Gå til innhold

Bør ikke sensitive opplysninger sendes rekomandert?


Gjest ble litt bekymret

Anbefalte innlegg

Gjest ble litt bekymret

Ønsket å få tilsendt journalen min fra legekontoret da jeg skulle bytte fastlege. Fikk da en tjukk konvolutt i posten som inneholdt alle medisinske opplysninger om meg. I ettertid tenkte jeg at det var rart at de ikke sendte det rekomandert. Hva om det kom i hendene på uvedkommende? Har ogå opplevd å tilsendt epikriser fra pykehuset uten at det er rekomandert. Er det noe man må be om selv? Fikk meg iallefall en tankevekker her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir en avveining mellom hva som er praktisk og hva som er forsvarlig. Hvis slike opplysninger rutinemessig skulle sendes rekommandert, vil jeg anslå at det ville medføre et ekstra gebyr for pasienten på 2-400 kroner. Det ville blitt et voldsomt merarbeid i tillegg til postens satser. Posten i Norge er nogenlunde pålitelig.

Et alternativ er jo at du hadde avtalt å hentet journalen din selv på legekontoret.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ble litt bekymret

Tror du helsevesenet har råd til det du'a?

Alt blir sendt med vanlig post.

Så lenge pasienten selv betaler for å hente det på postkontoret så ser jeg ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge pasienten selv betaler for å hente det på postkontoret så ser jeg ingen problemer med det.

Vanligvis blir det ikke sendt til pasienten, det blir sendt direkte til legen.

Jeg trodde faktisk ikke at det var så lett å få se sin egen journal og vet at jeg gjorde noe ulovlig da jeg kopierte min på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille rosinen

Vanligvis blir det ikke sendt til pasienten, det blir sendt direkte til legen.

Jeg trodde faktisk ikke at det var så lett å få se sin egen journal og vet at jeg gjorde noe ulovlig da jeg kopierte min på jobben.

Har ikke alle rett til innsyn i journalen sin...? Sikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanligvis blir det ikke sendt til pasienten, det blir sendt direkte til legen.

Jeg trodde faktisk ikke at det var så lett å få se sin egen journal og vet at jeg gjorde noe ulovlig da jeg kopierte min på jobben.

Man har krav på å få lese sin egen journal.

Vil man ha kopi av den må man be om dette skriftlig. Dette både av hensyn til pasientens sikkerhet og ryggdekningen til legen. De kan faktisk ikke nekte å gi deg kopi av journalen din. Men de kan ta betalt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke alle rett til innsyn i journalen sin...? Sikker?

Jo man har innsyn men ikke lov å ta kopi eller lese den uten helsepersonell tilstede tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har krav på å få lese sin egen journal.

Vil man ha kopi av den må man be om dette skriftlig. Dette både av hensyn til pasientens sikkerhet og ryggdekningen til legen. De kan faktisk ikke nekte å gi deg kopi av journalen din. Men de kan ta betalt.

mvh

Men hvis andre har uttalt seg f.eks familien, skal det ikke vises. Men jeg vet ikke noe særlig om psykiatriske journaler, mest om vanlige og så om journaler skrevet av barnevernet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyppighet

Jo man har innsyn men ikke lov å ta kopi eller lese den uten helsepersonell tilstede tror jeg.

Det kommer vel litt an på ville jeg tro. Jeg har vært innom (og har dermed journaler fra) både her og der, og jeg har alltid fått dem tilsendt i posten når jeg har bedt om en kopi. Ikke noe problem det. Jeg har altid sitti hjemme og lest dem på egen hånd uten personell tilstede.

Så det kommer velveldig an på. Avhengig om man fortsatt er i terapi og kan lese den sammen med behandleren for eksempel. Og kanskje også avhengig av hvorhvidt de tror det står noe du kan misforstå eller lignenede der. Og sikkert mange andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på ville jeg tro. Jeg har vært innom (og har dermed journaler fra) både her og der, og jeg har alltid fått dem tilsendt i posten når jeg har bedt om en kopi. Ikke noe problem det. Jeg har altid sitti hjemme og lest dem på egen hånd uten personell tilstede.

Så det kommer velveldig an på. Avhengig om man fortsatt er i terapi og kan lese den sammen med behandleren for eksempel. Og kanskje også avhengig av hvorhvidt de tror det står noe du kan misforstå eller lignenede der. Og sikkert mange andre ting også.

