ville ikke ta meg råd til enda 600 kroner som jeg strengt tatt ikke har råd til i lengden, bare for å se på det siste bildet samt ta opp igjen tolkningen av bildene jeg hadde sett på gangene før, så hun fikk alt klart for seg.

Så nå sitter jeg her da. Vet ikke helt om jeg virkelig har det bedre, eller om dette bare er en god periode. Det føles jo mye bedre nå...

Ytre påvirkning fra psykopaten på jobben er jo fjernet nå. Jeg har det jo bra. En jobb jeg trives i, en mann jeg elsker, barn jeg forguder. Ikke noe oevrdrevent godt fohold til foreldrene mine, men det er vel ikke å vente heller etter den oppveksten jeg gikk gjennom. Men jeg holder da kontakten, om enn på et overfladisk nivå.

Men det er altså dette om det bare er en god periode. Slik jeg hadde det i høst og i vinter vil jeg ikke ha det igjen, det var helt forferdelig.

Uff - jeg blir så usikker. Takk for at dere spanderer tid på å gi meg råd.

Hei igjen! Jeg ser du får litt forskjellige råd.Men synes etter å ha lest litt mer om hva du driver med hos denne psykologen, at jeg bare vil gjenta mitt eget råd.1. jeg har tro på terapi.2. Hvor lenge den varer vet en ikke før en begynner,(i hvertfall ikke med en som har trygdeordniger)3.Bruk pengene på noe annet enn at denne psykologen skal bli klokere på deg.Det er du som skal bli klokere på deg selv.Synes det høres merkelig ut å bruke så mye tid på denne testen. Sier ikke at denne testen ikke har noe for seg,men jeg har gått i terapi i omtrent 5 år, og har brukt tiden til andre ting enn mye testing.Tok vel en angst og depresjonstest første timen og siden har de vært opptatt av å lytte til meg og min historie,sanse,føle, kjenne.

Og å gi tilbakemeldinger til meg.4.Prøv ut en annen på et senere tidspunkt, men sett deg på venteliste med en gang. Du kan jo alltids ombestemme deg hvis du ikke føler det er nødvendig når du kommer til. Bugge

Gjest Phenomena

Hei igjen! Jeg ser du får litt forskjellige råd.Men synes etter å ha lest litt mer om hva du driver med hos denne psykologen, at jeg bare vil gjenta mitt eget råd.1. jeg har tro på terapi.2. Hvor lenge den varer vet en ikke før en begynner,(i hvertfall ikke med en som har trygdeordniger)3.Bruk pengene på noe annet enn at denne psykologen skal bli klokere på deg.Det er du som skal bli klokere på deg selv.Synes det høres merkelig ut å bruke så mye tid på denne testen. Sier ikke at denne testen ikke har noe for seg,men jeg har gått i terapi i omtrent 5 år, og har brukt tiden til andre ting enn mye testing.Tok vel en angst og depresjonstest første timen og siden har de vært opptatt av å lytte til meg og min historie,sanse,føle, kjenne.

Og å gi tilbakemeldinger til meg.4.Prøv ut en annen på et senere tidspunkt, men sett deg på venteliste med en gang. Du kan jo alltids ombestemme deg hvis du ikke føler det er nødvendig når du kommer til. Bugge

Hei, og takk for svar.

Jeg tror at jeg skal gjøre om du sier, droppe denne psykologen og sette meg på venteliste hos en med refusjonsordning. Akkurat nå har jeg det jo ganske bra, og har hatt det en stund også. Så da er det ikke så mye vits i å bruke så mye penger som jeg ikke har råd til hos en psykolog jeg ikke er fornøyd med.

Så får vi se hvordan det går etterhvert.

Hei, og takk for svar.

Jeg tror at jeg skal gjøre om du sier, droppe denne psykologen og sette meg på venteliste hos en med refusjonsordning. Akkurat nå har jeg det jo ganske bra, og har hatt det en stund også. Så da er det ikke så mye vits i å bruke så mye penger som jeg ikke har råd til hos en psykolog jeg ikke er fornøyd med.

Så får vi se hvordan det går etterhvert.

Støtter dine og Bugges synspunkter.

Jeg ville blitt sint om jeg måtte sitte å se på bilder for 600,- kroner timen. For meg ville det vært fullstendig bortkastet.

Når man har svakheter i grunnmuren vil en provisorisk reperasjon fungere en stund og det er bra.

Men jeg tror det er veldig fornuftig å gjøre som du har tenkt. Sette deg på venteliste hos noen som har refusjonsrett. Om du ikke tar tingene litt grundigere, kan du fort vekk ligge å sprelle i den samme gjørma på nytt.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...