Gå til innhold

Midlertidig fylling - falt ut


Gjest jegu

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter å ha hatt smerter i en rotfyllt tann, som jeg har hatt midlertidig fylling på, tok jeg kontakt med tannlegen.

Fikk da penicilin og antibiotika som jeg nå går på.

I dag falt den midlertidige fyllingen ut.

Er dette normalt, eller må jeg til tannlegen å få ny fylling?

Huff, jeg har så tannlegeskrekk. Det er helt fryktelig. Men samtidig orker jeg ikke å gå med det slik, hvis jeg risikerer at det blir verre...

Noen råd?

jegu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

been there done that!

Mest sannsynlig er det kun en liten del av fyllingen som har falt ut. Den øverste delen, ikke det som ligger nede i røttene. Hvis du er bekymret for å gå til tannlegen på en stund (selv om du nok må tilbake for å fylle tannen ordentlig), går det an å få kjøpt en pasta på apoteket...en bitteliten tube til 70-80 kroner som du spruter innholdet inn i tannen. Denne er beregnet for å midlertidig fylle tomrommet etter utfalte fyllinger. I tillegg går det ann å bruke tannvoks...men det faller ut hele tiden, så det anbefales ikke egentlig. Lykke til uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

been there done that!

Mest sannsynlig er det kun en liten del av fyllingen som har falt ut. Den øverste delen, ikke det som ligger nede i røttene. Hvis du er bekymret for å gå til tannlegen på en stund (selv om du nok må tilbake for å fylle tannen ordentlig), går det an å få kjøpt en pasta på apoteket...en bitteliten tube til 70-80 kroner som du spruter innholdet inn i tannen. Denne er beregnet for å midlertidig fylle tomrommet etter utfalte fyllinger. I tillegg går det ann å bruke tannvoks...men det faller ut hele tiden, så det anbefales ikke egentlig. Lykke til uansett.

Hm...må kanskje revurdere det siste jeg skrev. Ringte tannlegen min i går ang. en midlertidig fylling som var falt ut og fikk beskjed om at der burde legges i en ny så fort som mulig, for å unngå at bakterier kom inn og laget ny infeksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 18 år senere...
mauren skrev (På 4.7.2004 den 1.12):

Hm...må kanskje revurdere det siste jeg skrev. Ringte tannlegen min i går ang. en midlertidig fylling som var falt ut og fikk beskjed om at der burde legges i en ny så fort som mulig, for å unngå at bakterier kom inn og laget ny infeksjon

jeg har lagt inn ny midlertidig fylling i 7 år nå fordi jeg ikke har råd til å fullføre tanna. Jeg har aldri hatt vondt eller fått bakterier inn i tanna på noen måte, så det tannlegen sier er tull. Dvs selvsagt er det lurt å få tanna fullført, men det er mer at tannlegen MÅ si at du må det fikset.

Min mor jobbet før som tannlege sekretær og tok med middertidig fyllings materiale, som har hjulpet meg i mange år. Nå ser jeg etter slik middlertidig materiale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stian.J skrev (8 timer siden):

jeg har lagt inn ny midlertidig fylling i 7 år nå fordi jeg ikke har råd til å fullføre tanna. Jeg har aldri hatt vondt eller fått bakterier inn i tanna på noen måte, så det tannlegen sier er tull. Dvs selvsagt er det lurt å få tanna fullført, men det er mer at tannlegen MÅ si at du må det fikset.

Min mor jobbet før som tannlege sekretær og tok med middertidig fyllings materiale, som har hjulpet meg i mange år. Nå ser jeg etter slik middlertidig materiale selv.

Vi får tro at den du svarer har fått ordnet tanna si, det er tross alt 18 år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...