9114 Skrevet 6. juli 2004 Del Skrevet 6. juli 2004 Hei. Jeg er en mann på 56 som for 3 år siden fikk diagnosen Spondylartritt. Ledd i skuldere er også betente, Jeg ble satt på følgende medisiner, Salazopyrin (500mg*4)og Prednisolon ( 10mg*1)(I gode perioder reduserer jeg Prednisolonet til 7,5mg). Disse medisinene gjør meg ikke helt smertefri,men jeg har perioder med meget moderate smerter, samtidig som jeg har perioder med mye smerter. Bruker da Voltaren stikkpiller til natten og noen ganger også Paralgin Forte om dagen. Nå vil legen sette meg på Methotrexate 7,5mg pr. dag og Arcoxia 90mg*1, Etter hva jeg har lest om bla.Methotrexate, kommer jeg ikke til å tørre å leve, (I sommer feks) tenker på bla. annet ett glass vin/øl i festelig lag,( de er det jo flere av i sommer) på grunn av negativ leverpåvirkning. Mitt spørsmål til deg blir, kan det finnes andre medisiner, behandlinger som alternativ til de sistnevnte medisiner? Meget takknemlig for svar. Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152214-spondylartritt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 12. juli 2004 Del Skrevet 12. juli 2004 Dine medikamenter bør du diskutere med din lege og jeg forstår at du er bekymret over å bruke mye medikamenter, men ofte er det en avveing mellom din livskvalitet og eventuelle bivirkninger. Når det gjelder Methotrexate brukes denne i lav dose sammenliknet med blant annet innen kreftbehanlding. Et nytt lovende legemiddel innen samme gruppe er Remicade som har en annen bicvirkningsprofil. Innen alternativ behandling anbefales en grønnsaksdominert diett inkludert mye fet fisk ved leddplager. Syredannende mat som kjøtt, korn og kaffe anbefales ikke. I tillegg anbefales å ta tilskudd av omega 3 fettsyrer (3-5 gram daglig) og antioksidanter samt betennelsesdempende urter som ingefær, boswelia serrata og una de gato. Ved stor nedbrytning av brusken brukes også glukosamin og kondroitin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152214-spondylartritt/#findComment-975818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.