Pass på alt du har, jeg har dårlig erfaring med ullevål som mistet journalen min i 30 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyppighet

Pass på alt du har, jeg har dårlig erfaring med ullevål som mistet journalen min i 30 år

Hæ? Er det mulig? Mistet journalen din i 30 år? Fant de den igjen etterpå? Går det an?

(Jaja, jeg har jo egentlig sluttet å la meg overraske av noe i psykiatrien og helsevesenet generelt, men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis andre har uttalt seg f.eks familien, skal det ikke vises. Men jeg vet ikke noe særlig om psykiatriske journaler, mest om vanlige og så om journaler skrevet av barnevernet

I utgangspunktet skal pasienten ha full tilgang til hele journalen, også opplysninger gitt av andre f.eks familiemedlemmer.

Det skal meget tungtveiende grunner til å nekte en pasient tilgang til hele eller deler av hans/hennes journal.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ? Er det mulig? Mistet journalen din i 30 år? Fant de den igjen etterpå? Går det an?

(Jaja, jeg har jo egentlig sluttet å la meg overraske av noe i psykiatrien og helsevesenet generelt, men...)

Jaaa. i 30 år men så jobbet jeg der og så lette de i tre uker og så fant de den. Kanskje jeg skulle saksøke dem for det har ødelagt mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skal pasienten ha full tilgang til hele journalen, også opplysninger gitt av andre f.eks familiemedlemmer.

Det skal meget tungtveiende grunner til å nekte en pasient tilgang til hele eller deler av hans/hennes journal.

mvh

Jeg bare vet at exen min ikke fikk tilgang på alle papirer

pga uttalelser fra mora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare vet at exen min ikke fikk tilgang på alle papirer

pga uttalelser fra mora

Da var det forhåpentlig vis en saklig grunn for dette.

Man kan klage på en slik avgjørelse. (Prosedyren kjenner jeg ikke.)

Man kan også kreve at en tredieperson man selv velger får tilgang på hele journalen.

Hovedregelen er imidlertid at pasienten skal ha full tilgang til sin egen journal.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo man har innsyn men ikke lov å ta kopi eller lese den uten helsepersonell tilstede tror jeg.

Er man innlagt på et sykehus vil de ofte etterstrebe at lege er til stedet når man leser journalen. Dette for å unngå missforståelser og bekymring. Når man ber om journalen vil de ofte trenere dette. (Mine erfaringer er fra somatiske avdelinger.)

Men de kan ikke nekte deg kopi av journalen, med mindre det er noe de absolutt mener du må beskyttes mot å få vite. De skal i så fall ha en veldig sterk grunn.

Pasientens rett til å få egen journal har blitt styrket de siste årene. Man skal ikke gå så mange år tilbake før psykiatriske pasienter til og med ble nektet å få vite sin egen diagnose.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man innlagt på et sykehus vil de ofte etterstrebe at lege er til stedet når man leser journalen. Dette for å unngå missforståelser og bekymring. Når man ber om journalen vil de ofte trenere dette. (Mine erfaringer er fra somatiske avdelinger.)

Men de kan ikke nekte deg kopi av journalen, med mindre det er noe de absolutt mener du må beskyttes mot å få vite. De skal i så fall ha en veldig sterk grunn.

Pasientens rett til å få egen journal har blitt styrket de siste årene. Man skal ikke gå så mange år tilbake før psykiatriske pasienter til og med ble nektet å få vite sin egen diagnose.

mvh

Jeg har hele min med sykepleierrapporter fra dag til dag og alle er overrasket over at jeg har det. Men det er fra en somatisk avdeling og jeg aner egentlig ikke hvordan det er på psykiatriske. Bortsett fra at den blir ikke utlevert til andre avdelinger når man ligger på en somatisk avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele min med sykepleierrapporter fra dag til dag og alle er overrasket over at jeg har det. Men det er fra en somatisk avdeling og jeg aner egentlig ikke hvordan det er på psykiatriske. Bortsett fra at den blir ikke utlevert til andre avdelinger når man ligger på en somatisk avdeling.

Det er helt som det skal være. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt som det skal være. ;-)

Det er jeg helt enig i. Legesekretærer leser ofte journaler for underholdning eller kanskje for å se hvordan ting skrives som har blitt skrevet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...