Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 31 år som de siste 3 årene har hatt store problemer med kviser. Det begynte da jeg begynte med p-pillen Diane (hadde hørt om disse gjennom en venninne av en venninne). Jeg var forholdsvis bra i huden da jeg begynte på disse pillene. Hadde bare noen småkviser nå og da, og hensikten min var å bli kvitt disse, Men da jeg etter et halvt år sluttet med Diane, fikk jeg veldig store problemer. Det kan ha betydning for problemene at jeg samtidig gikk på en homeopatmedisin (husker ikke hva den heter) som skulle rense kroppen og stabilisere hormoner. Jeg fikk først små, røde prikker på halsen, som etterhvert utviklet seg til småkviser og deretter til store, vonde byller. Det var helt forferdelig! Da jeg gikk til lege, ble jeg satt på p-pillen Diane igjen + tetracycliner. Etter vel et halvt år, forsvant byllene og jeg fikk fin hud igjen. Etter et år med denne behandlingen, prøvde jeg å slutte med begge preparatene. Etter mellom 1-3 måneder etter avsluttet behandling, fikk jeg imidlertid problemene tilbake. Ikke på halsen, men i ansiktet denne gangen. Jeg oppsøkte så en fotsoneterapeut. Etter 6 behandlinger ble jeg så dårlig at jeg byttet terapi-form. Tok kontakt med en akupunktør, som har hjulpet meg masse. Jeg ble satt på omega 3 og omega 6, store doser med zink, krom, melkesyrebakterier, Dong Quai, Wild Yam osv. Et halvt år har jeg også gått på en lav-karbo-diett ift eventuell candida-problematikk. I vinter var jeg for første gang på lenge veldig fin i huden, men nå har jeg atter blitt dårlig. Jeg tror kanskje det kan ha med at jeg over lang tid har gått på for store doser omega 6, som skal være hormonregulerende bl.a...? Jeg får periodevis oppblomstring, og nå har det funnet veien tilbake til halsen igjen. Er nå livredd for at det skal sette seg en slik betennelse der igjen som jeg hadde for 3 år siden. Oppblomstringene forekommer når jeg har mensen og antakelig ved eggløsning (vanskelig å vite eksakt når man har det. Dessuten har jo noen ofte også flere eggløsninger pr. periode...). Innimellom disse periodene er jeg adskillig bedre, men halsen blir ikke glatt og fin lenger, slik den har vært (og skal være). Har nå forsøkt laserbehandling. Etter første behandling merker jeg ingen bedring. Setter nå min lit til behandling nummer 2 og 3 (og eventuelt flere), men det er en dyr affære. Det er heller ingen varig behandling av kviser.

Jeg har hatt lyst på barn i flere år, men har vært engstelig for å planlegge en graviditet når jeg ikke er bra (føler meg syk og dårlig og er veldig deprimert ift til kviseproblemet). Er redd for at det skal påvirke fosteret, og er innmari redd for at jeg skal bli verre under en graviditet og ikke ha noen behandlingsform jeg kan benytte. Mitt spørsmål er: finnes det noen som har positive/negative erfaringer når det gjelder kviser og graviditet. Dersom plagene mine skyldes krøll i hormonene, vil en eventuell graviditet kunne stabilisere og balansere disse, slik at problemene mine forsvinner? Får man generelt bedre hud av å være gravid? Har hørt at når man går på p-piller så tror kroppen at man er gravid. Har jo vært generelt fin i huden de gangene jeg har gått på p-piller. Vil det være sannsynlig at jeg vil få samme "virkning" under en graviditet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150927-kviseproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...