Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er daglig plaget av oppblåst mage, luft og løs avføring (ofte, lite, tømmes ikke ordentlig) Har vært slik noen år, men verre til eldre jeg blir. (29 år nå) Kroppen kjennes sliten og tung ut når det er slik.

Det blir ofte til at jeg lar være å spise for å unngå magekrøll / venter til magen er ok før jeg inntar neste måltid. Eller at jeg på grunn av slitenhet får lyst på karbohydrater for å få energi, selv om jeg er mett. Faller ofte for den fristelsen på kvelden.

Har generelt en sunn livsstil. Prøver å følge råd som å tygge maten godt, drikke mye vann, er fysisk aktiv...Spiser mye havregrøt, stekte/kokte grønnsaker, tofu/soyamelk, frukt, nøtter, "helsekostbrød", linser, bønner og fisk. Prøver å unngå sukker, melkeprod. og hvete, men klarer ikke være konsekvent. Spiser en del sukkerfri tyggegummi, kanskje ikke bra. Har plukket tips fra alternative teorier som hårmineralanalyse, helsekost, blodtypediett, ayurveda og Fedon, men vet ikke helt hva jeg skal tro på. Mediterer for å minske stress, og trener yoga for å bli kvitt slitenhet/spenninger i kroppen.

Spørsmålene mine er:

1.

Er tarmskylling (arrangert av yogakurs) å anbefale? Er Colon-terapi bra? (Klinikker som skyller tykktarmen med vann) Begge disse tradisjonene påstår at avfallsstoffer kan bli sittende igjen som belegg i tarmen. Stemmer det? Kan slik tarmskylling skade tarmen slik klyster gjør på sikt?

2.

Kan jeg ha for lite magesyre? (Både mor og mormor er plaget av det) Hva hjelper mot lite magesyre?

3.

Kan jeg mangle melkesyrebakterier? Bruker idoform av og til, men merker bare liten forskjell. Er daglig tilskudd av melkesyrebakterier å anbefale? Hvilke?

Takk for svar. (Ønsker ikke å bli trykket i ukeblad da hele slekten min leser disse)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152149-tarmskylling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

fuji1365380447

Jeg vet ikke så mye om de tekniske spørsmålene din, men jeg tenkte jeg kunne fortelle deg om min opplevelse av tarmskylling.

I forbindelse med yoga-kurs var jeg med på en tarmskylling. Der drikker man varmt saltvann med en viss oppløsning, påfulgt av spesifikke øvelser som skal hjelpe på prosessen. Det er relativt ubehagelig når det står på (ekkelt å drikke varmt saltvann...) men etter noen runder og noen timer så begynner det å skje noe.

Man fortsetter til all avføring er ute av kroppen, og avslutter med å rense magen, dvs kaste opp lunken saltvann. Da er man helt renset og tom.

Jeg syntes at det var en behagelig opplevelse alt i alt. Følte meg lett og rask i kroppen i ukesvis etterpå. Men det er jo ikke anbefalt at man gjøre det mer enn en gang i året. Tarmsystemet blir svært følsomt av å bli renset slik, og all form for tarmflora forsvinner.

Man må følge en spesielle diett i lang tid etterpå.

Men det kan da være verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152149-tarmskylling/#findComment-971789
Del på andre sider

Jeg tror nok at tarmskylling er et gode, men det bør nok ikke gjøres for ofte. Hvorvidt det er best å gjøre det som fuji beskriver eller med å skylle ut mekanisk vet jeg ikke. Har ikke prøvd noen av delene.

Når det gjelder tarmbakterier så hjelper ikke Idoform noen ting. Den er laget av døde bakterier. Du bør kjøpe levende bakterier på helsekosten. Så vidt jeg kjenner til er BioCare sine de beste. De finnes i forskjellige styrker, og etter en tarmskylling bør du gå for en av de sterkeste for å pøse på med gode tarmbakterier. Det vi vet er at etter f.eks. en antibiotikakur der alle bakterier blir drept (også de gode) så vokser de dårlige bakteriene fortere enn de gode. Derfor har de aller fleste for lite av de gode tarmbakteriene i magen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152149-tarmskylling/#findComment-972082
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Først og fremst vil jeg anbefale en undersøkelse hos lege i form av for eksempel blodprøver og avføringsprøver. På de fleste sykehus kan syreproduksjonen måles ved hjelp av et tynt rør gjennom nesen som svelges. Det er ikke alltid like lett å finne forklaringen på fordøyelsesplagene og tilstanden irritabel tykktarm er en av de hyppigste plagene vi ser i allmennpraksis med symptomer som likner på de du beskriver. Tarmskylling er som regel ikke farlig, men er en passiv behandlingsform der du blir avhengig av behandling i stedet for å behandle deg selv. Likevel er det noen pasienter som rapporterer god effekt av noen få behandlinger som start på en kostomlegging. Tilførsel av melkesyrebakterier er som regel viktig i doser på ca 1 milliard bakterier per dag. En magete i form av fennikkel, kamille og peppermynte kan være et billig alternativ til egenbehandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152149-tarmskylling/#findComment-975812
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...