Gå til innhold

Skeiv tann HJELP


Gjest kristina

Anbefalte innlegg

Gjest kristina

Har egentlig helt årlreite tenner, de er ihvertfall rett, unntatt en.

Det er den som er ved siden av de to forrerste oppe, på venstre sida. Den står veldig på skrå. Ligger litt utapå fortanna ved siden av liksom. Det er ikke sånn at det er kjempetydelig, men den er ikke rett som de andre liksom.

Tror den har vært sånn så lenge jeg kan huske, men jeg innbiller meg at den er blitt litt verre i det siste. Er ikke sikker, men noen har sagt det til meg... Problemet er vel at det er for trangt, så den blir pressa fram liksom. Har aldri hatt regulering. Så enten var det vel fordi det ikke var vits i for en tann, eller så var det fordi den ikke var så skjev da jeg var yngre.

Men så lurte jeg på om det var no jeg kunne gjøre med det? Er det noe en kan gjøre med en skjeiv tann... Går det an å trekke no baki, og så "dra" den på plass uten at det syns så godt...? Eller no annet?

Sjøl om de andre tennene er fine, føles det veldig skjemmendee enkelte ganger.

Er atten år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Hadde akkurat det samme problemet da jeg var ca 14. Hadde perlerad, fikk en ny jeksel bakerst der, og så ble den ene foran dyttet ut. Ahrg! Jeg fikk regulering jeg gikk med i 4 mnd (trakk ingen tenner), og så var alt bra igjen. :) Mitt råd er at du tar kontakt med en reguleringstannlege, og får den undersøkt (om den står nok ut til at du får dekket noe av Folketrygden. Er det for lite overbitt blir det dyrt, da det går i gruppen "kun kosmetisk"). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Hei kristina.

Det er overveiende sannsynlig at det er plassmangel som gjør dette. I så fall kan det reguleres. Et besøk hos en tannlege og en henvisning til en kjeveortoped (reguleringstannlege) kan gi deg svaret. Slik behandling kan refunderes over folketrygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...